• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • List of Articles


      • Open Access Article

        1 - تحلیل کیفی تأثیر عوامل فرهنگی اجتماعی و انگیزشی بر مشارکت سیاسی زنان شهر تهران
        زهرا صیامیان گرجی منصور وثوقی علی باصری باقر ساروخانی بهرام قدیمی
        زنان نقش مؤثری در فرآیند مشارکت اجتماعی سیاسی در ایران در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایفا نموده‌اند. در هر دوره از انتخابات، شکل خاصی از فرآیند مشارکت سیاسی وجود داشته است  و در هر حوزة جغرافیایی، زنان نقش متفاوتی در فرآیند مشارکت سیاسی به‌ویژه مشارکت انتخ More
        زنان نقش مؤثری در فرآیند مشارکت اجتماعی سیاسی در ایران در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایفا نموده‌اند. در هر دوره از انتخابات، شکل خاصی از فرآیند مشارکت سیاسی وجود داشته است  و در هر حوزة جغرافیایی، زنان نقش متفاوتی در فرآیند مشارکت سیاسی به‌ویژه مشارکت انتخاباتی ایفا کرده اند. درک چگونگی مشارکت سیاسی زنان را می‌توان در زمرة عوامل تعیین‌کنندة رقابت‌های انتخاباتی در ایران دانست. مشارکت سیاسی به عنوان یکی از شاخص‌های عمده توسعه در جامعه‌شناسی سیاسی است که در قالب‌های مختلفی شکل می‌گیرد. در این مقاله تلاش شده است  عوامل مؤثر بر مشارکت سیاسی زنان مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین هدف اصلی این مقاله بررسی رابطة بین عوامل فرهنگی و اجتماعی و میزان مشارکت سیاسی زنان در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری 1396 دانست. پژوهشی که این مقاله از آن استخراج شده است با روش کیفی (دلفی) انجام شده است. در پژوهش حاضر، جامعة آماری خبرگان علوم سیاسی بوده است که از میان آنان ده نفر با روش نمونه گیری هدفمند اطلاعات محور و براساس قاعده اشباع نظری انتخاب و نظرات آنان با استفاده از پرسشنامه های باز و نیمه باز وطی سه راند دریافت و از طریق کد گذاری های باز، محوری و گزینشی تحلیل گردید. در بخش تحلیل کیفی، پس از کدگذاری و مقوله بندی، 48 شاخص و 8 مقوله و مفهوم تحت عنوان عوامل زمینه ای، عوامل درون انگیزه، عوامل تطمیعی ، عوامل دوربرد، باورها و ارزش های تبلیغ شده، جامعه پذیری و اعتماد اجتماعی ، شرایط خانوادگی، اشاعه ی مفاهیم فرهنگی – اجتماعی به دست آمد و مشخص شدکه عوامل زمینه ای بیشترین نقش را در مشارکت سیاسی زنان دارند و پس از آن به ترتیب عوامل درون انگیزه، تطمیعی، دور برد،  باور ها و ارزشها، جامعه پذیری و اعتماد اجتماعی، شرایط خانوادگی و اشاعه ی مفاهیم فرهنگی – اجتماعی قرار می گیرند. Manuscript profile
      • Open Access Article

        2 - مهاجرت در رهیافت‌های امنیت انتقادی
        معصومه رشاد افسانه رشاد
        مهاجرت به عنوان پدیده اجتماعی بر ساختار دموگرافیک کشورها تاثیرگذار خواهد بود. این امر ترکیب جمعیتی واحدهای سیاسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کشوری همانند ایران که از ضریب و نرخ رشد جمعیتی بالا برخوردار است، طی سال‌های دهه 1970 با پدیده‌ای به نام مهاجرت روبه‌رو بوده است. ا More
        مهاجرت به عنوان پدیده اجتماعی بر ساختار دموگرافیک کشورها تاثیرگذار خواهد بود. این امر ترکیب جمعیتی واحدهای سیاسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کشوری همانند ایران که از ضریب و نرخ رشد جمعیتی بالا برخوردار است، طی سال‌های دهه 1970 با پدیده‌ای به نام مهاجرت روبه‌رو بوده است. اصلی‌ترین گروه‌های مهاجر را افغانی‌ها تشکیل داده‌اند. آنان در برخی از شهرهای کوچک «ترکیب جمعیت شاغل» را تحت تاثیر قرار دادند. از سوی دیگر، این امر بر «نرخ دستمزد»، «نرخ اشتغال» و «نرخ ناهنجاری‌های اجتماعی» تاثیرگذار بوده است. در این پژوهش تلاش می‌شود تا مساله آسیب‌شناسی مهاجرت در ایران براساس رهیافت انتقادی مورد بررسی قرار گیرد. نظریه‌پردازان مکتب انتقادی بر این اعتقادند که در سال‌های دهه 1990 به بعد مولفه‌های اجتماعی بر امنیت ملی کشورها تاثیر بیشتری به جا گذاشته است. این امر تحت تاثیر کاهش نقش دولت در کنترل تحرک نیروهای اجتماعی همجوار قرار گرفته است. از سوی دیگر، می‌توان این موضوع را مورد توجه قرار داد که کاهش نقش دولت در کنترل فضای مهاجرت زمینه بروز برخی از ناهنجاری‌های مشهود در ساختار اجتماعی – اقتصادی  و همچنین توزیع مواد مخدر را به وجود آورده است. این امر در زمره دغدغه‌های مکتب انتقادی در ارتباط با ظهور و گسترش ناامنی اجتماعی می‌باشد. Manuscript profile
      • Open Access Article

        3 - رابطه هوش فرهنگی و مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان پایه دهم مدارس پسرانه سلام شهر تهران
        حمید نادری سید محمود هاشمی مجتبی معظمی
        هدف از این پژوهش بررسی (رابطه هوش فرهنگی و مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان پایه دهم مدارس پسرانه سلام شهر تهران) بوده است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ روش انجام تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی می­باشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش را کلیه دانش More
        هدف از این پژوهش بررسی (رابطه هوش فرهنگی و مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان پایه دهم مدارس پسرانه سلام شهر تهران) بوده است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ روش انجام تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی می­باشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش را کلیه دانش آموزان پایه دهم مدارس پسرانه سلام شهر تهران که10دبیرستان در مقطع متوسطه دوره دوم را شامل می شود، تشکیل می دهد. که تعداد کل دانش­آموزان در زمان انجام تحقیق661 نفر بود. که با استفاده از روش خوشه­ای تصادفی ساده 243 نفر بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسشنامه­های هوش فرهنگی آنگ و همکاران(2004) و مهارت­های اجتماعی نوجوانان(TISS) توسط ایندربیتزن و فوستر(1992) بود که بین دانش ­آموزان توزیع و سپس جمع­ آوری گـردید. فرضیات با استفاده از روش­های آمار توصیفی (دامنه، کمینه، بیشینه، میانگین، انحراف معیار، واریانس، چولگی و کشیدگی) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده و گام به گام) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به تحلیل داده­ها یافته­های پژوهش نشان داد که بین هوش فرهنگی به طور کلی و دو بعد آن(بعد فراشناختی و انگیزشی) با مهارت­های اجتماعی رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد و بعد فراشناختی بیشترین سهم را در پیشگویی مهارت­های اجتماعی داشته است. Manuscript profile
      • Open Access Article

        4 - پیش بینی تاب آوری براساس مؤلفه های اجتماعی(دیدگاه اعتقادی و سبک زندگی) در زنان درگیر به بلایای طبیعی
        معصومه چراغی مجید کفاشی نیر پیراهری علی بقایی سرابی مجید کاشانی
        زﻣﯿﻨﻪ و ﻫﺪف : ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ روش ﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪی ﻓﺸﺎر رواﻧﯽ ﺑﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ دﯾﻨﯽ و سبک زندگی اﻓﺮاد اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آﻧﻬﺎ را ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد.ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر پیش بینی تاب آوری بر اساس مؤلفه های اجتماعی(دیدگاه اعتقادی و سبک زندگی) در زنان درگیر به بلایای طبیعی اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ . مواد و روش: ﭘﮋوﻫ More
        زﻣﯿﻨﻪ و ﻫﺪف : ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ روش ﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪی ﻓﺸﺎر رواﻧﯽ ﺑﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ دﯾﻨﯽ و سبک زندگی اﻓﺮاد اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آﻧﻬﺎ را ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد.ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر پیش بینی تاب آوری بر اساس مؤلفه های اجتماعی(دیدگاه اعتقادی و سبک زندگی) در زنان درگیر به بلایای طبیعی اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ . مواد و روش: ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﺷﺒﻪ آزﻣﺎﯾﺸﯽ اﺳﺖ و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری 70 ﻧﻔﺮ از زنان گرفتار به بلایای طبیعی در شهر تهران، سال 1398 بودﻧﺪ. روش نمونه از نوع در دسترس است، ﺑﺪﯾﻦ ﺻﻮرت ﮐﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﺗﺎب آوریﮐﺎﻧﺮ- دﯾﻮﯾﺪﺳﻮن توسط همه 70 نفر تکمیل شد، سپس 30 نفر که پایین ترین نمره را کسب نمودند، انتخاب و به روش تصادفی ساده به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند. برای گروه آزمایش 10 جلسه آموزش مهارت های مقابله دینی و 3 جلسه سبک زندگی سالم برگزار گردید و ﺳﭙﺲ از ﻫﺮ دو ﮔﺮوه ﭘﺲ آزﻣﻮن ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ .ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ آزﻣﻮن ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮوارﯾﺎﻧﺲ و ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن  اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ . ﻧﺘﺎﯾﺞ :ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮوارﯾﺎﻧﺲ در سطح 01/0 ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ و ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آﻣﻮزش اﺳﺖ .ﺑﺮ ﻫﺮ دو ﻣﺘﻐﯿﯿﺮ در زنان اﺛﺮ ﺑﺨﺶ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﺟﺮای آزﻣﻮن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎداری را ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد. ﺑﺤﺚ: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ؛ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ دﯾﻨﯽ و سبک زندگی ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ در ارﺗﻘﺎی ﺳﻄﺢ ﺳﺎزﮔﺎری و ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی آﻧﻬﺎ در ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻼت ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ آﻣﻮزش راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ دﯾﻨﯽ و سبک زندگی سالم ﺟﻬﺖ اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﺎب آوری، ﺑﺮای زنان ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽ ﺷﻮد. Manuscript profile
      • Open Access Article

        5 - سرمایه فرهنگی و رفتار زیست محیطی(مطالعه موردی شهر ساری)
        علی اصغر غلامی علی اصغر عباسی ابوالقاسم حیدرآبادی
        محیط زیست و رفتارهای زیست محیطی یکی از شاخص های مهم توسعه پایدار هر کشوری می‌باشد. هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه فرهنگی و رفتار زیست محیطی در شهر ساری است. بدین منظور از نظریات بوردیو و تومه به عنوان چارچوب تئوریک استفاده شد. روش تحقیق، پیمایشی است. شیوه نمونه More
        محیط زیست و رفتارهای زیست محیطی یکی از شاخص های مهم توسعه پایدار هر کشوری می‌باشد. هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه فرهنگی و رفتار زیست محیطی در شهر ساری است. بدین منظور از نظریات بوردیو و تومه به عنوان چارچوب تئوریک استفاده شد. روش تحقیق، پیمایشی است. شیوه نمونه‌گیری، خوشه‌ای چندمرحله‌ای است و حجم نمونه طبق فرمول کوکران 400 نفر می‌باشد. ابزار گردآوری داده‏ها، پرسشنامه محقق ساخته است. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با استفاده از نرم‌افزار SPSS است. از اعتبار صوری جهت سنجش اعتبار (روایی) استفاده شد و ضریب آلفای کرونباخ (اعتماد یا پایایی) برای متغیر رفتارهای زیست محیطی 0.858 و سرمایه فرهنگی 0.886 می‌باشد که در حد بسیار بالایی است و گویه‌‌های آن توانسته‌اند از همسازی درونی لازم برخوردار باشند. نتایج آزمون نشان می‌دهد که میانگین رفتار زیست محیطی در بین افراد نسبتاً بالا بوده و میانگین آن از عدد 5 برابر با 3.78 است. بین متغیرهای سرمایه فرهنگی و رفتار زیست محیطی رابطه معنادار مثبت و مستقیم وجود دارد. هر چه سرمایه فرهنگی بیشتر شود، میزان رفتارهای زیست محیطی افزایش می‌یابد. ضریب همبستگی پیرسون بین میزان سرمایه فرهنگی و رفتار زیست محیطی برابر با 0.135 و سطح معنا‌داری آن 0.007 است. متغیر رفتار زیست محیطی دارای چهار بعد بوده که رابطه دو بعد(رفتار در سفر و رفتار حفاظت از محیط زیست) با متغیر مستقل میزان سرمایه فرهنگی مثبت و معنادار می­باشد. همچنین سه بعد سرمایه فرهنگی(تجسم یافته، عینیت یافته و نهادینه شده) ارتباط معناداری با رفتارهای زیست محیطی دارند. نتیجه این که عوامل فرهنگی مانند سرمایه فرهنگی و تحصیلات، عامل تعیین کننده حفظ محیط زیست در یک جامعه هستند. Manuscript profile
      • Open Access Article

        6 - مدل یابی عوامل پیش بینی سوء استفاده عاطفی در دانش آموزان دختر دبیرستانی و رابطه آن با میزان جامعه پذیری آنان
        مینا امینی زاده مژگان نیکنام پانته آ جهانگیر
        هدف مشترک تمام عوامل جامعه پذیری آن است که هنجارها، ارزش ها، اعتقادات مذهبی، اجتماعی، اخلاقی و غیره را در فرد درونی نمایند. نتایج تجربیات علمی و عملی نشان می دهد که مشکلات عمده رفتاری و شخصیتی در گروه نوجوانان جامعه، عدم انطباق و سازگاری با انواع متضاد هنجارها و ارزش ها More
        هدف مشترک تمام عوامل جامعه پذیری آن است که هنجارها، ارزش ها، اعتقادات مذهبی، اجتماعی، اخلاقی و غیره را در فرد درونی نمایند. نتایج تجربیات علمی و عملی نشان می دهد که مشکلات عمده رفتاری و شخصیتی در گروه نوجوانان جامعه، عدم انطباق و سازگاری با انواع متضاد هنجارها و ارزش هایی است که در فرآیند جامعه فرا گرفته می شود، مسایلی که میتواند منجر به تعارض و وارد شدن به روابط آسیب زایی باشد که نهایتا منجر به سوءاستفاده عاطفی شود، از این رو این پژوهش با هدف مدل یابی عوامل پیش بینی کننده سوء استفاده عاطفی در دانش آموزان دختر دبیرستانی تهران و رابطه آن با میزان جامعه پذیری آنان انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی و به شیوه تحلیل مسیر انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دختران نوجوان در مقطع دبیرستان در سال تحصیلی 95-96 در تهران بود. نمونه گیری به روش خوشه ای چند مرحله ای انجام گرفت، ابزارگردآوری ­پرسشنامه­­های استاندارد جامعه پذیری، سوءاستفاده عاطفی، دینداری، هوش هیجانی، سبک دلبستگی، و سبکهای هویتی ­بود. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که رابطة بین نمره کل دینداری و سوء استفاده عاطفی در دختران دبیرستانی تهران  منفی و معنادار است (384/0 - = r  05/0 = p). رابطة بین نمره کل هوش هیجانی و سوءاستفاده عاطفی در دختران دبیرستانی تهران مثبت و معنادار است (352/0= r ، 05/0 = p). رابطة بین نمره سبکهای دلبستگی ایمن و سوء استفاده عاطفی در دختران دبیرستانی تهران منفی و معنادار است (396/0 - = r ، 05/0 = p). رابطة بین نمره سبکهای هویتی هنجاری (142/0 - = r ، 05/0 = p) و تعهد (322/0- = r ، 05/0 = p)  با سوء استفاده عاطفی در دختران دبیرستانی تهران منفی و معنادار است. همچنین، نتایج نشان می‌‌‌دهد که رابطة بین سبکهای هویتی سردرگم (278/ = r ، 05/0 =  p) و  با سوء استفاده عاطفی در دختران دبیرستانی، مثبت و معنادار است. یافته­ ها نشان داد متغییرهای ­مورد مطالعه ­و­ مولفه­های ­آنان عامل پیش بینی کننده ای برای سوء استفاده عاطفی در دختران دبیرستانی تهران محسوب­ می­شوند و هر یک از متغیرها با میزان جامعه پذیری دانش آموزان در ارتباط است. Manuscript profile
      • Open Access Article

