فهرست مقالات ایلناز سجادیان


  • مقاله

    1 - مقایسۀ تحول شناختی دانشجویان در ادراک از معناداری در زندگی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 1 , سال 13 , بهار 1391
      هدف پژوهش حاضر، بررسی تحول شناختی در ادراک دانشجویان از معناداری در زندگی براساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی بود. روش پژوهش علّی ـ مقایسه‌ای و جامعۀ آماری تمامی دانشجویان دختر و پسر همۀ دوره‌های تحصیلی دانشگاههای آزاد اسلامی واحد خوراسگان، علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفها چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر، بررسی تحول شناختی در ادراک دانشجویان از معناداری در زندگی براساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی بود. روش پژوهش علّی ـ مقایسه‌ای و جامعۀ آماری تمامی دانشجویان دختر و پسر همۀ دوره‌های تحصیلی دانشگاههای آزاد اسلامی واحد خوراسگان، علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی90ـ1389 بود. از بین دانشجویان این سه دانشگاه و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و برحسب فرمول تعیین کوهن و همکاران (2000)، 400 نفر به‌عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامۀ معناداری در زندگی مورگان و فارسیدز (2009) بود. پس از جمع‌آوری داده‌ها، با استفاده از آزمون t تک‌نمونه‌ای، t نمونه‌های مستقل، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی، پرسش‌های پژوهش بررسی شد. نتایج نشان داد که میانگین همۀ مؤلفه‌های معناداری در زندگی دانشجویان بجز مؤلفۀ زندگی معنادار، بالاتر از حد متوسط است (05/0 P < )، ولی جنسیت، تأهل، سال تحصیل و نوع دانشگاه بر معناداری دانشجویان تأثیری نداشته است. گروههای سنی و رشتۀ تحصیلی بر معناداری دانشجویان مؤثر بوده است. همچنین نتایج نشان داد که معناداری در زندگی یک سازۀ مستقل نیست و بالا رفتن سن باعث کاهش معناداری در زندگی دانشجویان می‌شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - اثربخشی آموزش فرزندپروری ذهن آگاهانه بر مشکلات رفتاری کودک و استرس والدگری مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نقص توجه ـ بیش‌فعالی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 5 , سال 17 , زمستان 1395
    بودند که از بین آنها 20 مادر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (هر گروه 10 نفر). ابزارهای پژوهش شامل سیاهه رفتاری کودکان (آخنباخ، 1991)، پرسشنامه‌های استرس والدگری (آبیدین و سولیس، 1991) بود. آموزش فرزندپروری ذهن‌آگا چکیده کامل
    بودند که از بین آنها 20 مادر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (هر گروه 10 نفر). ابزارهای پژوهش شامل سیاهه رفتاری کودکان (آخنباخ، 1991)، پرسشنامه‌های استرس والدگری (آبیدین و سولیس، 1991) بود. آموزش فرزندپروری ذهن‌آگاهانه به شیوۀ گروهی در 8 جلسۀ 90 دقیقه‌ای، هفته‌ای یک بار بر گروه آزمایش اجرا شد. گروه گواه در طی این مدت هیچ آموزشی دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره، حاکی از کاهش میانگین نمرات مشکلات درونی، بیرونی کودک و استرس والدگری در قلمرو والد و کودک در مرحلۀ پس‌آزمون و پایداری این اثر در مرحلۀ پیگیری بود (05/0P&lt;&lt;span lang=&quot;FA&quot; style=&quot;line-height: 107%; font-family:;&quot; dir=&quot;RTL&quot; new=&quot;&quot; b=&quot;&quot; roman&quot;;&quot;=&quot;&quot; &quot;times=&quot;&quot; roman&quot;;=&quot;&quot; fa;=&quot;&quot; en-us;=&quot;&quot; minor-latin;=&quot;&quot; calibri;=&quot;&quot; 12pt;=&quot;&quot; zar&quot;;=&quot;&quot;&gt;). یافته‌های این پژوهش از کاربرد روش آموزشی فرزندپروری ذهن‌آگاهانه در کنار درمان‌های دارویی به‌منظور کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه ـ بیش‌فعالی و استرس والدگری مادران آنها حمایت می‌کند. پرونده مقاله


