-
مقاله
1 - مولفه ها، پیشایندها و پیامدهای تاثیرگذار بر تدوین استراتژی های بازاریابی سیاسیآینده پژوهی مدیریت , شماره 3 , سال 32 , پاییز 1400پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه ها، پیشایندها و پیامدهای تاثیرگذار بر تدوین استراتژی های بازاریابی سیاسی از طریق مطالعه ادبیات تحقیق، انجام پذیرفته است. در این راستا از روش فراترکیب به صورت سیستماتیک برای جمع آوری و بررسی مطالعات پیشین صورت پذیرفته است که با یکپارچه ساز چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه ها، پیشایندها و پیامدهای تاثیرگذار بر تدوین استراتژی های بازاریابی سیاسی از طریق مطالعه ادبیات تحقیق، انجام پذیرفته است. در این راستا از روش فراترکیب به صورت سیستماتیک برای جمع آوری و بررسی مطالعات پیشین صورت پذیرفته است که با یکپارچه سازی راهبردهای جستجوی خودکار و جستجوی دستی 19 مقاله پژوهشی مرتبط منتشر شده در حوزه تدوین استراتژی های بازاریابی سیاسی در بازه زمانی 1995 تا 2018 برای مقالات انگلیسی و 1392 تا 1398 برای مقالات فارسی پوشش داده شده است. تبیین مسئله اصلی در حوزه اقدامات سیاسی کاندیداها بدون شناسایی و تعیین ارتباطات میان آن عوامل تقریبا دشوار و دور از واقعیت های زمینه ای می باشد. یافته های پژوهش نشان داد که مولفه های تبلیغات، بخش بندی رای دهندگان و ایجاد، حفظ و ارتقای روابط بلندمدت و تحلیل رقابتی بیشترین فراوانی را در مولفه های تاثیرگذار بر تدوین استراتژیهای بازاریابی سیاسی داشته است. پرونده مقاله -
مقاله
2 - طراحی الگوی بازاریابی کسب و کار با رویکرد اجتماعی و سیاسی و شیوه گزارشگری آندانش سرمایهگذاری , شماره 4 , سال 11 , پاییز 1401کسب و کار را می توان نوعی معماری برای محصول، خدمت و جریان اطلاعات دانست که دربرگیرنده توصیفی از عاملان مختلف کسب و کار، نقش آنها، مزایای بالقوه هر یک از این عاملین و منابع درآمدی آنها میباشد. انتخابات یک پدیده اجتماعیسیاسی مهم است که از منظر کسب و کار و بازاریابی قابل چکیده کاملکسب و کار را می توان نوعی معماری برای محصول، خدمت و جریان اطلاعات دانست که دربرگیرنده توصیفی از عاملان مختلف کسب و کار، نقش آنها، مزایای بالقوه هر یک از این عاملین و منابع درآمدی آنها میباشد. انتخابات یک پدیده اجتماعیسیاسی مهم است که از منظر کسب و کار و بازاریابی قابل بحث است. درحقیقت، هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی الگوی بازاریابی سیاسی با تأکید بر انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره هشتم و نهم میباشد. پژوهش از نوع توصیفی و از نظر هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، خبرگان حوزه سیاست، شامل نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی و دربخش کمی تحقیق، دانشجویان رشته علوم سیاسی و علوم اجتماعی و مدیریت بازرگانی بودند. ابزار گردآوری داده ها دربخش کیفی، مصاحبه و دربخش کمی پرسشنامه میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزیی توسط نرم افزار آماری Smart PLS3 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که دو عامل ملزومات حضور مؤثر گرایش سیاسی در رقابت انتخاباتی و نیازشناسی بازار رأی بر استراتژی های بازاریابی سیاسی تأثیرگذار میباشد. همچنین پیامدهای اجرای آن، طراحی محصول مناسب با مطالبه اصلی بازار رأی و فروش ایده/ کاندیدا و اخذ رأی شناخته شد. بنابراین، میتوان گفت که با درنظر گرفتن شرایط و عناصر دخیل در این عوامل میتوان بر اجرای استراتژی بازاریابی سیاسی تأثیرگذار بود که پیامد آن از طریق پایش مستمر محیط و بازاریابی و تبلیغات اثربخش منجر به اخذ سطح رأی مناسب و دستیابی به اهداف اصلی بازار رأی میگردد. پرونده مقاله -
مقاله
3 - شناسایی عوامل مؤثر بر مسمومیت مالی و طراحی الگوی پارادایم مسمومیت مالی مبتنی بر تحلیل داده بنیاددانش سرمایهگذاری , شماره 2 , سال 12 , تابستان 1402مسمومیت مالی، موجب بهخطر انداختن سلامت فردی، اجتماعی و تحمیل هزینههای هنگفت بر اشخاص و دولتها میشود. هدف این پژوهش شناسایی عوامل ایجاد و تشدید مسمومیت مالی از طریق استفاده از رویکردهای مالیدرمانی و حسابداری ذهنی است. روش پژوهش، نظریه داده بنیاد و نمونهگیری نظری د چکیده کاملمسمومیت مالی، موجب بهخطر انداختن سلامت فردی، اجتماعی و تحمیل هزینههای هنگفت بر اشخاص و دولتها میشود. هدف این پژوهش شناسایی عوامل ایجاد و تشدید مسمومیت مالی از طریق استفاده از رویکردهای مالیدرمانی و حسابداری ذهنی است. روش پژوهش، نظریه داده بنیاد و نمونهگیری نظری در سالهای 1398 و 1399 می باشد. منابع جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته، مشاهده، تجارب شخصی، خاطرات پاسخدهندگان، ادبیات موجود و تأملات شخصی پژوهشگر می باشد. برازش کیفی مدل، از طریق روش بازبینی مشاور کیفی غیرمشارکتکننده، بازبینی خبرگان پژوهش و تکنیک تثلیث انجام گردید و نتایج درقالب الگوی پارادایم مسمومیت مالی بهروش تحلیل داده بنیاد با درنظر گرفتن شرایط علّی (مشکلات مالی در درمان سرطان)، شرایط مداخلهگر (عامل بیمه درمانی، مرحله سرطان، افزایش بدهیهای درمان و ....)، بستر پدیده (مانی گرام نامتوازن، اختلالات پولی و ...) و پیامدها (تحت تأثیرقراردادن نتایج پزشکی، ورشکستگی و ...) شکل گرفت. پرونده مقاله -
مقاله
4 - شناسایی تنوع نسلی در بازار کنونی کار ایرانآمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , شماره 14 , سال 14 , بهار 1403امروزه شناخت نسلهای مختلف و تنوع آن در محیطهای کاری یکی از موارد بسیار ارزشمند جهت بهبود عملکرد سازمانها و شرکت-هاست. بر این اساس، مقاله حاضر به منظور مقایسه نسل های مختلف و شناخت آنها انجام شده است و به دسته بندی ویژگیهای هر نسل و همچنین تحلیل دسته بندی های صورت گرف چکیده کاملامروزه شناخت نسلهای مختلف و تنوع آن در محیطهای کاری یکی از موارد بسیار ارزشمند جهت بهبود عملکرد سازمانها و شرکت-هاست. بر این اساس، مقاله حاضر به منظور مقایسه نسل های مختلف و شناخت آنها انجام شده است و به دسته بندی ویژگیهای هر نسل و همچنین تحلیل دسته بندی های صورت گرفته شده توسط محققان در ایران پرداخته است. زیرا تنوع و گوناگونی نسلی در برگیرنده طیف گسترده ای از دیدگاه ها، مهارتها و بینشهای جدیدی است که میتوانند خلاقیت ایجاد کنند و به دنبال آن عملکرد سازمانها و همچنین خود افراد را تعالی بخشند. این پژوهش به صورت مطالعات کتابخانه ای انجام گردیده است و با استفاده از این مطالعات و مقایسه آنها و شناخت نقاط قوت و ضعف هر کدام از دسته بندی های انجام شده توسط سایر پژوهشگران، یک دسته بندی و الگوی جدید با استفاده از ادبیات موضوع در بازار کار ایران پیشنهاد شده که متناسب با عصر حاضر است. پرونده مقاله -
مقاله
5 - طراحی مدل تصمیمگیری اخلاق سبز مصرفکنندگان صنعت پوشاکمدیریت سبز , شماره 7 , سال 3 , تابستان 1402زمینه: امروزه شرکت در جهت درک رفتار مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به دنبال ایجاد راهکارهایی در جهت بهینه سازی تولیدات خود در راستای سازگاری با محیط زیست می باشند،که این عوامل نشان از برنامه ریزی دقیق تولیدات سبز در صنایع است.روش: این تحقیق از لحاظ روش، اکتشافی مبتنی بر رو چکیده کاملزمینه: امروزه شرکت در جهت درک رفتار مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به دنبال ایجاد راهکارهایی در جهت بهینه سازی تولیدات خود در راستای سازگاری با محیط زیست می باشند،که این عوامل نشان از برنامه ریزی دقیق تولیدات سبز در صنایع است.روش: این تحقیق از لحاظ روش، اکتشافی مبتنی بر رویکرد آمیخته؛ و از لحاظ هدف، کاربردی است. دادههای مرحله کیفی تحقیق با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 17 نفر از خبرگان شامل اساتید مدیریت بازرگانی و فعالین صنعت پوشاک که به روش هدفمند انتخاب شده بودند جمعآوری شد و با نرمافزار MaxQDA2020 و رویکرد داده بنیاد تحلیل گردید. داده های مرحله کمی نیز با استفاده از پرسشنامه حاصل از نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس که در بین 374 نفر از مشتریان صنعت پوشاک جمع آوری گردیده و با استفاده از نرم افزارهای spss27 و SmartPLS3، و رویکرد کمترین مربعات جزئی در مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد.یافتهها: نتایج تحقیق حاضر منجر به شناسایی 6 طبقه راهبرد(سیاستگذاری حاکمیتی، توانمندسازی فضای کسبوکار)، عوامل مداخلهگر (روابط اجتماعی، سیاستهای حکومتی)، پیامدها (توسعه پایدار در کشور، افزایش توان و قدرت فروشندگان و تولیدکنندگان، ارتقاء سطح کیفی و کمی مشتریان)، عوامل زمینهای (عوامل فردی و محیطی)، عوامل علّی (عوامل درون و برون فردی)، گردید. این یافته ها نیز در مرحله کمی مورد تایید قرار گرفتند.نتیجه گیری: ضروری است که تمامی واحدهای اجتماعی در کشور از سطح فردی تا ارکان حکومت بر لزوم تصمیمگیری اخلاق سبز تمرکز نمایند تا این موضوع در مصرفکنندگان و تولید کنندگان نیز منعکس شود. پرونده مقاله -
مقاله
6 - بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به ترک خدمت کارکنان بانک ملّی استان گیلانمجله توانمندسازی سرمایه انسانی , شماره 4 , سال 1 , پاییز 1397ترک خدمت کارکنان از جمله عواملی است که سازمان را در امر دستیابی به این اهداف دچار مشکل نموده و هزینه آشکار و پنهان بسیار سنگینی را بر کل مجموعه تحمیل میکند. از آنجا که پیشگیری همواره بهتر از درمان است، لذا سازمانها تلاش میکنند تا با سنجش تمایل ترک خدمت در کارکنان خود چکیده کاملترک خدمت کارکنان از جمله عواملی است که سازمان را در امر دستیابی به این اهداف دچار مشکل نموده و هزینه آشکار و پنهان بسیار سنگینی را بر کل مجموعه تحمیل میکند. از آنجا که پیشگیری همواره بهتر از درمان است، لذا سازمانها تلاش میکنند تا با سنجش تمایل ترک خدمت در کارکنان خود، از این امر جلوگیری نمایند. وقوع ترک خدمت کارکنان، ابتدا به صورت ذهنی و در افکار کارکنان شکل میگیرد و درست در همین زمان است که با تیزهوشی مدیریت مجموعه، میتوان از عینیت یافتن این امر پیشگیری نمود. پژوهش حاضر به مطالعه عوامل موثر بر تمایل به ترک خدمت کارکنان بانک ملی استان گیلان پرداخته است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان بانک ملی استان گیلان به تعداد 1400 نفر است که با استفاده از نمونه گیری در دسترس تعداد 266 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه استاندارد جمع آوری شد که از نظر روایی دارای روایی محتوا بوده و پایایی آن نیز مورد تایید قرار گرفته است. تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی از طریق تکنیکهای آماری و معادلات ساختاری و تحلیل مسیر آن با استفاده از نرم افزار لیزرل 5/8 انجام گردید. پرونده مقاله -
مقاله
7 - مدل تعالی سازمانی با بررسی اثرات شایستگیهای نیروی انسانی در بازاریابی خدمات آموزشیمجله توانمندسازی سرمایه انسانی , شماره 5 , سال 6 , زمستان 1402یونسکو، آموزش را کلید توسعه جوامع میداند. محیط رقابتی رو به رشد کنونی نیز باعث شد تا موسسات آموزشی به رقابت بپردازند. لذا باتوجه به اهمیت مؤسسات آموزشی که نقشی اساسی در پیشرفت جوامع دارند، انتخاب نیروی انسانی شایسته در این نهاد، نیز امری الزامی است. هدف پژوهش حاضر بررس چکیده کاملیونسکو، آموزش را کلید توسعه جوامع میداند. محیط رقابتی رو به رشد کنونی نیز باعث شد تا موسسات آموزشی به رقابت بپردازند. لذا باتوجه به اهمیت مؤسسات آموزشی که نقشی اساسی در پیشرفت جوامع دارند، انتخاب نیروی انسانی شایسته در این نهاد، نیز امری الزامی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر شایستگیهای نیروی انسانی با رویکرد بازاریابی آموزشی در مدل تعالی سازمانی و ارائه مدل تعالی سازمانی بر مبنای شایستگی در موسسات آموزشی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن متشکل از خبرگان، متخصصان و کارشناسان حوزه آموزش تخصصی در صنعت آب و برق کشور ایران در موسسه آموزشهای تخصصی صنعت آب و برق به تعداد 60 نفر است که از این جامعه، به روش نمونهگیری تصادفی ساده و براساس فرمول کوکران، نمونهای 50 نفری انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه برگرفته از معیارها و زیرمعیارهای مدل استاندارد2020 EFQM استفاده شد که پایایی آن با محاسبه فرمول آلفای کرونباخ تعیین شد. روایی سازه پرسشنامهها نیز بهوسیله تحلیل عاملی تأییدی تعیین شد. به منظور تحلیل دادههای حاصله و تأیید آماری مدل و اعتبارسنجی آن، از روش حداقل مربعات جزئی توسط نرم افزار آماری Smart-PLS بهره گرفته شد. نتایج حاصل از ضرایب مسیر نشان دهنده وجود رابطه معناداری بین متغیرهای شایستگی نیروی انسانی و تعالی سازمانی دارد. همچنین شاخصهای برازندگی مدل حاکی از آن است که مدل ارائه شده از برازش مناسب برخوردار است. پرونده مقاله -
مقاله
8 - تبیینی بر پدیده نسل شناسی: نسل کرونامجله توانمندسازی سرمایه انسانی , شماره 1 , سال 7 , بهار 1403با مطالعات صورت گرفته بر روی بیش از 40 مقاله داخلی و خارجی طی سال های 2020-2023 در پایگاه های اطلاعاتی مرتبط که به ابعاد مختلفی از تاثیر ویروس کووید-19 پرداختند، میتوان ابژه ی نسلی کرونا را در میان نوجوانان و جوانان که شکل گیری نسلی در آن ها اتفاق می افتد، مشاهده نمود چکیده کاملبا مطالعات صورت گرفته بر روی بیش از 40 مقاله داخلی و خارجی طی سال های 2020-2023 در پایگاه های اطلاعاتی مرتبط که به ابعاد مختلفی از تاثیر ویروس کووید-19 پرداختند، میتوان ابژه ی نسلی کرونا را در میان نوجوانان و جوانان که شکل گیری نسلی در آن ها اتفاق می افتد، مشاهده نمود زیرا آنان نابرابری بین نسلی عظیمی را تجربه کرده اند و با توجه به تاثیر آن بر شاخص هایی چون آموزش، اقتصاد، روابط اجتماعی و فرهنگی تاثیر این بحران در زندگی نسلی آنها بیش از دیگران مشاهده گردید. بر این اساس می توان الگوی نسل پاندمی را با توجه به شاخصه تاثیر یک بیماری مهلک همه جانبه در جهان، به رسمیت شناخت .در این راستا نظرات اندیشمندان مختلف در حوزه های متفاوت بررسی و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و با استفاده از آن موجودیت نسل جدیدی با عنوان نسل کرونا پیشنهاد گردید. یافته ها نشان داد که با به رسمیت شناختن این نسل می توان چالش های پیش روی آن ها را مورد بررسی قرار داده و برنامه ریزی های بهتری برای آینده ایشان انجام داد. روش پژوهش به شیوه توصیفی_تحلیلی بوده و با ابزار فیش برداری انجام پذیرفته است. پرونده مقاله -
مقاله
9 - طراحی مدل کاهش اهمالکاری کارکنان (مورد مطالعه: شرکت ملی نفت ایران)مطالعات رفتاری در مدیریت , شماره 37 , سال 15 , بهار 1403زمینه و هدف: اهمالکاری بـه معنای ناکامی در خودتنظیمی و انجام وظایف کاری است و یکی از رفتارهایی است که در کاهش سطح خروجی سازمان نقش چشمگیری دارد. هدف این پژوهش طراحی مدلی جهت کاهش اهمالکاری کارکنان در شرکت ملی نفت ایران میباشد. روششناسی: چکیده کامل
زمینه و هدف: اهمالکاری بـه معنای ناکامی در خودتنظیمی و انجام وظایف کاری است و یکی از رفتارهایی است که در کاهش سطح خروجی سازمان نقش چشمگیری دارد. هدف این پژوهش طراحی مدلی جهت کاهش اهمالکاری کارکنان در شرکت ملی نفت ایران میباشد. روششناسی: نوع پژوهش از نظر هدف، کاربردی و توسعهای، از لحاظ روش اجرا توصیفی - اکتشافی و از لحاظ نوع دادهها کیفی محسوب میشود. نمونه مشارکتکنندگان در پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و اجرایی شرکت ملی نفت ایران بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری دادهها با ابزار مصاحبه انجام شد؛ انجام مصاحبهها تا زمان دستیابی به مرحله اشباع نظری ادامه یافت و این اشباع بعد از 18 مصاحبه به دست آمد. دادهها نیز با استفاده از روش تحلیل مضمون(تم) تحلیل شدند. یافتهها: تعداد 92مضمون پایه شناسایی شد که در قالب 18 مضمون فراگیر و 5 مضمون سازمان دهنده اصلی شامل اهمالکاری کارکنان، مدیریت شرایط شغلی کارکنان، مدیریت عوامل زمینهای، راهبردها و پیامدهای کاهش اهمال کاری کارکنان دستهبندی شدندکه مدل کاهش اهمالکاری کارکنان را توصیف مینماید. نتیجهگیری: شناخت شرایط شغلی، زمینهای و راهبردهای اهمالکاری کارکنان و پیامدهای آن با استفاده از مدل پیشنهادی، می تواند در مدیریت این پدیده موثر واقع شود.
پرونده مقاله