فهرست مقالات آمنه کمالی سروستانی


  • مقاله

    1 - بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش و استفاده از برنامه‌های کاربردی واقعیت افزوده در آموزش در چارچوب همه‌گیری کووید-19
    آموزش و پرورش متعالی , شماره 2 , سال 3 , تابستان 1402
    مقدمه و هدف: واقعیت افزوده و واقعیت مجازی به عنوان فناوری‌های هوشمند و دیجیتالی در نظر گرفته می‌شوند که تأثیر خود را در بسیاری از صنایع و محیط‌ها بر جای گذاشته‌اند. از سوی دیگر، همه‌گیری کووید 19 یک سری مسائل و چالش‌ها را برای آموزش گردشگری ایجاد می‌کند. آموزش از طریق و چکیده کامل
    مقدمه و هدف: واقعیت افزوده و واقعیت مجازی به عنوان فناوری‌های هوشمند و دیجیتالی در نظر گرفته می‌شوند که تأثیر خود را در بسیاری از صنایع و محیط‌ها بر جای گذاشته‌اند. از سوی دیگر، همه‌گیری کووید 19 یک سری مسائل و چالش‌ها را برای آموزش گردشگری ایجاد می‌کند. آموزش از طریق واقعیت افزوده و واقعیت مجازی اهمیت زیادی پیدا کرده است. صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع خدماتی، رقابت تنگاتنگی را درمقایسه با سایرصنایع وخدمات در جهان تجربه می‌کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش و استفاده از برنامه‌های کاربردی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در آموزش گردشگری در چارچوب همه‌گیری کووید-19 انجام گردید. روش شناسی پژوهش: روش تحقیق این مطالعه کمی و توع تحلیل داده‌ها استفاده از معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش هم خبرگان آموزش در حوزه واقعیت افزوده می‌باشند. ایده اولیه این پژوهش و ابعاد و گوی‌های آن از مدل تحقیق بارتا (2023) گرفته شده که تغیرات و نوآوری در مدل مذکور انجام شده است. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه محقق ساخته با منابع معتبر است. مدل مفهومی نهایی طراحی شده، با استفاده از معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS برآورد شد. یافته ها: بر اساس نتایج مدلسازی معادلات ساختاری، سودمندی، سهولت، انگیزه لذت، ارزش درک شده قیمت و کیفیت درک شده به ترتیب به مقدار 560/0، 485/0، 303/0، 677/0 و 444/0 بر نگرش استفاده از برنامه‌های کاربردی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در آموزش گردشگری تاثیرگذار هستند. بحث و نتیجه گیری: بنابراین، ارزش درک شده قیمت نسبت به سایر عوامل شناسایی شده تاثیر بیش‌تری بر نگرش و پذیرش استفاده از برنامه‌های کاربردی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در آموزش گردشگری در دوران کووید-19 دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - اثر یادگیری جاذبه‌های گردشگری از طریق بازی‌وار سازی(مورد مطالعه: کودکان دبستانی شهر تبریز)
    آموزش و پرورش متعالی , شماره 4 , سال 3 , پاییز 1402
    مقدمه و هدف: روش‌های آموزشی متداول به دلیل تحولات و پیشرفت‌های علمی و تکنولوؤیکی عصر حاضر و افزایش آگاهی عمومی و ضریب هوشی کودکان و نوجوانان دیگر پاسخگوی آموزش مؤثر و قابل جذب برای مخاطبان نیست بنابر این استفاده از تکنولوژی‌های نوینی که از راه‌کارهای جدید استفاده نمایند چکیده کامل
    مقدمه و هدف: روش‌های آموزشی متداول به دلیل تحولات و پیشرفت‌های علمی و تکنولوؤیکی عصر حاضر و افزایش آگاهی عمومی و ضریب هوشی کودکان و نوجوانان دیگر پاسخگوی آموزش مؤثر و قابل جذب برای مخاطبان نیست بنابر این استفاده از تکنولوژی‌های نوینی که از راه‌کارهای جدید استفاده نمایند بسیار ضروری به نظر می‌رسید. روش شناسی پژوهش: در این تحقیق به بررسی یکی از روش‌های نوین آموزشی عصر حاضر در آموزش جاذبه‌ها و برند مقاصد گردشگری و با استفاده از تکنیک‌های بازی‌وارسازی و طراحی بازی‌های کمک آموزشی جذاب با جاذبه‌های بصری و دیگر مزایای بازی مانند(انگیزه، رضایت، درگیری و تعامل و ...) به کودکان و نوجوانان پرداخته شده. است. محاسبات آماری پژوهش حاضر از طریق روش تحلیل عاملی اکتشافی و بررسی فرضیه‌های آن بر اساس روش تحلیل مسیر و نرم افزارهای مربوطه انجام گردیده، جامعه آماری آن از میان 384 معلمان مربیان و خبرگان آموزشی و با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه انتخاب شده و برای تعیین اعتبار محتوایی و روایی پرسشنامه و نتایج مصاحبه‌ها نیز ضمن استفاده از خود مربیان مدارس در تفهیم و ثبت پاسخ مخاطبان استفاده گردیده همچنین از نظر خبرگان و متخصصین گردشگری و پژوهشگران نظام‌های آموزشی نیز استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از نرم افزار SPSS 26 انجام گرفت. بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که ما‌بین آموزش از طریق بازی‌وار سازی و فاکتورهای تأثبر گذار بر آن مانند انتظار عملکرد، امید به تلاش، نفوذ اجتماعی و تسهیل شرایط در راستای آموزش مفاهیم و جاذبه‌های گردشگری منتج به آگاهی از برند و در نهایت طنین برند اثر مثبت و معنی‌داری وجود داشت و بازی‌های کامپیوتری سطح یادگیری کودکان را تا حد قابل توجهی افزایش داده‌ و به عنوان یک عنصر حیاتی، در پیش‌برد اهداف آموزشی و یادگیری و رشد شناختی و اجتماعی کودکان، به ویژه آموزش مفاهیم، جاذبه‌ها و برند مقصد شهر گردشگری بیش از اطلاعات بدست آمده از روخوانی و تکالیف درسی آنان تأثیر گذار بود. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - اثر کارآفرینی بانوان و درک کار بانوان بر توسعه برند گردشگری کشاورزی زنان (مورد مطالعه: مطالعه اورامانات)
    فصلنامه زن و جامعه , شماره 1 , سال 14 , بهار 1402
    توانمندسازی زنان به یکی از اجزای حیاتی توسعه گردشگری پایدار در مقاصد گردشگری تبدیل شده است. در همین حال، دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، پنجمین هدف برنامه توسعه پایدار سازمان ملل متحد است. هم‌چنین، صنعت گردشگری می‌تواند زمینه مناسبی برای کارافرینی و مشارکت چکیده کامل
    توانمندسازی زنان به یکی از اجزای حیاتی توسعه گردشگری پایدار در مقاصد گردشگری تبدیل شده است. در همین حال، دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، پنجمین هدف برنامه توسعه پایدار سازمان ملل متحد است. هم‌چنین، صنعت گردشگری می‌تواند زمینه مناسبی برای کارافرینی و مشارکت بانوان در کار و گردشگری کشاورزی ایجاد کند. با معرفی کارآفرینی زنان، مشارکت زنان در روند توسعه اقتصادی به طرق گوناگون افزایش یافته است. با این وجود، موانع بسیاری در زمینه توانمندسازی زنان در دستیابی به کارآفرینی وجود دارد، هم‌چنین، درک کار بانوان در جوامع گوناگون متفاوت می‌باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر کارآفرینی بانوان و درک کار بانوان بر توسعه گردشگری کشاورزی از راه توانمند سازی روانی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بانوان است. یک چارچوب چهار بعدی برای اندازه‎گیری توانمندی استفاده گردید که شامل ابعاد (1) اقتصادی، (2) روانی، (3) اجتماعی و (4) سیاسی می‌شود. پژوهش حاظر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت یک پژوهش توصیفی پیمایشی می‌باشد. جامعه مورد مطالعه شامل بانوان گردشگری هستند که به روستای اورامانات سفر کرده و گردشگری کشاورزی را تجربه نموده اند. روش نمونه گیری به صورت غیر تصادفی در دسترس انجام شد. جهت انتخاب نمونه از فرمول کوکران برای جوامع نامحدود استفاده شد. نتایج نشان داد که کارآفرینی بانوان و درک کار بانوان بر توسعه گردشگری کشاورزی از راه توانمند سازی روانی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بانوان موثر است. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - بررسی عوامل مؤثر بر رفاه الکترونیکی مشتریان زن بر خرید از برندهای فروشگا‌ه‌های الکترونیک در زمان بحران‌های پاندمیک
    فصلنامه زن و جامعه , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1403
    هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه عوامل مؤثر بر رفاه الکترونیکی مشتریان زن و قصد استفاده مداوم انجام شد.
    روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی است. در فرآیند انجام این پژوهش، به یک مورد کاوی د چکیده کامل
    هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه عوامل مؤثر بر رفاه الکترونیکی مشتریان زن و قصد استفاده مداوم انجام شد.
    روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی است. در فرآیند انجام این پژوهش، به یک مورد کاوی در میان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا پرداخته شد و 384 نفر از مشتریان زن این فروشگاه با روش نمونه‌گیریِ در دسترس از یک جامعه‌یِ نامحدود، به‌ عنوان نمونه‌ آماری انتخاب شدند. داده‌های مطالعه با استفاده از پرسش‌نامه گردآوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز با نرم‌افزار اس پی اس اس 23 و اموس 23 انجام شد.
    یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که تمامی عوامل مورد بررسی (اثر انتظار عملکرد، انتظار تلاش، تأثیر اجتماعی، تسهیل شرایط، انگیزه لذت‌جویانه، ارزش قیمت، عادت داشتن، بررسی برخط، پیگیری برخط و رتبه‌بندی برخط) بر رفاه الکترونیکی مشتریان زن و به‌ تبع آن بر قصد استفاده مداوم آنها از محصولات فروشگاه اینترنتی دیجی کالا، اثر مثبت و معناداری دارند.
    نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن است که در دنیای مجازی و درگیر کرونا، مفهوم «رفاه الکترونیکی شهروندان زن» به ضرورات تبدیل شده و در چنین شرایطی ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان زن نه تنها یک انتخاب، بلکه یک الزام است. پرونده مقاله