• Home
  • ناصر حمیدی

    List of Articles ناصر حمیدی


  • Article

    1 - طراحی مدل سازمانهای اینده با قابلیت اطمینان بالا (مورد مطالعه صنعت بانکداری)
    Future study Management , Issue 4 , Year , Winter 2020
    صنعت بانکداری، در پویایی اقتصاد نقش و جایگاه ویژه ای دارد و با توجه به چالشها و عدم قطعیت های جهانی در محیط کسب و کار، بهره گیری از اینده نگاری برای بهبود مدیریت در این بخش اهیمت بسزایی یافته است . از اینرو این صنعت با بهره‌گیری ازآینده‌پژوهی، همواره نیازمند ایجاد تغییر More
    صنعت بانکداری، در پویایی اقتصاد نقش و جایگاه ویژه ای دارد و با توجه به چالشها و عدم قطعیت های جهانی در محیط کسب و کار، بهره گیری از اینده نگاری برای بهبود مدیریت در این بخش اهیمت بسزایی یافته است . از اینرو این صنعت با بهره‌گیری ازآینده‌پژوهی، همواره نیازمند ایجاد تغییر در سیستم‌ها و فرآیندهای خود برای رسیدن به سطح بالاتری از اطمینان می‌باشد.پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه‌های سازمانی اثرگذار بر بانک با قابلیت اطمینان بالا به عنوان چهره‌ای از سازمان‌های آینده در صنعت بانکداری کشور انجام شده‌است. جامعه آماری این تحقیق خبرگان بانکی و دانشگاهی آشنا به مسائل سازمانی ومدیریت صنعت بانکداری بوده‌اندبه منظور شناسایی این عوامل اثرگذار از روش دلفی فازی و درنهایت عوامل شناسایی شده از طریق فرآیند تحلیل شبکه‌ای براساس روش دیمتل فازی، وزن دهی و اولویت بندی شدند. نتایج نشان داد که عوامل واکنش سریع به تطبیق بااستانداردهای بانکیبر تمکین به خبرگی، حساسیت مجریان به عملیات، دغدغه شکست، قابلیت تاب آوریو ریسک ادارک شدهبه ترتیب در بانک با قابلیت اطمینان بالا اثرگذار هستند. عامل ریسک ادارک شده و زیر عوامل پاسخگویی به موقع به مشتریان اولویت اول دربانک با قابلیت اطمینان بالا تشخیص داده شدند. کلمات کلیدی: عوامل سازمانی، سازمان با قابلیت اطمینان بالا، صنعت بانکداری. Manuscript profile

  • Article

    2 - ارایه مدل ریاضی طرح ریزی خدمات پس از فروش
    Jounal of Marketing Management , Issue 4 , Year , Winter 2010
    درسالهای اخیر، تحقیقات صورت گرفته بر روی شناخت فاکتورهایی که در زمینه رضایت مشتریان و وفاداری آنان مؤثر می باشد، گسترش یافته است . در اغلب موارد وفاداری مشتریان برای موفقیت سازمانهای کسب وکار حیاتی می باشند، چرا که معمولاً جذب مشتریان جدید گرانتر از حفظ مشتریان موجود می More
    درسالهای اخیر، تحقیقات صورت گرفته بر روی شناخت فاکتورهایی که در زمینه رضایت مشتریان و وفاداری آنان مؤثر می باشد، گسترش یافته است . در اغلب موارد وفاداری مشتریان برای موفقیت سازمانهای کسب وکار حیاتی می باشند، چرا که معمولاً جذب مشتریان جدید گرانتر از حفظ مشتریان موجود می باشد . یکی از راههای افزایش رضایت مشتریان استفاده از ابزاری بنام خدمات پس از فروش می باشد . در صورتیکه این خدمات با توجه به خواسته ها و نیازهای مشتریان ارائه گردد. دراین مقاله سعی شده است مدلی برای طراحی خدمات پس از فروش ارائه گردد که خواسته ها و نیازهای مشتریان را نیز در نظر گیرد.بدین منظور ابتدا با استفاده از روش QFD خواسته ها و ویژگی های فنی مورد نظر شنا سایی شده و سپس با بکاربردن روش ANP، خواسته ها و همچنین ویژگی های فنی وزن دهی شده و میزان وابستگی بین خواسته ها و ویژگی های فنی مشخص می گردد . Manuscript profile

  • Article

    3 - Systematic Structuring of the Business Domain of Local Mobile Apps Stores Using Soft Systems Methodology (SSM)
    Journal of System Management , Issue 4 , Year , Spring 2020
    Due to the global competitive environment in the mobile app market, traditional problem-solving methods in examining the problem of accepting stores offering these digital products have ignored the important role of human factors and therefore this weakness necessitates More
    Due to the global competitive environment in the mobile app market, traditional problem-solving methods in examining the problem of accepting stores offering these digital products have ignored the important role of human factors and therefore this weakness necessitates research on relevant policies by governing bodies from another perspective based on a soft systems thinking approach. This problem has structural complexities, and many stakeholders have different views on it. Therefore, using the methodological approach of soft systems can be a solution for this purpose. This research was applied, exploratory, and qualitative, and the statistical population consisted of 10 experts in the telecom industry, whose selection was made by purposeful judgment. Data collection tools were conducted in in-depth semi-structured interviews. The research findings lead to a conceptual and structured model for improving change, learning and helping to improve macro policies in this area. Manuscript profile

  • Article

    4 - توسعه الگوریتم موازنه به هنگام بار در سیستم های کارگاهی ( مطالعه کیفی)
    Journal of Industrial Strategic Management , Issue 2 , Year , Autumn 2020
    یکی از مهم ترین مشکلات در سطح تاکتیکی ،تولید انبوه سفارشات مختلف است که هر یک از این سفارشات با توجه به شرایط تولید و اهمیت مشتریان دارای اولویت های مختلف هستند ،خط تولید متشکل از چندین ایستگاه کاری و ماشین است که هر یک در تواتر تولید با هم در ارتباط اند و ورودی یکی خرو More
    یکی از مهم ترین مشکلات در سطح تاکتیکی ،تولید انبوه سفارشات مختلف است که هر یک از این سفارشات با توجه به شرایط تولید و اهمیت مشتریان دارای اولویت های مختلف هستند ،خط تولید متشکل از چندین ایستگاه کاری و ماشین است که هر یک در تواتر تولید با هم در ارتباط اند و ورودی یکی خروجی دیگری است در این حالت هر ماشین و فرآیندی که باید محصول را تولید نماید با محدودیت های فرآیندی و تکنولوژی به لحاظ زمان و حجم و وزن هر کار و سلامت فیزیکی ماشین آلات ،راندمان نیروی انسانی ، مواجه است .این مقاله با هدف لحاظ نمودن تمامی عوامل تاثیر گذار بر متوازن سازی خط تولید که در برنامه ریزی تولید کارگاهی اهمیت ویژه دارد، صورت می پذیرد و با بررسی تحلیلی در سوابق حل مسایل متوزان سازی خط تولید و با بهره گیری از خبرگان، مولفه هایی را که در برنامه ریزی و زمان بندی خط تولید موثر اند را شناسایی و با بهره گیری از روش ترکیبی سوآرا و کوپراس ،این مولفه های تاثیر گذار را به الگوریتم متوازن سازی بر خطدر سیستم های تولیدی می افزاید . نتایج این تحقیق نشان می دهد که بروز رسانی صورت گرفته در الگوریتم متوازن سازی بر خط تولید نسبت به روش های پیشین دارای قابلیت عملیاتی و کیفیت در نتایج است. Manuscript profile

  • Article

    5 - طراحی مدلِ تعالیِ اخلاقِ سازمانی برای سازمانهای دولتی ایران
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 2 , Year , Autumn 2021
    امرِ اخلاقی، از جمله پدیده هایی است که از آغاز شکل گیری تمدن های رسمی در تاریخ، پدیدار گشته و گذشته ای بس طولانی دارد. دین اسلام، زندگی سالم را در گرو تعالی اخلاق می داند. در همین امتداد، بسیاری از سازمانها نیز، نیکی و نیکوکاری را نردبان توسعه خود می یابند. وجود انواع ن More
    امرِ اخلاقی، از جمله پدیده هایی است که از آغاز شکل گیری تمدن های رسمی در تاریخ، پدیدار گشته و گذشته ای بس طولانی دارد. دین اسلام، زندگی سالم را در گرو تعالی اخلاق می داند. در همین امتداد، بسیاری از سازمانها نیز، نیکی و نیکوکاری را نردبان توسعه خود می یابند. وجود انواع نارسائی ها و شکافها و نیز اقبال به جهت گیری اخلاقی در سازمانها، فرصتی برای تولید و توسعه مدلهای تعالی اخلاق در سازمانها فراهم آورده است. طراحی مدل تعالی اخلاق سازمانی، درپرتو نهج البلاغه، کمک خواهدکرد تا نیاز سازمانهای ایرانی، در جهت تعالی اخلاق سازمانی، برآورده شود. پژوهش حاضر، پژوهشی کیفی است که در آن برای تحلیلِ داده ها، از تحلیل مضمون، استفاده شد. برای دسته بندی ساختارمند مضامین از نرم افزارMAXQDA استفاده گردید. از جهت پایایی و نسبت و شاخص روایی محتوا، مورد تائید خبرگان قرار گرفت. ویژگی مشخصِ مدل طراحی شده، تاکید بر معنویت و مدیریت صحیح تعالی اخلاق سازمانی است. با این نگاه، در درون خود سازمان دولتی، تعالی اخلاق به یک تکلیف تبدیل شده، به شایستگی و مسئولیت پذیری، بهینه سازی فرایندها، ممیزی اخلاقی، الگوهای اخلاقی، حل حرفه ای مسائل سازمان و ایجاد منافع اخلاقی مشترک با عناصر فراسازمانی توجه می گردد. Manuscript profile

  • Article

    6 - طراحی مدل محرک های پیچیدگی موثر برارزیابی عملکردسازمان های پیچیده دولتی ایران
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 4 , Year , Winter 2021
    چکیدهپژوهشگر با شناسایی و تعیین محرک های پیچیدگی موثر بر عملکرد سازمان های دولتی پیچیده به طراحی مدل پارادیمی محرک های پیچیدگی و تعریف سازمان های پیچیده دولتی پرداخت است. برای تحقق این امر با استفاده از روش ترکیبی کیفی و کمّی تحقیق را پیش می برد. محقق برای تحلیل داده ها More
    چکیدهپژوهشگر با شناسایی و تعیین محرک های پیچیدگی موثر بر عملکرد سازمان های دولتی پیچیده به طراحی مدل پارادیمی محرک های پیچیدگی و تعریف سازمان های پیچیده دولتی پرداخت است. برای تحقق این امر با استفاده از روش ترکیبی کیفی و کمّی تحقیق را پیش می برد. محقق برای تحلیل داده های مصاحبه از روش داده بنیاد و کدگذاری باز ، محوری و انتخابی بهره می گیرد . جهت اعتبار بخشی به مدل اولیه نیز، از روش کمی ارزیابی روایی محتواییCVR استفاده نموده است. پس از انجام اعتبار بخشی ، 123متغیر کانونی در قالب (شرایط علّی 14مقوله ، پدیده 13 ، راهبردها 21 ، پیامدها 14 ، شرایط مداخله گر 39 و زمینه 22 مقوله) شناسایی شد که با این محرک ها مدل پارادیمی محرک های پیچیدگی در ارزیابی عملکرد سازمان های پیچیده دولتی ایران طراحی گردید . همچنان که در مدل تحقیق مشاهده می گردد ، مقوله های کانونی شرایط مداخله گر با عنوان محرک های پیچیدگی قانونی و مقوله های کانونی زمینه ای با عنوان محرک های پیچیدگی بسترحاکم با تاثیر بر راهبردها و پیامدهای مدل موجب پیچیدگی عملکرد سازمانی می شوند که بایستی در ارزیابی عملکرد این سازمان ها لحاظ گردند. Manuscript profile

  • Article

    7 - ارائه مدل شایستگی مدیران فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استفاده از نظریه داده بنیاد
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 4 , Year , Winter 2022
    نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهاد اصلی و پاسخگوی مسائل فرهنگی، بر اهمیت بکارگیری مدیران شایسته فرهنگی در این سازمان افزوده است. بنابراین، هدف این پژوهش، ارائه مدل شایستگی مدیران فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استفاده از روش تحقیق کیفی و نظریه داده بنیاد More
    نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهاد اصلی و پاسخگوی مسائل فرهنگی، بر اهمیت بکارگیری مدیران شایسته فرهنگی در این سازمان افزوده است. بنابراین، هدف این پژوهش، ارائه مدل شایستگی مدیران فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استفاده از روش تحقیق کیفی و نظریه داده بنیاد سیستماتیک است. با توجه به اهداف کاربردی تحقیق، جامعة آماری شامل مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بطور مشخص مدیران کل و معاونین فرهنگی استان ها، روسای ادارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران فرهنگی مجموعه های وابسته به آن هستند که حداقل از 5 سال سابقه کاری در سمت های مرتبط با حوزه فرهنگ و از تحصیلات کارشناسی ارشد به بالای مدیریت برخوردارند. انتخاب این نمونه ها با روش نمونه گیری هدفمند انجام پذیرفت و مصاحبه های نیمه ساختاریافته با طرح 7 سوال کلی تا تحقق اشباع نظری در مصاحبه 11 ادامه یافت. تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به استخراج 98 مفهوم، 19 مقوله فرعی و در نهایت 7 مقوله اصلی از تلفیق و طبقه بندی مفاهیم شد. بر مبنای مدل پیشنهادی، شایستگی عمومی و تخصصی به عنوان مقوله محوری، محرک های فردی به عنوان شرایط علی، بسترهای سازمانی به عنوان شرایط زمینه ای، تغییرات فرهنگی به عنوان شرایط مداخله گر، استراتژی های شایسته محور به عنوان راهبرد و سرانجام تحول و توسعه فرهنگی به عنوان پیامد اجرای راهبردها در نظر گرفته شده اند. Manuscript profile

  • Article

    8 - ارائه مدل نگاشت شناختی فازی سیستم انگیزش منابع انسانی در دانشگاه‌های نسل چهارم
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 4 , Year , Winter 2024
    هدف مطالعه حاضر ارائه مدل نقشه شناختی فازی سیستم انگیزش منابع انسانی دانشگاه‌های نسل چهارم است. این مطالعه بر اساس روش آمیخته کیفی(متاسنتز) و کمّی(نقشه شناختی فازی) است. مفاهیم مستخرج از متاسنتز در نرم افزار Matlab تعریف و روابط بین مفاهیم و شدت آنها تحلیل شد. خروجی مات More
    هدف مطالعه حاضر ارائه مدل نقشه شناختی فازی سیستم انگیزش منابع انسانی دانشگاه‌های نسل چهارم است. این مطالعه بر اساس روش آمیخته کیفی(متاسنتز) و کمّی(نقشه شناختی فازی) است. مفاهیم مستخرج از متاسنتز در نرم افزار Matlab تعریف و روابط بین مفاهیم و شدت آنها تحلیل شد. خروجی ماتریس نهایی در قالب داده‌های ماتریس بالامثلثی جهت طراحی FCM وارد نرم افزار آنلاین Mental Modeler شد و مدل گرافیکی طراحی و وزن‌های ورودی، خروجی، درجه مرکزیت و نوع هر مفهوم مشخص و داده‌های عددی برای ارتباط مستقیم و غیرمستقیم به تجزیه و تحلیل دقیق‌تری منجر گردید. از میان 16 مفهوم موجود در مدل، یک مفهوم انتقال‌دهنده و دو مفهوم دریافت‌کننده و بقیه مفاهیم دوطرفه هستند. نتایج حاصل از مدل نشان می‌دهد که حرفه‌ای‌سازی از طریق تخصص‌گرایی هوشمندانه در مسیر انگیزش منابع انسانی دانشگاه‌های نسل چهارم از اولویت بیشتری برخوردار است و مفاهیم تعالی‌گرایی مبتنی بر استعلای درون دانشگاهی و نیز مفهوم بین‌المللی‌‌گرایی از طریق توسعه پارک‌های علم و فناوری به ترتیب جزو مفاهیم اهم در جهت دستیابی به سیستم بهینه انگیزش و کاربرد مؤثر منابع انسانی در دانشگاه‌های نسل چهارم قرار گرفته‌اند. Manuscript profile

  • Article

    9 - مدلهای غیر خطی، تحولی در بهینه یابی جعبه های سیاه در رابطه بین شیوه های منابع انسانی و عملکرد سازمان
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 5 , Year , Winter 2023
    چالش اخیر سازمانها در محیطهای کاری جدید، تمرکز برروی بهره وری شیوههای کاری در سازمان است. ازآنجائیکه کارکنان بعنوان اصلی ترین منبع نامشهود سازمان تلقی میشوند، توجه به استفاده بهینه از شیوههای نوین منابع انسانی، میتواند ریسک پاسخ به محرکهای بیرونی را بکاهد، لذا بکارگیری More
    چالش اخیر سازمانها در محیطهای کاری جدید، تمرکز برروی بهره وری شیوههای کاری در سازمان است. ازآنجائیکه کارکنان بعنوان اصلی ترین منبع نامشهود سازمان تلقی میشوند، توجه به استفاده بهینه از شیوههای نوین منابع انسانی، میتواند ریسک پاسخ به محرکهای بیرونی را بکاهد، لذا بکارگیری روشی تحولگرا در شناسایی آرایه بهینه از ابعاد شیوه بکار رفته، تحت عنوان جعبه های سیاه می تواند ضمن رسیدن به تناسب درونی اجزای سیستم، بهره وری نیروی انسانی را در تحقق اهداف و ارتقاء عملکرد سازمان تضمین کند. در پژوهش حاضر سعی شده با روشی مبتنی بر مدلسازی غیر خطی، امکان بهینه یابی آرایه ای از مولفه ها بومی و ابعادشان تحت عنوان جعبه های سیاه بین شیوه کار تیمی و عملکرد سازمان، با توجه به دو عامل کفایت و پیچیدگی را فراهم کند.با سنجش نظربیش از 80 کارشناس منابع انسانی، از بین 16383 ترکیب، آرایه بهینه با موثر ترین نقش بترتیب از مولفه های وجدان کاری، روحیه تعاون وسازگاری اجتماعی وتوانمندسازی دررابطه بین شیوه کار تیمی وعملکرد سازمانهای مورد مطالعه، معرفی شد. با بررسی شاخص آماره ترکیبی خطای ایده آل، حذف ابعاد "روابط گروهی واجتماعی"و"کنترل تصمیمات سازمان" بترتیب از دو مولفه اخیر را می توان ، عامل بهینگی آرایه دانست. Manuscript profile

  • Article

    10 - کاربرد برنامه ریزی چند هدفه فازی در توسعه یک مدل کنترل موجودی
    The Journal of Productivity Management , Issue 21 , Year , Summer 2012
    در این مقاله یک مدل کنترل موجودی چند کالایی با اهداف کمینه سازی هزینه کل و حداقل بکارگیری نیروی انسانی، تحت محدودیتهای حداکثر فضای انبار، حداکثر توان سرمایه گذاری، میزان کمبود مجاز در هر دوره و مقدار سفارش دوره ای ارائه می شود که دو محدودیت اخیر بصورت بازه ای در نظر گرف More
    در این مقاله یک مدل کنترل موجودی چند کالایی با اهداف کمینه سازی هزینه کل و حداقل بکارگیری نیروی انسانی، تحت محدودیتهای حداکثر فضای انبار، حداکثر توان سرمایه گذاری، میزان کمبود مجاز در هر دوره و مقدار سفارش دوره ای ارائه می شود که دو محدودیت اخیر بصورت بازه ای در نظر گرفته شده است. در مدل ارائه شده کمبود مجاز بوده، زمان تدارک صفر و پارامترهای تقاضا، هزینه(شامل: راه اندازی، نگهداری، کمبود) و منابع محدودیتها بصورت فازی است. اعداد فازی تقاضا و هزینه بصورت مثلثی و اعداد منابع محدودیتها از نوع ذوذنقه ای مثبت می باشند. در حل مدل ابتدا هر یک از توابع هدف مورد نظر به سه تابع هدف تبدیل و محدودیتها از طریق روش نافازی سازی به محدودیتهای قطعی تبدیل میگردند. سپس مدل چند هدفه قطعی حاصل، از طریق روش برنامه ریزی غیر خطی فازی (FNLP) حل شده است. در پایان یک مثال عددی برای تشریح مدل با استفاده از نرم افزار لینگو (Lingo) حل و ارائه می شود. Manuscript profile

  • Article

    11 - بانکداری الکترونیک و تراکم صف باجه های بانک ها (مطالعه موردی معیارهای صف در بانکداری سنتی و الکترونیک)
    The Journal of Productivity Management , Issue 17 , Year , Summer 2011
    پدیده انتظار کشیدن در صف با افزایش تراکم جمعیت و شهری شدن روز افزون جامعه، بیش از پیش گسترش می یابد. تئوری صف به عنوان یک تکنیک آماری برای حل مسائل و تجزیه و تحلیل سیستمها از اهمیت به سزایی بر خوردار می باشد. بانک ها به عنوان یکی از شاخص ترین موسسات اقتصادی نقش مهمی را More
    پدیده انتظار کشیدن در صف با افزایش تراکم جمعیت و شهری شدن روز افزون جامعه، بیش از پیش گسترش می یابد. تئوری صف به عنوان یک تکنیک آماری برای حل مسائل و تجزیه و تحلیل سیستمها از اهمیت به سزایی بر خوردار می باشد. بانک ها به عنوان یکی از شاخص ترین موسسات اقتصادی نقش مهمی را در راستای اجرای سیاست های پولی (انبساطی و انقباضی) دولت ایفا می کنند. در مقایسه با کشورهای پیشرفته بانک های ایران به شدت شلوغ هستند، ‌شاید این مسئله از اولین چیزهایی باشد که توجه آدمی را در بدو حضور در خارج از کشور به خود جلب می کند. برای کاهش شلوغی بانک ها، می توان از ابزارهای خوبی مثل بانکداری الکترونیک استفاده نمود. بهره گیری از فن آوری های جدید در عرصه اقتصادی یکی از شاخص های استقرار دولت و بانکداری الکترونیک و تحول در تعریف جامعه و قدرت است. برای سنجش نقش بانکداری الکترونیک در کاهش تراکم صف پشت باجه های بانک ها، اطلاعاتی در مدت 6 روز کاری در دو سیستم بانکداری سنتی (قدیمی) ‌و الکترونیک در بانک ملی ایران شعب استان زنجان (اداره امورشعب استان زنجان) جمع آوری گردید و بعد از تحلیل داده ها در قالب مدل های سیستم صف نتایجی مبنی بر نقش بانکداری الکترونیک در کاهش تراکم پشت باجه های بانک ملی، بعد از ارایه سئوالات تحقیق و محاسبات انجام شده، به دست آمد. Manuscript profile

  • Article

    12 - A non-additive fuzzy hybrid model for supplier evaluation and prioritization: A case study of automotive brake system manufacturer
    Journal of Industrial Strategic Management , Issue 2 , Year , Winter 2016
    Nowadays, due to the competitive conditions of global market, corporations try to outsource their extraneous processes to third-party suppliers. So, selecting a proper supplier play a significant role in organization success. The supplier selection problem can be viewed More
    Nowadays, due to the competitive conditions of global market, corporations try to outsource their extraneous processes to third-party suppliers. So, selecting a proper supplier play a significant role in organization success. The supplier selection problem can be viewed as a group decision-making problem with multiple criteria. Since in previous researches the inter relationship between criteria and sub-criteria lacks attention, this paper presents a new model which considers these relationship. Firstly, this model has determined interrelationships between criteria through Interpretive Structural Modeling(ISM), and then calculated the relative weights of each sub-criterion by considering their interactions and using the Fuzzy Analytic Network Process (FANP). Finally, the optimal supplier has been selected by applying obtained relative weights to calculate performance score of candidate suppliers in each sub-criterion and using fuzzy Choquet integral (a non-additive fuzzy integral) to remove the effects of sub-criteria interactions on performance score. A case study of an automotive brake system manufacturer in selecting its machining outsourcing suppliers is illustrated to demonstrate our model applicability in practical cases. The analytical results of this case study demonstrate the capability of the proposed model for solving group decision-making problems. Manuscript profile

  • Article

    13 - طراحی و اعتبارسنجی الگوی توسعه اجتماعی با رویکرد آمیخته (مطالعه موردی: محله‌های شهر زنجان)
    Urban Sociological Studies , Issue 1 , Year , Summer 2021
    هدف از این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی الگوی توسعه اجتماعی با رویکرد آمیخته در محله‌های شهر زنجان بود. در بخش کیفی از روش داده بنیاد و در بخش کمی از شیوه مدل‌سازی معادلات ساختاری با تاکید بر رویکرد حداقل مربعات جزیی استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی، خبرگان جامعۀ علمی و متخ More
    هدف از این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی الگوی توسعه اجتماعی با رویکرد آمیخته در محله‌های شهر زنجان بود. در بخش کیفی از روش داده بنیاد و در بخش کمی از شیوه مدل‌سازی معادلات ساختاری با تاکید بر رویکرد حداقل مربعات جزیی استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی، خبرگان جامعۀ علمی و متخصصان دانشگاهی بودند که دارای سوابق اجرایی در سطوح تصمیم‌گیری بوده و به اصطلاح خبرگان آگاه نام دارند. برای تعیین نمونه‌های این خبرگان از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد که پس از مصاحبه با 12 نفر از افراد خبره آگاه، اشباع نظری حاصل گردیده و فرآیند مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته پایان یافت. دربخش کمی، روش پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع علّی به شیوه پیمایشی بود که جامعۀ آماری آن، ساکنین محله‌های 25 گانه شهر، که تعداشان بر اساس مستندات مرکز آمار ایران در سال 1397 تعداد 430871 نفر بوده است. روش نمونه‌گیری، خوشه‌ای و بصورت هدفمند درمحله‌ها بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیده و پرسشنامه محقق ساخته، توزیع گردید. نتایج بخش کیفی نشان داد که مدل توسعه اجتماعی شهر زنجان شامل 5 بعد، 19 مولفه و 52 شاخص می باشد. پس از ارائه مدل، بر اساس 5 بعد استخراج شده، فرضیه سازی شده و تاثیر ابعاد همبستگی و وفاق اجتماعی، عدالت اجتماعی، کیفیت زندگی، امنیت اجتماعی و اخلاق توسعۀ اجتماعی بر توسعه اجتماعی زنجان با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم افزار Smart-Pls مورد ارزیابی قرار گرفته و میزان تاثیر هر یک از ابعاد مشخص گردید. یافته‌های تحقیق نشان داد: همبستگی و وفاق اجتماعی به اندازه 183/8، عدالت اجتماعی به اندازه 989/4، کیفیت زندگی317/4، امنیت اجتماعی106/4 و اخلاق توسعۀ اجتماعی906/8 بر توسعه اجتماعی در شهر زنجان تاثیرگذار هستند. Manuscript profile

  • Article

    14 - طراحی ساختار علّی و تحلیل عوامل مؤثر بر حکمرانی خوب در سازمان بنادر و دریانوردی با استفاده از نگاشت شناختی فازی
    Journal of Human Capital Empowerment , Issue 2 , Year , Autumn 2021
    بنادر همواره نقش راهبردی در توسعه تجارت داخلی و بین‌المللی یک کشور ایفاء می‌نمایند، خواه این کشور در حال توسعه باشد یا توسعه یافته. بنادر به عنوان پایگاه تجارت دریایی در طول چند دهه اخیر تغییرات زیادی داشته‌اند اما متناسب با این تغییرات، سازمان بنادر و دریانوردی نیز به More
    بنادر همواره نقش راهبردی در توسعه تجارت داخلی و بین‌المللی یک کشور ایفاء می‌نمایند، خواه این کشور در حال توسعه باشد یا توسعه یافته. بنادر به عنوان پایگاه تجارت دریایی در طول چند دهه اخیر تغییرات زیادی داشته‌اند اما متناسب با این تغییرات، سازمان بنادر و دریانوردی نیز به عنوان متولی اصلی سیاست‌گذاری در حوزه بندری و دریانوردی باید خود را به سرعت تطبیق دهد و این تطبیق و روند تغییرات و نسل‌های بنادر در کشور می بایست به سمت و سوی حکمرانی خوب در اداره امور بنادر منتج شود. روند تکاملی حکمرانی بنادر نشان می‌دهدکه نمی‌توان یک نسخه واحد را برای اصلاحات حکمرانی در کل بنادر دنیا به کار برد، لذا در این پژوهش سعی بر آن است تا عوامل موثر بر حکمرانی خوب را در سطح سازمانی مورد بررسی قرار دهد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و براساس ماهیت و روش، یک پژوهش توصیفی- پیمایشی است. در این مطالعه، ابتدا به شناسایی عوامل مؤثر بر حکمرانی خوب با بررسی مطالعات ادبیات گذشته به صورت فراترکیب مبادرت و سپس به پالایش مولفه‌ها با نظرسنجی از خبرگان با به کارگیری روش دلفی فازی پرداخته و نهایتاً برای نشان دادن استدلال علیّ بین مولفه ها از تکنیک نگاشت شناختی فازی استفاده می گردد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که مولفه‌های تساوی حقوق و برابری، پاسخگویی و حساب پس‌دهی و نتیجه گرایی‌به ترتیب بیشترین درجه مرکزیت را دارا بوده و این نمایانگر اهمیت مولفه‌های فوق در میان سایر مولفه-های حکمرانی خوب در سازمان بنادر و دریانوردی است. Manuscript profile

  • Article

    15 - آزمون نوآوری مالی در نظام بانکداری: ارائه یک مدل هیبریدی برای پیش بینی و ارزیابی ریسک اعتباری بنگاههای متوسط و کوچک(SMEs) در بانکهای تجاری
    Financial Engineering and Portfolio Management , Issue 2 , Year , Summer 2021
    ما در عصری زندگی می‌کنیم که ویژگی آن آهنگ بسیار سریع نوآوری مالی است. مطالعه سیر تاریخی رشد و توسعه اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی نشان می‌دهد که یکی از عوامل اصلی پدید آمدن رشد و توسعه سریع و عظیم، وجود اصلاحات مالی در این کشورها بوده است. انگیزه‌های مختلفی برای ا More
    ما در عصری زندگی می‌کنیم که ویژگی آن آهنگ بسیار سریع نوآوری مالی است. مطالعه سیر تاریخی رشد و توسعه اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی نشان می‌دهد که یکی از عوامل اصلی پدید آمدن رشد و توسعه سریع و عظیم، وجود اصلاحات مالی در این کشورها بوده است. انگیزه‌های مختلفی برای افراد و بنگاه‌های فعال در سیستم مالی جهت انجام نوآوری مالی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین انگیزه‌ها، معرفی ابزارها و روش‌هایی جهت کاهش، حذف و یا مدیریت ریسک‌های موجود می‌باشد.یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که در شرایط کنونی می‌تواند کمک شایانی به بانک‌ها و مؤسسات مالی در مدیریت بهینه مصارف و پیشگیری از مطالبات نماید، طراحی و به‌کارگیری مدل‌های سنجش ریسک اعتباری در اعطای تسهیلات می‌باشد. هدف این تحقیق، ارائه یک الگوی مناسب جهت نوآوری مالی مبتنی بر سنجش ریسک اعتباری بنگاه‌های متوسط و کوچک(SMEs) در بانک‌های تجاری می‌باشد. در این راستا شاخص‌های مؤثر بر ریسک اعتباری SMEها شناسایی و با روش‌های لاجیت، شبکه عصبی و سیستم خبره فازی و درنهایت به‌صورت هیبریدی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد استفاده از مدل ترکیبی نتایج دقیق‌تری در ارزیابی ریسک اعتباری SMEها دارد. Manuscript profile

  • Article

    16 - تحلیل راهبردی بازار خدمات ارزش افزوده‏ موبایل در ایران با استفاده از رویکرد پویایی ‏شناسی سیستم
    Strategic Management Researches , Issue 5 , Year , Winter 2020
    با وجود راه اندازی بازارگاه های اپلیکیشن های موبایل در ایران، اما این بازارگاه ها تحت فضای رقابتی شدید نتوانسته اند سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار بگیرند. لذا بررسی و بهبود فرآیند پذیرش این بازارگاه ها، دارای اهمیت زیادی برای مدیران صنعت است. این تحقیق، پس ا More
    با وجود راه اندازی بازارگاه های اپلیکیشن های موبایل در ایران، اما این بازارگاه ها تحت فضای رقابتی شدید نتوانسته اند سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار بگیرند. لذا بررسی و بهبود فرآیند پذیرش این بازارگاه ها، دارای اهمیت زیادی برای مدیران صنعت است. این تحقیق، پس از شناسایی عوامل موثر در پذیرش و جذابیت بازارگاه ها، به بررسی اثر شبکه ای با ارائه مدلی پویا بر مبنای تئوری انتشار باس پرداخته و بازار مورد مطالعه را مدل سازی و شبیه سازی کرده است. این کار با ارائه فرضیه های پویا، ترسیم نمودارهای علّی، انباشت-جریان و ورود معادلات ریاضی در نرم افزار ونسیم انجام و پس از اعتبارسنجی مدل و حصول اطمینان از صحت عملکرد آن، دو سیاست مختلف در مدل اجرا شد. یافته های تحقیق نشان می دهد که تحت فشار وارده از سوی بازارگاه Play Store، بازارگاه های ایرانی همچنان مجبورند که خدمات خود را بهبود ببخشند و در عین حال برای کاهش فاصله رقابتی با آن بکوشند. این بازارگاه ها می بایستی با توجه به پویایی های بازار و برای به دست آوردن فرصت های نوظهور، منابع موجود را مجدداً پیکربندی و شایستگی های محوری خود را بازسازی نمایند. Manuscript profile

  • Article

    17 - مسئولیت اجتماعی صنعت خودرو و ابعاد اجتماعی توسعه‌ ی پایدار منطقه‌ ابهر
    Social Research , Issue 1 , Year , Autumn 2023
    عصر تکنولوژی و فناوری که با رشد و توسعه ی صنایع همراه بوده، الزاماتی چون عدالت اجتماعی در دل خود نهفته دارد تا رشد و توسعه ی و پیشرفت متوازن کشور اتفاق بیافتد؛ بخصوص در حوزه جامعه و تأثیرات صنایع از جنبه های مختلف قابل تأمل و بررسی است. مسئولیت اجتماعی شرکت ها و صنا More
    عصر تکنولوژی و فناوری که با رشد و توسعه ی صنایع همراه بوده، الزاماتی چون عدالت اجتماعی در دل خود نهفته دارد تا رشد و توسعه ی و پیشرفت متوازن کشور اتفاق بیافتد؛ بخصوص در حوزه جامعه و تأثیرات صنایع از جنبه های مختلف قابل تأمل و بررسی است. مسئولیت اجتماعی شرکت ها و صنایع از مقولاتی است که هم انتظارات جامعه را پاسخ می دهد و هم می تواند تأثیر شگرفی در رفع شکاف های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشته باشد. هدف مسئولیت اجتماعی، توسعه ی اقتصادی پایدار از طریق بهبود زندگی ذی نفعان صنعت و کل جامعه هدف است.در تحقیق حاضر در منطقه ابهر، مؤلفه ها و شاخص های مسئولیت اجتماعی صنعت خودروسازی با رویکرد توسعه ی پایدار منطقه با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته، پرسشنامه و مطالعه میدانی و تحلیل مدل مسیر در یک چارچوب جامع صورت گرفت. نتایج حاصل از تحلیل مسیر، بیانگر معناداری شاخص های مطرح شده در حوزه مسئولیت اجتماعی صنعت خودرو است. مهم ترین مؤلفه های بُعد اجتماعی از نظر ذی نفعان عبارتند از: توسعه ی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه، اخلاق کسب و کار، کاهش فقر و نابرابری اجتماعی، ایجاد انگیزه های همانند تخفیف مالیاتی، تأمین اعتبار برای صنعت، حفظ منافع برای نسل آینده، پرهیز از تبعیض قومیتی و جنسیتی، حمایت از منافع کل جامعه، اجرای قوانین و حمایت از مهارت ها و تجربه های افراد در جامعه و اشتغال زایی بومی. همچنین آلودگی محیط زیست، افزایش هزینه های تولید در اثر ایجاد گلوگاه ها و افزایش انبارداری (تخصیص انبار و فضاهای فیزیکی) و استهلاک وسایل انبارشده از مهم ترین موارد منفی از دیدگاه ذی نفعان بوده است. Manuscript profile