چکیده شرکت های تعاونی یکی از بخش های مهم اقتصادی کشور به شمار می آیند. پژوهش حاضر از نظر ماهیت، کمی و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی می باشد. هدف از پژوهش حاضر، مدلسازی توسعۀ شرکت های تعاونی صنعتی با استفاده از معادلات ساختاری می باشد. جمع آوری داده ها به صورت میدانی چکیده کامل
چکیده شرکت های تعاونی یکی از بخش های مهم اقتصادی کشور به شمار می آیند. پژوهش حاضر از نظر ماهیت، کمی و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی می باشد. هدف از پژوهش حاضر، مدلسازی توسعۀ شرکت های تعاونی صنعتی با استفاده از معادلات ساختاری می باشد. جمع آوری داده ها به صورت میدانی و برای تحلیل آنها از روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از روش شناسی نظریۀ زمینه بنیاد کوربین و استراوس عمل شد که در نیمه دوم سال 1398 انجام گرفت. روش نمونه گیری مورد استفاده، تصادفی خوشه ای چند مرحله ای بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شرکت های تعاونی صنعتی، کارشناسان بخش تعاونی های صنعتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اساتید دانشگاهی مرتبط با بخش تعاون و تعاونی های صنعتی بوده است که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 56 نفر به عنوان نمونۀ آماری انتخاب و پرسشنامه بین آنها تقسیم گردید. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامۀ محقق ساخته 97 سؤالی با آلفای کرونباخ 0/839 استفاده گردید و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارPLS استفاده شد. نتایج نشان داد بین شرایط علّی، شرایط مداخله گر، شرایط زمینه ای و پیامدهای توسعۀ شرکتهای تعاونی صنعتی با پدیدۀ اصلی و راهبردها رابطه وجود دارد.
پرونده مقاله
در سالهای اخیر مدیریت دانش به موضوعی مهم و حیاتی تبدیل شده است. مدیریت دانش مهمترین ابزار توسعه سازمان است و هر سازمانی باید قادر باشد تا بهسرعت روشها و شیوههای بنیادین و نوین مدیریت دانش را بیابد و آنها را به کار گیرد. هدف این پژوهش شناسایی و بررسی پیشایندها و پی چکیده کامل
در سالهای اخیر مدیریت دانش به موضوعی مهم و حیاتی تبدیل شده است. مدیریت دانش مهمترین ابزار توسعه سازمان است و هر سازمانی باید قادر باشد تا بهسرعت روشها و شیوههای بنیادین و نوین مدیریت دانش را بیابد و آنها را به کار گیرد. هدف این پژوهش شناسایی و بررسی پیشایندها و پیامدهای مدیریت دانش در سازمانهای هلال احمر غرب کشور است. این پژوهش از نظر هدف توسعهای - کاربردی و از لحاظ ماهیت پژوهش کیفی- کمی میباشد. جامعۀ آماری شامل مدیران و معاونان سازمانهای هلال احمر که با روش نمونهگیری از نوع هدفمند و گلولۀ برفی، که با توجه به اصل کفایت دادهها، در مجموع با 16 نفر مصاحبه شد. روش تجزیهوتحلیل، تحلیل محتواست است که از طریق مصاحبۀ عمیق گردآوری شدند. برای بررسی اعتبار پیشایندها و پیامدهای استخراج شده از روش دلفی و برای بررسی روابط بین پیشایندهای استخراج شده با مدیریت دانش و مدیریت دانش با پیامدها از روش تحلیل عاملی تائیدی استفاده شد. پیشایندها شامل: همکاری درون و برونسازمانی، تفکرات و تصمیمات مدیران سازمان، ایجاد انگیزه در سازمان، توانمندسازی اعضا، تخصصی سازی و پیامدها شامل عوامل وظیفهای، عوامل فرا وظیفهای، عوامل ارزشی است.
