هدف این مطالعه کشف سطوح، پیامدها و عوامل تسهیلکننده توانمندسازی مبتنی بر درسپژوهی به شیوه کیفی و بررسی نقش میانجی عوامل تسهیلکننده در تأثیرگذاری سطوح بر پیامدهای توانمندسازی به شیوه کمّی بوده است. در بخش کیفی با استفاده از راهبردهای نمونهگیری هدفمند، از بین دستورالع چکیده کامل
هدف این مطالعه کشف سطوح، پیامدها و عوامل تسهیلکننده توانمندسازی مبتنی بر درسپژوهی به شیوه کیفی و بررسی نقش میانجی عوامل تسهیلکننده در تأثیرگذاری سطوح بر پیامدهای توانمندسازی به شیوه کمّی بوده است. در بخش کیفی با استفاده از راهبردهای نمونهگیری هدفمند، از بین دستورالعملهای آموزشوپرورش، مبانی نظری و پیشینه عملی و مصاحبه با صاحبنظران(13نفر)، اقدام به استخراج متون مرتبط گردید. سپس با تحلیل محتوای استقرایی متون سطوح، پیامدها و تسهیلکنندههای توانمندسازی مشخص گردید. در بخش اول کمّی پژوهش، داده-های کیفی به پرسشنامه تبدیل گردید و روایی صوری و محتوایی آن با استفاده نظر صاحبنظران تأیید گردید و با توزیع آن در بین676 نفر از معلمان دوره ابتدایی، روایی سازه، آن نیز با استفاده از روش تحلیل عاملی تأئیدی محاسبه گردید. در قسمت دوم کمّی برای تعیین نقش میانجی عوامل تسهیلکننده، پرسشنامهی استاندارد شده در بین 223 نفر از معلمان مجری درسپژوهی، سرگروههای آموزشی، کارشناسان اداری و برخی از صاحبنظران شرکت-کننده در بخش کیفی پژوهش توزیع گردید که همگی به صورت نمونهگیری قضاوتی انتخاب شده بودند. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که اثر متغیرهای پیشبین(سطوحتوانمندسازی وتسهیلکنندهها)بر متغیر وابسته(پیامدها) مثبت و معنادار (05/0≥P)بود. برازش کلی مدل با استفاده از معیارGOF در حد قوی(۵۸۳/0) بوده و نقش میانجی عوامل تسهیلکننده با استفاده از آزمون سوبل(18/9) به طور کامل تأیید گردید. نتیجه آزمونVAF نشان داد که متغیر میانجی، شدت اثر متوسط در مدل دارد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر به منظور طراحی و اعتبارسنجی الگوی تکوین هوش معنوی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی و الگویابی است که به روش میدانی انجام شده است. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 99-1398به تعداد 1914 چکیده کامل
پژوهش حاضر به منظور طراحی و اعتبارسنجی الگوی تکوین هوش معنوی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی و الگویابی است که به روش میدانی انجام شده است. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 99-1398به تعداد 19142نفر بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کرجسی و مورگان تعیین و با روش تصادفی خوشه ای،206 نفر انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از تأیید روائی صوری، محتوائی و سازه و تأیید پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ به کار گرفته شد. میزان آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه برابر با 928/0 بود که نشان دهنده همسانی درونی بالا بین سوالات پرسشنامه می باشد. همچنین برای اندازهگیری پایایی بیرونی پرسشنامه، از روش آزمون مجدد استفاده گردید. میزان ضریب همبستگی پیرسون بین دو آزمون(001/0p=، 734/0=r) نشان دهندهی پایایی بیرونی مناسب برای پرسشنامه میباشد. در این مطالعه 3 مولفه اصلی تحت عناوین: زمینه، فرایند و پیامدها به عنوان مولفههای اصلی در شکل گیری هوش معنوی دانش آموزان شناسایی شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، استنباطی و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Spss و Amos استفاده شد. نتایج نشان داد که الگوی ارائه شده از اعتبار مناسبی برخوردار است و تمامی مولفه های به دست آمده می توانند در طراحی الگوی نهایی مورد استفاده قرار گیرند.
پرونده مقاله
باتوجه به اینکه مطالعه سیستمهای اجتماعی اساس و زیربنای تحقیقات سازمانی می باشد،لذا پژوهش حاضر با هدف ،تحلیل عوامل موثربربهره وری سازمان های آموزشی با تاکید بر سیستم های اجتماعی به روش کیفی از توع داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق جمعی از خبرکان حوزه بهره وری بود. چکیده کامل
باتوجه به اینکه مطالعه سیستمهای اجتماعی اساس و زیربنای تحقیقات سازمانی می باشد،لذا پژوهش حاضر با هدف ،تحلیل عوامل موثربربهره وری سازمان های آموزشی با تاکید بر سیستم های اجتماعی به روش کیفی از توع داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق جمعی از خبرکان حوزه بهره وری بود.25نفر به روش غیرتصادفی از نوع هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارگرد آوری داده ها انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان حوزه بهره وری بود. با تحلیل مفهومی داده ها، 20 عامل سازمانی موثردر بهره وری ، 16مانع سازمانی دربهره وری،12عامل سازمانی بسترسازبهره وری ،35عامل سازمانی راهبردی، 20 عامل علی و 7پیامد سازمانی حول پنج محور اصلی آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی واعتبارات و امکانات بدست آمد و در پایان، نتایج حاصل بصورت پنج فرضیه و یک مدل ارایه گردید.واژگان کلیدی: رویکردسیستمی، بهره وری،آموزشی،پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اعتبارات وامکانات ،داده بنیاد
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سلامت سازمانی و فرهنگ سازمانی با فرسودگی شغلی معلمان در مدارس آموزش و پرورش عشایر سیار استان آذربایجان شرقی بوده است. روش انجام پژوهش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان مدارس آموزش و پرورش عشایر سیار استان آذربایجان شرقی چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سلامت سازمانی و فرهنگ سازمانی با فرسودگی شغلی معلمان در مدارس آموزش و پرورش عشایر سیار استان آذربایجان شرقی بوده است. روش انجام پژوهش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان مدارس آموزش و پرورش عشایر سیار استان آذربایجان شرقی به تعداد 340 نفر می باشد. با استفاده از جدول مورگان به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقه ای 180 نفر انتخاب شدند برای گردآوری داده ها از پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش، پرسشنامه سلامت سازمانی مایلز و پرسشنامه فرهنگ سازمانی کامرون و کویین استفاده شد. جهت سنجش روایی پرسشنامه از نظر اساتید و جهت سنجش پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب پایایی کل پرسشنامه ها بالای 7/0 به دست آمده است. یافتههای تحقیق نشان داد که بین فرسودگی شغلی، خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و کاهش احساس کفایت شخصی با فرهنگ و سلامت سازمانی رابطه معناداری وجود دارد و فرهنگ سازمانی با ضریب بتای 59/0 بر فرسودگی شغلی نقش مؤثری دارد.
پرونده مقاله
در مقاله حاضر رابطه میان مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی و وفاداری سازمانی با بهره وری سازمانی در بین کارکنان اداره کل زندانهای استان آذربایجانشرقی در سال 1397 تبیین شد. روش تحقیق پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کارکنان اداره کل زندانها به تعداد 330 نفر بود که چکیده کامل
در مقاله حاضر رابطه میان مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی و وفاداری سازمانی با بهره وری سازمانی در بین کارکنان اداره کل زندانهای استان آذربایجانشرقی در سال 1397 تبیین شد. روش تحقیق پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کارکنان اداره کل زندانها به تعداد 330 نفر بود که 153 نفر پس از شناسایی پرسشنامه های مخدوش؛ به روش نمونه گیری طبقه ای- نسبتی با فرمول کوکران انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های استاندارد شده بهرهوری سازمان اولسانیا و همکاران (2012)، مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی فروتنی و بحرانی(1396) برگرفته از مدل نژاد سلیم(1388) و وفاداری سازمانی رابینز (2001) Robbins (2001) با اعتبار محتوایی و پایایی 95/0 برای بهرهوری، پایایی 93/0 برای کرامت انسانی و 91/0 برای وفاداری سازمانی انجام شد. نتایج حاصل از نرم افزار spss و آزمون همبستگی پیرسون نشان داد؛ بین کرامت انسانی و شاخصهای آن و همچنین بین وفاداری سازمانی با بهرهوری سازمانی کارکنان رابطه مستقیم وجود دارد. همچنین بین کرامت انسانی با وفاداری سازمانی کارکنان رابطه مستقیم معنی داری مشاهده شد. نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد: ابعاد مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی شامل کرامت ذهنی و روانی- کرامت رفتاری- کرامت عملکردی و کرامت جسمی و وفاداری سازمانی به میزان 55 درصد بهرهوری سازمانی کارکنان را تبیین می کنند که وفاداری سازمانی با 351/0 = β ؛ کرامت ذهنی و روانی با 3333/0 = β و پس از آن کرامت جسمی با 259/0 = β سهم معنی داری داشتند(05/0> p).
پرونده مقاله
هدف: تحقیق حاضر با هدف تبیین وفاداری سازمانی مبتنی بر کرامت انسانی با میانجیگری عزت انجام شد. 1399 نفس کارکنان زندانهای آذربایجانشرقی در سال روش بررسی: روش تحقیق پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کارکنان اداره کل نفر پس از شناسایی پرسشنامههای مخدوش؛ به رو چکیده کامل
هدف: تحقیق حاضر با هدف تبیین وفاداری سازمانی مبتنی بر کرامت انسانی با میانجیگری عزت انجام شد. 1399 نفس کارکنان زندانهای آذربایجانشرقی در سال روش بررسی: روش تحقیق پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کارکنان اداره کل نفر پس از شناسایی پرسشنامههای مخدوش؛ به روش نمونهگیری 153 نفر بود که 330 زندانها به تعداد نسبتی با فرمول کوکران انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامههای استاندارد شده )، عزت نفس 3( بر گرفته از مدل نژادسلیم ،)2( کرامت انسانی فروتنی و بحرانی،)1( وفاداری سازمانی رابینز به دست 0/7 با اعتبار محتوایی و پایایی هر یک بالای ،)5( و اسناد علّی سلیگمن و همکاران ،)4(روزنبرگ آمد و مورد تایید قرار گرفت . و تحلیل مسیر نشان داد؛ کرامت انسانی با واسطه عزت نفس spss یافتهها: نتایج حاصل از نرم افزار .)p>0/05( و اسناد علّی مثبت و منفی در تبیین وفاداری سازمانی نقش دارند نتیجهگیری: عوامل مدیریتی و سازمانی در کنار عوامل شخصیتی کارکنان میتوانند در وفاداری سازمانی تاثیر مثبتی بگذارند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد