• Home
  • مهدی کهندل

    List of Articles مهدی کهندل


  • Article

    1 - فراترکیب عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت دانش‏ آموزان ایرانی در فعالیت ‏های ورزشی
    Innovation in Sports Management , Issue 9 , Year , Spring 2024
    وجود حجم زیادی از مطالعات پیرامون مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی که نتایج آن‏ها تاحدودی دوپهلو و با ابهام همراه است، برنامه‏ ریزی و سیاست‏گذاری برای این حوزه را با مشکل همراه کرده است، بنابراین لازم است نتایج تحقیقات گذشته ترکیب و یکپارچه‏ سازی شود. از این‏رو پژ More
    وجود حجم زیادی از مطالعات پیرامون مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی که نتایج آن‏ها تاحدودی دوپهلو و با ابهام همراه است، برنامه‏ ریزی و سیاست‏گذاری برای این حوزه را با مشکل همراه کرده است، بنابراین لازم است نتایج تحقیقات گذشته ترکیب و یکپارچه‏ سازی شود. از این‏رو پژوهش حاضر با هدف فراترکیب عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت دانش‏ آموزان در فعالیت های ورزشی انجام شده است. روش این پژوهش مرور نظام ‏مند و با هدف ترکیب پژوهش‏های کیفی انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را مطالعات کیفی (مقالات و پایان نامه‏ های) بازۀ زمانی سال‏های 1390 تا 1400 که در داخل کشور به‏ صورت تمام متن در پایگاه‏ های اطلاعاتی و کتابخانه های دانشگاه‏ها در دسترس بودند تشکیل می‏ دادند. براساس ملاک‏ های ورود و خروج 12 تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. در پژوهش حاضر به ‏منظور جمع ‏آوری اطلاعات، از چک‏ لیست طراحی شده استفاده شد. جهت کنترل کیفیت، روایی و پایایی، کدهای استخراجی مورد سنجش قرار گرفت و روایی کدها با استفاده از ابزار گلین ارزیابی شد. جهت تجزیه و تحلیل نتایچ پژوهش های اولیه از روش سنتز موضوعی و نرم افزار مکس ‏کیودا استفاده شد. یافته ها نشان داد در تبیین عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان در ورزش سه عامل و مانع محیطی کلی به نام های عوامل و موانع محیط عمومی، عوامل و موانع محیط عملیاتی و عوامل و موانع محیط داخلی قرار دارند. در این بین عوامل و موانع محیطی اساسی ترین متغیرها را برای پیش بینی مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی در خود جای می دهند. براساس این نتیجه، لازم است در تبیین مشارکت ورزشی دانش‏ آموزان بیشترین نگاه و اقدام سمت عوامل و موانع محیطی معطوف گردد. Manuscript profile

  • Article

    2 - آینده پژوهی مدیریت سازمان های ورزشی ایران در افق 1414
    Knowledge Management in Sport Journal , Issue 2 , Year , Autumn 2023
    هدف این پژوهش آینده پژوهی مدیریت سازمان های ورزشی ایران در افق 1414 بود. روش این پژوهش آمیخته و طرح آن از نوع همسوسازی بود. در مطالعه کیفی از روش تحلیل مضمون و در مطالعه کمی از روش آینده پژوهی استفاده شد. مشارکت کنندگان این مطالعه را صاحب نظران تشکیل می دادند که براساس More
    هدف این پژوهش آینده پژوهی مدیریت سازمان های ورزشی ایران در افق 1414 بود. روش این پژوهش آمیخته و طرح آن از نوع همسوسازی بود. در مطالعه کیفی از روش تحلیل مضمون و در مطالعه کمی از روش آینده پژوهی استفاده شد. مشارکت کنندگان این مطالعه را صاحب نظران تشکیل می دادند که براساس روش نمونه گیری هدفمند و بر مبنای اشباع نظری 17 نفر انتخاب شدند. در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه استفاده شد. جهت بررسی کیفیت و اعتباربخشی به نتایج کیفی در تحقیق حاضر از معیارهای ارزشیابی لینکلن و گابا استفاده شد و به منظور تأیید اعتبار ابزار اندازه گیری در بخش کمی، از روش روایی صوری و برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد از آلفای کرونباخ استفاده شد. در بخش کیفی جهت تحلیل اطلاعات از کدگذاری و در بخش کمی از تحلیل اثرات متقاطع و تحلیل اثرات متقابل استفاده شد. یافته ها نشان داد آینده مدیریت سازمان های ورزشی متأثر از 36 عامل می باشد و از بین آن ها 7 نیروی پیشران به نام های سازمان های چندوجهی، تیم سازی، تفکر سیستمی، تصمیم گیری سریع، منعطف و پویا، تقسیم کار جدید با الگوی جدید مدیریتی، تغییر چینش سنتی سازمان های ورزشی و مهارت کار گروهی در ابعاد فراسازمانی بدیل های احتمالی آینده مدیریت سازمان های ورزشی هستند که منجر به تولید دو سناریوی گروه اندیشی و گروه زدگی می شوند. بر این مبنا لازم است مدیران ورزش را برای رویایی رویی با این موقعیت آماده کرد. Manuscript profile

  • Article

    3 - شناسایی پیشران های موثر بر بلوغ مدیریت دانش در تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش ایران
    Management and organizational behavior in sports , Issue 1 , Year , Summer 2023
    هدف پژوهش حاضرشناسایی پیشران های موثر بر بلوغ مدیریت دانش در تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش ایران بود. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت بر اساس روش آینده پژوهی، تحلیلی و اکتشافی بود که به صورت کیفی انجام شد؛ شیوه گردآوری اطلاعات اسنادی و کتابخانه ای بود. اط More
    هدف پژوهش حاضرشناسایی پیشران های موثر بر بلوغ مدیریت دانش در تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش ایران بود. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت بر اساس روش آینده پژوهی، تحلیلی و اکتشافی بود که به صورت کیفی انجام شد؛ شیوه گردآوری اطلاعات اسنادی و کتابخانه ای بود. اطلاعات موردنیاز توسط مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته با 23 نفر از خبرگان انجام شد؛ این افراد اعضای هیئت علمی دانشگاه های فرهنگیان با تخصص علوم ورزشی، معلمان تربیت بدنی، کارکنان دانشگاه فرهنگیان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش افرادی با تحصیلات دانشگاهی مرتبط با حوزه پژوهش می باشند. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق ماتریس 9 در 9 اثرات متقاطع توسط نرم افزار میک مک انجام شد. نتایج نشان داد پیشران های پشتیبانی و زیرساخت سازمانی، عوامل مدیریتی و محتوا نقش مهمی در بهبود روابط سیستم دارند که هم تاثیرگذار و هم تاثیرپذیر هستند. پیشران های همراستایی استراتژیک مدیریت دانش و محیط مدیریت دانش کمترین تاثیرپذیری و بیشترین تاثیرگذاری را داشتند که با توجه به شرایط مدیریت دانش در تربیت بدنی آموزش و پرورش توجه به این شاخص‎ها ضروری است. همچنین پیشران های فرایندها و جریان مدیریت دانش، زیرساخت فناوری اطلاعات و کارکنان بیشتر تاثیرپذیر و کمتر تاثیر گذار هستند. پیشران‎ ارزیابی فاقد نقش کلیدی و مهم در شکل‎گیری سازمان فضایی بلوغ مدیریت دانش هستند. ب Manuscript profile

  • Article

    4 - اولویت بندی عوامل موثر بر بازاریابی کمینی محصولات ورزشی
    Management and organizational behavior in sports , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    هدف تحقیق حاضر اولویت بندی عوامل موثر در بازاریابی کمینی محصولات ورزشی بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه‌آماری در بخش کیفی شامل خبرگان بازاریابی و اساتید مدیریت ورزشی که در زمیته تحقیق مقاله یا تالیفاتی داشتند می‌باشند و در بخش کمی مصرف کنندگان More
    هدف تحقیق حاضر اولویت بندی عوامل موثر در بازاریابی کمینی محصولات ورزشی بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه‌آماری در بخش کیفی شامل خبرگان بازاریابی و اساتید مدیریت ورزشی که در زمیته تحقیق مقاله یا تالیفاتی داشتند می‌باشند و در بخش کمی مصرف کنندگان محصولات ورزشی بود. نمونه آماری در بخش کیفی 11 نفر از خبرگان تا رسیدن به حد اشباع نظری با بهره‌گیری از تکنیک‌های هدفمند نظری و گلوله برفی انتخاب شد و در بخش کمی برای هر گویه بین 5 تا 10 نمونه لازم بود، بنابراین تعداد 308 نفر نمونه آماری را تشکیل دادند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختارمند و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. پایایی مصاحبه‌ها با روش مطالعه توافق درون موضوعی 85/0 بدست آمد. روایی محتوایی از نظر خبرگان و اعتبار سازه (تحلیل عاملی اکتشافی) استفاده شد. در نهایت شش عامل یه ترتیب اخلاق کسب و کار، خلاقیت و نوآوری، حقوق شهروندی، فایده‌گرایی، تبلیغات غافلگیرانه و قوانین و مقرارت بر بازاریابی کمینی محصولات ورزشی تاثیر دارد. از اینرو تازگی و طراحی جذاب در تبلیغات، عدم تبیض اجتماعی، توجه به تعهدات شهروندی، ایجاد و تقویت عدات اجتماعی، ماندگاری تبلیغات، افزایش اشتیاق به اشتراک گذاشتن تبلیغات در مخاطبین، فایده گرایی فرهنگی پیشنهاد می‌شود. Manuscript profile

  • Article

    5 - تاثیر قابلیت های بازاریابی بر عملکرد شرکت ها در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران
    Management and organizational behavior in sports , Issue 4 , Year , Winter 2022
    هدف از پژوهش حاضر، تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد شرکت‌ها در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران می‌باشد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد مدل معادلات ساختاری و بر اساس زمان، حال‌نگر، ازنظر هدف کاربردی و به لحاظ جمع‌آوری اطلاعات میدانی می‌باشد. جامعه آماری شامل م More
    هدف از پژوهش حاضر، تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد شرکت‌ها در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران می‌باشد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد مدل معادلات ساختاری و بر اساس زمان، حال‌نگر، ازنظر هدف کاربردی و به لحاظ جمع‌آوری اطلاعات میدانی می‌باشد. جامعه آماری شامل مدیران شرکت‌های تولیدکنندۀ لوازم ورزشی استان تهران می‌باشد جامعه آماری شامل کلیه مدیران شرکت های تولیدکنندۀ لوازم ورزشی ایران بنا بر آمار اعلام شده از طریق سایت رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور 255 نفر (236 نفر مرد و 19 نفر زن) می باشند. نمونه آماری به روش کل شمار انتخاب شد. ابزار اندازه‌گیری از دو پرسشنامه قابلیت‌های بازاریابی آثاهن و گیما (1995) و عملکرد شرکت پرتوسا ارتگا و همکاران (2010) استفاده شد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که قابلیت بازاریابی بر عملکرد شرکت‌ها در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران تأثیر دارد؛ بنابراین مدیران با استفاده از قابلیت‌های بازاریابی می توانند به عملکرد بهتر در صنعت ورزش دست پیدا می‌کنند. لذا پیشنهاد می‌شود مدیران شرکت‌های تولیدی ورزشی با اجرای بازاریابی و توجه به قابلیت‌های ورزشی، زمینه بهبود عملکرد خود را بیش از پیش ارتقاء دهند. Manuscript profile

  • Article

    6 - رابطه رشدحرفه‌ای با بهره وری آموزشی دبیران تربیت‌ بدنی
    Sport Sciences Quarterly , Issue 5 , Year , Winter 2018
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رشد حرفه‌ای بر بهره‌ وری آموزشی دبیران تربیت‌بدنی (مطالعه موردی استان بوشهر) انجام گرفت. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی، ازنظر استراتژی توصیفی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها در زمره تحقیقات پیمایشی قرار دارد که به صورت میدانی به اجرا درآمد. جام More
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رشد حرفه‌ای بر بهره‌ وری آموزشی دبیران تربیت‌بدنی (مطالعه موردی استان بوشهر) انجام گرفت. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی، ازنظر استراتژی توصیفی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها در زمره تحقیقات پیمایشی قرار دارد که به صورت میدانی به اجرا درآمد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دبیران تربیت‌بدنی استان بوشهر بود (511=N) و حجم نمونه تحقیق با استفاده از جدول مورگان 213 نفر تعیین شد. نمونه گیری به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بود. در این پژوهش از پرسشنامه‌های محقق ساخته بهره‌وری آموزشی دبیران و رشد حرفه‌ای دبیران استفاده شد که در قالب طیف 5 ارزشی لیکرت تنظیم شده‌اند. از نظر 13 نفر از متخصصین مربوطه برای تایید روایی صوری و محتوای پرسشنامه ها و تحلیل عاملی تائیدی برای تائید روایی سازه پرسشنامه ها استفاده شد و پایایی آن‌ها با اجرای آزمایشی بر روی 30 نفر از اعضای جامعه تحقیق و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامه های رشد حرفه ای و بهره وری معلمان 88/0 و 79/0 به دست آمد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی تأییدی، آزمون کولوموگراف اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون چندگانه و مدل سازی معادلات ساختاری با کمک نرم افزارهای SPSS نسخه 23 و AMOS استفاده شد.نتایج تحقیق نشان داد که رشد حرفه‌ای بر بهره‌وری آموزشی (131/4=t) دبیران تربیت‌بدنی استان بوشهر تأثیر مثبت معناداری دارد (001/0=Sig) و مدل تدوین شده برای این متغیرها از برازش مطلوبی برخوردارند. Manuscript profile

  • Article

    7 - تبیین مدل مدیریت عملکرد منابع انسانی در وزارت ورزش و جوانان براساس مدل داده بنیاد
    Sport Sciences Quarterly , Issue 500 , Year 1 , Spring 2050
    هدف: هدف از این پژوهش تبیین مدل مدیریت عملکرد منابع انسانی در وزارت ورزش و جوانان براساس مدل داده بنیاد بود. روش ها: جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران ارشد و میانی وزارت ورزش و جوانان بود که با استفاده از رویکرد نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی و با توجه به اشباع نظری در More
    هدف: هدف از این پژوهش تبیین مدل مدیریت عملکرد منابع انسانی در وزارت ورزش و جوانان براساس مدل داده بنیاد بود. روش ها: جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران ارشد و میانی وزارت ورزش و جوانان بود که با استفاده از رویکرد نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی و با توجه به اشباع نظری در مجموع 14 نفر به عنوان مشارکت کنندگان انتخاب شدند و داده ها با روش مصاحبه نیمه ساخت یافته گردآوری شدند در مرحله بعد جهت تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری استفاده شد. به منظور کدگذاری مصاحبه از نرم افزار (ان ویوو 10) استفاده گردید. ممیزی این پژوهش نظر به ماهیت کیفی بودن آن با معیارهای اعتبار،انتقال، اعتماد، تائید و اصالت مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: یافته ها در 77 مقوله خرد، 26 مقوله فرعی و 13 مقوله اصلی دسته بندی شدند که براساس کدگذاری های انجام شده و نتایج به دست آمده مقوله های اصلی شامل؛ مدیریت مشارکتی، بهره‌وری، خلاقیت و نوآوری، ارتباطات، حاکمیت روابط، قانونی و سیاسی،برنامه‌ریزی، ارزیابی، توسعه، تقدیر از نتایج، آموزش، بلوغ سیستم، رقابت‌پذیری شد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق مدل مدیریت عملکرد طراحی و تبیین شد. Manuscript profile

  • Article

    8 - ارتباط علی بازاریابی عصبی بر رفتار مصرف کننده ورزشی با میانجگری بازاریابی رابطه مند درباشگاه های ورزشی شمالغرب کشور
    Sport Sciences Quarterly , Issue 1 , Year , Winter 2020
    هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط علی بازاریابی عصبی بر رفتار مصرف کنند گان خدمات ورزشی با میانجیگری بازاریابی رابطه مند و همچنین کاربرد تحقیقات بازاریابی عصبی و ارزیابی سهم بالقوه آن در بهبود عملکرد بازاریابی و در مورد خاص باشگاه های تیمی شمالغرب ایران بود. این موضوع همراه More
    هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط علی بازاریابی عصبی بر رفتار مصرف کنند گان خدمات ورزشی با میانجیگری بازاریابی رابطه مند و همچنین کاربرد تحقیقات بازاریابی عصبی و ارزیابی سهم بالقوه آن در بهبود عملکرد بازاریابی و در مورد خاص باشگاه های تیمی شمالغرب ایران بود. این موضوع همراه با مرور کلی رفتار مصرف کننده و بازاریابی رابطه مند ارتقاء یافته است و تمرکز بر روی مصرف کنند گان خدمات ورزشی باشگاه های تیمی می باشد. روش نمونه گیری بصورت خوشه ای، تصادفی و نسبتی می باشد. جامعه آماری تحقیق استفاده کنندگان خدمات ورزشی باشگاه های ورزشی در مراکز 4 استان آذربایجانغربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و کردستان بود. پس از طی مراحل کمی و همچنین پخش و جمع آوری داده های خام به تعداد 429 نفر از ورزشکاران باشگاه های تیمی اقدام به تجزیه و تحلیل داده ها نمود. نتایج تحلیل عاملی و تحلیل مسیر از طریق نرم افزار لیزرل 3/9 نشان داد هر دو متغیر بازاریابی عصبی با میزان 78/0 و متغیر میانجی بازاریابی رابطه مند با میزان 56/0 در تبیین رفتار مصرف کننده ورزشی نقش ایفا می کنند شاخصهای برازش مدل کلی پژوهش دارای برازشی نسبتاً مناسب با داده های پژوهش است؛ 93/0NFI است و شاخص های جذر واریانس تقریب برابر با 065/0 شد. Manuscript profile

  • Article

    9 - رابطه سبک مربیگری و عوامل استرس زا با عملکرد ورزشی بازیکنان فوتبال لیگ برتر استان البرز
    Sport Sciences Quarterly , Issue 1 , Year , Autumn 2021
    هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی ارتباط سبک مربیگری و عوامل استرسزا با عملکرد ورزشی بازیکنان فوتبال لیگ برتر استان البرز بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه بازیکنان فوتبال لیگ برتر استان البرز تشکیل داد (250=N) که بر اساس جدول مورگان تعداد 1 More
    هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی ارتباط سبک مربیگری و عوامل استرسزا با عملکرد ورزشی بازیکنان فوتبال لیگ برتر استان البرز بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه بازیکنان فوتبال لیگ برتر استان البرز تشکیل داد (250=N) که بر اساس جدول مورگان تعداد 148 نفر به صورت در دسترس نمونه آماری تحقیق را تشکیل دادند (148=n). از پرسشنامه های سبک رهبری باس و آویلو (2000)، منابع استرس انشل و ساتارسو (2007)، عملکرد ورزشکاران قاسمی (1391) استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای متغیر سبک رهبری تحول گرا 88/0، سبک رهبری عمل گرا 80/0، سبک رهبری عدم مداخله 59/0، عوامل استرس زا 84/0 و عملکرد ورزشی 82/0 محاسبه شد. نتایج همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین سبک‌های تحولگرا، عملگرا و عدم مداخله با عملکرد ورزشی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین عوامل استرس‌زا و عملکرد ورزشی رابطه معنی-داری مشاهده نشد. همچنین نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که سبک رهبری تحولگرا عملکرد ورزشی را پیش بینی می کند. Manuscript profile






  • Article

    15 - الگو پارادایمی بازاریابی کمینی محصولات ورزشی
    Sport Sciences Quarterly , Issue 2 , Year , Summer 2022
    بازاریابی کمینی جزء روش های خلاقانه و جسورانه به حساب می آیند، در حالی که از بسیاری لحاظ نیز برای این روش موانع قانونی به وجود می آورند، اما روش های زیادی وجود دارد که بازاریابی کمینی را به روش قانونی انجام می دهند. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگو پارادایمی بازاریابی کمینی More
    بازاریابی کمینی جزء روش های خلاقانه و جسورانه به حساب می آیند، در حالی که از بسیاری لحاظ نیز برای این روش موانع قانونی به وجود می آورند، اما روش های زیادی وجود دارد که بازاریابی کمینی را به روش قانونی انجام می دهند. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگو پارادایمی بازاریابی کمینی محصولات ورزشی با رویکرد داده بنیاد انجام شد. روش تحقیق به شیوه کیفی و مبتنی بر گراندد تئوری به روش استراس و کوربین بود. در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه های نیمه ساختاریافته استفاده شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش استراس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان بازاریابی و اساتید مدیریت ورزشی که در زمیته تحقیق مقاله یا تالیفاتی داشتند می باشد که نظرات 11 نفر از خبرگان تا رسیدن به حد اشباع نظری به شکل کاملاً غیراحتمالی و با بهره گیری از تکنیک های هدفمند نظری و گلوله برفی انتخاب شد. پایایی مصاحبه ها به روش مطالعه توافق درون موضوعی 85/0 بدست آمد. در مجموع 89 گزاره مفهومی از کد باز و 6 محور از فرایند ارتباط بین کدها و 6 کد انتخابی جهت توسعه پدیده اصلی ایجاد شد. نتایج نشان داد 6 عامل اخلاق کسب و کار، خلاقیت و نوآوری، حقوق شهروندی، قوانین و مقررات، تبلیغات غافلگیرانه و فایده گرایی تاثیر دارد. از اینرو تازگی و طراحی جذاب در تبلیغات، عدم تبیض اجتماعی، توجه به تعهدات شهروندی، ایجاد و تقویت عدات اجتماعی، ماندگاری تبلیغات، افزایش اشتیاق به اشتراک گذاشتن تبلیغات در مخاطبین، فایده گرایی فرهنگی پیشنهاد می شود. Manuscript profile





  • Article

    20 - نقش واسطه‌ای رضایت احساسی در ارتباط کیفیت تیمی با دلبستگی هواداران فوتبال (مطالعه موردی: هواداران باشگاه پرسپولیس تهران)
    Sport Sciences Quarterly , Issue 1 , Year , Autumn 2023
    هدف از انجام این تحقیق تعیین ارتباط بین کیفیت تیمی و دلبستگی هواداران فوتبال (مطالعه موردی: هواداران باشگاه پرسپولیس) با در نظر گرفتن نقش واسطه‌ای رضایت احساسی بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه‌ی گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبسستگی می‌باشد. برای جمع آور More
    هدف از انجام این تحقیق تعیین ارتباط بین کیفیت تیمی و دلبستگی هواداران فوتبال (مطالعه موردی: هواداران باشگاه پرسپولیس) با در نظر گرفتن نقش واسطه‌ای رضایت احساسی بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه‌ی گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبسستگی می‌باشد. برای جمع آوری داده های مورد نیاز، هواداران تیم فوتبال پرسپولیس (220=n) به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شده و پرسشنامه‌های الکترونیکی را به صورت داوطلبانه تکمیل کردند. ابزار تحقیق حاضر پرسشنامه بود و از پرسشنامه کیفیت تیمی ژان و همکاران(1997)، پرسشنامه رضایت احساسی رینولد و بیتی(1999) و پرسشنامه دلبستگی محقق ساخته استفاده شده است. نتایج مدل سازی معادله ساختاری نشان داد، کیفیت تیمی بر روی رضایت احساسی و دلبستگی هواداران تأثیر دارد و نیز رابطه بین رضایت احساسی و دلبستگی هواداران مثبت و معنادار ‌می‌باشد. همچنین نقش میانجیگری مثبت رضایت احساسی بر رابطه بین کیفیت تیمی و دلبستگی هواداران مورد تأیید قرار گرفت. بطورکلی می‌توان گفت که باشگاه‌ها به منظور تقویت کیفیت تیمی با بهره‌گیری از بازیکنان باکیفیت و ستاره، می‌توانند بر دلبستگی هواداران تأثیر بگذارند. Manuscript profile

  • Article

    21 - ارائه مدل بازاریابی الکترونیکی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران
    Sport Sciences Quarterly , Issue 1 , Year , Autumn 2023
    هدف پژوهش حاضر ارائه مدل بازاریابی الکترونیکی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران می‌باشد. روش پژوهش حاضر آمیخته (کیفی- کمی) و از نوع معادلات ساختاری، براساس زمان حال نگر، از نظر هدف کاربردی و به لحاظ جمع آوری اطلاعات میدانی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگانی هستند More
    هدف پژوهش حاضر ارائه مدل بازاریابی الکترونیکی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران می‌باشد. روش پژوهش حاضر آمیخته (کیفی- کمی) و از نوع معادلات ساختاری، براساس زمان حال نگر، از نظر هدف کاربردی و به لحاظ جمع آوری اطلاعات میدانی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگانی هستند که در زمینه بازاریابی ورزشی تخصص دارند و دارای سابقه مدیریت در شرکت های تولیدی لوازم ورزشی می باشند. همچنین در بخش کمی شامل همه مدیران شرکت های تولیدکنندۀ لوازم ورزشی ایران بنا بر آمار اعلام شده از طریق سایت رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور 255 نفر (236 نفر مرد و 19 نفر زن) می باشند. به دلیل محدود بودن جامعه آماری، نمونه آماری به روش کل شمار انتخاب شد و با این تفاوت که تنها تعداد 238 پرسشنامه سالم از طرف مدیران عودت داده شد و تعداد نهایی نمونه آماری 238 نفر (223 نفر مرد و 15 نفر زن) می باشد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختارمند بود که نتایج برگرفته از این مصاحبه در قالب یک پرسشنامه با 4 عامل اصلی طراحی شد. برای روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی)، برای پایایی از آلفای کرونباخ و استفاده شد. نتایج مدل نهایی را در 4 عامل فنآوری، ترویج، امکان سفارش آنلاین و پاسخ به سوالات مشتریان مورد تایید قرار داد. لذا پیشنهاد می شود مدیران در شرکت های تولیدی خود از فناوری استفاده کنند تا شرکت به روزرسانی شود و در بازاریابی الکترونیکی شرایطی را فراهم نمایند که هر چه بهتر از این فضا جهت ترویج بهتر استفاده نمایند. همچنین زمینه برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان در خصوص پاسخگویی و برخورد مناسب با مشتریان پیش بینی شود و جهت دریافت سفارشات، یک دوره جهت آشنایی کارکنان جهت دریافت سفارشات برگزار کنند. Manuscript profile

  • Article

    22 - ساخت واعتباریابی پرسشنامه آمادگی الکترونیکی در ادارات ورزش و جوانان: مورد مطالعه استان آذربایجان شرقی
    Sport Sciences Quarterly , Issue 4 , Year , Summer 2023
    هدف از انجام پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی پرسشنامه آمادگی الکترونیکی در ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی است. برای نیل به این هدف با بررسی مستندات علمی و مقالات متعدد و ۱۵ نفر از متخصصان و اساتید خبره در زمینه آمادگی الکترونیکی ۶۵ گویه به دست آمد. سپس با نظر خو More
    هدف از انجام پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی پرسشنامه آمادگی الکترونیکی در ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی است. برای نیل به این هدف با بررسی مستندات علمی و مقالات متعدد و ۱۵ نفر از متخصصان و اساتید خبره در زمینه آمادگی الکترونیکی ۶۵ گویه به دست آمد. سپس با نظر خواهی دوباره از اساتید مجرب در زمینه آمادگی الکترونیکی پرسشنامه به ۵۸ گویه تقلیل یافت، پس از طی مراحل کیفی، پرسشنامه مقدماتی برای تحلیل عامل اکتشافی در بین ۱۶۲ نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی توزیع شد، پس از طی مراحل کیفی و کمی پرسشنامه نهایی با ۵۳ گویه و هفت عامل طراحی شد. تحلیل عاملی تاییدی برای پرسشنامه آمادگی الکترونیکی اجرا شد و برازش مدل باتوجه به جذر برآورد خطای واریانس تقریب 068/0 بدست آمد که نشان دهنده مناسب بودن برازش مدل بود و میزان پایایی آن براساس ضریب همبستگی آلفای کرونباخ86/0 به دست آمد که نشان دهنده پایایی قابل قبول پرسشنامه بود. براساس نتایج پزوهش عوامل آمادگی الکترونیکی به ترتیب اهمیت عبارت بودند از: مدیریتی، فردی و نیروی انسانی، سیاسی، تکنولوژی، سازمانی، آمادگی فضای کسب و کار و محیطی. پرسشنامه طراحی شده در این مطالعه می تواند ابزار مناسبی برای ارزیابی آمادگی الکترونیکی در سازمان های ورزشی باشد. Manuscript profile

  • Article

    23 - موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی رهیافت روش فراترکیب و فراتحلیل
    Sport Sciences Quarterly , Issue 2 , Year , Summer 2023
    وجود حجم زیادی از مطالعات پیرامون مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی که نتایج آن¬ها تاحدودی دوپهلو و با ابهام همراه است، از این¬رو پژوهش حاضر با هدف فراترکیب و فراتحلیل موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی انجام شد. روش این پژوهش مرور نظام¬مند و با ه More
    وجود حجم زیادی از مطالعات پیرامون مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی که نتایج آن¬ها تاحدودی دوپهلو و با ابهام همراه است، از این¬رو پژوهش حاضر با هدف فراترکیب و فراتحلیل موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی انجام شد. روش این پژوهش مرور نظام¬مند و با هدف ترکیب پژوهش¬های کمی و کیفی انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را مطالعات کیفی و کمی و در دسترس که در فاصلۀ سال¬های 1385 تا 1400 در داخل کشور می باشند که براساس ملاک¬های ورود و خروج در فراترکیب 12 تحقیق و در فراتحلیل 22 تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. در بخش فراترکیب جهت تجزیه و تحلیل نتایچ پژوهش های اولیه از روش سنتز موضوعی و استفاده شد. یافته های بخش فراترکیب نشان داد در تبیین موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان در ورزش سه مانع محیطی کلی به نام های موانع محیط عمومی، موانع محیط عملیاتی و موانع محیط داخلی قرار دارند در این بین موانع محیطی اساسی ترین متغیرها را برای پیش بینی مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی در خود جای می دهند. در فراتحلیل نتایج مربوط به اندازه اثر ترکیبی هم برای مدل اثرات تصادفی و برای مدل اثرات ثابت برابر با 35/0 بود. موانع مؤثر نگرش والدین به ورزش دختران جزء مهم¬ترین¬ متغیرها هستند و در بیشتر موارد یافته¬های تحقیقات گذشته بازتایید و در برخی موارد نقض شد. Manuscript profile