  • مقاله

    4 - بررسی روایی سازه حافظه فعال هیجانی از طریق آموزش بسته شناختی- هیجانی-اجتماعی حافظه فعال دانش‌آموزان دختر پایه پنجم دبستان‌های تهران
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 4 , سال 19 , پاییز 1397
    این پژوهش با هدف بررسی روایی سازه حافظه فعال هیجانی از طریق آموزش بسته شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال دانش‌آموزان دختر پایه پنجم دبستان‌های تهران اجرا شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل تمامی دانش‌آموزان د چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی روایی سازه حافظه فعال هیجانی از طریق آموزش بسته شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال دانش‌آموزان دختر پایه پنجم دبستان‌های تهران اجرا شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر پایه پنجم شهر تهران در سال تحصیلی 1394-1395 بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای دانش‌آموزان دارای عملکرد ضعیف حافظه فعال با استفاده از آزمون نرم‌افزاری حافظه فعال وکسلر (خدادادی، مشهدی و امانی،1388) شناسایی شدند و سپس از میان آن‌ها 40 دانش‌آموز به‌صورت تصادفی انتخاب شده و به‌صورت کاملاً تصادفی در دو گروه 20 نفری جایگزین شدند (20 نفر آزمایش، 20 نفر کنترل). آموزش بسته شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال طی 20 جلسه روی گروه آزمایش اجرا گردید. شرکت‌کنندگان پیش از مداخله و پس از مداخله و دو ماه بعد (پیگیری) به آزمون حافظه فعال هیجانی (لادوسر، سیلک، دال و استاپنکو، کرون هوس و فیلیپس، 2009) پاسخ دادند. داده‌های پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. طبق نتایج پژوهش آموزش بسته شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال در سطح معناداری عملکرد توجه و حافظه فعال هیجانی را بهبود بخشید (01/0&gt;P)؛ بنابراین حافظه فعال هیجانی از روایی سازه برخوردار است. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - اثر‌بخشی برنامه مداخله ماتریکس و مداخله کاهش آسیب بر شاخص‌های سلامت روان و نگرش به روابط آسیب‌زا در دختران دانش‌آموز مقطع متوسطه دوم آسیب‌دیده از رابطه با جنس مخالف
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 4 , سال 22 , پاییز 1400
    هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامۀ مداخلۀ ماتریکس و آموزش کاهش آسیب بر شاخص های سلامت روان و نگرش به روابط آسیب زا در دختران دانش آموز مقطع متوسطۀ دوم آسیب دیده از رابطه با جنس مخالف بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی و طرح پژوهش، سه گروهی دو مرحله ای (پیش‌آزمون و پس آزمون) ب چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامۀ مداخلۀ ماتریکس و آموزش کاهش آسیب بر شاخص های سلامت روان و نگرش به روابط آسیب زا در دختران دانش آموز مقطع متوسطۀ دوم آسیب دیده از رابطه با جنس مخالف بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی و طرح پژوهش، سه گروهی دو مرحله ای (پیش‌آزمون و پس آزمون) بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دختران آسیب‌دیده از رابطه با جنس مخالف بودند که از بین آن ها 36 نفر به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 12 نفر) گمارده شدند. برای سنجش متغیر وابسته در مراحل پیش‌آزمون و پس آزمون از چک‌لیست نشانگان و مقیاس نگرش به روابط آسیب زا استفاده شد. گروه مداخلۀ ماتریکس و مداخلۀ کاهش آسیب، هریک به مدت 10 جلسه، تحت درمان قرار گرفتند ولی گروه کنترل هیچ درمانی دریافت ننمود. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل گردید. نتایج نشان داد که در مرحلۀ پس آزمون پس از کنترل پیش آزمون در اضطراب (001/0=p)، افسردگی (001/0=p)، خصومت (002/0=p)، حساسیت بین‌فردی (001/0=p) و پارانویا (007/0=p) بین گروه مداخلۀ ماتریکس و گروه آموزش کاهش آسیب با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. در مؤلفه های نگرش به روابط آسیب زا نیز در دو بعد آسیب عاطفی (001/0=p) و آسیب های اجتماعی (046/0=p) مداخلۀ ماتریکس نسبت به گروه آموزش آسیب و گروه کنترل و در آسیب تحصیلی (012/0=p) نیز گروه مداخلۀ ماتریکس فقط نسبت به گروه کنترل دارای تفاوت معناداری بود. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر سرمایه روانشناختی کارکنان نوبت‌کاردانشگاه
    نشريه روانشناسی اجتماعی , شماره 2 , سال 10 , تابستان 1401
    کار از نظر سلامت عامل بسیار ارزشمندی محسوب می شود و درصد قابل توجهی از شاغلین در حرفه‌های مختلف با برنامه نوبت کاری مشغول به کار هستند، همچنین نوبت‌کاری یکی از پدیده‌های اجتماعی است که در تاریخ بشری ریشه دارد و از روزگاران دیرین، مقوله‌ای آشنا بوده است و سرمایه روانشناخ چکیده کامل
    کار از نظر سلامت عامل بسیار ارزشمندی محسوب می شود و درصد قابل توجهی از شاغلین در حرفه‌های مختلف با برنامه نوبت کاری مشغول به کار هستند، همچنین نوبت‌کاری یکی از پدیده‌های اجتماعی است که در تاریخ بشری ریشه دارد و از روزگاران دیرین، مقوله‌ای آشنا بوده است و سرمایه روانشناختی از سرمایه های ناملموس سازمانی است که برخلاف سرمایه های ملموس با هزینه های کمتر قابل مدیریت و رهبری می باشد، لذا این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر مولفه‌های سرمایه روانشناختی کارکنان نوبت کار دانشگاه به مرحله اجرا در آمد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه آماری را کلیه کارکنان نوبت کار دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) در سال 1397شامل می-شد. بدین منظور 52 نفر از کارکنان،که دارای معیارهای ورود به پژوهش بودند به شیوه تصادفی، انتخاب و سپس 32 نفر به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 16 نفر). آزمودنی‌ها قبل و بعد از مداخله به ابزار پژوهش شامل مقیاس سنجش سرمایه روانشناختی (لوتانز، 2007) پاسخ دادند. آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند اما بر گروه کنترل هیچ مداخله ای صورت نگرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید. یافته‌ها حاکی از افزایش میانگین مولفه‌های امید، خوشبینی، خودکارآمدی و تاب‌آوری، در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بود(05/0p&le;). بنابر یافته‌های پژوهش، برای افزایش مولفه‌های سرمایه روانشناختی کارکنان نوبت کار، می‌توان از شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی سود جست.کلید واژه ها: سرمایه روانشناختی، کارکنان نوبت کار، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - نقش نوروزگرایی، هیجان خواهی و خودکنترلی در پیش بینی گرایش به رفتار مجرمانه در مجرمان ساکن گرمخانه‌ها
    نشريه روانشناسی اجتماعی , شماره 4 , سال 11 , پاییز 1402
    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش نوروزگرایی، هیجان خواهی و خودکنترلی در پیش بینی گرایش به رفتار مجرمانه در مجرمان ساکن گرمخانه‌ها بود. روش پژوهش توصیفي از نوع همبستگي بود. جامعه آماری شامل کلیه افراد دارای رفتار مجرمانه ساکن گرمخانه ها شهر اصفهان در بهار 1402 بودند. تعداد 400 ن چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش نوروزگرایی، هیجان خواهی و خودکنترلی در پیش بینی گرایش به رفتار مجرمانه در مجرمان ساکن گرمخانه‌ها بود. روش پژوهش توصیفي از نوع همبستگي بود. جامعه آماری شامل کلیه افراد دارای رفتار مجرمانه ساکن گرمخانه ها شهر اصفهان در بهار 1402 بودند. تعداد 400 نفر به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل، پرسشنامه سایکوپاتی(هاری،1991)، پرسش‌نامة صفات پنج گانه شخصيتی(مک کری و کاستا،1985)، هیجان خواهی آرنت(1993) و خودکنترلی(تانجی و همکاران،2004) بود. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار Spss تحلیل شد. نتایج ضریب همبستگی نشان داد هیجان خواهی و نوروزگرایی دارای رابطه مثبت و معنادار با رفتارهای مجرمانه بوده و خودکنترلی دارای رابطه منفی و معنادار با رفتارهای مجرمانه می باشد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، در گام اول خودکنترلی 1/88 درصد واریانس رفتارهای مجرمانه، در گام دوم خودکنترلی و نوروزگرایی 7/88 درصد واریانس رفتارهای مجرمانه و در گام سوم خودکنترلی، نوروزگرایی و هیجان خواهی 9/88 درصد واریانس رفتارهای مجرمانه افراد مجرم ساکن در گرمخانه‌ها را تبیین می کند. بنابرنتایج پژوهش، پیشنهاد می شود به منظور پیشگیری از رفتار مجرمانه بر نوروزگرایی، هیجان خواهی و خودکنترلی مجرمان ساکن گرمخانه توجه شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - پیش‌بینی افسردگی براساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانش‌آموزان دختر پایه‌ی پنجم و ششم ابتدایی
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , شماره 5 , سال 1 , زمستان 1382
    هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه‌ی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با افسردگی در دانش‌آموزان دختر پایه‌ی پنجم و ششم ابتدایی در شهر اصفهان در سال تحصیلی 93-94 بود. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی و جامعه‌ی پژوهش شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر پایه‌ی پنجم و ششم مقطع دبستان در شه چکیده کامل
    هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه‌ی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با افسردگی در دانش‌آموزان دختر پایه‌ی پنجم و ششم ابتدایی در شهر اصفهان در سال تحصیلی 93-94 بود. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی و جامعه‌ی پژوهش شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر پایه‌ی پنجم و ششم مقطع دبستان در شهر اصفهان بود که بر اساس جدول کوهن و همکاران (2000)، 380 دانش‌آموز به شیوه‌ی نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌ی تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2006) و افسردگی کواکس (1992) گردآوری و با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان (پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی، ارزیابی مجدد مثبت، کنار آمدن با دیدگاه) با افسردگی رابطه‌ی منفی معنادار و بین راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان (سرزنش خود، نشخوار فکری و فاجعه‌سازی) با افسردگی رابطه‌ی مثبت معنادار وجود داشت (05/0P&lt;). نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری به شیوه‌ی گام به گام نشان داد ارزیابی مجدد مثبت، 10 درصد از واریانس افسردگی (10/0=R2)، نشخوار فکری، 6/9 درصد از واریانس افسردگی (6/9=R2) و پذیرش، 2/2 درصد از واریانس افسردگی (038/0=R2) را تبیین می‌کند. از یافته‌های پژوهش استنباط می‌شود که راهبردهای تنظیم شناختی هیجان از عوامل مؤثر در تبیین افسردگی است و در مداخلات درمانی باید به آن توجه شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - پیش‌بینی افسردگی براساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , شماره 2 , سال 11 , تابستان 1395
    هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه‌ی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با افسردگی در دانش‌آموزان دختر پایه‌ی پنجم و ششم ابتدایی در شهر اصفهان در سال تحصیلی 93-94 بود. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی و جامعه‌ی پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان دختر پایه‌ی پنجم و ششم مقطع دبستان در شه چکیده کامل
    هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه‌ی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با افسردگی در دانش‌آموزان دختر پایه‌ی پنجم و ششم ابتدایی در شهر اصفهان در سال تحصیلی 93-94 بود. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی و جامعه‌ی پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان دختر پایه‌ی پنجم و ششم مقطع دبستان در شهر اصفهان بود که بر اساس جدول کوهن و همکاران (2000)، 380 دانش آموز به شیوه‌ی نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌ی تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2006) و افسردگی کواکس (1992) گردآوری و با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان (پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی، ارزیابی مجدد مثبت، کنار آمدن با دیدگاه) با افسردگی رابطه‌ی منفی معنادار و بین راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان (سرزنش خود، نشخوار فکری و فاجعه‌سازی) با افسردگی رابطه‌ی مثبت معنادار وجود داشت (05/0P&lt;). نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری به شیوه‌ی گام به گام نشان داد ارزیابی مجدد مثبت، 10 درصد از واریانس افسردگی (10/0=R2)، نشخوار فکری، 6/9 درصد از واریانس افسردگی (6/9=R2) و پذیرش، 2/2 درصد از واریانس افسردگی (038/0=R2) را تبیین می‌کند. از یافته‌های پژوهش استنباط می شود که راهبردهای تنظیم شناختی هیجان از عوامل مؤثر در تبیین افسردگی است و در مداخلات درمانی باید به آن توجه شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    10 - ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی فرم فارسی آزمون نرم افزاری حافظه فعال هیجانی حسنی در دانش آموزان دختر پایه پنجم
    مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 2 , سال 9 , تابستان 1397
    چکیده هدف پژوهش حاضر ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی آزمون نرم افزاری حافظه فعال هیجانی حسنی است که مجموعاً در نمونه ای متشکل از 80 دانش آموز دختر پایه پنجم دبستان های دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 1396-1395 با دو روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و هدفمند انجام شده چکیده کامل
    چکیده هدف پژوهش حاضر ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی آزمون نرم افزاری حافظه فعال هیجانی حسنی است که مجموعاً در نمونه ای متشکل از 80 دانش آموز دختر پایه پنجم دبستان های دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 1396-1395 با دو روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و هدفمند انجام شده است. این آزمون دارای 8 بلوک است که هر بلوک شامل 12 تمرین است، که برای هر آزمودنی 3 بلوک به تصادف اجرا می گردد و محرک ها دارای تعدادی چهره با بار هیجانی و علامت می باشند. جهت بررسی ویژگی های روانسنجی از ضریب پایایی باز آزمایی با فاصله زمانی 20 روز استفاده شد که ضرایب همبستگی در دامنه 68/0 تا 75/0 قرار دارد، همچنین روایی آزمون با شیوه روایی محتوایی و ملاکی از طریق مقایسه "گروه های متباین" انجام شد. گروه اول شامل 20 دانش آموز بهنجار و گروه دوم شامل20 دانش آموز دارای نقص حافظه فعال و تنظیم شناختی هیجانی پایین است که با استفاده از دو آزمون حافظه فعال وکسلر و تنظیم شناختی هیجان کودکان گارنفسکی شناسایی شدند. که نتایج مقایسه آماری میانگین دو گروه در قسمت های مختلف آزمون، تفاوت معناداری را بین عملکرد این دو گروه نشان داد(001/0=p). بنابراین آزمون نرم افزاری حافظه فعال هیجانی حسنی از پایایی و روایی مطلوبی برخوردار است و می توان آن را برای سنجش حافظه فعال هیجانی در مطالعات روانشناسی در همین محدوده سنی به کاربرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    11 - اثربخشی درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی بر علائم اضطراب، تحمل پریشانی و دشواری در تنظیم هیجان زنان دارای اضطراب فراگیر
    زن و مطالعات خانواده , شماره 500 , سال 1 , بهار 2050
    اضطراب فراگیر از شایع‌ترین اختلالات روانی است که مشخصه اصلی آن اضطراب و نگرانی مفرط می باشد که با واقعه یا شرایطی که کانون نگرانی است تناسبی ندارد. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی بر علائم اضطراب، تحمل پریشانی و دشواری در تنظیم هیجان زنان دارای چکیده کامل
    اضطراب فراگیر از شایع‌ترین اختلالات روانی است که مشخصه اصلی آن اضطراب و نگرانی مفرط می باشد که با واقعه یا شرایطی که کانون نگرانی است تناسبی ندارد. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی بر علائم اضطراب، تحمل پریشانی و دشواری در تنظیم هیجان زنان دارای اضطراب فراگیر انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری یک ماهه بود . بدین منظور از بین زنان مراجعه کننده به فرهنگسراهای شهر اصفهان در سال 1399به روش نمونه گیری هدفمند 30 نفر از افرادی که دارای نمره بالاتر از نقطه برش در پرسشنامه اضطراب فراگیر اسپیتزر و همکاران (2006) و دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). ابزار‌های پژوهش شامل پرسشنامه‌های اضطراب و افسردگی ( زیگموند و اسنیث،1983)، اخـتلال اضـطراب فراگیـر (اسپیتزر و همکاران،2006)، تحمل پریشانی(سیمونز و گاهر، 2005) و دشواری در تنظیم هیجان(گرتز و رومر،2004) بود. برای آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی بر اساس بسته مک کی و وست (2016) اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس اندازه های تکراری حاکی از کاهش معنادار علائم اضطراب، تحمل پریشانی و دشواری در تنظیم هیجان در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بود(05/0&gt;p). باتوجه به یافته‌های پژوهش، می‌توان از درمان کارآمدی هیجانی به عنوان یک روش مداخله‌ای سودمند برای کاهش علائم اضطراب، تحمل پریشانی و دشواری در تنظیم هیجان زنان دارای اضطراب فراگیر بهره برد. پرونده مقاله

  • مقاله

    12 - ساختار عاملی، روایی، پایایی و هنجاریابی مقیاس معلم مثبت ارییلماز در دانش‌آموزان دختر پایه دهم دوره دوم متوسطه
    آموزش و ارزشیابی , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1401
    در ادبیات، ویژگی‌های معلمان مثبت‌ در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته و بیشتر بر روابط مثبت معلم و دانش‌آموز متمرکز است. هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی، روایی، پایایی و هنجاریابی مقیاس معلم مثبت است. از بین جامعه آماری با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ چکیده کامل
    در ادبیات، ویژگی‌های معلمان مثبت‌ در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته و بیشتر بر روابط مثبت معلم و دانش‌آموز متمرکز است. هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی، روایی، پایایی و هنجاریابی مقیاس معلم مثبت است. از بین جامعه آماری با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای، 280 نفر از دانش‌آموزان دختر پایه دهم دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه معلم مثبت ارییلماز (2017) پاسخ دادند. پژوهش در پایایی از ضرایب آلفای کرونباخ، گاتمن و اسپیرمن- براون و در روایی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. نتایج نشان داد که ضرایب آلفای کرونباخ برای مقیاس معلم مثبت برابر73/0 و برای خرده مقیاس‌های جلب رضایتمندی نیازهای دانش‌آموزان برای شایستگی ، برقراری روابط مثبت با دانش‌آموزان، تفهیم کردن مطالب به دانش‌آموزان، برون‌گرا بودن، حمایت از تجارب فعال دانش‌آموزان و حمایت از مشارکت دانش‌آموزان در کلاس به ترتیب 95/0، 83/0، 82/0، 88/0، 94/0 و 91/0 بوده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی گویه‌های مقیاس معلم مثبت نشان داد که این مقیاس دارای شش عامل با شاخص‌های برازش مطلوب مقیاس می‌باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    13 - اثربخشی آموزش فراشناخت و تحول مثبت نوجوانی بر تاب‌آوری و بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان دختر با مشکلات رفتاری
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , شماره 2 , سال 18 , تابستان 1401
    ایـن پژوهـش بـا هـدف مقایسـۀ اثربخشـی آمـوزش فراشـناخت و تحـول مثبـت نوجوانـی بـر تاب‌آوری و بهزیسـتی تحصیلـی دانـش‌آمـوزان دختـر دارای مشـکلات رفتـاری انجـام شـد. روش پژوهـش شـبه‌ تجربـی بـا طـرح پیـش‌آزمـون- پـس‌آزمـون و پیگیـری سـه ماهـه بـود. جامعـۀ آمـاری دا چکیده کامل
    ایـن پژوهـش بـا هـدف مقایسـۀ اثربخشـی آمـوزش فراشـناخت و تحـول مثبـت نوجوانـی بـر تاب‌آوری و بهزیسـتی تحصیلـی دانـش‌آمـوزان دختـر دارای مشـکلات رفتـاری انجـام شـد. روش پژوهـش شـبه‌ تجربـی بـا طـرح پیـش‌آزمـون- پـس‌آزمـون و پیگیـری سـه ماهـه بـود. جامعـۀ آمـاری دانش‌آمـوزان دارای اختـلال رفتـاری پایـه نهـم در سـال تحصیلـی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ در مـدارس شـهر یـزد بـود کـه بـر اسـاس مـلاک تشـخیص اختـلال رفتـاری دانش‌آمــوزان غربــال شــدند. جهــت انتخــاب نمونــه از روش نمونه‌بــرداری تصادفــی مرحلــه‌ای اســتفاده شــد و ۵۴ دانش‌آمــوز بــا مشــکلات رفتــاری انتخـاب و به‌تصـادف در دو گـروه آزمایشـی و یـک گـروه گـواه جـای داده شـدند و بـه فهرسـت رفتـاری کـودک آشـنباخ (۱۹۹۱)، سـیاهۀ تـاب‌آوری تحصیلـی (سـامویٔلز، ۲۰۰۴) و سـیاهۀ بهزیسـتی تحصیلـی (پیترینـن، سـوینی و پایهالتـو، ۲۰۱۴) پاسـخ دادنـد. دو گـروه آزمایشـی بسـتۀ آموزشـی تحـول مثبـت نوجوانـی (موحدیـان، ۲۰۱۹) و فراشـناخت تحـت آمـوزش قـرار گرفتنـد. نتایـج آزمـون تحلیـل واریانـس بـا اندازه‌گیـری مکـرر نشـان داد کـه تأثیـر بسـته آموزشـی تحـول مثبـت نوجوانـی و آمـوزش فراشـناخت بـر تـاب‌آوری و بهزیسـتی تحصیلـی معنـادار و بـا ثبـات اسـت. همچنیـن نتایـج نشـان داد بیـن اثربخشـی بسـته آموزشـی تحـول مثبـت نوجوانـی و آمـوزش فراشـناخت تفـاوت معنـاداری وجـود نـدارد. ایـن پژوهـش نشـان داد کـه اسـتفاده از آمـوزش فراشـناخت بـه فـرد کمـک می‌کنـد در مواجهـه بـا مشـکلات بـر مبنـای پـردازش اطلاعـات، بـا تمرکززدایـی از مشـکل و تبعـات آن به‌سـوی توجـه بـه خـود، رونـد فکـری بهتـری را طـی کنـد و آمـوزش تحـول مثبـت نوجوانـی نیـز بـا توجـه بـه درگیـر کـردن دانش‌آمـوزان ظرفیـت و توانمنـدی دانش‌آمـوزان را در مواجهـه بـا مشـکلات و تـلاش در راسـتای موفقیـت و پیشـرفت تحصیلـی را افزایـش می‌دهـد. پرونده مقاله

  • مقاله

    14 - اثربخشی بسته‌ی آموزشی مهارت‌های استدلال و تفکر یانگ بر بی‌ثباتی خلق و خو و ادراک شایستگی اجتماعی در کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی
    مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 57 , سال 15 , بهار 1403
    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بسته‌ی آموزشی مهارت‌های استدلال و تفکر یانگ بر بی‌ثباتی خلق و خو و ادراک شایستگی اجتماعی در کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بسته‌ی آموزشی مهارت‌های استدلال و تفکر یانگ بر بی‌ثباتی خلق و خو و ادراک شایستگی اجتماعی در کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کودکان 8 تا 12 سال دارای علائم اختلال نقص توجه-بیش فعالی بودندکه در پاییز 1400 به مراکز تخصصی کاردرمانی شهر اصفهان مراجعه کرده بودند. از میان آن‌ها 30 کودک به شیوه هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل چک لیست تنظیم هیجان (شیلدز و کیکتی، 1998) و مقیاس شایستگی اجتماعی (پرندین، 1385) بود. گروه آزمایش طی 8 جلسه 60 دقیقه‌ای تحت آموزش مهارت‌های استدلال و تفکر یانگ قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه های تکراری تحلیل شد. نتایج حاکی از تأثیر معنادار و باثبات بسته‌‌ی مهارت های تفکر و استدلال یانگ بر بی‌ثباتی خلق و خو و ادراک شایستگی اجتماعی بود (001/0>p). بنابراین می‌توان برای کاهش بی‌ثباتی خلق و خو و بهبود شایستگی اجتماعی کودکان دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی از بسته آموزشی مهارت‌های تفکر و استدلال یانگ استفاده نمود. پرونده مقاله