فهرست مقالات ناصر بهروزی


  • مقاله

    1 - اثر آموزش تأمل بر کارکردهای اجرایی، دوراندیشی رویدادی و خلاقیت کودکان 3 تا 5 سال
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 4 , سال 22 , پاییز 1400
    هدف از این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش تأمل بر کارکردهای اجرایی، دوراندیشی رویدادی و خلاقیت کودکان 3 تا 5 سال بود. این پژوهش، از نوع آزمایشی و طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری این پژوهش، کلیۀ کودکان 3 تا 5 سال دارای کارکردهای اجرایی پایین در مهدکودک چکیده کامل
    هدف از این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش تأمل بر کارکردهای اجرایی، دوراندیشی رویدادی و خلاقیت کودکان 3 تا 5 سال بود. این پژوهش، از نوع آزمایشی و طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری این پژوهش، کلیۀ کودکان 3 تا 5 سال دارای کارکردهای اجرایی پایین در مهدکودک های شهر اهواز در سال 1397 بود. در این پژوهش، حجم نمونه 30 کودک 3، 4 و 5 سال بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از پرسشنامۀ سنجش رفتاری کارکرد اجرایی – نسخۀ پیش‌دبستانی(Gioia, Espy & Isquith, 2003)، آزمون مرتب کردن کارت با ابعاد متغیر (Zelazo, 2006)، تکلیف کتاب تصویر (Atance & Meltzoff, 2005) و آزمون تفکر خلاق در عمل و حرکت تورنس (Torrance, 1981). تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که بین میانگین‌های پس‌آزمون دو گروه (آزمایشی و کنترل) در کارکردهای اجرایی، دوراندیشی رویدادی و خلاقیت کودکان تفاوت وجود دارد (383/10 F=، 001/0 <p) . تحلیل کوواریانس یک‌متغیره در متن مانکوا نشان داد که آموزش تأمل، اثر معنا داری بر کارکردهای اجرایی (109/11 F=، 01/0 <p)، دوراندیشی رویدادی (857/5 F=، 05/0 < p) و خلاقیت (529/12 F=، 01/0 <p) کودکان داشت و میانگین نمره های گروه آزمایشی در پس‌آزمون به طور قابل ملاحظه‌ای بالا بود. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - نقش واسطه‌ای سبک‌های هویتی در رابطه‌ی میان ساختار خانواده و افت تحصیلی
    مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 2 , سال 12 , تابستان 1400
    در پژوهش حاضر رابطه ساختار خانواده و افت تحصیلی با نقش میانجی سبکهای هویت بررسی‌شد. روش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان متوسطه دوم شهر خرم‌آباد بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای و هدفمند تعداد 365 چکیده کامل
    در پژوهش حاضر رابطه ساختار خانواده و افت تحصیلی با نقش میانجی سبکهای هویت بررسی‌شد. روش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان متوسطه دوم شهر خرم‌آباد بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای و هدفمند تعداد 365 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامه های ساختار خانواده (FAD) و سبک هویت (ISI) بودند، همچنین معدل کمتر از 15 ترم گذشتۀ دانش‌آموزان به‌عنوان ملاک افت تحصیلی در نظر گرفته شد. برای تحلیل داده روش تحلیل مسیر به کار رفت. بر اساس نتایج حاصل الگوی پیشنهادی پژوهش مورد تأیید قرار گرفت ، بین ساختار خانواده و افت تحصیلی رابطه مستقیم وجود نداشت اما رابطه غیرمستقیم از طریق تمام خرده مؤلفه های سبکهای هویت وجود داشت، همچنین بین ساختار خانواده با تمام خرده مؤلفه های سبکهای هویت رابطه مستقیم یافت شد. علاوه بر این از بین خرده مؤلفه های سبکهای هویت، دو خرده مؤلفه سبکهای هویت سردرگم- اجتنابی و هویت اطلاعاتی با افت تحصیلی رابطه مستقیم نشان دادند. درمجموع ساختار خانواده به‌واسطه‌ی سبکهای هویت به‌عنوان یک میانجی بانفوذ می تواند بر افت تحصیلی دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد. لذا، نقش محوری سبکهای هویت و ساختار خانواده باید در کانون توجه مداخلات و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - آزمون مدل رابطه کمال‌گرایی مثبت و رویدادهای منفی زندگی با سبک‌های مقابله و بهزیستی روان‌شناختی: نقش واسطه‌ای سرمایه روان‌شناختی
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1398
    هدف این پژوهش تعیین رابطه بین کمال‌گرایی مثبت و رویدادهای منفی زندگی با سبک‌های مقابله و بهزیستی روان‌شناختی با توجه به نقش واسطه‌ای سرمایه روان‌شناختی در میان دانشجویان دانشگاه شهید چمران بود. 254دانشجوی دختر و253دانشجوی پسر با روش تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند.سپس پر چکیده کامل
    هدف این پژوهش تعیین رابطه بین کمال‌گرایی مثبت و رویدادهای منفی زندگی با سبک‌های مقابله و بهزیستی روان‌شناختی با توجه به نقش واسطه‌ای سرمایه روان‌شناختی در میان دانشجویان دانشگاه شهید چمران بود. 254دانشجوی دختر و253دانشجوی پسر با روش تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند.سپس پرسشنامه سرمایه روان‌شناختی(لورنز، بیر، پوتز و هینیتز،2016)، پرسشنامه کمال‌گرایی(تری‌ـ‌شورت، اونز، اسلاد و دیوی،1995)، مقیاس رویدادهای استرس‌زای زندگی(هولمز و راهه،1967)، نسخه کوتاه سیاهه مقابله با موقعیت‌های تنیدگی‌زا(اندلر و پارکر،1990)و نسخه کوتاه مقیاس بهزیستی روان‌شناختی(ریف،2002)اجرا شدند.یافته‌ها نشان داد که کمال‌گرایی مثبت و رویدادهای منفی زندگی، سرمایه روان‌شناختی را پیش‌بینی می‌کنند و سرمایه روان‌شناختی نیز به‌نوبه خود بهزیستی روان‌شناختی، سبک مقابله مسئله‌مدار و سبک مقابله هیجان‌مدار را پیش‌بینی می‌کند.این نتایجاهمیت سرمایه روان‌شناختی، کمال‌گرایی مثبت و رویدادهای منفی زندگیدر تبیینبهزیستی روان‌شناختی و سبک‌های مقابله دانشجویانرا برجسته ساختوهمچنین نشان داد کهکاربردهایمهمیدرزمینهاقداماتلازمبهمنظور ارتقاء بهزیستی روان‌شناختی و سبک مقابله مسئله‌مدار دردانشجویاندارد. پرونده مقاله