• Home
  • کیومرث احمدی

    List of Articles کیومرث احمدی


  • Article

    1 - مدلسازی توسعۀ شرکت های تعاونی صنعتی با استفاده از معادلات ساختاری «مورد مطالعه: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی»
    Journal of Industrial Strategic Management , Issue 2 , Year , Autumn 2020
    چکیده شرکت های تعاونی یکی از بخش های مهم اقتصادی کشور به شمار می آیند. پژوهش حاضر از نظر ماهیت، کمی و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی می باشد. هدف از پژوهش حاضر، مدلسازی توسعۀ شرکت های تعاونی صنعتی با استفاده از معادلات ساختاری می باشد. جمع آوری داده ها به صورت میدانی More
    چکیده شرکت های تعاونی یکی از بخش های مهم اقتصادی کشور به شمار می آیند. پژوهش حاضر از نظر ماهیت، کمی و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی می باشد. هدف از پژوهش حاضر، مدلسازی توسعۀ شرکت های تعاونی صنعتی با استفاده از معادلات ساختاری می باشد. جمع آوری داده ها به صورت میدانی و برای تحلیل آنها از روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از روش شناسی نظریۀ زمینه بنیاد کوربین و استراوس عمل شد که در نیمه دوم سال 1398 انجام گرفت. روش نمونه گیری مورد استفاده، تصادفی خوشه ای چند مرحله ای بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شرکت های تعاونی صنعتی، کارشناسان بخش تعاونی های صنعتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اساتید دانشگاهی مرتبط با بخش تعاون و تعاونی های صنعتی بوده است که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 56 نفر به عنوان نمونۀ آماری انتخاب و پرسشنامه بین آنها تقسیم گردید. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامۀ محقق ساخته 97 سؤالی با آلفای کرونباخ 0/839 استفاده گردید و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارPLS استفاده شد. نتایج نشان داد بین شرایط علّی، شرایط مداخله گر، شرایط زمینه ای و پیامدهای توسعۀ شرکت‌های تعاونی صنعتی با پدیدۀ اصلی و راهبردها رابطه وجود دارد. Manuscript profile

  • Article

    2 - پیشایندها و‌ پسایندهای نظام مدیریت دانش در سازمان هلال احمر غرب کشور
    Journal of Industrial Strategic Management , Issue 2 , Year , Summer 2021
    در سال‌های اخیر مدیریت دانش به موضوعی مهم و حیاتی تبدیل شده است. مدیریت دانش مهم‌ترین ابزار توسعه سازمان است و هر سازمانی باید قادر باشد تا به‌سرعت روش‌ها و شیوه‌های بنیادین و نوین مدیریت دانش را بیابد و آن‌ها را به کار گیرد. هدف این پژوهش شناسایی و بررسی پیشایندها و پی More
    در سال‌های اخیر مدیریت دانش به موضوعی مهم و حیاتی تبدیل شده است. مدیریت دانش مهم‌ترین ابزار توسعه سازمان است و هر سازمانی باید قادر باشد تا به‌سرعت روش‌ها و شیوه‌های بنیادین و نوین مدیریت دانش را بیابد و آن‌ها را به کار گیرد. هدف این پژوهش شناسایی و بررسی پیشایندها و پیامدهای مدیریت دانش در سازمان‌های هلال احمر غرب کشور است. این پژوهش از نظر هدف توسعه‌ای - کاربردی و از لحاظ ماهیت پژوهش‎ کیفی- کمی می‌باشد. جامعۀ آماری شامل مدیران و معاونان سازمان‌های هلال احمر که با روش نمونه‌گیری از نوع هدفمند و گلولۀ برفی، که با توجه به اصل کفایت داده‌ها، در مجموع با 16 نفر مصاحبه شد. روش تجزیه‌وتحلیل، تحلیل محتواست است که از طریق مصاحبۀ عمیق گردآوری شدند. برای بررسی اعتبار پیشایندها و پیامدهای استخراج شده از روش دلفی و برای بررسی روابط بین پیشایندهای استخراج شده با مدیریت دانش و مدیریت دانش با پیامدها از روش تحلیل عاملی تائیدی استفاده شد. پیشایندها شامل: همکاری درون و برون‌سازمانی، تفکرات و تصمیمات مدیران سازمان، ایجاد انگیزه در سازمان، توانمندسازی اعضا، تخصصی سازی و پیامدها شامل عوامل وظیفه‌ای، عوامل فرا وظیفه‌ای، عوامل ارزشی است. Manuscript profile

  • Article

    3 - عوامل مؤثر بر تصمیم‌گیری مدیران سازمانهای دولتی
    Journal of Industrial Strategic Management , Issue 2 , Year , Summer 2021
    اغلب سازمان‌های دولتی یا فاقد مدلی برای نظام تصمیم‌گیری در سازمان هستند و یا مدل طراحی‌شده با توجه به تغییرات سیاستی، اجتماعی و فرهنگی تعدیل نشده است. لذا، بیشتر سازمان‌ها بر اساس آزمون و خطا و یا با تکیه بر دیدگاه فردی مدیران اداره می‌شوند. این مسئله باعث گردیده تا موف More
    اغلب سازمان‌های دولتی یا فاقد مدلی برای نظام تصمیم‌گیری در سازمان هستند و یا مدل طراحی‌شده با توجه به تغییرات سیاستی، اجتماعی و فرهنگی تعدیل نشده است. لذا، بیشتر سازمان‌ها بر اساس آزمون و خطا و یا با تکیه بر دیدگاه فردی مدیران اداره می‌شوند. این مسئله باعث گردیده تا موفقیت و عدم موفقیت سازمان‌های دولتی به‌شدت تابع سلیقه‌ی فردی مدیران گردد. این مسئله به‌عنوان یکی از مسائل تعیین کننده موفقیت سازمان‌های دولتی مطرح بوده و به دلیل عدم اهتمام کامل به آن و یا نبود مطالعه‌ای جامع در این زمینه امکان تحقق اهداف سازمانی میسر نگشته است. از این رو، هدف این پژوهش ارائه مدلی جهت تبیین نظام تصمیم‌گیری در سازمان‌های دولتی است. با توجه به اینکه این پژوهش از نوع کیفی می‌باشد پس از انجام مطالعات کتابخانه‌ای و جمع‌آوری ادبیات موضوعی پژوهش مصاحبه‌های عمیق با خبرگان انجام شد و خروجی‌های به‌دست‌آمده با استفاده از روش دلفی تحلیل گردید. برای این کار 93 شاخص برای تبیین نظام تصمیم‌گیری شناسایی شدند که پس از بررسی خبرگان 76 شاخص مناسب تشخیص داده شدند. طبق نتایج کسب‌شده این مدل پژوهشی مشخص شد که مهم‌ترین مؤلفه‌ها در تصمیم‌گیری مدیران، به ترتیب اولویت به مؤلفه‌های تعریف درست مسئله، انگیزه و اعتمادبه‌نفس بالا، میزان دانش و تجربه فردی، وجود مکانیزم‌های مؤثر زمان‌بندی، طراحی و پیاده‌سازی به‌موقع و کامل تصمیمات و اجرای آزمایشی (محدود) تصمیم‌ها قبل از اجرای نهایی (عمومی) تصمیمات می‌باشد. Manuscript profile

  • Article

    4 - بررسی پیامدهای استقرار نظام خودتوانمندسازی منابع‌انسانی در سازمان‍‌های‌دولتی ایران
    Human Resources Excellence , Issue 1 , Year , Autumn 2022
    رویکردهای مبتنی بر کنترل در مدیریت در حال تبدیل به رویکردهای مبتنی بر توانمندسازی است که خودتوانمندسازی جدیدترین نوع این رویکرد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای خودتوانمندسازی منابع‌انسانی در سازمان‎های دولتی ایران انجام شده است. در این پژوهش از دو روش اسنادی ( More
    رویکردهای مبتنی بر کنترل در مدیریت در حال تبدیل به رویکردهای مبتنی بر توانمندسازی است که خودتوانمندسازی جدیدترین نوع این رویکرد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای خودتوانمندسازی منابع‌انسانی در سازمان‎های دولتی ایران انجام شده است. در این پژوهش از دو روش اسنادی (کتابخانه‌ای) و میدانی جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد؛ بدین ترتیب که، بر مبنای روش اسنادی، پژوهشگر با بررسی متون مختلف، اطلاعات مورد نظر از طریق فیش‌برداری کسب کرد. در راستای کاربست روش میدانی نیز از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه بهره گرفته شد. حجم نمونه اولیه برای روش کیفی40 فرد مدنظر بود که در نهایت از این میان 20 فرد از مدیران سازمان‌های دولتی که آشنا به مباحث خودتوانمندسازی بودند و 20 نفر خبرگان و صاحبنظران مدل اولیه احصا شد و در روش کمّی، با استفاده از فرمول کوکران 72 نفر شامل کارکنان اداره امور اقتصاد و دارایی استان کردستان در نظر گرفته شده که این افراد به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات گردآوری شده در بخش میدانی، حاصل از مصاحبه ها، با استفاده از روش پژوهش داده بنیاد و اطلاعات حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها حاکی از آن بود که پیامدها در دو سطح فردی و سازمانی به عنوان پیامدهای پدیده خودتوانمندسازی‌کارکنان در سازمان های دولتی ایران قابل شناسایی می‌باشند؛ بدین ترتیب که رضایتمندی شغلی و تعالی منابع انسانی در زمره پیامدهای فردی خودتوانمندسازی و تحول نظام اداری، کاهش هزینه ها و تعالی سازمانی، در زمره پیامدهای سازمانی، مطرح می‌باشند. Manuscript profile

  • Article

    5 - عوامل علّی خودتوانمندسازی منابع‌انسانی در سازمان‍های‌دولتی ایران
    Human Resources Excellence , Issue 1 , Year , Summer 2021
    پژوهش حاضر با تلفیق روش‌های‌کیفی (داده‌بنیاد) و کمی (پیمایشی) به انجام رسید. جامعه‌آماری پژوهش از دو قسمت کیفی– کمی تشکیل شد؛ در بخش‌کیفی، مشتمل بر دو‌گروه: مدیران و کارکنان سازمان‌های دولتی بود. نمونه‌گیری در این‌بخش، به‌صورت غیرتصادفی و هدفمند بوده و در کل‌حجم‌ن More
    پژوهش حاضر با تلفیق روش‌های‌کیفی (داده‌بنیاد) و کمی (پیمایشی) به انجام رسید. جامعه‌آماری پژوهش از دو قسمت کیفی– کمی تشکیل شد؛ در بخش‌کیفی، مشتمل بر دو‌گروه: مدیران و کارکنان سازمان‌های دولتی بود. نمونه‌گیری در این‌بخش، به‌صورت غیرتصادفی و هدفمند بوده و در کل‌حجم‌نمونه اولیه پژوهش برای روش‌کیفی40 فرد مدنظر بود (20 فرد از مدیران سازمان‌های‌دولتی و 20 نفر از کارکنان) که در نهایت با انجام 20 مصاحبه، پژوهشگر به اشباع نظری برای احصای مدل نهایی دست پیدا نمود و در بخش‌کمی، جامعه‌آماری شامل کلیه‌کارکنان اداره‌امور اقتصاد و دارایی استان کردستان (مجموعاً 89 نفر) بود. با استفاده از فرمول عمومی‌کوکران، از این‌میان 72 نفر به‌صورت تصادفی به عنوان حجم‌نمونه انتخاب شدند. یافته‌ها حاکی از آن بود که سه‌دسته عوامل فردی، سازمانی و اجتماعی به عنوان عوامل‌علّی اثرگذار بر پدیده توانمندسازی‌کارکنان مورد شناسایی قرار‌گرفتند؛ نتایج بررسی سنجش شرایط‌علّی و موجد خودتوانمندسازی منابع‌انسانی در بخش‌کمی با تأیید یافته‌های بخش‌کیفی، نشان‌داد که 26 درصد از پاسخگویان وضعیت موجود شرایط‌علّی را در سازمان در وضعیت نامطلوب و در مقابل 30 درصد آنرا مطلوب ارزیابی کردند و نتایج حاصل از سنجش‌وضعیت موجود بعد شرایط‌علّی حاکی از این بود که پاسخگویان از عوامل‌سازمانی بهترین ارزیابی و در مقابل از عوامل‌اجتماعی بدترین ارزیابی را داشته‌اند. Manuscript profile

  • Article

    6 - طراحی مدلی برای تبیین مدیریت منابع انسانی پایدار در سازمان های دولتی ایران
    Social Science Quarterly , Issue 1 , Year , Summer 2020
    هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدلی برای تبیین مدیریت منابع انسانی پایدار در سازمان های دولتی ایران است.پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه ای-کاربردی و از لحاظ ماهیت جزو پژوهش های کیفی است. خبرگان با روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی شناسایی شدند که با توجه به کفایت داده ها، در م More
    هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدلی برای تبیین مدیریت منابع انسانی پایدار در سازمان های دولتی ایران است.پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه ای-کاربردی و از لحاظ ماهیت جزو پژوهش های کیفی است. خبرگان با روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی شناسایی شدند که با توجه به کفایت داده ها، در مجموع با 19 خبره مصاحبه شد. روش تجزیه و تحلیل، نظریه داده بنیاد مبتنی بر رویکرد نظام مند بود و داده ها از طریق مصاحبه عمیق گردآوری شدند. نتایج بخش کیفی (داده بنیاد)مؤید آن است که در شرایط علی مؤلفه های فردی، گروهی و سازمانی و توجه به سازمان، در پدیده اصلی مشارکت، ارتباطات و پایبندی در شرایط مداخله گر، عوامل درون و برون سازمانی، در بسترحاکم ظرفیت سازی، تغییر سازمانی و برنامه ریزی و در ارتباط با راهبرد اصلی اقدامات مدیریت منابع انسانی پایدار، طراحی سیستم اطلاعات منابع انسانی، و پیامدها شامل پیامدهای فردی، سازمانی و اجتماعی بوده که شایسه محور و مهارت های مدیریت منابع انسانی موثر می باشند.شایان ذکر است که سئوالات مصاحبه و پرسشنامه به صورت نگرش سنجی است؛ بنابراین امکان کنترل تمامی این متغیرها از سوی محقق میسر نیست.ارائه راه کارهایی به وزارت راه و شهرسازی با هدف بهبود مدیریت منابع انسانی پایدار برای بقاء سازمان می باشد Manuscript profile

  • Article

    7 - پیامدهای اجتماعی و راهبردهای مدیریت منابع انسانی پایدار در سازمان های دولتی ایران
    Social Science Quarterly , Issue 4 , Year , Winter 2022
    هدف اصلی این پژوهش، پیامدهای اجتماعی و راهبردهای مدیریت منابع انسانی پایدار در سازمان های دولتی ایران می باشد.پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه ای-کاربردی و از لحاظ ماهیت جزو پژوهش های آمیخته است. خبرگان با روش نمونه گیری گلوله برفی شناسایی شدند که با توجه به کفایت داده ها، More
    هدف اصلی این پژوهش، پیامدهای اجتماعی و راهبردهای مدیریت منابع انسانی پایدار در سازمان های دولتی ایران می باشد.پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه ای-کاربردی و از لحاظ ماهیت جزو پژوهش های آمیخته است. خبرگان با روش نمونه گیری گلوله برفی شناسایی شدند که با توجه به کفایت داده ها، در مجموع با 19 خبره مصاحبه شد. روش تجزیه و تحلیل، نظریه داده بنیاد مبتنی بر رویکرد نظام مند بود و داده ها از طریق مصاحبه عمیق گردآوری شدند. نتایج بخش کیفی داده بنیاد نشان می دهد در ارتباط با راهبرد اصلی اقدامات مدیریت منابع انسانی پایدار، طراحی سیستم اطلاعات منابع انسانی، و پیامدها شامل پیامدهای فردی، سازمانی و اجتماعی بوده که شایسه محور و مهارت های مدیریت منابع انسانی موثر می باشند.شایان ذکر است که سئوالات مصاحبه و پرسشنامه به صورت نگرش سنجی است؛ بنابراین امکان کنترل تمامی این متغیرها از سوی محقق میسر نیست.ارائه راه کارهایی به سازمان های دولتی ایران با هدف بهبود مدیریت منابع انسانی پایدار برای بقاء سازمان می باشد. Manuscript profile

  • Article

    8 - پیامدهای خودتوانمندسازی منابع‌انسانی در سازمان‍های‌دولتی ایران
    Behavioral Studies in Management , Issue 5 , Year , Winter 2023
    رویکردهای مبتنی بر کنترل در مدیریت در حال تبدیل به رویکردهای مبتنی بر توانمندسازی است که خودتوانمندسازی جدیدترین نوع این رویکرد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای خودتوانمندسازی منابع‌انسانی در سازمان‎های دولتی ایران انجام شده است. در این پژوهش از دو روش اسنادی ( More
    رویکردهای مبتنی بر کنترل در مدیریت در حال تبدیل به رویکردهای مبتنی بر توانمندسازی است که خودتوانمندسازی جدیدترین نوع این رویکرد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای خودتوانمندسازی منابع‌انسانی در سازمان‎های دولتی ایران انجام شده است. در این پژوهش از دو روش اسنادی (کتابخانه‌ای) و میدانی جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد؛ بدین ترتیب که، بر مبنای روش اسنادی، پژوهشگر با بررسی متون مختلف، اطلاعات مورد نظر از طریق فیش‌برداری کسب کرد. در راستای کاربست روش میدانی نیز از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه بهره گرفته شد. حجم نمونه اولیه برای روش کیفی40 فرد مدنظر بود که در نهایت از این میان 20 فرد از مدیران سازمان‌های دولتی که آشنا به مباحث خودتوانمندسازی بودند و 20 نفر خبرگان و صاحبنظران مدل اولیه احصا شد و در روش کمّی، با استفاده از فرمول کوکران 72 نفر شامل کارکنان اداره امور اقتصاد و دارایی استان کردستان در نظر گرفته شده که این افراد به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات گردآوری شده در بخش میدانی، حاصل از مصاحبه ها، با استفاده از روش پژوهش داده بنیاد و اطلاعات حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها حاکی از آن بود که پیامدها در دو سطح فردی و سازمانی به عنوان پیامدهای پدیده خودتوانمندسازی‌کارکنان در سازمان های دولتی ایران قابل شناسایی می‌باشند؛ بدین ترتیب که رضایتمندی شغلی و تعالی منابع انسانی در زمره پیامدهای فردی خودتوانمندسازی و تحول نظام اداری، کاهش هزینه ها و تعالی سازمانی، در زمره پیامدهای سازمانی، مطرح می‌باشند. Manuscript profile

  • Article

    9 - بررسی پیامدهای استقرار نظام خودتوانمندسازی منابع‌انسانی در سازمان‍‌های‌دولتی ایران
    Behavioral Studies in Management , Issue 1 , Year , Summer 2012
    رویکردهای مبتنی بر کنترل در مدیریت در حال تبدیل به رویکردهای مبتنی بر توانمندسازی است که خودتوانمندسازی جدیدترین نوع این رویکرد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای خودتوانمندسازی منابع‌انسانی در سازمان‎های دولتی ایران انجام شده است. در این پژوهش از دو روش اسنادی ( More
    رویکردهای مبتنی بر کنترل در مدیریت در حال تبدیل به رویکردهای مبتنی بر توانمندسازی است که خودتوانمندسازی جدیدترین نوع این رویکرد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای خودتوانمندسازی منابع‌انسانی در سازمان‎های دولتی ایران انجام شده است. در این پژوهش از دو روش اسنادی (کتابخانه‌ای) و میدانی جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد؛ بدین ترتیب که، بر مبنای روش اسنادی، پژوهشگر با بررسی متون مختلف، اطلاعات مورد نظر از طریق فیش‌برداری کسب کرد. در راستای کاربست روش میدانی نیز از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه بهره گرفته شد. حجم نمونه اولیه برای روش کیفی40 فرد مدنظر بود که در نهایت از این میان 20 فرد از مدیران سازمان‌های دولتی که آشنا به مباحث خودتوانمندسازی بودند و 20 نفر خبرگان و صاحبنظران مدل اولیه احصا شد و در روش کمّی، با استفاده از فرمول کوکران 72 نفر شامل کارکنان اداره امور اقتصاد و دارایی استان کردستان در نظر گرفته شده که این افراد به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات گردآوری شده در بخش میدانی، حاصل از مصاحبه ها، با استفاده از روش پژوهش داده بنیاد و اطلاعات حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها حاکی از آن بود که پیامدها در دو سطح فردی و سازمانی به عنوان پیامدهای پدیده خودتوانمندسازی‌کارکنان در سازمان های دولتی ایران قابل شناسایی می‌باشند؛ بدین ترتیب که رضایتمندی شغلی و تعالی منابع انسانی در زمره پیامدهای فردی خودتوانمندسازی و تحول نظام اداری، کاهش هزینه ها و تعالی سازمانی، در زمره پیامدهای سازمانی، مطرح می‌باشند. نتایج بررسی سنجش پیامدهای خودتوانمندسازی منابع‌انسانی در بخش‌کمی با تأیید یافته‌های بخش‌کیفی، نشان‌داد که پاسخگویان وضعیت پیامدهای تحول نظام اداری (با میانگین 3.18) و کاهش هزینه‌ها (با میانگین 3.04) را بهتر از دو پیامد دیگر ارزیابی کرده‌اند. با این وجود، 31 درصد از پاسخگویان مطلوبیت وضعیت پیامدها را در سازمان در سطح کم، 47 درصد در حد متوسط و 23 درصد در حد زیاد ارزیابی کرده‌اند. با توجه به دامنه تغییرات (5-1) و میانگین بدست آمده (2.91) می‌توان گفت پاسخگویان در مجموع مطلوبیت وضعیت پیامدها را در سازمان در سطح متوسط رو به پائین ارزیابی کرده اند. Manuscript profile

  • Article

    10 - راهبردهای استقرار نظام منتورینگ در وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای تحقق سیاست‌های کلی نظام اداری
    Behavioral Studies in Management , Issue 1 , Year , Autumn 2011
    توسعه سرمایه‌های سازمانی، نیازمند برنامه ریزی آموزشی و بهره مندی از الگوها و روش‌های آموزشی است که این موضوع در بندهای 2-4-5-16 سیاست‌های کلی نظام اداری مورد تاکید قرار گرفته است. افرادی که تحت نظر منتور می‌باشند منافعی از قبیل دستیابی به تحرک شغلی، پاداش بهتر، افزایش س More
    توسعه سرمایه‌های سازمانی، نیازمند برنامه ریزی آموزشی و بهره مندی از الگوها و روش‌های آموزشی است که این موضوع در بندهای 2-4-5-16 سیاست‌های کلی نظام اداری مورد تاکید قرار گرفته است. افرادی که تحت نظر منتور می‌باشند منافعی از قبیل دستیابی به تحرک شغلی، پاداش بهتر، افزایش سازگاری هنگام مواجهه با موقعیت‌های جدید، صلاحیت حرفه‌ای بیشتر، افزایش رضایت شغلی، کاهش استرس شغلی و تعارض نقش، را به دست می‌آورند هدف این پژوهش، طراحی مدلی جامع برای استقرار نظام منتورینگ در وزارت امور اقتصادی ودارایی می‌باشد. رویکرد تحقیق، کیفی و راهبرد با استفاده از روش داده‌بنیاد است. همچنین جامعه آماری تحقیق شامل 20 نفر از خبرگان درون دانشگاهی و کارشناسان و ذیحسابان خبره و با تجربه‌ی وزارت امور اقتصادی و دارایی بود. نتایج پژوهش نشان داد که مدل استقرار نظام منتورینگ در وزارت امور اقتصادی ودارایی دارای شامل: شرایط علی (اهداف اولیه و اهداف ثانویه)، مقوله‌ها (دستیابی به الگوی استقرار نظام منتورینگ در سازمان و تعاملات و ارتباطات در سازمان)، بسترها (مهارت‌های مدیریت، فرهنگ سازمانی، برنامه ریزی عملیاتی، سیستم‌ها و فنآوری، سرمایه انسانی)، عوامل مداخله‌گر (موانع ساختاری، موانع محتوایی)، راهبردها (شرایط و ویژگی‌های فردی و شرایط و ویژگی‌های سازمانی)، پیامدها (مزایای فردی و مزایای سازمانی) می‌باشد که طبق نظر خبرگان آن را می‌توان به عنوان الگویی مناسب برای استقرار نظام منتورینگ در وزارت امور اقتصادی ودارایی معرفی نمود. Manuscript profile

  • Article

    11 - رویکردی آسیب‌شناختی به فرهنگ پژوهش معلمان براساس روش تحلیل ریشه‌ای علت‌ها
    , Issue 5 , Year , Winter 2023
    پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه ی یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است. آگاهی از موانع پژوهش و آسیب‌شناسی ریشه ای آن در جهت برنامه‌ریزیهای مؤثر به منظور ارتقای کمی و کیفی پژوهش، اهتمام در جهت اشاعه فره More
    پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه ی یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است. آگاهی از موانع پژوهش و آسیب‌شناسی ریشه ای آن در جهت برنامه‌ریزیهای مؤثر به منظور ارتقای کمی و کیفی پژوهش، اهتمام در جهت اشاعه فرهنگ پژوهش و ارتقاء جایگاه آن ضروری به نظر می‌رسد و بایستی با یک دید نظام‌مند به مسأله پژوهش و مشکلات آن پرداخته شود.هدف این پژوهش شناسایی آسیب‌های فرهنگ پژوهش در بین معلمان استان کردستان است. این پژوهش از نظر راهبرد، کیفی و با توجه به اینکه به‌دنبال کشف آسیب‌ها و موانع فرهنگ پژوهش هستیم و هدف آن اکتشافی و از روش تحلیل‌مضمون استفاده شده است. در ابتدا آسیب‌های مدنظر از مصاحبه‌ها با تعداد شانرده نفر از خبرگان سازمانی و دانشگاهی به روش نمونه‌گیری ‌نظری استخراج و در نهایت سه مضمون سازمان‌دهنده عوامل ساختاری، عوامل زمینه‌ای و عوامل رفتاری و 56 مضمون پایه احصا شد. پیشنهاد می‌شود علاقه معلمان به فعالیتهای پژوهشی را معادل پیشرفت کیفیت آموزش و پرورش و در نتیجه ترقّی کشور دانست. اگر پژوهش در بین معلمان نهادینه شود می‌تواند سبب ایجاد تغییر بنیادی در روش‌ها و الگوهای آموزشی، غنابخشی محیط آموزشی و ساختار آموزش و پرورش و موجب تعالی و تکامل علمی و مهارتی معلمان شود و استعدادهای و خلاقیّت‌های فردی را به نوآوری مبدّل سازد. Manuscript profile