پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت
,
Issue9,Year,
Spring
2024
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه گردشگری ورزشی پهنه شمالی کشور، با رویکرد آمایش سرزمین بود. روش پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی است. داده¬ها به شکل میدانی با استفاده از پرسشنامه گردآوری شدند. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصین مديريت ورزشي، بازاريابي و گردشگری ورزشی More
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه گردشگری ورزشی پهنه شمالی کشور، با رویکرد آمایش سرزمین بود. روش پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی است. داده¬ها به شکل میدانی با استفاده از پرسشنامه گردآوری شدند. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصین مديريت ورزشي، بازاريابي و گردشگری ورزشی (15 نفر) و روايي سازه نیز با تحليل عاملي تأییدی، تأیید شد. پایایی یافته¬ها با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. جامعه آماری شامل کارکنان سازمانهای مرتبط با حوزه گردشگری و ورزش (پژوهشگران و اساتید حوزه گردشگری ورزشی، مدیران اجرایی سازمانهای گردشگری و میراث فرهنگی و سازمانهای ورزشی) بود. نمونهگیری به شکل هدفمند و غیرتصادفی به تعداد قابل کفایت در رویکرد معادلات ساختاری (320 نفر) انتخاب شد. درنهایت دادههای 300 پرسشنامه کامل تجزیهوتحلیل شد. تحلیل توصیفی دادهها با نرمافزار Spss و بخش استنباطی با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی) با نرمافزار PLS انجام شد. نتایج نشان داد که مهمترین عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی مناطق شمالی به ترتیب اهمیت و اولویت شامل جاذبه¬های طبیعی و رویدادها (89/0)، شرایط اقلیمی (84/0)، عوامل مدیریتی- اجرایی (70/0)، عوامل فرهنگی – اجتماعی (65/0)، قوانین و سیاست¬ها (64/0)، زیرساختها و اقامتگاه¬ها (51/0) و جریان حملونقل (46/0) هستند. توسعه گردشگری ورزشی مناطق شمالی کشور نیازمند توجه جدی به هفت گروه از عوامل مؤثر شناسایی شده در این پهنه است. همچنین ضرورت دارد در برنامهریزی این صنعت در منطقه مذکور، مدیران و مسئولان مربوطه اولویت و میزان اهمیت هر یک از عوامل شناسایی شده را در نظر بگیرند.
Manuscript profile
Knowledge Management in Sport Journal
,
Issue11,Year,
Summer
2024
پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل ارزیابی عملکرد تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعةآماری بخش کیفی این پژوهش را نخبگان و صاحبنظران حوزة مدیری More
پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل ارزیابی عملکرد تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعةآماری بخش کیفی این پژوهش را نخبگان و صاحبنظران حوزة مدیریت ورزشی آگاه به موضوع پژوهش و مدیران تربیتبدنی آموزشوپرورش تشکیل دادند (21 نفر و تا اشباع نظری ادامه یافت) و در بخش کمی نیز جامعة آماری شامل کلیه مدیران و کارکنان ادارات تربیتبدنی آموزشوپرورش استان تهران بودند (175 نفر). ابزار پژوهش حاضر شامل مصاحبههای نیمه ساختارمند و پرسشنامه بود. جهت بررسی دادههای بخش کیفی از کدگذاری باز و محوری استفاده گردید و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. کلیة روند تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش حاضر در نرمافزارهای SPSS نسخة 24 و Smart PLS نسخة 2 انجام گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مؤلفههای موردنظر در ارزیابی عملکرد تربیتبدنی آموزشوپرورش به ترتیب شامل عوامل انسانی، مدیریتی، زیرساختی، رویداد ورزشی و مالی میباشد. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار میباشد. توجه به فاکتورهای ارزیابی عملکرد تربیتبدنی آموزشوپرورش، میتواند مسیر روشنی پیشروی مدیران این سازمان قرار دهد تا بر اساس آن برنامههای مناسبی تدوین نمایند.
Manuscript profile
Knowledge Management in Sport Journal
,
Issue10,Year,
Spring
2024
پژوهش حاضر باهدف استراتژیهای پایدار برای رویدادهای ورزش دانشآموزی مبتنی بر منطق فازی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش اجرا پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل مدیران ورزش دانشآموزی وزارت آموزشوپرورش، مدیران فدراسیون ورزش دانش More
پژوهش حاضر باهدف استراتژیهای پایدار برای رویدادهای ورزش دانشآموزی مبتنی بر منطق فازی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش اجرا پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل مدیران ورزش دانشآموزی وزارت آموزشوپرورش، مدیران فدراسیون ورزش دانشآموزی، اساتید مدیریت ورزشی باسابقه پژوهش در ورزش دانشآموزی و مسئولان تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش میباشند که به روش گلوله برفی تا مرز اشباع بررسی شد. در بخش کمی شامل مدیران ورزش دانشآموزی وزارت آموزشوپرورش، مدیران و کارشناسان فدراسیون ورزش دانشگاهی، مدیران تربیتبدنی آموزشوپرورش استانها و مربیان و مسئولان تیمهای ورزشی دانشآموزی میباشند که درمجموع 425 نفر میباشند و بر اساس جدول مورگان تعداد 310 نفر بهعنوان نمونه آماری ارزیابی شد. برای گرداوری اطلاعات موردنیاز از ابزارهای مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان و پرسشنامه جهت تدوین سناریوهای ورزش دانشآموزی استفاده شد. جهت تعیین روایی 10 تن از اساتید مدیریت ورزشی نظرخواهی شد و تحلیل عاملی مورداستفاده قرار گرفت و پایایی ابزار با استفاده از روش الفای کرونباخ تعیین شد که برابر با 90/0 میباشد. یافتههای پژوهش نشان داد بر اساس منطق فازی حمایت مالی و تجهیزات اثرات متقابلی دارند و مهمترین ارکان توسعه رویدادهای ورزش دانشآموزی میباشند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications