دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره5,سال
21
,
زمستان
1399
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر سرمایههای روانشناختی و روحیۀ پژوهشی با خودمختاری پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه چمران اهواز بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری در این تحقیق شامل همۀ دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای علوم انسانی دانشگاه چمران چکیده کامل
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر سرمایههای روانشناختی و روحیۀ پژوهشی با خودمختاری پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه چمران اهواز بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری در این تحقیق شامل همۀ دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای علوم انسانی دانشگاه چمران اهواز که در سال تحصیلی 97- 1396 مشغول به تحصیل بوده و تعداد آنها در کل 368 نفر بود. از این تعداد 190 نفر با روش نمونهگیری، طبقهای نسبتی بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. گردآوری دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای خودمختاری پژوهشی (2016، garavand)، سرمایۀ روانشناختی (لوتانز و همکاران، 2007) و روحیۀ پژوهشی (Shirzad,2011) انجام شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS21 و بهرهگیری از رگرسیون چندگانه انجام شد. نتایج، تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین خردهمقیاسهای سرمایه روانشناختی دو خردهمقیاس تابآوری و خردهمقیاس خودکارآمدی قادر به تأثیرگذاری بر خودمختاری پژوهشی میباشند. علاوه بر این، از بین خردهمقیاسهای روحیۀ پژوهشی، دو خردهمقیاس پشتکار و خردهمقیاس کنجکاوی قادر به تأثیرگذاری بر خودمختاری پژوهشی بودند.
پرونده مقاله
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره94,سال
24
,
زمستان
1402
هیجانها در مرکز تمام جنبههای تجارب انسانی هستند و اجزای جداییناپذیر شغل و زندگی مدیران هستند. مدیران دبستان و دبیرستان با توجه به ماهیت شغلی خود، نیازمند آگاهی از هیجانات خود و دیگران و مدیریت هیجانات خود هستند؛ بنابراین، جنبه هیجانی رهبری و مدیریت، انجام تحقیقات بیش چکیده کامل
هیجانها در مرکز تمام جنبههای تجارب انسانی هستند و اجزای جداییناپذیر شغل و زندگی مدیران هستند. مدیران دبستان و دبیرستان با توجه به ماهیت شغلی خود، نیازمند آگاهی از هیجانات خود و دیگران و مدیریت هیجانات خود هستند؛ بنابراین، جنبه هیجانی رهبری و مدیریت، انجام تحقیقات بیشتر را ضروری میکند. هدف این پژوهش اعتباریابی پرسشنامه هیجانهای مدیران (Chen, 2020) بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران دبستان ها و دبیرستان های شهر مشهد بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول مدیریت بودند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 450 نفر تعیین شد. پرسشنامه پس از ترجمه و رواسازی توسط متخصصان، بهصورت مداد و کاغذی و الکترونیکی تکمیل گردید. برای احراز روایی سازه ابتدا از تحلیل عاملی تأییدی و برای پایایی از ضریب آلفا استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی برازندگی مدل و ساختار روابط درونی گویهها را تأیید کرد. ضریب آلفا برای کل پرسشنامه هیجانهای مدیران برابر با 85/0 و برای عاملهای لذت (88/0)، افتخار (96/0)، ناکامی (86/0)، اضطراب (85/0) و ناامیدی (89/0) به دست آمد. نتایج نشان داد که پرسشنامه هیجانهای مدیران از ویژگیهای روانسنجی قابلقبولی برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری معتبر در مطالعه هیجانهای مدیران استفاده کرد.
پرونده مقاله
علاوه بر هوش و استعداد، متغیرهای دیگری مانند ارزشدهی دانشجویان به تکالیف تحصیلی بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی آنان مؤثر است. هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس ارزشدهی به تکالیف تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان کارشناسی چکیده کامل
علاوه بر هوش و استعداد، متغیرهای دیگری مانند ارزشدهی دانشجویان به تکالیف تحصیلی بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی آنان مؤثر است. هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس ارزشدهی به تکالیف تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی در سال 95-1394 بود. نمونه با استفاده از فرمول کوکران 306 نفر تعیین شد و پژوهیدگان به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از میان پنج دانشکده انتخاب شدند. مقیاس ارزش تکلیف تحصیلی لو و همکاران (2012) توسط پژوهیدگان تکمیل گردید. پایایی مقیاس از طریق روش آلفای کرونباخ و روایی از طریق روایی محتوایی و روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) احراز شد. نتایج نشان داد که ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه (94/0) و برای خرده مؤلفهها (77/0 تا 87/0) بود. تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس چهار عامل را نشان داد که 78/50 درصد از واریانس ارزش تکلیف تحصیلی را تبیین میکند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی بیانگر برازش قابلقبول مقیاس با دادهها بود. بنابراین، مقیاس ارزش تکلیف تحصیلی همسانی درونی خوبی دارد و از اعتبار کافی در دانشجویان ایرانی برخوردار است.
پرونده مقاله
در پژوهش حاضر رابطه ساختار خانواده و افت تحصیلی با نقش میانجی سبکهای هویت بررسیشد. روش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان متوسطه دوم شهر خرمآباد بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای و هدفمند تعداد 365 چکیده کامل
در پژوهش حاضر رابطه ساختار خانواده و افت تحصیلی با نقش میانجی سبکهای هویت بررسیشد. روش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان متوسطه دوم شهر خرمآباد بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای و هدفمند تعداد 365 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامه های ساختار خانواده (FAD) و سبک هویت (ISI) بودند، همچنین معدل کمتر از 15 ترم گذشتۀ دانشآموزان بهعنوان ملاک افت تحصیلی در نظر گرفته شد. برای تحلیل داده روش تحلیل مسیر به کار رفت. بر اساس نتایج حاصل الگوی پیشنهادی پژوهش مورد تأیید قرار گرفت ، بین ساختار خانواده و افت تحصیلی رابطه مستقیم وجود نداشت اما رابطه غیرمستقیم از طریق تمام خرده مؤلفه های سبکهای هویت وجود داشت، همچنین بین ساختار خانواده با تمام خرده مؤلفه های سبکهای هویت رابطه مستقیم یافت شد. علاوه بر این از بین خرده مؤلفه های سبکهای هویت، دو خرده مؤلفه سبکهای هویت سردرگم- اجتنابی و هویت اطلاعاتی با افت تحصیلی رابطه مستقیم نشان دادند. درمجموع ساختار خانواده بهواسطهی سبکهای هویت بهعنوان یک میانجی بانفوذ می تواند بر افت تحصیلی دانشآموزان تأثیرگذار باشد. لذا، نقش محوری سبکهای هویت و ساختار خانواده باید در کانون توجه مداخلات و برنامهریزیهای مرتبط با بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان باشد.
پرونده مقاله
تحقیق حاضر باهدف بررسی رابطه ی ساده و چندگانه ی محیط های سازندگی با روحیه ی پژوشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهدانجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری تحقیق (475) نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردو چکیده کامل
تحقیق حاضر باهدف بررسی رابطه ی ساده و چندگانه ی محیط های سازندگی با روحیه ی پژوشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهدانجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری تحقیق (475) نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد بود که تعداد 135 نفر (99 نفر زن و 36 نفر مرد) به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای و بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده شامل پرسشنامه محیطهای سازنده گرایی و روحیه پژوهشی بودند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مقیاس محیطهای سازنده گرایی و تمام خرده مؤلفههای روحیه پژوهشی بجزء خرده مؤلفه تأکید بر دانش قبلی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت علاوه بر این تحلیل رگرسیون ساده نشان داد که از طریق محیطهای سازنده گرایی میتوان روحیه پژوهشی را پیشبینی کرد و از بین خرده مؤلفهی محیطهای سازنده گرایی سه خرده مؤلفهی نقش تسهیل گری استاد، ارزشیابی تکوینی و توجه به دیدگاههای مختلف قادر به پیشبینی روحیه پژوهشی شدند. بنابراین لازم است که اساتید دانشگاه ها برای بهبود روحیه پژوهشگری در دانشجویان آموزه های رویکر سازنده گرایی را مد نظر داشته باشند و بشتر تسهیل گر جریان آموزش و پژوهش باشند نه انتقال دهنده صرف اطلاعات.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد