• Home
  • علیرضا ایرج پور

    List of Articles علیرضا ایرج پور


  • Article

    1 - مدل چند هدفه فازی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته در صنعت خودرو با رویکرد مدیریت شهری
    Urban Management Studies , Issue 4 , Year , Winter 2022
    مقدمه و هدف پژوهش: هدف تحقیق حاضر طراحی مدل چند هدفه فازی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته در صنعت خودرو با رویکرد مدیریت شهری می‌باشد. تولید خودرو فرآیندی پیچیده و پرانرژی است که مقدار قابل توجهی مواد اولیه و آب را مصرف می‌کند. برای ادامه رقابت، تولیدکنندگان تجهیزات اصلی خو More
    مقدمه و هدف پژوهش: هدف تحقیق حاضر طراحی مدل چند هدفه فازی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته در صنعت خودرو با رویکرد مدیریت شهری می‌باشد. تولید خودرو فرآیندی پیچیده و پرانرژی است که مقدار قابل توجهی مواد اولیه و آب را مصرف می‌کند. برای ادامه رقابت، تولیدکنندگان تجهیزات اصلی خودرو باید با بهبود مستمر روند تولید خود و هدایت تولید گازهای گلخانه ای با میزان کم کربن و افزایش پایداری، برای کیفیت بهتر محصول تلاش کنند. در همین راستا شبکه های زنجیره تامین معکوس و زنجیره های حلقه بسته دارای ویژگی های خاصی هستند که در صنعت مورد بررسی بسیار مفید می‌باشد. روش پژوهش: در تحقیق حاضر به منظور رسیدن به اهداف تحقیق از روش تحقیق کمی استفاده خواهد شد و براساس هدف به صورت کاربردی تعریف شده است. در این مطالعه، از روش MOPSO برای تسهیل اجرای آن و توانایی آن در ارائه هم‌گرایی خوب و همچنین الگوریتم ژنتیک NSGA II استفاده می‌کنیم. یافته‌ها: در بررسی یافته های الگوریتم های پیشنهادی مشخص شد که میانگین خطای حاصل از این الگوریتم‌ها کمتر از 04/0 است. همچنین نتایج نشان می‌دهد که الگوریتم های پیشنهادی کارایی لازم را در حل این مسائل دارند نتیجه گیری:نتایج قابل توجه مدل خود را چنین ذکر می‌کنیم: (1) شبکه ی حلقه بسته ی کارآمدی که مزایای اقتصادی با توجه به در نظر گرفتن ارزش زمان را با توجه به بازیافت محصول فرسوده نشان می‌دهد. (2) این توانایی را دارد که ظرفیت را برای دستیابی به حداکثر مزایا از نظر ارزش هزینه و نیز چشم انداز محیطی نشان دهد که چه ظرفیتی را باید حفظ کند. Manuscript profile

  • Article

    2 - A Mathematical Model to Optimize Cost, Time in The Three echelon Supply Chain in Post COVID 19 pandemic
    Journal of System Management , Issue 5 , Year , Autumn 2023
    Purpose – The purpose of this paper is to optimize Cost & time in the three echelon supply chain (SC) network. This paper developed a linear programing (LP) model to consider economic data. Design/methodology/approach – The overall objective of the prese More
    Purpose – The purpose of this paper is to optimize Cost & time in the three echelon supply chain (SC) network. This paper developed a linear programing (LP) model to consider economic data. Design/methodology/approach – The overall objective of the present study is to use high-quality raw materials, at the same time in post COVID 19 pandemic and the highest profitability is achieved. The model in the problem is solved using two metaheuristic algorithms, namely, Cuckoo and Genetic. Optimization of supply chain performance indicators in minimization of cost and time and maximization of sustainability indexes of the system. Findings – The differences found between the genetic algorithms (GAs) and the LP approaches can be explained by handling the constraints and their various logics. To deal with ambiguity in the reverse logistics network, a fuzzy approach has been applied. To solve the problem in large dimensions, meta-heuristic algorithms of Cuckoo and Genetic were employed by applying MATLAB software. In order to compare two optimization algorithms, a series of sample problems have been generated then the results of two algorithms were compared and superiority of each of them was discussed. Manuscript profile

  • Article

    3 - توسعه الگوریتم موازنه به هنگام بار در سیستم های کارگاهی ( مطالعه کیفی)
    Journal of Industrial Strategic Management , Issue 2 , Year , Autumn 2020
    یکی از مهم ترین مشکلات در سطح تاکتیکی ،تولید انبوه سفارشات مختلف است که هر یک از این سفارشات با توجه به شرایط تولید و اهمیت مشتریان دارای اولویت های مختلف هستند ،خط تولید متشکل از چندین ایستگاه کاری و ماشین است که هر یک در تواتر تولید با هم در ارتباط اند و ورودی یکی خرو More
    یکی از مهم ترین مشکلات در سطح تاکتیکی ،تولید انبوه سفارشات مختلف است که هر یک از این سفارشات با توجه به شرایط تولید و اهمیت مشتریان دارای اولویت های مختلف هستند ،خط تولید متشکل از چندین ایستگاه کاری و ماشین است که هر یک در تواتر تولید با هم در ارتباط اند و ورودی یکی خروجی دیگری است در این حالت هر ماشین و فرآیندی که باید محصول را تولید نماید با محدودیت های فرآیندی و تکنولوژی به لحاظ زمان و حجم و وزن هر کار و سلامت فیزیکی ماشین آلات ،راندمان نیروی انسانی ، مواجه است .این مقاله با هدف لحاظ نمودن تمامی عوامل تاثیر گذار بر متوازن سازی خط تولید که در برنامه ریزی تولید کارگاهی اهمیت ویژه دارد، صورت می پذیرد و با بررسی تحلیلی در سوابق حل مسایل متوزان سازی خط تولید و با بهره گیری از خبرگان، مولفه هایی را که در برنامه ریزی و زمان بندی خط تولید موثر اند را شناسایی و با بهره گیری از روش ترکیبی سوآرا و کوپراس ،این مولفه های تاثیر گذار را به الگوریتم متوازن سازی بر خطدر سیستم های تولیدی می افزاید . نتایج این تحقیق نشان می دهد که بروز رسانی صورت گرفته در الگوریتم متوازن سازی بر خط تولید نسبت به روش های پیشین دارای قابلیت عملیاتی و کیفیت در نتایج است. Manuscript profile

  • Article

    4 - ارائه یک مدل دینامیک ارزیابی طرحهای کسب و کار در شرایط عدم قطعیت با رویکرد توسعه محصولات جدید
    Quarterly Journal of Quantitative Researches in Management , Issue 4 , Year , Autumn 2028
    چکید هتاکنون پژوهشهای مختلفی د ر مورد توسعه محصولا ت جدید مبتنی بر نوآوری انجام شد ه است. همچنین افزایش وجود دارد، مشاهده می شود. اما با توجه به بررسی رویکرد سیستمی قابل توجهی د ر مطالعاتی که د ر آن مفهوم پژوهشهای پیشین تصمیم گیری در فضای مردد جهت انتخاب متغیرهای برون More
    چکید هتاکنون پژوهشهای مختلفی د ر مورد توسعه محصولا ت جدید مبتنی بر نوآوری انجام شد ه است. همچنین افزایش وجود دارد، مشاهده می شود. اما با توجه به بررسی رویکرد سیستمی قابل توجهی د ر مطالعاتی که د ر آن مفهوم پژوهشهای پیشین تصمیم گیری در فضای مردد جهت انتخاب متغیرهای برونزای مدل توسعه کسب و کا ر مبتنی بر توسعه محصولا ت جدید مشاهده نگردید. مساله اصلی در این تحقیق، بررسی و یافتن عوامل موثر بر امکان سنجی طرحهای توسعه محصول جدید و در نهایت به دست آوردن روشی برای ارزیابی طرح های توسعه محصول جدید در صنعت مورد مطالعه می باشد. در ارزیابی طرح های اقتصادی معمولا پارامترها را قطعی در نظر می گیرند، اما بررسی عد م قطعیت ا ز اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردا ر است. نتایج نشان می دهد 6 متغیر برونزا به عنوان متغیرهای کلیدی در انتخاب و توسعه محصول جدید در سازمان انتخاب گردید.در این پژوهش برای تعیین اهمیت متغیرهای برونزا که خبرگان در مشخص نمودن میزان اهمیت آ نها تردید دارند، از تکنیک تحلیل فازی مردد استفاده شده است. اهمیت وزنی متغیرهای برونزا عبارت است ا ز: سهم پذیرش محصول جدید،) در بازا ر) 0.275 (، اطمینا ن سرمایهگذا ری توسعه محصول جدید) 0.239 (، استراتژی توسعه محصول جدید ) 0.209 سطح پاس کردن استاندارد و الزاما ت ) 0.136 (، جذب بودجه تحقیقا ت توسعه محصولی) 0.077 ( و جذب بودجه تحقیقات کاربردی ) 0.061 (. مدل توسعه محصول پویا، که مبتنی بر رابطه علت و معلولی است، طراحی و در مطالعات آتی نیا ز به آزمون شبیه سازی عملکرد تصمیم گیری حا ل و آینده دارد. Manuscript profile

  • Article

    5 - ارائه راهبردهایی به منظور دستیابی به رضایت مشتری در تعامل بین عملکرد تولید و مشتری به عنوان مزیت رقابتی ازمنظر مدیریت کیفیت جامع
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 5 , Year , Winter 2020
    در دنیای پر رقابت کنونی، سازمان ها پیوسته در جستجوی شیوه‌های جدیدی برای حداکثر کردن عملکرد و تلاش کارکنانشان هستند. رقابت فزاینده سبب تشویق بسیاری از تولید کننده های پیشگام در جهت ارزیابی عملکرد مدیریتی و استراتژی های رقابتی با هدف توسعه عملکرد سازمانی و ارتقاء رضایت مش More
    در دنیای پر رقابت کنونی، سازمان ها پیوسته در جستجوی شیوه‌های جدیدی برای حداکثر کردن عملکرد و تلاش کارکنانشان هستند. رقابت فزاینده سبب تشویق بسیاری از تولید کننده های پیشگام در جهت ارزیابی عملکرد مدیریتی و استراتژی های رقابتی با هدف توسعه عملکرد سازمانی و ارتقاء رضایت مشتری شده است. ضرورت عملکرد مناسب و پایدار، مدیران را بر آن داشته است تا روش مدیریت کیفیت جامع را در سازمان تعریف کرده، تحقق بخشیده و ادامه دهند. این پژوهش به بررسی فاکتورهایی از مدیریت کیفیت جامع پرداخته است که بر ارتقاء عملکرد تولید و رضایت مشتریان موثر است. شش متغیر در این پژوهش استفاده شده است که شامل روابط با تامین کنندگان، بهینه کاوی، بهبود مداوم فرایند ها، سنجش کیفیت، عملکرد تولید، عملکرد در رابطه با مشتری می‌باشد که بین مدیران و روسای حوزه کیفیت شرکت های تولیدی استان قزوین به تعداد420 شرکت و 840 نفرجامعه آماری و263 نفر نمونه انتخابی انجام گرفت . نتایج بدست آمده از پژوهش نشان می‌دهد که روابط با تامین کنندگان، بهینه کاوی، بهبود مداوم فرایند ها، سنجش کیفیت، تاثیر مثبتی بر اجرای مدیریت کیفیت جامع در سازمان دارد. به علاوه ، اجرای مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد در رابطه با مشتری و عملکرد تولید، تاثیر مثبتی دارد و ارتقاء عملکرد تولید نیز بر ارتقاء عملکرد در رابطه با مشتری و با طبع افزایش رضایت مشتری تاثیر مثبتی دارد. Manuscript profile

  • Article

    6 - روشهای مدیریت کیفیت و تأثیر آنها بر عملکرد مالی شرکتها (بررسی موردی مدل تعالی EFQM)
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 5 , Year , Winter 2020
    در سطح ملی، توجه به کیفیت و تلاش برای بهبود دائمی آن، نقش مهم و اساسی در توسعه اقتصادی دارد و بی توجهی به این امر موجب از بین رفتن تولیدات داخلی و افزایش واردات خواهد شد. مدل تعالی (سرآمدی) ابزاری جهت ترسیم تصویر جامع از سازمان است. این مدل ها عملکرد شرکت ها در اجرای بر More
    در سطح ملی، توجه به کیفیت و تلاش برای بهبود دائمی آن، نقش مهم و اساسی در توسعه اقتصادی دارد و بی توجهی به این امر موجب از بین رفتن تولیدات داخلی و افزایش واردات خواهد شد. مدل تعالی (سرآمدی) ابزاری جهت ترسیم تصویر جامع از سازمان است. این مدل ها عملکرد شرکت ها در اجرای برنامه های بهبود در مقاطع مختلف زمانی را مورد ارزیابی قرار می دهد، همچنین به عنوان محرک سازمان ها و کسب و کارها برای تعالی، رشد و ثروت آفرینی استفاده می گردند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر اجرای مدیریت کیفیت بر کارایی عملکرد مالی شرکت ها و تأثیر تجهیزات بر بهبود بهره وری و کارایی سرمایه و نیروی کار طی دو دوره قبل از اخذ گواهینامه EFQM و بعد از اخذ گواهینامه EFQM در دوره زمانی 1390 تا 1393 از طریق داده های مقطعی شبه طولی است و از آزمون ویل کاکسون استفاده شده است. نتایج بیانگر این است که بین متغیرهای مالی بازده دارایی، سود خاص به فروش و بهره وری نیروی کار اختلاف معنی داری بر عملکرد مالی ندارند و در نتیجه فرضیه مبنی بر تأثیر استقرار مدل تعالی EFQM بر عملکرد مالی رد می گردد. این بدین مفهوم است که شرکت ها نتوانسته اند عملکرد مالی خود را ارتقاء دهند و تنها نتیجه آزمون فرضیه سوم متغیر بهره وری سرمایه بر عملکرد مالی معنی دار بوده است. Manuscript profile

  • Article

    7 - ارائه الگوی داده کاوی مبتنی بر شاخص توسعه پایدار در مدیریت شهری کلان‌شهر تهران متاثر از همه‌گیری کووید-19
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 4 , Year , Winter 2024
    با اعمال محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کووید-19، به نظر می‌رسد تغییراتی در غلظت‌ آلاینده‌های CO، O3،NO ، NO2، SO2، PM2.5، PM10 و AQI در دوره‌های قبل و بعد از همه‌گیری دیده شود. از این رو، تغییرات آلاینده‌های هوا و محدودیت‌های ترافیکی به عنوان یکی از زیرمجموعه-های شاخص زی More
    با اعمال محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کووید-19، به نظر می‌رسد تغییراتی در غلظت‌ آلاینده‌های CO، O3،NO ، NO2، SO2، PM2.5، PM10 و AQI در دوره‌های قبل و بعد از همه‌گیری دیده شود. از این رو، تغییرات آلاینده‌های هوا و محدودیت‌های ترافیکی به عنوان یکی از زیرمجموعه-های شاخص زیست محیطی توسعه پایدار شهری در بازه زمانی 01/11/1396 تا 29/12/1400 در ایستگاه‌های تحت نظارت شهر تهران مورد بررسی ‌قرار می‌گیرد. ابتدا داده‌ها جمع آوری، پردازش و پاکسازی می‌شوند. بر روی ویژگی‌های موثر انتخاب شده با استفاده از روش بهینه سازی ازدحام ذرات، روش‌های یادگیری ماشین شامل درخت تصمیم، جنگل تصادفی، ماشین بردار پشتیبان، شبکه بیزین و شبکه عصبی پرسپترون اعمال می‌شود. بررسی‌ها نشان داد که مدل پیش بینی با استفاده از درخت تصمیم و جنگل تصادفی بهترین عملکرد را برای هر دو معیار صحت و فراخوانی داشت. نتایج تحقیق نشان داد که غلظت آلاینده‌ها در دوران کووید-19 نسبت به قبل از آن، در بعضی از ایستگاه‌ها افزایشی و در برخی دیگر کاهشی می‌باشد و همچنین اعمال محدودیت‌های ترافیکی در دوره همه‌گیری، تاثیر قابل توجه و محسوسی در کاهش غلظت آلاینده‌های هوا نداشته است. همچنین با بررسی روند مرگ و میر در دوره همه‌گیری مشخص شد که کاهش و یا افزایش آلاینده‌ها ارتباط معناداری با روند مرگ و میر ناشی از کووید-19 ندارد. Manuscript profile

  • Article

    8 - مدل فازی ارزیابی طرح های کسب و کار متمرکز بر توسعه محصولات جدید
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 5 , Year , Winter 2023
    پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل فازی ارزیابی طرح‌های کسب و کار متمرکز بر توسعه محصولات جدید انجام شده است. این پژوهش از آن جهت که می تواند در خوشه صنعتی تولید مواد شیمیایی مورد بهره برداری قرار گیرد و بصورت سیستمی عملکرد توسعه محصولات جدید را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد، More
    پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل فازی ارزیابی طرح‌های کسب و کار متمرکز بر توسعه محصولات جدید انجام شده است. این پژوهش از آن جهت که می تواند در خوشه صنعتی تولید مواد شیمیایی مورد بهره برداری قرار گیرد و بصورت سیستمی عملکرد توسعه محصولات جدید را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد، از حیث هدف کاربردی و از حیث اجرا یک روش پژوهش اکتشافی-مدل‌سازی می باشد. جامعه پژوهش حاضر را در این پژوهش 12 نفر از صاحبنظران شرکت‌های صنایع شیمیایی را تشکیل می‌دهند. به منظور تحلیل داده‌ها از روش تکنیک دلفی فازی استفاده شده است. نتایج نشان می دهد 6 متغیر برون زا به عنوان متغیرهای کلیدی در انتخاب و توسعه محصول جدید در سازمان انتخاب گردید. برای تعیین اهمیت متغیرهای برون زا که خبرگان در مشخص نمودن میزان اهمیت آنها که تردید دارند از روش تکنیک تحلیل فازی مردد استفاده شد که اهمیت وزنی متغیرهای برون زا عبارت است از سهم پذیرش محصول جدید در بازار(0.275)، اطمینان سرمایه گذاری توسعه محصول جدید(0.239)، استراتژی توسعه محصول جدید(0.209)، سطح پاس کردن استاندارد و الزامات(0.136)، جذب بودجه تحقیقات توسعه محصولی(0.077) و جذب بودجه تحقیقات کاربردی(0.061). مدل توسعه محصول پویا، که مبتنی بر رابطه علت و معلولی است، طراحی و در مطالعات آتی نیاز به آزمون شبیه‌سازی عملکرد تصمیم‌گیری حال و آینده دارد. Manuscript profile

  • Article

    9 - بررسی استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی در یک سازمان خدماتی
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 5 , Year , Winter 2013
    بودجه مهم ترین ابزار برنامه ریزی برای مدیریت هر سازمان به شمار می آید و بودجه ریزی به عنوان شرح صورت وضعیت و پیش بینی درآمدها و هزینه ها برای یک دوره، مدیر را در کنترل سلامت مالی سازمان کمک می کند. نظام بودجه ریزی عملیاتی با هدف نتیجه محوری این سند مالی، تلاش می کند با More
    بودجه مهم ترین ابزار برنامه ریزی برای مدیریت هر سازمان به شمار می آید و بودجه ریزی به عنوان شرح صورت وضعیت و پیش بینی درآمدها و هزینه ها برای یک دوره، مدیر را در کنترل سلامت مالی سازمان کمک می کند. نظام بودجه ریزی عملیاتی با هدف نتیجه محوری این سند مالی، تلاش می کند با پیوند اعتبارات بودجه ای به نتایج اقدامات سازمان به اهداف صرفه جوئی، شفافیت، کارائی و اثربخشی بودجه دست یابد. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر عوامل مدل الماس بر اسقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی در سازمان و تعیین میزان تأثیر هریک از این عوامل می باشد. مدل الماس در برگیرنده شش فاکتور مدیریت برنامه ریزی، مدیریت هزینه، مدیریت عملکرد، مدیریت تغییر، نظام پاسخگویی و انگیزش می باشد. تحقیق حاضر در زمره تحقیقات کاربردی است و از حیث روش، توصیفی- پیمایشی می باشد. برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS جهت استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که هر شش فاکتور مدل الماس بر استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی در سازمان، تأثیرگذار هستند و مدیریت عملکرد، مدیریت برنامه ریزی و مدیریت هزینه به ترتیب بیشترین تأثیر را دارند. Manuscript profile

  • Article

    10 - ارائه مدل ترکیبی چند هدفه دوسطحی برای مساله مدیریت موجودی یک فروشنده و چند خرده فروش با استفاده از دو الگوریتم فرا ابتکاری چندهدفه مبتنی بر پارتو
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 2 , Year , Autumn 2017
    در این پژوهش یک مدل ریاضیVMI ارائه خواهد شد. یک هدف مبنی بر کاهش هزینه های موجودی کالاها در زنجیره تامین دوسطحی است و هدف‌های دیگر به دنبال توانمندسازی سیستم و کمک به تصمیم گیری در شرایط تقاضای احتمالی و زمان های تحویل احتمالی و همچنین افزایش سطح خدمت و کیفیت و نیز کاهش More
    در این پژوهش یک مدل ریاضیVMI ارائه خواهد شد. یک هدف مبنی بر کاهش هزینه های موجودی کالاها در زنجیره تامین دوسطحی است و هدف‌های دیگر به دنبال توانمندسازی سیستم و کمک به تصمیم گیری در شرایط تقاضای احتمالی و زمان های تحویل احتمالی و همچنین افزایش سطح خدمت و کیفیت و نیز کاهش هزینه های افزایش سطح خدمت خواهد بود. همچنین، برای کارایی بیشتر در مسائل دنیای واقعی محدودیت هایی مانند وجود کمبود و سطح خدمت، فضای انبار، بودجه، ظرفیت انتقال، و نیز تخفیف کلی خواهیم داشت. محموله ها غیرهمسان فرض شده و کمبودها به دو صورت پس افت و فروش از دست رفته در نظر گرفته می شوند. ازآنجا که مدل به دست آمده از نوع برنامه ریزی عدد صحیح غیرخطی و اینکه مساله Np-Hard است، لذا باید از روش‌های حل فرا ابتکاری استفاده نمود. در آخر هدف این پژوهش ارایه مدل ریاضی مدیریت موجودی توسط فروشنده در زنجیره تامین در حالت هایی همچون یک خرده فروش - یک فروشنده، یک فروشنده – چند خرده فروش همراه با ارائه راه حل در شرایط عدم قطعیت و غیر همسان بودن محموله‌ها با مجاز بودن کمبود پس افت و فروش از دست رفته با تخفیف کلی است. Manuscript profile

  • Article

    11 - بررسی تاثیر تفکر استراتژیک بر نوآوری سازمانی
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 5 , Year , Winter 2017
    هدف اصلی در این پژوهش بررسی تاثیر تفکر استراتژیک و نوآوری سازمانی در اداره کل آموزش و پرورش شهر قزوین است این پژوهش از لحاظ هدف، از نوع پژوهش‌های کاربردی و از نظر روش از نوع تحقیق توصیفی پیمایشی به شمار می‌آید همچنین بر اساس زمان جمع آوری داده‌ها، از نوع پژوهش‌های مقطعی More
    هدف اصلی در این پژوهش بررسی تاثیر تفکر استراتژیک و نوآوری سازمانی در اداره کل آموزش و پرورش شهر قزوین است این پژوهش از لحاظ هدف، از نوع پژوهش‌های کاربردی و از نظر روش از نوع تحقیق توصیفی پیمایشی به شمار می‌آید همچنین بر اساس زمان جمع آوری داده‌ها، از نوع پژوهش‌های مقطعی می‌باشد برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شده اشت، و از لحاظ تعیین روایی پس از انجام مصاحبه و کسب نظرات اساتید حوزه مدیریت اصلاحات لازم صورت گرفت و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ که بیشتر از 0.7 بدست آمد و در نهایت پرسشنامه تهیه و تدوین گردید جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و معاونان اداره کل آموزش و پرورش شهر قزوین در رده‌های مختلف است با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد160 نفز از آنان انتخاب گردید نتایج پژوهش حاکی از این است که تفکر استراتژیک بر نوآوری سازمانی تاثیر گذار است و نیز پنج رکن تفکر سیستمی، فرصت طلبی هوشمندانه، عزم استراتژیک، پیشروی بر اساس رویکرد علمی، و تفکر در طول زمان بر نو آوری سازمانی اثر گذار هستند Manuscript profile

  • Article

    12 - Fuzzy model of hesitant decision making in evaluating business plans under uncertainty (an approach to developing new products)
    Journal of Optimization in Industrial Engineering , Issue 35 , Year , Spring 2023
    The current research was conducted with the aim of designing a Intuitionistic fuzzy model of hesitant decision making in the evaluation of business plans under conditions of uncertainty as an approach for the development of new products while various researches have bee More
    The current research was conducted with the aim of designing a Intuitionistic fuzzy model of hesitant decision making in the evaluation of business plans under conditions of uncertainty as an approach for the development of new products while various researches have been conducted on the development of new products based on innovation. According to the previous researches, decision-making in the uncertain environment for choosing exogenous variables of the business development model based on the development of new products was not observed. Also in the evaluation of economic plans, the parameters are usually considered as certain whereas the investigation of uncertainty is considerably important. In this research, the main goal is to investigate and find factors affecting the feasibility of new product development plans and finally to obtain a method for evaluating new product development plans. For this purpose, 12 people were selected from the elite community and experts of the chemical industry using the theoretical purposeful sampling method. The results of Intuitionistic fuzzy analysis have shown that 6 exogenous variables were chosen as key variables in the selection and development of a new product in the organization. In this research, Intuitionistic fuzzy analytic hierarchy method has been used to determine the importance of exogenous variables that experts have applied in determining their importance. The significant importance of exogenous variables are the rate of certainty of investment in product development (0.239), new product acceptance share in the market (0.275), new product development strategy (0.209), attracting funds for applied research factor (0.077), passing standards and requirements (0.136), and funding for product development research (0.061). The dynamic product development model, which is based on the cause and effect relationship needs to be designed and tested in future studies to simulate the current and future decision-making performance.. Manuscript profile

  • Article

    13 - ارائه چهارچوب کارآفرینی سازمانی در بانکداری ایران با استفاده از روش فرا ترکیب
    Strategic Management Researches , Issue 4 , Year , Winter 2021
    در دنیای کنونی، کارآفرینی سازمانی نقش مهمی را در توسعه و بقاء سازمان‌ها در مواجهه با محیط‌های متلاطم و تغییرات ناگهانی ایفاء می‌نماید. هدف تحقیق حاضر ارائه چهارچوب کارآفرینی سازمانی در بانکداری ایران با استفاده از روش فرا ترکیب است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظ More
    در دنیای کنونی، کارآفرینی سازمانی نقش مهمی را در توسعه و بقاء سازمان‌ها در مواجهه با محیط‌های متلاطم و تغییرات ناگهانی ایفاء می‌نماید. هدف تحقیق حاضر ارائه چهارچوب کارآفرینی سازمانی در بانکداری ایران با استفاده از روش فرا ترکیب است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی است. با استفاده از روش فرا ترکیب به بررسی نظام مند مطالعات گذشته و تحلیل دستاوردهای خروجی پرداخته شده است. براین مبنا، با انتخاب 37 مقاله از میان 365 مقاله، به استخراج کدهای چهارچوب پرداخته گردید. چهارچوب ارائه شده شامل سه مقوله اصلی و 18 مفهوم است که با بررسی ادبیات موضوعی و خبره سنجی توسط خبرگان حاصل شده و شاخص کاپا 752/. ، کیفیت آن را تایید کرده است. چهارچوب نهایی شامل 3 کد اصلی قابلیت‌های کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی راهبردی و نوآوری راهبردی به همراه شاخص های مرتبط در این حوزه است. همچنین، چهارچوب ارائه شده، قادر به رفع چالش‌های صنعت بانکداری و خلق زمینه‌های مناسب جهت تدوین سیاست‌گذاری‌های کارآفرینانه، بهبود کیفیت خدمات‌رسانی و دستیابی به اهداف نوآورانه مفید و کاربردی است. Manuscript profile

  • Article

    14 - بررسی متغیرهای اثرگذار R&D (تحقیق و توسعه) و ارائه راهکارهای اجرایی برای بهبود عملکرد یادگیری و نوآوری شرکت ملی گاز ایران
    Social Research , Issue 5 , Year , Winter 2022
    بطور کلی نظام های اجتماعی و اقتصادی را می توان در قالب های مجموعه های متداول از انتظارات مشترک برای هر رفتاری تعریف کرد. از این رو، می توان پاسخگویی را به منزله عاملی که نظام تحقیق و توسعه را به صنعت پیوند می دهد در نظر گرفت. در این راستا پس از بررسی مدل های مختلف در More
    بطور کلی نظام های اجتماعی و اقتصادی را می توان در قالب های مجموعه های متداول از انتظارات مشترک برای هر رفتاری تعریف کرد. از این رو، می توان پاسخگویی را به منزله عاملی که نظام تحقیق و توسعه را به صنعت پیوند می دهد در نظر گرفت. در این راستا پس از بررسی مدل های مختلف در زمینه یادگیری و نوآوری ها در جامعه و تحقیق و توسعه و پاسخگویی، یک مدل جامع جدید که معرف رویکردهای مهم در پژوهش و فناوری و پاسخگویی سازمان شامل: پاسخگویی مدیریتی، پاسخگویی دیوان سالارانه، پاسخگویی سیاسی و اجتماعی، پاسخگویی بازار و پاسخگویی حرفه ای می باشد، استخراج گردیده است. سپس برای هر رویکرد(بعد) ده مؤلفه با سنجه های متفاوت (مجموعاً پنجاه سنجه) در نظر گرفته شده است. در این تحقیق، پذیرش پژوهش و فناوری بعنوان یک پارادایم جدید برای پاسخگویی بیشتر سازمان ها به مشتریان داخلی یا همان کارکنان بکار گرفته شده است. در این خصوص پس از تأیید تناسب و کارایی مدل توسط خبرگان دانشگاهی و صنعت گاز(مدیران و کارشناسان خبره)، فرضیه های اصلی و فرعی در یک مطالعه میدانی با استفاده از داده های صنعت گاز مورد بررسی و آزمون قرار گرفت که نتایج حاکی از آن است که بررسی معیارهای دیوان سالارانه، اقتصادی، مدیریتی، شاخص بازار، رویکرد مشتری مداری و سیاسی، اجتماعی و پس از بررسی از طریق آزمونt ضریب میزان اثرگذاری هریک از شاخص ها مورد سنجش و رتبه بندی قرار گرفت که بر اساس رتبه بندی، شاخص مدیریتی با ضریب 0/412 و دیوان سالاری با ضریب 0/571 در وضعیت پذیرش حاکی از آن است که مدل پاسخگویی تحقیق و توسعه موفق بوده و می تواند در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها مدنظر قرار گیرد. Manuscript profile

  • Article

    15 - مسئولیت اجتماعی صنعت خودرو و ابعاد اجتماعی توسعه‌ ی پایدار منطقه‌ ابهر
    Social Research , Issue 1 , Year , Autumn 2023
    عصر تکنولوژی و فناوری که با رشد و توسعه ی صنایع همراه بوده، الزاماتی چون عدالت اجتماعی در دل خود نهفته دارد تا رشد و توسعه ی و پیشرفت متوازن کشور اتفاق بیافتد؛ بخصوص در حوزه جامعه و تأثیرات صنایع از جنبه های مختلف قابل تأمل و بررسی است. مسئولیت اجتماعی شرکت ها و صنا More
    عصر تکنولوژی و فناوری که با رشد و توسعه ی صنایع همراه بوده، الزاماتی چون عدالت اجتماعی در دل خود نهفته دارد تا رشد و توسعه ی و پیشرفت متوازن کشور اتفاق بیافتد؛ بخصوص در حوزه جامعه و تأثیرات صنایع از جنبه های مختلف قابل تأمل و بررسی است. مسئولیت اجتماعی شرکت ها و صنایع از مقولاتی است که هم انتظارات جامعه را پاسخ می دهد و هم می تواند تأثیر شگرفی در رفع شکاف های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشته باشد. هدف مسئولیت اجتماعی، توسعه ی اقتصادی پایدار از طریق بهبود زندگی ذی نفعان صنعت و کل جامعه هدف است.در تحقیق حاضر در منطقه ابهر، مؤلفه ها و شاخص های مسئولیت اجتماعی صنعت خودروسازی با رویکرد توسعه ی پایدار منطقه با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته، پرسشنامه و مطالعه میدانی و تحلیل مدل مسیر در یک چارچوب جامع صورت گرفت. نتایج حاصل از تحلیل مسیر، بیانگر معناداری شاخص های مطرح شده در حوزه مسئولیت اجتماعی صنعت خودرو است. مهم ترین مؤلفه های بُعد اجتماعی از نظر ذی نفعان عبارتند از: توسعه ی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه، اخلاق کسب و کار، کاهش فقر و نابرابری اجتماعی، ایجاد انگیزه های همانند تخفیف مالیاتی، تأمین اعتبار برای صنعت، حفظ منافع برای نسل آینده، پرهیز از تبعیض قومیتی و جنسیتی، حمایت از منافع کل جامعه، اجرای قوانین و حمایت از مهارت ها و تجربه های افراد در جامعه و اشتغال زایی بومی. همچنین آلودگی محیط زیست، افزایش هزینه های تولید در اثر ایجاد گلوگاه ها و افزایش انبارداری (تخصیص انبار و فضاهای فیزیکی) و استهلاک وسایل انبارشده از مهم ترین موارد منفی از دیدگاه ذی نفعان بوده است. Manuscript profile