        7 - شبکه‌های اجتماعی؛ بستر ارتقای سرمایه‌اجتماعی
        مهدی اختر محققی علی ربیعی علی اکبر فرهنگی
        یکی از مهمترین و پرکاربردترین مفاهیم در حوزه فضای وب شبکه‌های ‌اجتماعی است این شبکه‌ها تنوع زیادی دارند، کارکرد و خدمات آنها به سرعت در حال تغییر و تحول است. طیف وسیعی از افراد جامعه فارغ از قشربندی‌های اجتماعی در این شبکه‌ها عضویت دارند و به طور روزمره نیازها و خدمات م More
        یکی از مهمترین و پرکاربردترین مفاهیم در حوزه فضای وب شبکه‌های ‌اجتماعی است این شبکه‌ها تنوع زیادی دارند، کارکرد و خدمات آنها به سرعت در حال تغییر و تحول است. طیف وسیعی از افراد جامعه فارغ از قشربندی‌های اجتماعی در این شبکه‌ها عضویت دارند و به طور روزمره نیازها و خدمات مورد نیاز خود در این شبکه‌ها دریافت می‌کنند.سرمایه اجتماعی را می‌توان از مهم‌ترین عوامل توسعه رشد و ارتقای هر جامعه‌ای در  ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دانست و به همین دلیل دانشمندان حوزه های گوناگون به بررسی ابعاد و روش‌های توسعه سرمایه اجتماعی می‌پردازند. با بالا رفتن ضریب نفوذ اینترنت به میزان 70 درصد و همچنین کاربران شبکه‌های ‌اجتماعی به میزان 80 درصد در میان کسانی که به اینترنت دسترسی دارند این امر نشانگر تأثیر این شبکه‌ها بر فرهنگ و رفتار کاربران می‌باشد.شبکه‌های اجتماعی بستر تسهیل کننده ارتباطات میان فردی و به عنوان بستری جهت تعامل و گفت‌وگوی اجتماعی شناخته می‌شود و علی‌رغم داشتن معایب می‌تواند به نشر و ارتقای ابعاد سرمایه اجتماعی کمک کند.پرسش اساسی در این موضوع این است  که چگونه می‌توان از مجرای شبکه‌های اجتماعی برای ارتقاء سرمایه اجتماعی بهره جست؟جهت پاسخ به این پرسش ابتدا باید مولفه‌ها و شاخص های سرمایه اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی شناسایی شوند تا بتوان بر اساس این یافته‌ها به الگویی جهت ارتقاء سرمایه اجتماعی از طریق شبکه‌های اجتماعی بر مبنای الگوی ارتباطات میان فردی اثر بخش دست یافت Manuscript profile
      • Open Access Article

        8 - شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر کارآفرینی اجتماعی (در سازمان های غیر انتفاعی ایران)*
        Ali Norpour Parviz Saketi حبیب اله طاهرپور کلانتری
        کارآفرینی اجتماعی یک فعالیت کارآفرینانه است که در درون آن یک هدف اجتماعی تعبیه شده است. هدف اصلی این مقالهشناساییواولویتبندیعواملتأثیرگذاربرکارآفرینیاجتماعی در سازمان های غیر انتفاعی کشوراست. جامعهآماریاولاینپژوهش 100 نفر از مدیران و  کارکنان 10 سازمان غیرانتفاعی ب More
        کارآفرینی اجتماعی یک فعالیت کارآفرینانه است که در درون آن یک هدف اجتماعی تعبیه شده است. هدف اصلی این مقالهشناساییواولویتبندیعواملتأثیرگذاربرکارآفرینیاجتماعی در سازمان های غیر انتفاعی کشوراست. جامعهآماریاولاینپژوهش 100 نفر از مدیران و  کارکنان 10 سازمان غیرانتفاعی برای اثبات فرض اول تحقیق و جامعهآماریدومنیزشامل16نفراز صاحبنظرانبرایاولویتبندیعوامل تأثیرگذاربر کارآفرینیاجتماعیمی باشد. برایگردآوریدادهها، از پرسشنامه استفاده شده است.این پژوهش از نظرهدف کاربردیوازلحاظشیوهاجراتوصیفی –همبستگیاست. برایتجزیهوتحلیلاطلاعاتاز تحلیل همبستگی کانونی و در ادامه فرآیند تحلیل سلسله مراتب فازی استفادهشدهاست. نتایجبررسی هانشانمیدهدکه 13 عامل بر کارآفرینی اجتماعی در سازمان­های غیرانتفاعی ایران تأثیر دارند که در بین عوامل مذکور، «ویژگی­ها، ارزش ها و رفتار رهبران استراتژیک» و «ماموریت چشم انداز محور» به ترتیب بیشترین و «محیط اجتماعی مناسب» و «محیط اقتصادی مناسب» کمترین نقش را دارا می باشند Manuscript profile