آیندهپژوهی توسعۀ حرفهای مدیران مدارس در افق 1404 با رویکرد سناریونویسی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیصادق ملکی آوارسین 1 , امیر یوسفی 2 , بهنام طالبی 3
1 - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
2 - دانشآموختهی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
3 - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
کلید واژه: آیندهپژوهی, توسعۀ حرفهای, مدیران مدارس, سناریونویسی,
چکیده مقاله :
چکیده زمینه: امروزه دستیابی به توسعۀ حرفهای مدیران مدارس یکی از مهمترین اهداف آموزشوپرورش در تمامی کشورهای توسعهیافته و اغلب کشورهای در حال توسعه است. هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه سناریوهای مطلوب برای توسعۀ حرفهای مدیران مدارس دورۀ ابتدایی در افق 1404 استانهای شمالغرب کشور بوده است. روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت، براساس روشهای جدید علم آیندهپژوهی، تحلیلی و اکتشافی است که با بهکارگیری ترکیبی از مدلهای کیفی و کمی و در قالب روشهای اسنادی و پیمایشی و در دو مرحله شناسایی پیشرانهای کلیدی با استفاده از نرمافزار میکمک بر پایه روش تحلیل اثرات متقاطع و ارائه سناریوهای مطلوب با استفاده از نرمافزار سناریو ویزارد انجام گرفته است. جامعۀ آماری شامل اساتید، صاحبنظران و متخصصان رشتهی مدیریت آموزشی در استانهای شمالغرب کشور بوده است. حجم نمونه 12 نفر بود که به روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی تا اشباع دادهها ادامه یافت. یافتهها: نتایج حاصل از بهکارگیری روش تحلیل تأثیرات متقاطع حاکی از آن بود که 15 عامل کلیدی از میان عوامل 52 گانه شناسایی شده در مرحله مصاحبه، بیشترین تأثیر را بر آینده توسعۀ حرفهای مدیران دارد. با تهیۀ سبد سناریوها برای این عوامل، 45 وضعیت محتمل برای 15 عامل تعریف شده است. وضعیت محتمل برای هر عامل طیفی از وضعیتهای مطلوب تا نامطلوب را پوشش میداد. نتیجهگیری: با تشکیل ماتریس 45*45 و با تحلیلهای انجام شده توسط نرمافزار سناریو ویزارد، 11 سناریوی قوی، 29 سناریوی باورکردنی و 39 سناریوی ضعیف استخراج شد.
Abstract Background: Today, achieving professional development of school principals is one of the most important goals of education in all developed countries and most developing countries. Objective: The aim of this study was to provide Optimal scenarios for the professional development of primary school principals in 2025 Horizon northwestern provinces of the Iran. Method: This research is applied in terms of purpose and in terms of nature, based on new methods of Future studies, analysis and exploration, which uses a combination of qualitative and quantitative models in the form of documentary and survey methods and in two stages of identifying key drivers using software Mic Mac is based on the method of Cross Impact Analysis and presenting the Optimal scenarios using the scenario Wizard software. The statistical population included professors, experts and specialists in the field of educational Administration in the northwestern provinces of the Iran. The sample size was 12 people which was continued by purposeful sampling and snowball sampling until data saturation. findings: the results of the application of cross - impact analysis method showed that 15 key factors among the 52 factors identified in the interview stage, have the greatest impact on the future of professional development of principals. By preparing the basket of scenarios for these factors, 45 possible situations are defined for 15 factors. Conclusion: With the formation of matrix 45*45 and with the analysis performed by Scenario Wizard software, 11 strong scenarios, 29 plausible scenarios and 39 weak scenarios were extracted.