ارائه مدل متغیرهای اثرپذیری بازاریابی بازارهای بالقوه با رویکرد ارزش محوری محصولات لبنی (مورد مطالعه: بازار منطقهای محصولات لبنی ایران) ارائه مدل متغیرهای اثرپذیری بازاریابی
محورهای موضوعی :
مدیریت بازاریابی
زهرا رحیمی
1
,
ناصر آزاد
2
,
عبدالله نعامی
3
,
محمود مدیری
4
1 - دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، دانشکده مدیریت واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، دانشکده مدیریت واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار، دانشکده مدیریت واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
تاریخ دریافت : 1401/04/24
تاریخ پذیرش : 1402/09/29
تاریخ انتشار : 1402/10/01
کلید واژه:
ارزش ویژه برند,
آگاهی از برند,
رفتار مصرفکننده,
بازاریابی رسانههای اجتماعی,
تصویر برند,
چکیده مقاله :
مقدمه: با توجه به اینکه امروزه مهمترین تلاش بازاریابان و مدیران، انجام اقداماتی برای ایجاد، افزایش و حفظ سهم بازار است. هدف از این پژوهش ارائه مدل اثرپذیری ابعاد بازاریابی بازارهای بالقوه با رویکرد ارزش محوری محصولات لبنی می باشد.روش: روش این تحقیق از نوع کیفی- کمی بوده است. در روش کیفی از روش مضمون برای بدست آوردن ابعاد و معیارها استفاده شده که طی سه مرحله کدگذاری بدست آمده اند و بوسیله مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان انتخابی از طریق روش قضاوتی به تعداد 6 نفر از خبرگان مرتبط تشکیل شد و مدل ابعاد اثرپذیر ارائه شده که مصاحبه ها تا اشباع نظری داده ها دنبال شده اند. در روش کمی از طریق تولید پرسشنامه های زوجی و توزیع آنها بین 10 نفر خبره با استفاده از روش دیمتل فازی و روش ANP فازی به تحلیل داده ابعاد بدست آمده پرداختیم. جامعه آماری، بازار بالقوه کشور عراق بوده است.یافته ها: بر مبنای نتایج بدست آمده متغیرهای اثرپذیر این تحقیق شامل ابعاد بازار بالقوه و ارزش های بازاریابی بوده است. اولین متغیر اثرپذیر بازاربالقوه که دارای ابعاد قیمت رقابتی، بازار مصرف کننده و کیفیت محصول بوده ,دومین متغیر اثرپذیر ارزش های بازاریابی است که دارای مؤلفههای ایجاد نیاز واستراتژی انتخابی و رضایت مشتریان میباشند.
چکیده انگلیسی:
Introduction: Considering that the most important effort of marketers and managers today is to take measures to create, increase and maintain market share. The purpose of this study is to present a model of the effectiveness of marketing dimensions of potential markets with a value-based approach to dairy products.Method: The method of this research was qualitative-quantitative. In the qualitative method, the thematic method was used to obtain the dimensions and criteria that were obtained during the three coding steps. By semi-structured interviews with selected experts, 6 related experts were formed through a judgmental method and the effective dimensions model was presented. The interviews were followed until the theoretical saturation of the data. In a quantitative method, by generating paired questionnaires and distributing them among 10 experts, we analyzed the obtained dimensional data using the fuzzy dimtel method and the fuzzy ANP method. The statistical community has been the potential market of Iraq.Results: Based on the results, the effective variables of this study included potential market dimensions and marketing values. The first influential variable of potential market, which has the dimensions of competitive price, consumer market and product quality, is the second influential variable of marketing values, which have the components of creating the need and strategy of choice and customer satisfaction.
منابع و مأخذ:
_||_منابع:
Mosleh A, Allahyari Buzanjani A, Ethics of Marketing: the Ethical Values Emphasized by Islam in Managing Marketing Affairs, Research Quarterly in Islamic Ethics, 8 2015 57-74.
Parimala M, Suruthi S, A Study on Customer Attitude towards Dairy Products in Madurai North, ARIV International Journal of Business, 2021 1-21.
NGUYEN L, Factors Influencing Purchase Intention of Vietnamese Adults: A Case Study of Dairy Products, The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8 2021 187-196.
Matsuno K, Kohlbacher F, Proactive marketing response to population aging: The roles of capabilities and commitment of firms, Journal of Business Research, 113 2020 93-104.
Beharielal T, Thamaga-Chitja J, Schmidt S, Pre-and post-harvest practices of smallholder farmers in rural KwaZulu-Natal, South Africa: Microbiological quality and potential market access implications, Food Control, 92 2018 53-62.
Kalantari H, Razini I, Railway transport market ranking and target markets offer, Journal of Commerce, 21 2016 149-180.
McCarthy B, Kapetanaki AB, Wang P, Completing the food waste management loop: Is there market potential for value-added surplus products (VASP)?, Journal of Cleaner Production, 256 2020 120435.
Kelly C, Sen B, Tatari O, A system dynamics analysis of the alternative roofing market and its potential impacts on urban environmental problems: A case study in Orlando, Florida, Resources, Conservation and Recycling, 153 2020 104556.
Jacks DS, Novy D, Market potential and global growth over the long twentieth century, Journal of International Economics, 114 2018 221-237.
LABAFI S, ROSHANDEL AT, MOHAMADI D, ROLE OF SOCIAL NETWORK IN MARKETING; USE OF THE TAYLOR AND OKAZAKI FRAMEWORK, 2018.
Nilsson T, How marketers argue for business–Exploring the rhetorical nature of industrial marketing work, Industrial Marketing Management, 80 2019 233-241.
Saad G, The marketing of evolutionary psychology, Journal of business research, 120 2020 485-491.
Caliskan A, Esmer S, Does it really worth investing in relationship marketing for a port business?, Case Studies on Transport Policy, 7 2019 375-383.
Liu Y, Liu A, Liu X, Huang X, A statistical approach to participant selection in location-based social networks for offline event marketing, Information Sciences, 480 2019 90-108.
Alamäki A, Pesonen J, Dirin A, Triggering effects of mobile video marketing in nature tourism: Media richness perspective, Information Processing & Management, 56 2019 756-770.
Colicev A, Kumar A, O'Connor P, Modeling the relationship between firm and user generated content and the stages of the marketing funnel, International Journal of Research in Marketing, 36 2019 100-116.
Brown JR, Crosno JL, Tong PY, Is the theory of trust and commitment in marketing relationships incomplete?, Industrial Marketing Management, 77 2019 155-169.
Earl J, Fell MJ, Electric vehicle manufacturers' perceptions of the market potential for demand-side flexibility using electric vehicles in the United Kingdom, Energy policy, 129 2019 646-652.
Gregory GD, Ngo LV, Karavdic M, Developing e-commerce marketing capabilities and efficiencies for enhanced performance in business-to-business export ventures, Industrial Marketing Management, 78 2019 146-157.
Ouyang P, Zhang T, Dong Y, Market potential, firm exports and profit: Which market do the Chinese firms profit from?, China economic review, 34 2015 94-108.
Beigloo L, Designing an Industrial Marketing Research (B2B) Evaluation Model with Emphasis on Organizational Purchasing Behavior Pattern, Jounal of Marketing Management, 17 2022 69-91.
Jabbarzadeh B, MollaHosseini A, Investigating the Effect of Risk, Value, and Price Consciousness on Willingness to Purchase Gray Market Goods in Kerman Province, New Marketing Research Journal, 1 2011 1-22.
Safari S, Helali R, A Hybrid Model to Evaluate the Effectiveness of Web-based Marketing in Iran's Airline Industry, Journal of Information Technology Management, 8 2016 350-335.
Amirshahi MA MH, Modeling marketing activities affecting brand value using fundamental conceptualization theory., Business Management Perspectives, 2015 24: 97-115.
Schroeder TC, Coffey BK, Tonsor GT, Hedonic modeling to facilitate price reporting and fed cattle market transparency, Applied Economic Perspectives and Policy, 2022.
محمدی ن, سعیدنیا ح, حیدرزاده ک, طراحی الگوی پیامدهای برپاسازی فروشگاه پاپآپ در صنعت خردهفروشی کالاهای تندمصرف: پژوهشی آمیخته, مدیریت بازاریابی, 17 2022 1-26.
تاری غ, عبدلی م, اثر بازارگرایی صادرات و جهتگیری راهبردی بر عملکرد صادراتی از طریق قابلیت پویای مدیریت دانش, مدیریت بازاریابی, 15 2021 85-104.
Prišenk J, Borec A, Janžekovič M, Grgić I, Pažek K, Rozman Č, Turk J, The economic viability of value-based food chain for dairy farms in mountain regions: an econometric analysis approach, Mljekarstvo: časopis za unaprjeđenje proizvodnje i prerade mlijeka, 66 2016 231-238.
Mykrantz JL, Bozic M, Opportunity Cost: An Economic Concept That May Improve the Functioning of Federal Milk Marketing Orders and the US Dairy Industry, Journal of Agricultural and Applied Economics, 2022 1-15.
Pallathadka LK, Pallathadka H, Devi TB, A Comparative Study of Household Women in Delhi NCR on Consumer Perception Towards Milk and Milk Products, Integrated Journal for Research in Arts and Humanities, 2 2022 182-188.