فهرست مقالات حسین کدخدا


  • مقاله

    1 - ویژگی های روان‌سنجی پرسشنامه هیجان‌های مدیران: بررسی پایایی و روایی در مدیران دبستان و دبیرستان ایرانی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 94 , سال 24 , زمستان 1402
    هیجان‌ها در مرکز تمام جنبه‌های تجارب انسانی هستند و اجزای جدایی‌ناپذیر شغل و زندگی مدیران هستند. مدیران دبستان و دبیرستان با توجه به ماهیت شغلی خود، نیازمند آگاهی از هیجانات خود و دیگران و مدیریت هیجانات خود هستند؛ بنابراین، جنبه هیجانی رهبری و مدیریت، انجام تحقیقات بیش چکیده کامل
    هیجان‌ها در مرکز تمام جنبه‌های تجارب انسانی هستند و اجزای جدایی‌ناپذیر شغل و زندگی مدیران هستند. مدیران دبستان و دبیرستان با توجه به ماهیت شغلی خود، نیازمند آگاهی از هیجانات خود و دیگران و مدیریت هیجانات خود هستند؛ بنابراین، جنبه هیجانی رهبری و مدیریت، انجام تحقیقات بیشتر را ضروری می‌کند. هدف این پژوهش اعتباریابی پرسشنامه هیجان‌های مدیران (Chen, 2020) بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران دبستان ها و دبیرستان های شهر مشهد بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول مدیریت بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس و بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 450 نفر تعیین شد. پرسشنامه پس از ترجمه و رواسازی توسط متخصصان، به‌صورت مداد و کاغذی و الکترونیکی تکمیل گردید. برای احراز روایی سازه ابتدا از تحلیل عاملی تأییدی و برای پایایی از ضریب آلفا استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی برازندگی مدل و ساختار روابط درونی گویه‌ها را تأیید کرد. ضریب آلفا برای کل پرسشنامه هیجان‌های مدیران برابر با 85/0 و برای عامل‌های لذت (88/0)، افتخار (96/0)، ناکامی (86/0)، اضطراب (85/0) و ناامیدی (89/0) به دست آمد. نتایج نشان داد که پرسشنامه هیجان‌های مدیران از ویژگی‌های روان‌سنجی قابل‌قبولی برخوردار است و می‌توان از آن به‌عنوان ابزاری معتبر در مطالعه هیجان‌های مدیران استفاده کرد. پرونده مقاله