Public Policy In Administration
,
Issue5,Year,
Winter
2022
زمینه: رشد حرفه ای کارکنان، برنامه ای برای توسعه دانش، بینش و مهارت تخصصی منابع انسانی در سازمان ها است که به عنوان یکی از راهبردی ترین مسیرهای توسعه پایدار سازمانی مورد تاکید قرار می گیرد.هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل علی، مداخله ای و پیامدهای مهم در شکل گیری رشد حرف More
زمینه: رشد حرفه ای کارکنان، برنامه ای برای توسعه دانش، بینش و مهارت تخصصی منابع انسانی در سازمان ها است که به عنوان یکی از راهبردی ترین مسیرهای توسعه پایدار سازمانی مورد تاکید قرار می گیرد.هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل علی، مداخله ای و پیامدهای مهم در شکل گیری رشد حرفه ای کارکنان وزارت کشور می باشد.روش: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی توسعه ای و از نظر ماهیت توصیفی - پیمایشی می باشد. اجرای پژوهش به صورت کیفی انجام شده است که مبتنی بر مصاحبه با 16 نفر از خبرگان به جمع آوری داده ها پرداخته شد و بعد از انجام مصاحبه، تجزیه و تحلیل داده ها مبتنی بر روش تحلیل داده بنیاد انجام گرفت.یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد رشد حرفه ای کارکنان در سازمان های دولتی ایران دارای 5 مولفه علی، 4 مولفه مداخله گر و 4 مولفه پیامد می باشد.نتیجه گ یری: الگوی پارادایمی رشد حرفه ای کارکنان با درنظر گرفتن عوامل علی، مداخله ای و پیامدهای مهم در بین کارکنان وزارت کشور طراحی گردید.
Manuscript profile
Journal of System Management
,
Issue4,Year,
Summer
2021
The electricity industry is one of the most important and vital development of countries, as the electricity access index is one of the main components of assessing the degree of industrial competitiveness. In Iran, the electricity industry has a relatively long history More
The electricity industry is one of the most important and vital development of countries, as the electricity access index is one of the main components of assessing the degree of industrial competitiveness. In Iran, the electricity industry has a relatively long history and more than a century and now with a production capacity of about 80,000 MW and with the support of more than a thousand large, medium and small enterprises and localization of equipment and technical and engineering services, it is one of the leading industries in the country. According to this issue, the purpose of this study is to determine and model the factors affecting the promotion of customer satisfaction of electricity distribution companies. The method of the present study is a special type of qualitative research tradition called data theory. The sample size is determined based on the theoretical adequacy method and includes 16 expert managers of power distribution companies in 9 provinces of the country who have been selected based on the selection method and snowball, data collection tools are text, first a set of primary topics was collected during the coding process and categories were extracted from their entrails. Then, in the axial coding stage, the link between these categories was shown in the form of a coding paradigm.
Manuscript profile
Journal of Industrial Strategic Management
,
Issue2,Year,
Summer
2021
اغلب سازمانهای دولتی یا فاقد مدلی برای نظام تصمیمگیری در سازمان هستند و یا مدل طراحیشده با توجه به تغییرات سیاستی، اجتماعی و فرهنگی تعدیل نشده است. لذا، بیشتر سازمانها بر اساس آزمون و خطا و یا با تکیه بر دیدگاه فردی مدیران اداره میشوند. این مسئله باعث گردیده تا موف More
اغلب سازمانهای دولتی یا فاقد مدلی برای نظام تصمیمگیری در سازمان هستند و یا مدل طراحیشده با توجه به تغییرات سیاستی، اجتماعی و فرهنگی تعدیل نشده است. لذا، بیشتر سازمانها بر اساس آزمون و خطا و یا با تکیه بر دیدگاه فردی مدیران اداره میشوند. این مسئله باعث گردیده تا موفقیت و عدم موفقیت سازمانهای دولتی بهشدت تابع سلیقهی فردی مدیران گردد. این مسئله بهعنوان یکی از مسائل تعیین کننده موفقیت سازمانهای دولتی مطرح بوده و به دلیل عدم اهتمام کامل به آن و یا نبود مطالعهای جامع در این زمینه امکان تحقق اهداف سازمانی میسر نگشته است. از این رو، هدف این پژوهش ارائه مدلی جهت تبیین نظام تصمیمگیری در سازمانهای دولتی است. با توجه به اینکه این پژوهش از نوع کیفی میباشد پس از انجام مطالعات کتابخانهای و جمعآوری ادبیات موضوعی پژوهش مصاحبههای عمیق با خبرگان انجام شد و خروجیهای بهدستآمده با استفاده از روش دلفی تحلیل گردید. برای این کار 93 شاخص برای تبیین نظام تصمیمگیری شناسایی شدند که پس از بررسی خبرگان 76 شاخص مناسب تشخیص داده شدند. طبق نتایج کسبشده این مدل پژوهشی مشخص شد که مهمترین مؤلفهها در تصمیمگیری مدیران، به ترتیب اولویت به مؤلفههای تعریف درست مسئله، انگیزه و اعتمادبهنفس بالا، میزان دانش و تجربه فردی، وجود مکانیزمهای مؤثر زمانبندی، طراحی و پیادهسازی بهموقع و کامل تصمیمات و اجرای آزمایشی (محدود) تصمیمها قبل از اجرای نهایی (عمومی) تصمیمات میباشد.
Manuscript profile
Journal of Development & Evolution Mnagement
,
Issue2,Year,
Autumn
2020
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل واﻛﺎوی ابعاد سازمان استعدادمحور جهت ساخت و اعتبارسنجی پرسشنامه ای برای شناسایی سازمان های استعدادمحور بود. رویکرد این پژوهش، ترکیبی از نوع اکتشافی بوده و جامعه آماری آن شامل تمامی شعب بانک ملی استان کردستان است. در بخش کیفی به روش داده بنیاد، نمونه ا More
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل واﻛﺎوی ابعاد سازمان استعدادمحور جهت ساخت و اعتبارسنجی پرسشنامه ای برای شناسایی سازمان های استعدادمحور بود. رویکرد این پژوهش، ترکیبی از نوع اکتشافی بوده و جامعه آماری آن شامل تمامی شعب بانک ملی استان کردستان است. در بخش کیفی به روش داده بنیاد، نمونه ای به حجم 20 نفر به هدف استخراج مؤلفه های اصلی از میان مدیران ارشد و اساتید متخصص حوزه مدیریت انتخاب گردید و در بخش کمی از تمامی کارمندان و مدیران بانک ملی استان به تعداد ۵۲۰ نفر نمونه بزرگی به حجم 350 نفر جهت پاسخ به پرسشنامه مستخرج از مؤلفه های بخش کیفی انتخاب شد که از این تعداد 92 درصد مردان (322 نفر) و 8 درصد را زنان (28 نفر) تشکیل دادند. روش تحلیل داده ها در بخش کیفی، کدگذاری سه مرحله ای با نرم افزار nvivo بود که حاصل تحلیل ها در قالب 5 بعد قابل شناسایی بود. ۱- بعد شرایط علّی با 5 کد محوری اهداف منعطف و فردمحور، ساختار سست پیوند و افقی، روابط غیررسمی، ارزشیابی سه سونگر و پویایی و ریسک پذیری در قالب یک کد گزینشی شاخص های درون سازمانی ۲- بعد بستر و زمینه با 3 کد محوری ساختار ذهنی، ساختار سیاسی – قانونی و ساختار فرهنگی در قالب یک کد گزینشی ساختارهای فکری و برون سازمانی ۳- بعد عوامل مداخله گر با دو کد محوری 1- هژمونی ساختار سازمانی و 2- حاکمیت بروکراسی در قالب کد گزینشی ساختار شغل محور 4- بعد راهبرد با 4 کد محوری تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده، ایجاد بانک استعداد، تغییر بینش و باورها و رهبران تحول آفرین با کد گزینشی فرهنگ سازمانی و 5- بعد پیامدها در بردارنده 3 مقوله افزایش اثربخشی، استقرار نظام شایسته سالاری و بقای سازمان در قالب یک کد گزینشی نتایج و اثرات. در بخش کمی نیز، پرسشنامه ای به تعداد 58 گویه از کدهای محوری و گزینشی مشخص شدند که نتایج حاصل از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی با نرم افزار SPSS نشان داد که پنج بعد قابل شناسایی در بخش کیفی، به عنوان پنج عامل قابل اکتشاف بوده و هرکدام از گویه های مرتبط با آنها دارای بار عاملی مناسب بودند. همچنین در تحلیل عاملی تأییدی با نرم افزار AMOS نتایج نشان داد که الگوی همه ابعاد از برازش قابل قبولی برخوردار است. این پرسشنامه به عنوان ابزاری جهت سنجش میزان استعدادمحوری بانک های دولتی از اعتبار بالایی برخوردار است.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications