فهرست مقالات سارا ابراهیمی


  • مقاله

    1 - پیش‌بینی نظم دهی یادگیری براساس خودکارآمدی تحصیلی و علاقه به مطالعه با واسطه گری راهبردهای پردازش اطلاعات
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 1 , سال 13 , بهار 1395
    پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش سازه‌های انگیزشی و راهبردهای پردازش اطلاعات در نظم دهی یادگیری (خودنظم دهی یادگیری و نظم دهی بیرونی) صورت گرفت. داده‌های پژوهش از طریق پرسشنامه‌ای شامل زیر مقیاس نظم دهی یادگیری (Vermunt, 1998)، مقیاس خودکارآمدی تحصیلی(Mccllory & Bunting, چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش سازه‌های انگیزشی و راهبردهای پردازش اطلاعات در نظم دهی یادگیری (خودنظم دهی یادگیری و نظم دهی بیرونی) صورت گرفت. داده‌های پژوهش از طریق پرسشنامه‌ای شامل زیر مقیاس نظم دهی یادگیری (Vermunt, 1998)، مقیاس خودکارآمدی تحصیلی(Mccllory & Bunting, 2002) ، پرسشنامه علاقه به مطالعه(Schefele’s et al, 1993) ، و راهبردهای یادگیری از راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (Pintrich & Degroot, 1994) برای 264 دانش آموز دبیرستانی شهرستان نور (138 دختر و 126 پسر) جمع‌آوری شد. نمونه‌ها براساس روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. یافته‌های حاصل از به کارگیری روش آماری بارون و کنی نشان داد خودکارآمدی تحصیلی و علاقه به مطالعه با راهبردهای پردازش اطلاعات عمیق و سطحی و راهبردهای پردازش اطلاعات با نظم دهی یادگیری رابطه معناداری دارد و در نتیجه خودکارآمدی تحصیلی و علاقه به مطالعه به واسطه رابطه با راهبردهای پردازش اطلاعات، به طور معناداری نظم دهی یادگیری را پیش‌بینی می‌کند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - مرور نظام‌مند مطالعات کلاس‌های چندپایه
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 5 , سال 18 , زمستان 1400
    هدف این پژوهش، مرور نظام‌مند مطالعات کلاس‌های چندپایه در ایران برای دسته‌بندی و ارائۀ تصویری کلی از چالش‌های کلاس‌های چندپایه و راهکارهای شناسایی‌شده و تحلیل آن‌ها بود. پژوهش حاضر به روش کیفی از نوع مرور نظام‌مند انجام شد. پژوهش‌های معتبر از طریق جست‌وجوی الکترونیکی کلی چکیده کامل
    هدف این پژوهش، مرور نظام‌مند مطالعات کلاس‌های چندپایه در ایران برای دسته‌بندی و ارائۀ تصویری کلی از چالش‌های کلاس‌های چندپایه و راهکارهای شناسایی‌شده و تحلیل آن‌ها بود. پژوهش حاضر به روش کیفی از نوع مرور نظام‌مند انجام شد. پژوهش‌های معتبر از طریق جست‌وجوی الکترونیکی کلیدواژه‌های کلاس‌های چندپایه، آموزش چندپایه و تدریس چندپایه در پایگاه‌های علمی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، مجلات تخصصی نور، گوگل اسکولار، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، بانک اطلاعات نشریات کشور، پرتال جامع علوم انسانی و سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران با در نظر گرفتن بازۀ زمانی 1386-1399 انجام شد. فرایند شناسایی، غربالگری، تعیین صلاحیت و ورود به مطالعۀ نمونه بر اساس بیانیۀ پریزما صورت گرفت. در جست‌وجوهای انجام شده 204 مطالعه برای انجام مرور نظام‌مند شناسایی شدند که پس از حذف موارد تکراری و غربالگری‌های صورت گرفته شده، در نهایت 35 پژوهش که دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتند. مستندات انتخاب‌شده بر اساس فراتحلیل کیفی مورد بررسی قرار گرفت. در تحلیل چالش‌های مربوط به کلاس‌های چندپایه، یافته‌ها حاکی از پنج طبقۀ اصلی از چالش‌ها شاملِ چالش‌های مربوط به معلمان، دانش‌آموزان، جامعه و محیط، عناصر برنامۀ درسی و نظام چندپایه بود که به صورت جداگانه و یا ترکیبی بررسی شد. همچنین در مرور پژوهش‌ها، راهکار اصلی برای رفع هریک از این چالش‌ها، طراحی و تدوین برنامۀ درسی سازگار با ویژگی‌های دانش‌آموزان و ویژگی‌های جامعۀ محلی بود. برنامه‌ای که از یک ‌سو وفادار به برنامۀ درسی ملی و از سوی دیگر مرتبط با واقعیت‌های کلاس‌های چندپایه و جامعه محلی باشد. بر این اساس، پیشنهاد می‌شود برنامۀ درسی ملی با همکاری معلمان و کارشناسان چندپایه تعدیل شود؛ به ‌گونه‌ای که بتوان برنامۀ درسی کلاس‌های تک‌پایه را بر اساس برنامۀ درسی کلاس‌های چندپایه تطبیق و یکپارچه نمود. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - پیش بینی نظم دهی یادگیری براساس اضطراب امتحان و اهداف پیشرفت با واسطه گری راهبردهای پردازش اطلاعات
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , شماره 5 , سال 1 , زمستان 1382
    هدف: هدف از این پژوهش، تعیین نقش سازه‌های انگیزشی و راهبردهای پردازش اطلاعات در نظم‌دهی یادگیری (خودنظم‌دهی یادگیری و نظم‌دهی بیرونی) بوده است. داده‌ها از دانش‌آموزان دبیرستانی شهرستان نور (138 دختر و 126 پسر) به دست آمد که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌‌‌ای چکیده کامل
    هدف: هدف از این پژوهش، تعیین نقش سازه‌های انگیزشی و راهبردهای پردازش اطلاعات در نظم‌دهی یادگیری (خودنظم‌دهی یادگیری و نظم‌دهی بیرونی) بوده است. داده‌ها از دانش‌آموزان دبیرستانی شهرستان نور (138 دختر و 126 پسر) به دست آمد که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌‌‌ای چندمرحله‌‌ای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه‌‌ای شامل زیر مقیاس نظم‌دهی یادگیری ورمونت (1998)، اضطراب امتحان از راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دی گروت (1994)، اهداف پیشرفت میگلی و کاپلان، میدلتون و میر (1998) و راهبردهای یادگیری از راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دی گروت (1994) استفاده شد. یافته‌های حاصل از به کارگیری تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد اضطراب امتحان و اهداف پیشرفت با راهبردهای پردازش اطلاعات عمیق و سطحی و راهبردهای پردازش اطلاعات با نظم‌دهی یادگیری رابطه معناداری دارد. اضطراب امتحان و اهداف پیشرفت نیز به واسطه رابطه با راهبردهای پردازش اطلاعات، به طور معناداری نظم‌دهی یادگیری را پیش بینی می‌کند. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - پیش بینی نظم دهی یادگیری براساس اضطراب امتحان و اهداف پیشرفت با واسطه گری راهبردهای پردازش اطلاعات
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , شماره 4 , سال 12 , پاییز 1396
    بسیاری از مشکلات یادگیری ناشی از فقدان مهارت های شناختی و فراشناختی در دانش آموزان است در حالی که مهارت های یادگیری و مطالعه آموزش پذیرند. این پژوهش قصد دارد با تعیین نقش سازه‌های انگیزشی و راهبردهای پردازش اطلاعات در نظم‌دهی یادگیری (خودنظم‌دهی یادگیری و نظم‌دهی بیرونی چکیده کامل
    بسیاری از مشکلات یادگیری ناشی از فقدان مهارت های شناختی و فراشناختی در دانش آموزان است در حالی که مهارت های یادگیری و مطالعه آموزش پذیرند. این پژوهش قصد دارد با تعیین نقش سازه‌های انگیزشی و راهبردهای پردازش اطلاعات در نظم‌دهی یادگیری (خودنظم‌دهی یادگیری و نظم‌دهی بیرونی) علل برخی مشکلات یادگیری را برای کمک به معلمان و دانش آموزان، بشناساند. بدین منظور پژوهش حاضر با طرح همبستگی بر روی جامعه ای متشکل از 492 دانش‌آموز سال سوم رشته‌های علوم انسانی، تجربی و ریاضی فیزیک شهر نور در سال تحصیلی 95-94 انجام شد که نمونه ای متشکل از 264 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای از آن انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه‌‌ای شامل زیر مقیاس نظم‌دهی یادگیری ورمونت (1998)، اضطراب امتحان از راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دی گروت (1994)، اهداف پیشرفت میگلی و کاپلان، میدلتون و میر (1998) و راهبردهای یادگیری از راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دی گروت (1994) استفاده شد. یافته‌های حاصل از به کارگیری تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد اضطراب امتحان و اهداف پیشرفت با راهبردهای پردازش اطلاعات عمیق و سطحی و راهبردهای پردازش اطلاعات با نظم‌دهی یادگیری رابطه معناداری دارد. اضطراب امتحان و اهداف پیشرفت نیز به واسطه رابطه با راهبردهای پردازش اطلاعات، به طور معناداری نظم‌دهی یادگیری را پیش بینی می کند. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - رابطة تاب‌آوری تحصیلی و ارزیابی‌‌های شناختی با خودناتوان‌‌سازی تحصیلی: نقش واسطه‌‌ای هیجان‎های پیشرفت
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , شماره 1 , سال 14 , بهار 1397
    این پژوهش با هدف آزمون نقش واسطه‌‌ای هیجان‎های پیشرفت در رابطة تاب‌‌آوری تحصیلی و ارزیابی‌‌های شناختی با خودناتوان‌‌سازی تحصیلی در دانشجویان انجام شد. 300 دانشجوی مقطع کارشناسی (128 مرد، 172 زن) با روش نمونه‌‌برداری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس تاب‌‌آوری تحصیلی ( چکیده کامل
    این پژوهش با هدف آزمون نقش واسطه‌‌ای هیجان‎های پیشرفت در رابطة تاب‌‌آوری تحصیلی و ارزیابی‌‌های شناختی با خودناتوان‌‌سازی تحصیلی در دانشجویان انجام شد. 300 دانشجوی مقطع کارشناسی (128 مرد، 172 زن) با روش نمونه‌‌برداری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس تاب‌‌آوری تحصیلی (ARS؛ مارتین و مارش، 2006)، نسخة تجدیدنظرشدة مقیاس ارزیابی تنیدگی (SAM-R؛ رویلی، رویسچ، جاریکا و واگن، 2005)، نسخة کوتاه پرسشنامة هیجان‎های پیشرفت (پکران، گوئتز و پری، 2005) و مقیاس خودناتوان‌‌سازی تحصیلی (ASS؛ میگلی، آرانکومار و آردن، 1996) پاسخ دادند. به منظور آزمون روابط ساختاری بین منابع اطلاعاتی چندگانه در مدل‌‌ مفروض از روش آماری مدل‌‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل مفروض واسطه‌‌مندی نسبی هیجان‎های پیشرفت مثبت و منفی در رابطة بین تاب‌‌آوری تحصیلی و ارزیابی‌‌های شناختی با خودناتوان‌‌سازی تحصیلی برازش مطلوب دارد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که در مدل مفروض، همة وزن‌‌های رگرسیونی از لحاظ آماری معنادارند و درنهایت، 59 درصد از واریانس نمره‎های خودناتوان‌‌سازی تحصیلی از طریق متغیرهای تاب‌‌آوری تحصیلی، ارزیابی‌‌های شناختی و هیجان‎های پیشرفت مثبت و منفی تبیین شد. پرونده مقاله