شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر کارآفرینی اجتماعی (در سازمان های غیر انتفاعی ایران)*
Subject Areas : Social ResearchesAli Norpour 1 , Parviz Saketi 2 , حبیب اله طاهرپور کلانتری 3
1 - University
2 - University
3 - استادیار گروه مدیریت موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
Keywords: کارآفرینی اجتماعی, سازمانهای غیرانتفاعی, عوامل مؤثر بر کارآفرینی اجتماعی,
Abstract :
کارآفرینی اجتماعی یک فعالیت کارآفرینانه است که در درون آن یک هدف اجتماعی تعبیه شده است. هدف اصلی این مقالهشناساییواولویتبندیعواملتأثیرگذاربرکارآفرینیاجتماعی در سازمان های غیر انتفاعی کشوراست. جامعهآماریاولاینپژوهش 100 نفر از مدیران و کارکنان 10 سازمان غیرانتفاعی برای اثبات فرض اول تحقیق و جامعهآماریدومنیزشامل16نفراز صاحبنظرانبرایاولویتبندیعوامل تأثیرگذاربر کارآفرینیاجتماعیمی باشد. برایگردآوریدادهها، از پرسشنامه استفاده شده است.این پژوهش از نظرهدف کاربردیوازلحاظشیوهاجراتوصیفی –همبستگیاست. برایتجزیهوتحلیلاطلاعاتاز تحلیل همبستگی کانونی و در ادامه فرآیند تحلیل سلسله مراتب فازی استفادهشدهاست. نتایجبررسی هانشانمیدهدکه 13 عامل بر کارآفرینی اجتماعی در سازمانهای غیرانتفاعی ایران تأثیر دارند که در بین عوامل مذکور، «ویژگیها، ارزش ها و رفتار رهبران استراتژیک» و «ماموریت چشم انداز محور» به ترتیب بیشترین و «محیط اجتماعی مناسب» و «محیط اقتصادی مناسب» کمترین نقش را دارا می باشند
_||_