رابطه هوش فرهنگی و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پایه دهم مدارس پسرانه سلام شهر تهران
Subject Areas : Social Researchesحمید نادری 1 , سید محمود هاشمی 2 , مجتبی معظمی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران h.naderi66@yahoo.com
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) Hashemi_2986@yahoo.com
3 - استادیار، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران m_moazzamiii@yahoo.com
Keywords: مدارس, هوش فرهنگی, دانشآموزان, مهارت اجتماعی, پایه دهم,
Abstract :
هدف از این پژوهش بررسی (رابطه هوش فرهنگی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پایه دهم مدارس پسرانه سلام شهر تهران) بوده است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ روش انجام تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش را کلیه دانش آموزان پایه دهم مدارس پسرانه سلام شهر تهران که10دبیرستان در مقطع متوسطه دوره دوم را شامل می شود، تشکیل می دهد. که تعداد کل دانشآموزان در زمان انجام تحقیق661 نفر بود. که با استفاده از روش خوشهای تصادفی ساده 243 نفر بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای هوش فرهنگی آنگ و همکاران(2004) و مهارتهای اجتماعی نوجوانان(TISS) توسط ایندربیتزن و فوستر(1992) بود که بین دانش آموزان توزیع و سپس جمع آوری گـردید. فرضیات با استفاده از روشهای آمار توصیفی (دامنه، کمینه، بیشینه، میانگین، انحراف معیار، واریانس، چولگی و کشیدگی) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده و گام به گام) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به تحلیل دادهها یافتههای پژوهش نشان داد که بین هوش فرهنگی به طور کلی و دو بعد آن(بعد فراشناختی و انگیزشی) با مهارتهای اجتماعی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و بعد فراشناختی بیشترین سهم را در پیشگویی مهارتهای اجتماعی داشته است.
_||_