فهرست مقالات هادی فرهادی


  • مقاله

    1 - بررسی اثربخشی کیفیت زندگی درمانی بر احساس تنهایی و عزت‌نفس دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم دارای اعتیاد به اینترنت
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 1 , سال 19 , بهار 1397
    این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی کیفیت زندگی درمانی بر اعتیاد به اینترنت ، احساس تنهایی و عزت نفس دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم انجام گرفت. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه‌آماری شامل دانش‌آموز دختر دوره متوسطه دوم شهر چکیده کامل
    این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی کیفیت زندگی درمانی بر اعتیاد به اینترنت ، احساس تنهایی و عزت نفس دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم انجام گرفت. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه‌آماری شامل دانش‌آموز دختر دوره متوسطه دوم شهر کاشان بودند (تعداد 435)، و از بین آنها تعداد 50 نفر افرادی که دارای بیشترین میزان اعتیاد به اینترنت بودند با غربالگری توسط پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ[1] (1996) شناسایی شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (25 نفر) و کنترل (25 نفر) قرار گرفتند. آزمودنی‌ها در سه مرحله‌ی پیش‌آزمون، پس‌آزمون و یک ماه بعد در مرحله پیگیری به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند. ابزارهای اندازه گیری برای سنجش اعتیاد به اینترنت پرسشنامه یانگ (1996)، برای احساس تنهایی از پرسشنامه ی راسل(1980) و برای عزت نفس از پرسشنامه آیزنک(1976) استفاده گردید. درمان مبتنی بر کیفیت زندگی در طی هشت جلسه به‌صورت گروهی به مدت دو ماه به گروه آزمایش ارائه شد. در این مدت گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها حاکی از آن بود که کیفیت زندگی درمانی بر اعتیاد به اینترنت، احساس تنهایی و عزت نفس در مرحله پس آزمون و پیگری موثر بود (p<.05). با توجه به این نتایج می توان دریافت که کیفیت زندگی درمانی بر کاهش اعتیاد به اینترنت و احساس تنهایی و افزایش عزت نفس گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم موثر بوده است. [1] Young پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - رابطه نیازهای روانی-اجتماعی با عملکرد شغلی در کارکنان صنایع خودروسازی ایران: نقش تعدیل‌کنندگی سطح خلق
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 2 , سال 23 , تابستان 1401
    این پژوهش باهدف بررسی رابطه نیازهای روانی-اجتماعی با عملکرد شغلی و نقش تعدیل‌کنندگی خلق در کارکنان صنایع خودروسازی تهران انجام شد. پژوهش از نوع کمی و همبستگی بوده ،جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان نوبت کار ، سه شرکت خودروسازی بود،که 1290نفربودند و660 نفر به روش تصادفی نظام چکیده کامل
    این پژوهش باهدف بررسی رابطه نیازهای روانی-اجتماعی با عملکرد شغلی و نقش تعدیل‌کنندگی خلق در کارکنان صنایع خودروسازی تهران انجام شد. پژوهش از نوع کمی و همبستگی بوده ،جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان نوبت کار ، سه شرکت خودروسازی بود،که 1290نفربودند و660 نفر به روش تصادفی نظام مند انتخاب شده وبعد از تکمیل پرسشنامه ها ،تعداد 437 پرسشنامه به طور کامل تکمیل شده بود.در این پژوهش از سه پرسشنامه ،عاطفه مثبت و منفی (Watson,Clark&Telgen, 1997)، عوامل روانی- اجتماعی محیط کار در راهنمای جامع ارزیابی محیط کار ایران(سال 1390)و عملکردشغلی (Herci & Goldsmith ,1980)استفاده شد. داده‌ها توسط همبستگی پیرسون وتحلیل رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی، مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفت نتایج به‌دست‌آمده نشان. داد، نیازهای روانی-اجتماعی با عملکرد شغلی رابطه داردو رابطه مثبت بین خلق مثبت و عملکرد شغلی و رابطه منفی بین خلق منفی و عملکرد شغلی وجوددارد (001/0> p).همچنین ، خلق مثبت ومنفی در رابطه بین نیازهای روانی-اجتماعی و عملکرد شغلی، نقش تعدیل‌کنندگی دارند( 00/0= p). در نتیجه ،اگرچه پرداختن به ارضای نیازهای روانی-اجتماعی می‌تواند به عملکرد شغلی بالا در میان کارکنان منجر شود، اهمیت دادن به مسائل عاطفی و ایجاد خلق مثبت بالا و فقدان خلق منفی در ایجاد افزایش عملکرد شغلی بسیارحائزاهمیت،است. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - اثربخشی فیلیال‌تراپی (بازیدرمانی مبتنی بر رابطۀ والد-کودک) بر اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای و پرخاشگری در کودکان پیش‌دبستانی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 2 , سال 22 , تابستان 1400
    هدف پژوهش حاضر آموزش بازی‌درمانی مبتنی بر رابطۀ والد –کودک (فیلیال تراپی) به مادران کودکان پیش‌دبستانی و بررسی تأثیر آن بر اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای و ﭘﺮﺧﺎﺷـﮕﺮی کودکان آنها بوده است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمام مادران کودکان پیش‌دبستانی دارای اعتیاد به بازی چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر آموزش بازی‌درمانی مبتنی بر رابطۀ والد –کودک (فیلیال تراپی) به مادران کودکان پیش‌دبستانی و بررسی تأثیر آن بر اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای و ﭘﺮﺧﺎﺷـﮕﺮی کودکان آنها بوده است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمام مادران کودکان پیش‌دبستانی دارای اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای غربال شده بود که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامۀ اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای (فرم والد) فرهادی (Farhadihadi, 2016) و مقیاس پرخاشگری کودکان پیش‌دبستانی(فرم والد) واحدی و همکاران (Vahedi et al, 1999) بود. آزمودنی‌ها در دو مرحلۀ پیش‌آزمون و پس‌آزمون به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند. گروه آزمایش در این پژوهش در معرض10جلسه (2 ساعته) دورۀ آﻣﻮزشی فیلیال‌تراپی قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش فیلیال‌تراپی به مادران، بر کاهش نشانه‌های اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای(01/0P<) و نیز بر کاهش پرخاشگری کودکان (05/0P<)، پرخاشگری کلامی(01/0P<) و پرخاشگری تکانشی (05/0P<) مؤثر بوده است. بر همین اساس، تمرکز بر آموزشهای مرتبط با والدین به عنوان راهکاری برای کاهش گرایش افراطی کودکان به بازیهای رایانه‌ای توصیه می‌شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر عزت‌نفس و اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان دختر
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 5 , سال 16 , زمستان 1398
    هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر عزت‌نفس و اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان دختر پایه نهم شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 است. در این پژوهش از روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل و مرحلة پیگیری دو ماهه استفاده شد. جامعة آماری چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر عزت‌نفس و اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان دختر پایه نهم شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 است. در این پژوهش از روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل و مرحلة پیگیری دو ماهه استفاده شد. جامعة آماری شامل دانش‌آموزان دختر پایه‌ی نهم بود که نمونه مورد نظر از میان آنها با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب گردید و با انجام غربالگری و اجرای پرسشنامة اهمال‌کاری تحصیلی سولمون و راثبلوم (Solomon & Rothblum, 1984) و عزت‌نفس کوپر اسمیت (1967) 40 نفر از دانش‌آموزانی که بیشترین نمره اهمال‌کاری و کمترین نمره عزت‌نفس را اخذ نمودند، انتخاب شده و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش 8 جلسه آموزش ذهن‌آگاهی (Burdick, 2017) دریافت نمودند و نتایج آنها از طریق تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS23 مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج، تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و کنترل در هریک از متغیرها در مرحله پس‌آزمون و پیگیری مشاهده گردید. نتایج نشان داد که آموزش ذهن‌آگاهی بر افزایش میزان عزت‌نفس و کاهش اهمال‌کاری تحصیلی در گروه آزمایش تأثیر معناداری داشته است. بر همین اساس، تمرین‌های ذهن‌آگاهی با افزایش آگاهی افراد از لحظه حال از طریق فنونی مثل توجه به تنفس و وارسی بدن، آگاهی از زمان حال و پردازش اطلاعات بر افراد اثر می‌گذارند. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - رابطه متغیرهای روانشناختی و علائم روانشناختی با اعتیاد به اینترنت (یک مطالعه مروری)
    نشريه روانشناسی اجتماعی , شماره 5 , سال 10 , زمستان 1401
    هدف از این پژوهش تعیین رابطه متغیرهای روان‌شناختی و علائم روان‌شناختی با اعتیاد به اینترنت به عنوان یک مطالعه مروری بود. در انجام این پژوهش از مقـالات مرتبط موجود در پایگاه‌های علمی معتبر انگلیسـی: Google scholar، Science direct،Scopus، Pubmed، springer link و liebertpu چکیده کامل
    هدف از این پژوهش تعیین رابطه متغیرهای روان‌شناختی و علائم روان‌شناختی با اعتیاد به اینترنت به عنوان یک مطالعه مروری بود. در انجام این پژوهش از مقـالات مرتبط موجود در پایگاه‌های علمی معتبر انگلیسـی: Google scholar، Science direct،Scopus، Pubmed، springer link و liebertpub ، researchgate و همچنین پایگاه‌های معتبر فارسی همچون: مگیران، ایرانداک، سیویلیکا و پرتال جامع علوم انسانی استفاده شد. این پژوهش مروری-توصیفی به بررسی مرور ادبیات پرداخته و از بین کلیه مطالعات انجام‌شده در ارتباط با اعتیاد به اینترنت در طی 15 سال اخیر (از سال 2007 میلادی تا ماه جولای سال 2021) بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده بودند. در نهایت به 157 متن اصلی به عنوان نمونه پژوهش حاضر دست پیدا شد. داده‌ها که به شکل مقالات و کتب بودند متن آن‌ها از بعد پیامدهای حاصل از اعتیاد به اینترنت به 16 دسته تقسیم شدند که شامل افسردگی، اضطراب، سرمایه اجتماعی، خودکارآمدی، کیفیت خواب، پنج ویژگی بزرگ شخصیت، افکار خودکشی، سلامت روان، هوش هیجانی، عزت‌نفس، پرخاشگری، خودکنترلی، سیستم پاداش، کارکرد جسمی، بدرفتاری کودک و سبک فرزند پروری شدند. نتایج نشان داد متغیر افسردگی، اضطراب، کیفیت خواب، افکار خودکشی، سلامت روان، عزت‌نفس، پرخاشگری، خودکنترلی، سیستم پاداش، بدرفتاری با کودک بیشترین یکدستی را در یافته‌ها، در جهت ارتباط با اعتیاد اینترنتی نشان داده‌اند. متغیرهای هوش هیجانی و سرمایه اجتماعی نیز نتایج ضدونقیضی ارائه دادند. از بین پنج ویژگی بزرگ شخصیتی، درون‌گرایی، برونگرایی، روان‌رنجوری بیشترین سهم از پیش‌بینی کنندگی و ارتباط با اعتیاد اینترنتی را تشکیل دادند. از بین انواع سبک فرزند پروری، سبک سهیل‌گیرانه و مستبدانه بیشترین ارتباط مثبت و سبک مقتدرانه بیشترین بازدارندگی را برای اعتیاد اینترنتی ثبت نمود. متغیر خودکارآمدی و فعالیت جسمانی نیز از جمله متغیرهای بودند که با داده‌های متعارض نتیجه‌گیری را دشوار نمودند. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - اثربخشی آموزش مجازی کیفیت زندگی درمانی بر تعارض کار و خانواده، اعتیاد به کار، سلامت روان و تعاملات بین فردی در کارکنان شاغل
    نشريه روانشناسی اجتماعی , شماره 1 , سال 11 , بهار 1402
    چکیدهپژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مجازی کیفیت زندگی درمانی بر تعارض کار- خانواده، اعتیاد به کار، سلامت روان و تعاملات بین فردی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با دوره پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن چکیده کامل
    چکیدهپژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مجازی کیفیت زندگی درمانی بر تعارض کار- خانواده، اعتیاد به کار، سلامت روان و تعاملات بین فردی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با دوره پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن مقطع متوسطه دوم در سال تحصیلی1402- 1401 شهر اصفهان بود که به شیوه نمونه گیری دردسترس تعداد 30 معلم زن انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گماشته شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش مجازی کیفیت زندگی درمانی قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. هر دو گروه در مراحل پیش آزمون، پس آزمون توسط پرسشنامه های تعارض کار و خانواده ( کارلسون و همکاران ،2000)، اعتیاد به کار(اسپنس و رابینز، 1992)، سلامت روان(گدبرگ، 1979) و تعاملات بین فردی(مک الیستیر، 1995) مورد ارزیابی قرار گرفتند. به‌منظور بررسی و تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از نرم افزار آماری SPSS23 و روش تحلیل اندازه های تکراری استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مجازی کیفیت زندگی درمانی بر تعارض کار- خانوادهف اعتیاد به کارف سلامت روان و تعاملات بین فردی تأثیر معنی داری دارد و اثرات آموزش ها در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است(01/0p<) . در نتیجه آموزش مجازی کیفیت زندگی درمانی به عنوان درمانی اثرگذار می تواند به بهبود سلامت روانی کارکنان کمک شایانی نماید. از این رو پیشنهاد می گردد مشاورین و روانشناسان به آموزش مجازی کیفیت زندگی درمانی بر کاهش تعارض کار- خانواده و اعتیاد به کار و افزایش سلامت روان و تعاملات بین فردی توجه ویژه ای داشته باشند. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - فراتحلیل درمان های اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای و اعتیاد به کار.
    نشريه روانشناسی اجتماعی , شماره 2 , سال 11 , تابستان 1402
    توجه به یافته های پژوهشی مختلف مطالعات در خصوص درمان های اثر بخش بر اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به بازی های رایانه ای و اعتیاد به کار، انجام فرا تحلیل لازم است. هدف پژوهش حاضر، فرا تحلیل درمان اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به بازی‌های رایانه ای و اعتیاد به کار می باشد. روش پژ چکیده کامل
    توجه به یافته های پژوهشی مختلف مطالعات در خصوص درمان های اثر بخش بر اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به بازی های رایانه ای و اعتیاد به کار، انجام فرا تحلیل لازم است. هدف پژوهش حاضر، فرا تحلیل درمان اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به بازی‌های رایانه ای و اعتیاد به کار می باشد. روش پژوهش حاضر از نوع فرا تحلیل بود. بدین منظور از تمامی متون مرجع در محدوده سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳ برای مطالعات خارجی و سال های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ برای اسناد داخلی، با استفاده از روش نمونه گیری انتخابی و به صورت سر شماری پژوهش هایی که به بررسی درمان های اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به بازی های رایانه ای و اعتیاد به کار پرداخته بودند، انتخاب شدند. جهت انجام فراتحلیل از نرم افزار CMA استفاده شده است. در صورتی که مطالعاتی دارای معیارهای ورود به مطالعه شامل1) مطالعه به موضوع "اعتیاد به اینترنت" "اعتیاد به کار" یا "اعتیاد به بازی های رایانه ای" پرداخته باشد. (2) مطالعه شامل یک درمان روانشناختی یا دارویی برای کاهش مشکلات مربوط به اعتیاد باشد. مطالعاتی که معیارهای زیر را داشتند نیز حذف شدند: (1) مطالعه یک مطالعه موردی بود. (2) متن کامل مطالعه در دسترس نبود. (3) مطالعه داده‌های ناکافی را ارائه کرد (3) نمونه با هم همپوشانی داشت . در مجموع از بین 39 مطالعه جمع آوری شده، 28 مطالعه مورد تحلیل قرار گرفت در مجموع از بین ۳۹ مطالعه جمع آوری شده، ۲۸ مطالعه مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد که تکنیک های درمان شناختی – رفتاری، ذهن آگاهی و دارو درمانی ( بوپروپیون) اکثر روش های درمان اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به بازی های رایانه ای و اعتیاد به کار را تشکیل داده اند. کیفیت زندگی درمانی بیشترین تاثیر را بر اعتیاد به اینترنت داشته است و پس از آن مداخلات اجتماعی – شناختی و درمان شناختی – رفتاری قرار می گیرند. تئاتر درمانی بیشترین تاثیر را بر اعتیاد به بازی و آموزش ذهن آگاهی مراقبه بیشترین تاثیر را بر اعتیاد به کار داشته است.. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - رابطه اعتیاد به بازی های رایانه ای، اضطراب اجتماعی و هیجانی خواهی با عملکرد تحصیلی نوجوانان: نقش تعدیل کنندگی خود کنترلی
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 1 , سال 9 , بهار 1398
    این پژوهش با هدف بررسی رابطه اعتیاد به بازی های رایانه ای، هیجانی خواهی و اضطراب اجتماعی با عملکرد تحصیلی: نقش تعدیل کنندگی خود کنترلی در نوجوانان انجام گرفت. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش مشتمل بر 200 نفر (99 پسر و 101 دختر) از دانش آموزان نا چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی رابطه اعتیاد به بازی های رایانه ای، هیجانی خواهی و اضطراب اجتماعی با عملکرد تحصیلی: نقش تعدیل کنندگی خود کنترلی در نوجوانان انجام گرفت. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش مشتمل بر 200 نفر (99 پسر و 101 دختر) از دانش آموزان ناحیه 5 شهر اصفهان بود که براساس روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های خودکنترلی تانجی و همکاران (2004)، هیجان خواهی ماروین زاکرمن (1978)، اضطراب اجتماعی نوجوانان پاکلک (2004)، عملکرد تحصیلی فام و تیلور (۱۹۹۹)، اعتیاد به بازی های رایانه‌ای فرهادی (1395) بود. داده های جمع آوری شده از پرسشنامه‌‌ی پژوهش به روش حداقل مربعات جزئی در معادلات ساختاری و با استفاده ازدو نرم افزار SPSS-22 وSmart_PLS-3 تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که خودکنترلی توانسته رابطه‌ی بین اعتیاد به بازی های رایانه ای و عملکرد تحصیلی را تعدیل نماید و مقدار اثر تعدیل کنندگی به میزان 239/0 می باشد، بدین معنا که خودکنترلی در رابطه ی بین اعتیاد به بازی های رایانه ای و عملکرد تحصیلی نقش تعدیل کنندگی ایفا می‌نماید (05/0 p <)، در حالیکه نتوانسته رابطه‌ی بین اضطراب اجتماعی و عملکرد تحصیلی و رابطه بین هیجانی خواهی و عملکرد تحصیلی را تعدیل نماید. پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - بررسی ویژگی های روان‌سنجی مقیاس رفتارهای انحرافی نوجوانان 12 تا 18 سال شهر تهران
    روان سنجی , شماره 5 , سال 7 , زمستان 1397
    پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان‌سنجی مقیاس رفتارهای انحرافی نوجوانان شهر تهران بوده است. روش پژوهش هنجاریابی از نوع بررسی‌های آزمون‌سازی و با توجه به هدف توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش آموزان پسر 12 تا 18 ساله مدارس متوسطه اول و دوم منا چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان‌سنجی مقیاس رفتارهای انحرافی نوجوانان شهر تهران بوده است. روش پژوهش هنجاریابی از نوع بررسی‌های آزمون‌سازی و با توجه به هدف توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش آموزان پسر 12 تا 18 ساله مدارس متوسطه اول و دوم مناطق 15 تا 18 شهر تهران در سال تحصیلی 1396-1397 می‌باشند که طبق جدول مورگان و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تعداد 300 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب و به مقیاس 19 سؤالی رفتارهای انحرافی دوران نوجوانی سانچز و همکاران (2016) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS-22 و نرم‌افزار Lisrel 8.8 و به روش‌های آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و همچنین جهت بررسی پایایی به روش آلفای کرونباخ، بازآزمایی و روایی ملاکی و همزمان صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که مقیاس انحراف رفتاری نوجوانان از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و سؤالات مطرح شده رفتارهای انحرافی نوجوانان را به ‌گونه‌ای مناسب اندازه‌گیری کند. این مقیاس می‌توانند در پژوهش‌های علوم انسانی و به ویژه در علوم اجتماعی و روانشناسی مورد استفاده محققان قرار بگیرد؛ بنابراین از آن به عنوان ابزاری برای تعیین نقاط ضعف و قوت نوجوانان در زمینه انحرافات رفتاری به منظور اخذ تدابیری برای کاهش رفتارهای انحرافی نوجوانان بهره برد پرونده مقاله