پرونده مقاله
اغلب سازمانهای دولتی یا فاقد مدلی برای نظام تصمیمگیری در سازمان هستند و یا مدل طراحیشده با توجه به تغییرات سیاستی، اجتماعی و فرهنگی تعدیل نشده است. لذا، بیشتر سازمانها بر اساس آزمون و خطا و یا با تکیه بر دیدگاه فردی مدیران اداره میشوند. این مسئله باعث گردیده تا موف چکیده کامل
اغلب سازمانهای دولتی یا فاقد مدلی برای نظام تصمیمگیری در سازمان هستند و یا مدل طراحیشده با توجه به تغییرات سیاستی، اجتماعی و فرهنگی تعدیل نشده است. لذا، بیشتر سازمانها بر اساس آزمون و خطا و یا با تکیه بر دیدگاه فردی مدیران اداره میشوند. این مسئله باعث گردیده تا موفقیت و عدم موفقیت سازمانهای دولتی بهشدت تابع سلیقهی فردی مدیران گردد. این مسئله بهعنوان یکی از مسائل تعیین کننده موفقیت سازمانهای دولتی مطرح بوده و به دلیل عدم اهتمام کامل به آن و یا نبود مطالعهای جامع در این زمینه امکان تحقق اهداف سازمانی میسر نگشته است. از این رو، هدف این پژوهش ارائه مدلی جهت تبیین نظام تصمیمگیری در سازمانهای دولتی است. با توجه به اینکه این پژوهش از نوع کیفی میباشد پس از انجام مطالعات کتابخانهای و جمعآوری ادبیات موضوعی پژوهش مصاحبههای عمیق با خبرگان انجام شد و خروجیهای بهدستآمده با استفاده از روش دلفی تحلیل گردید. برای این کار 93 شاخص برای تبیین نظام تصمیمگیری شناسایی شدند که پس از بررسی خبرگان 76 شاخص مناسب تشخیص داده شدند. طبق نتایج کسبشده این مدل پژوهشی مشخص شد که مهمترین مؤلفهها در تصمیمگیری مدیران، به ترتیب اولویت به مؤلفههای تعریف درست مسئله، انگیزه و اعتمادبهنفس بالا، میزان دانش و تجربه فردی، وجود مکانیزمهای مؤثر زمانبندی، طراحی و پیادهسازی بهموقع و کامل تصمیمات و اجرای آزمایشی (محدود) تصمیمها قبل از اجرای نهایی (عمومی) تصمیمات میباشد.
پرونده مقاله
رویکردهای مبتنی بر کنترل در مدیریت در حال تبدیل به رویکردهای مبتنی بر توانمندسازی است که خودتوانمندسازی جدیدترین نوع این رویکرد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای خودتوانمندسازی منابعانسانی در سازمانهای دولتی ایران انجام شده است. در این پژوهش از دو روش اسنادی ( چکیده کامل
رویکردهای مبتنی بر کنترل در مدیریت در حال تبدیل به رویکردهای مبتنی بر توانمندسازی است که خودتوانمندسازی جدیدترین نوع این رویکرد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای خودتوانمندسازی منابعانسانی در سازمانهای دولتی ایران انجام شده است. در این پژوهش از دو روش اسنادی (کتابخانهای) و میدانی جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد؛ بدین ترتیب که، بر مبنای روش اسنادی، پژوهشگر با بررسی متون مختلف، اطلاعات مورد نظر از طریق فیشبرداری کسب کرد. در راستای کاربست روش میدانی نیز از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه بهره گرفته شد. حجم نمونه اولیه برای روش کیفی40 فرد مدنظر بود که در نهایت از این میان 20 فرد از مدیران سازمانهای دولتی که آشنا به مباحث خودتوانمندسازی بودند و 20 نفر خبرگان و صاحبنظران مدل اولیه احصا شد و در روش کمّی، با استفاده از فرمول کوکران 72 نفر شامل کارکنان اداره امور اقتصاد و دارایی استان کردستان در نظر گرفته شده که این افراد به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات گردآوری شده در بخش میدانی، حاصل از مصاحبه ها، با استفاده از روش پژوهش داده بنیاد و اطلاعات حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن بود که پیامدها در دو سطح فردی و سازمانی به عنوان پیامدهای پدیده خودتوانمندسازیکارکنان در سازمان های دولتی ایران قابل شناسایی میباشند؛ بدین ترتیب که رضایتمندی شغلی و تعالی منابع انسانی در زمره پیامدهای فردی خودتوانمندسازی و تحول نظام اداری، کاهش هزینه ها و تعالی سازمانی، در زمره پیامدهای سازمانی، مطرح میباشند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با تلفیق روشهایکیفی (دادهبنیاد) و کمی (پیمایشی) به انجام رسید. جامعهآماری پژوهش از دو قسمت کیفی– کمی تشکیل شد؛ در بخشکیفی، مشتمل بر دوگروه: مدیران و کارکنان سازمانهای دولتی بود. نمونهگیری در اینبخش، بهصورت غیرتصادفی و هدفمند بوده و در کلحجمن چکیده کامل
پژوهش حاضر با تلفیق روشهایکیفی (دادهبنیاد) و کمی (پیمایشی) به انجام رسید. جامعهآماری پژوهش از دو قسمت کیفی– کمی تشکیل شد؛ در بخشکیفی، مشتمل بر دوگروه: مدیران و کارکنان سازمانهای دولتی بود. نمونهگیری در اینبخش، بهصورت غیرتصادفی و هدفمند بوده و در کلحجمنمونه اولیه پژوهش برای روشکیفی40 فرد مدنظر بود (20 فرد از مدیران سازمانهایدولتی و 20 نفر از کارکنان) که در نهایت با انجام 20 مصاحبه، پژوهشگر به اشباع نظری برای احصای مدل نهایی دست پیدا نمود و در بخشکمی، جامعهآماری شامل کلیهکارکنان ادارهامور اقتصاد و دارایی استان کردستان (مجموعاً 89 نفر) بود. با استفاده از فرمول عمومیکوکران، از اینمیان 72 نفر بهصورت تصادفی به عنوان حجمنمونه انتخاب شدند. یافتهها حاکی از آن بود که سهدسته عوامل فردی، سازمانی و اجتماعی به عنوان عواملعلّی اثرگذار بر پدیده توانمندسازیکارکنان مورد شناسایی قرارگرفتند؛ نتایج بررسی سنجش شرایطعلّی و موجد خودتوانمندسازی منابعانسانی در بخشکمی با تأیید یافتههای بخشکیفی، نشانداد که 26 درصد از پاسخگویان وضعیت موجود شرایطعلّی را در سازمان در وضعیت نامطلوب و در مقابل 30 درصد آنرا مطلوب ارزیابی کردند و نتایج حاصل از سنجشوضعیت موجود بعد شرایطعلّی حاکی از این بود که پاسخگویان از عواملسازمانی بهترین ارزیابی و در مقابل از عواملاجتماعی بدترین ارزیابی را داشتهاند.
پرونده مقاله
هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدلی برای تبیین مدیریت منابع انسانی پایدار در سازمان های دولتی ایران است.پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه ای-کاربردی و از لحاظ ماهیت جزو پژوهش های کیفی است. خبرگان با روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی شناسایی شدند که با توجه به کفایت داده ها، در م چکیده کامل
هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدلی برای تبیین مدیریت منابع انسانی پایدار در سازمان های دولتی ایران است.پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه ای-کاربردی و از لحاظ ماهیت جزو پژوهش های کیفی است. خبرگان با روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی شناسایی شدند که با توجه به کفایت داده ها، در مجموع با 19 خبره مصاحبه شد. روش تجزیه و تحلیل، نظریه داده بنیاد مبتنی بر رویکرد نظام مند بود و داده ها از طریق مصاحبه عمیق گردآوری شدند. نتایج بخش کیفی (داده بنیاد)مؤید آن است که در شرایط علی مؤلفه های فردی، گروهی و سازمانی و توجه به سازمان، در پدیده اصلی مشارکت، ارتباطات و پایبندی در شرایط مداخله گر، عوامل درون و برون سازمانی، در بسترحاکم ظرفیت سازی، تغییر سازمانی و برنامه ریزی و در ارتباط با راهبرد اصلی اقدامات مدیریت منابع انسانی پایدار، طراحی سیستم اطلاعات منابع انسانی، و پیامدها شامل پیامدهای فردی، سازمانی و اجتماعی بوده که شایسه محور و مهارت های مدیریت منابع انسانی موثر می باشند.شایان ذکر است که سئوالات مصاحبه و پرسشنامه به صورت نگرش سنجی است؛ بنابراین امکان کنترل تمامی این متغیرها از سوی محقق میسر نیست.ارائه راه کارهایی به وزارت راه و شهرسازی با هدف بهبود مدیریت منابع انسانی پایدار برای بقاء سازمان می باشد
پرونده مقاله
هدف اصلی این پژوهش، پیامدهای اجتماعی و راهبردهای مدیریت منابع انسانی پایدار در سازمان های دولتی ایران می باشد.پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه ای-کاربردی و از لحاظ ماهیت جزو پژوهش های آمیخته است. خبرگان با روش نمونه گیری گلوله برفی شناسایی شدند که با توجه به کفایت داده ها، چکیده کامل
هدف اصلی این پژوهش، پیامدهای اجتماعی و راهبردهای مدیریت منابع انسانی پایدار در سازمان های دولتی ایران می باشد.پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه ای-کاربردی و از لحاظ ماهیت جزو پژوهش های آمیخته است. خبرگان با روش نمونه گیری گلوله برفی شناسایی شدند که با توجه به کفایت داده ها، در مجموع با 19 خبره مصاحبه شد. روش تجزیه و تحلیل، نظریه داده بنیاد مبتنی بر رویکرد نظام مند بود و داده ها از طریق مصاحبه عمیق گردآوری شدند. نتایج بخش کیفی داده بنیاد نشان می دهد در ارتباط با راهبرد اصلی اقدامات مدیریت منابع انسانی پایدار، طراحی سیستم اطلاعات منابع انسانی، و پیامدها شامل پیامدهای فردی، سازمانی و اجتماعی بوده که شایسه محور و مهارت های مدیریت منابع انسانی موثر می باشند.شایان ذکر است که سئوالات مصاحبه و پرسشنامه به صورت نگرش سنجی است؛ بنابراین امکان کنترل تمامی این متغیرها از سوی محقق میسر نیست.ارائه راه کارهایی به سازمان های دولتی ایران با هدف بهبود مدیریت منابع انسانی پایدار برای بقاء سازمان می باشد.
پرونده مقاله
مطالعات رفتاری در مدیریت
,
شماره5,سال
13
,
زمستان
1401
رویکردهای مبتنی بر کنترل در مدیریت در حال تبدیل به رویکردهای مبتنی بر توانمندسازی است که خودتوانمندسازی جدیدترین نوع این رویکرد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای خودتوانمندسازی منابعانسانی در سازمانهای دولتی ایران انجام شده است. در این پژوهش از دو روش اسنادی ( چکیده کامل
رویکردهای مبتنی بر کنترل در مدیریت در حال تبدیل به رویکردهای مبتنی بر توانمندسازی است که خودتوانمندسازی جدیدترین نوع این رویکرد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای خودتوانمندسازی منابعانسانی در سازمانهای دولتی ایران انجام شده است. در این پژوهش از دو روش اسنادی (کتابخانهای) و میدانی جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد؛ بدین ترتیب که، بر مبنای روش اسنادی، پژوهشگر با بررسی متون مختلف، اطلاعات مورد نظر از طریق فیشبرداری کسب کرد. در راستای کاربست روش میدانی نیز از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه بهره گرفته شد. حجم نمونه اولیه برای روش کیفی40 فرد مدنظر بود که در نهایت از این میان 20 فرد از مدیران سازمانهای دولتی که آشنا به مباحث خودتوانمندسازی بودند و 20 نفر خبرگان و صاحبنظران مدل اولیه احصا شد و در روش کمّی، با استفاده از فرمول کوکران 72 نفر شامل کارکنان اداره امور اقتصاد و دارایی استان کردستان در نظر گرفته شده که این افراد به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات گردآوری شده در بخش میدانی، حاصل از مصاحبه ها، با استفاده از روش پژوهش داده بنیاد و اطلاعات حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن بود که پیامدها در دو سطح فردی و سازمانی به عنوان پیامدهای پدیده خودتوانمندسازیکارکنان در سازمان های دولتی ایران قابل شناسایی میباشند؛ بدین ترتیب که رضایتمندی شغلی و تعالی منابع انسانی در زمره پیامدهای فردی خودتوانمندسازی و تحول نظام اداری، کاهش هزینه ها و تعالی سازمانی، در زمره پیامدهای سازمانی، مطرح میباشند.
پرونده مقاله
مطالعات رفتاری در مدیریت
,
شماره1,سال
3
,
بهار
1391
رویکردهای مبتنی بر کنترل در مدیریت در حال تبدیل به رویکردهای مبتنی بر توانمندسازی است که خودتوانمندسازی جدیدترین نوع این رویکرد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای خودتوانمندسازی منابعانسانی در سازمانهای دولتی ایران انجام شده است. در این پژوهش از دو روش اسنادی ( چکیده کامل
رویکردهای مبتنی بر کنترل در مدیریت در حال تبدیل به رویکردهای مبتنی بر توانمندسازی است که خودتوانمندسازی جدیدترین نوع این رویکرد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای خودتوانمندسازی منابعانسانی در سازمانهای دولتی ایران انجام شده است. در این پژوهش از دو روش اسنادی (کتابخانهای) و میدانی جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد؛ بدین ترتیب که، بر مبنای روش اسنادی، پژوهشگر با بررسی متون مختلف، اطلاعات مورد نظر از طریق فیشبرداری کسب کرد. در راستای کاربست روش میدانی نیز از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه بهره گرفته شد. حجم نمونه اولیه برای روش کیفی40 فرد مدنظر بود که در نهایت از این میان 20 فرد از مدیران سازمانهای دولتی که آشنا به مباحث خودتوانمندسازی بودند و 20 نفر خبرگان و صاحبنظران مدل اولیه احصا شد و در روش کمّی، با استفاده از فرمول کوکران 72 نفر شامل کارکنان اداره امور اقتصاد و دارایی استان کردستان در نظر گرفته شده که این افراد به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات گردآوری شده در بخش میدانی، حاصل از مصاحبه ها، با استفاده از روش پژوهش داده بنیاد و اطلاعات حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن بود که پیامدها در دو سطح فردی و سازمانی به عنوان پیامدهای پدیده خودتوانمندسازیکارکنان در سازمان های دولتی ایران قابل شناسایی میباشند؛ بدین ترتیب که رضایتمندی شغلی و تعالی منابع انسانی در زمره پیامدهای فردی خودتوانمندسازی و تحول نظام اداری، کاهش هزینه ها و تعالی سازمانی، در زمره پیامدهای سازمانی، مطرح میباشند. نتایج بررسی سنجش پیامدهای خودتوانمندسازی منابعانسانی در بخشکمی با تأیید یافتههای بخشکیفی، نشانداد که پاسخگویان وضعیت پیامدهای تحول نظام اداری (با میانگین 3.18) و کاهش هزینهها (با میانگین 3.04) را بهتر از دو پیامد دیگر ارزیابی کردهاند. با این وجود، 31 درصد از پاسخگویان مطلوبیت وضعیت پیامدها را در سازمان در سطح کم، 47 درصد در حد متوسط و 23 درصد در حد زیاد ارزیابی کردهاند. با توجه به دامنه تغییرات (5-1) و میانگین بدست آمده (2.91) میتوان گفت پاسخگویان در مجموع مطلوبیت وضعیت پیامدها را در سازمان در سطح متوسط رو به پائین ارزیابی کرده اند.
پرونده مقاله
مطالعات رفتاری در مدیریت
,
شماره1,سال
2
,
بهار
1390
توسعه سرمایههای سازمانی، نیازمند برنامه ریزی آموزشی و بهره مندی از الگوها و روشهای آموزشی است که این موضوع در بندهای 2-4-5-16 سیاستهای کلی نظام اداری مورد تاکید قرار گرفته است. افرادی که تحت نظر منتور میباشند منافعی از قبیل دستیابی به تحرک شغلی، پاداش بهتر، افزایش س چکیده کامل
توسعه سرمایههای سازمانی، نیازمند برنامه ریزی آموزشی و بهره مندی از الگوها و روشهای آموزشی است که این موضوع در بندهای 2-4-5-16 سیاستهای کلی نظام اداری مورد تاکید قرار گرفته است. افرادی که تحت نظر منتور میباشند منافعی از قبیل دستیابی به تحرک شغلی، پاداش بهتر، افزایش سازگاری هنگام مواجهه با موقعیتهای جدید، صلاحیت حرفهای بیشتر، افزایش رضایت شغلی، کاهش استرس شغلی و تعارض نقش، را به دست میآورند هدف این پژوهش، طراحی مدلی جامع برای استقرار نظام منتورینگ در وزارت امور اقتصادی ودارایی میباشد. رویکرد تحقیق، کیفی و راهبرد با استفاده از روش دادهبنیاد است. همچنین جامعه آماری تحقیق شامل 20 نفر از خبرگان درون دانشگاهی و کارشناسان و ذیحسابان خبره و با تجربهی وزارت امور اقتصادی و دارایی بود. نتایج پژوهش نشان داد که مدل استقرار نظام منتورینگ در وزارت امور اقتصادی ودارایی دارای شامل: شرایط علی (اهداف اولیه و اهداف ثانویه)، مقولهها (دستیابی به الگوی استقرار نظام منتورینگ در سازمان و تعاملات و ارتباطات در سازمان)، بسترها (مهارتهای مدیریت، فرهنگ سازمانی، برنامه ریزی عملیاتی، سیستمها و فنآوری، سرمایه انسانی)، عوامل مداخلهگر (موانع ساختاری، موانع محتوایی)، راهبردها (شرایط و ویژگیهای فردی و شرایط و ویژگیهای سازمانی)، پیامدها (مزایای فردی و مزایای سازمانی) میباشد که طبق نظر خبرگان آن را میتوان به عنوان الگویی مناسب برای استقرار نظام منتورینگ در وزارت امور اقتصادی ودارایی معرفی نمود.
پرونده مقاله
مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی
,
شماره5,سال
2
,
زمستان
1401
پژوهش یکی از اساسیترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه ی یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است. آگاهی از موانع پژوهش و آسیبشناسی ریشه ای آن در جهت برنامهریزیهای مؤثر به منظور ارتقای کمی و کیفی پژوهش، اهتمام در جهت اشاعه فره چکیده کامل
پژوهش یکی از اساسیترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه ی یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است. آگاهی از موانع پژوهش و آسیبشناسی ریشه ای آن در جهت برنامهریزیهای مؤثر به منظور ارتقای کمی و کیفی پژوهش، اهتمام در جهت اشاعه فرهنگ پژوهش و ارتقاء جایگاه آن ضروری به نظر میرسد و بایستی با یک دید نظاممند به مسأله پژوهش و مشکلات آن پرداخته شود.هدف این پژوهش شناسایی آسیبهای فرهنگ پژوهش در بین معلمان استان کردستان است. این پژوهش از نظر راهبرد، کیفی و با توجه به اینکه بهدنبال کشف آسیبها و موانع فرهنگ پژوهش هستیم و هدف آن اکتشافی و از روش تحلیلمضمون استفاده شده است. در ابتدا آسیبهای مدنظر از مصاحبهها با تعداد شانرده نفر از خبرگان سازمانی و دانشگاهی به روش نمونهگیری نظری استخراج و در نهایت سه مضمون سازماندهنده عوامل ساختاری، عوامل زمینهای و عوامل رفتاری و 56 مضمون پایه احصا شد. پیشنهاد میشود علاقه معلمان به فعالیتهای پژوهشی را معادل پیشرفت کیفیت آموزش و پرورش و در نتیجه ترقّی کشور دانست. اگر پژوهش در بین معلمان نهادینه شود میتواند سبب ایجاد تغییر بنیادی در روشها و الگوهای آموزشی، غنابخشی محیط آموزشی و ساختار آموزش و پرورش و موجب تعالی و تکامل علمی و مهارتی معلمان شود و استعدادهای و خلاقیّتهای فردی را به نوآوری مبدّل سازد.
پرونده مقاله
فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی
,
شماره5,سال
6
,
زمستان
1394
هدف: یکی از شکایت های اصلی معتادین در حال ترک اعتیاد، کسالت و ملالت است و این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مسئله بر افزایش شادکامی و تغییر نگرش معتادین تحت درمان شهر تهران صورت گرفت. روش: با استفاده از یک طرح آزمایشی، با روش نمونه گیری خوشهای چند مر چکیده کامل
هدف: یکی از شکایت های اصلی معتادین در حال ترک اعتیاد، کسالت و ملالت است و این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مسئله بر افزایش شادکامی و تغییر نگرش معتادین تحت درمان شهر تهران صورت گرفت. روش: با استفاده از یک طرح آزمایشی، با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای، تعداد 36 معتاد انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله و پیگیری سه ماهه با آزمون شادکامی آکسفورد و نگرش نسبت به مواد، مورد اندارهگیری قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش تحت آموزش مهارت حل مسئله قرار گرفتند. نتایج با تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون بن فرنی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: با ملاحظه مجذور اتا (28/0)، سطح شادکامی گروه آزمایشی که از آموزش مهارت برخوردار بودند، پس از شرکت در درمان افزایش نشان داد. میتوان نتیجه گرفت که مداخله آزمایشی منجر به تغییراتی در گروه آزمایش شده که 28/0 کل تغییرات ناشی از عمل آزمایشی بوده است و با اطمینان 99% بین میانگینهای گروه آزمایشی در سه مرحله اندازهگیری یا مراحل مداخله تفاوت آماری معناداری وجود دارد. در زمینه نگرش نسبت به مواد آموزش مهارت حل مسئله به طور معنادار موثر بوده است (مجذور اتا= 51/0) و نگرش گروه آزمایشی که از آموزش مهارت حل مسئله برخوردار بودند، پس از شرکت در جلسات تغییر نشان داده است. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت آموزش مهارت حل مسئله موثر بوده و سطح شادکامی و نگرش گروه آزمایشی که از آموزش مهارت برخوردار بودند، پس از شرکت در درمان تغییر مثبت نشان داده است.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد