تغییرناپذیری بین گروهیِ ساختار عاملی سیاهه سبک هویت در نوجوانان ایرانی
محورهای موضوعی : روان درمانگریمهناز علی اکبری دهکردی 1 , علی خدایی 2 , امید شکری 3 , زهره دانشورپور 4
1 - دانشیار دانشگاه پیام نور
2 - دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور
3 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
4 - دانشجوی دکتر دانشگاه تبریز
کلید واژه: تفاوتهای جنسی, تغییرناپذیری ساختار عاملی, سیاهه سبک هویت, تحلیل عاملی تأییدی چندگروهی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف آزمون تغییرناپذیری ساختار عاملی سیاهه سبک هویت (ISI؛ برزونسکی، 1992) در بین گروهی از نوجوانان دختر و پسر سنین 15 تا 17 سال انجام شد. به این منظور 376 نوجوان (181 پسر ، 195 دختر) به سیاهه سبک هویت پاسخ دادند. به منظور بررسی روایی بین-گروهی این سیاهه یا تغییرناپذیری ساختار عاملی آن در بین دو جنس در پایه¬های تحصیلی اول، دوم و سوم دبیرستان از چند تحلیل عاملی تأییدی چندگروهی استفاده شد. نتایج طرحهای تحلیل عاملی تأییدی تک¬گروهی نشان دادند که در دو جنس و پایه¬های تحصیلی مختلف، الگوی سهعاملی سبک¬های هویت و الگوی تکعاملی تعهد هویت برازش قابل قبولی با داده¬ها دارند. نتایج تحلیل عامل تأییدی چندگروهی، تغییرناپذیری بین¬گروهی ساختار عاملی، بارهای عاملی، واریانسها و کوواریانس¬های بین¬عاملی سیاهه سبک هویت را برای دو جنس در پایه¬های تحصیلی مختلف نشان دادند. نتایج پژوهش حاضر با تأکید بر تغییرناپذیری ساختار عاملی سیاهه سبک هویت در بین دو جنس در پایه¬های تحصیلی مختلف نشان می¬دهند که این سیاهه سودمندی لازم را برای اندازه¬گیری سبک¬های هویت در دو جنس در پایه¬های تحصیلی اول، دوم و سوم دبیرستان دارد.
this study was aimed to test the invariance of factorial structure of the Identity Style Inventory (ISI; Berzonsky, 1992) in 15– 17 year olds adolescents. The sample consisted of 376 high school students (181 males, 195 females). The ISI was adminestered to the participants. Multi-group confirmatory factor analysis was used to examine the cross-group validity or invariance of factorial structure of ISI among males and females studying in first, second and third grades of high school. The results of single-group confirmatory factor analysis indicated that both the three-factor structure of identity styles ( informational identity, normative identity, and diffuse avoidant identity) and the mono-factor structure of identity commitment fit the data in an acceptable level for males and females and the three grade subgroups. The results of multi-group confirmatory factor analysis indicated crossgroup invariance of factor structure, factor loadings, and factor variances and covariances of the ISI in gender and grade subgroups. Emphasizing the group invariance of factorial structure of ISI, these findings indicate that ISI is a promising tool for measuring identity styles in gender and grade subgroups.