Journal of Development & Evolution Mnagement
,
Issue5,Year,
Winter
2023
مفاهیم کارآفرینی و آموزش کارآفرینی در مدارس در برنامههای آموزشی بسیاری از کشورها به چشم میخورد. تعداد مطالعات با هدف آشکار کردن روندهای کلی آموزش کارآفرینی در زمینه مدارس در ادبیات افزایش یافته است زیرا آموزش کارآفرینی بخشی پذیرفته شده از آموزش رسمی است که برای سالها More
مفاهیم کارآفرینی و آموزش کارآفرینی در مدارس در برنامههای آموزشی بسیاری از کشورها به چشم میخورد. تعداد مطالعات با هدف آشکار کردن روندهای کلی آموزش کارآفرینی در زمینه مدارس در ادبیات افزایش یافته است زیرا آموزش کارآفرینی بخشی پذیرفته شده از آموزش رسمی است که برای سالها مورد مطالعه قرار گرفته است. بر همین اساس، مطالعه حاضر با هدف علم سنجی مطالعات صورت گرفته به ترسیم ساختار و نقشههای علمی مرتبط با حوزه مدرسه کارآفرین مبتنی بر توسعه نگرش کارآفرینانه پرداخته است. جامعة پژوهش شامل کلیة مدارک علمی در حوزه مذکور است که در پایگاه اسکوپوس تا سال 2022 نمایه شده اند. این مطالعه با استفاده از رویکرد علم سنجی، هم رخدادی واژگان و تحلیل محتوای مستندات صورت گرفته است. جامعه مورد مطالعه پژوهش شامل تمامی مقالههای مرتبط با موضوع پژوهش است. در راستای انجام پژوهش پس از طراحی سؤالات پژوهش، جستجویی نظاممند بر اساس کلید واژههای مرتبط- آموزش کارآفرینانه، مدرسه کارآفرین، نگرش کارآفرینانه- از پایگاه داده اسکوپوس صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد در حوزه آموزش کارآفرینی به صورت مستقل تحقیقات متنوعی در جهان انجام شده و سازههایی همچون نگرش، قصد کارآفرینانه، خلاقیت به میزان قابل توجهی مورد توجه محققان قرار گرفته است. نتایج علم سنجی نشان داد، کشور ایران در رتبه چهارم در بین کشورهای آسیایی از منظر توجه به مدرسه کارآفرین بوده است. بیشترین همکاری در زمینه موضوع پژوهش در سطح جهانی در کشورهای آمریکا، اندونزی و بریتانیا صورت گرفته است. در نهایت شبکههای همواژگانی کلمات کلیدی نشان داد که بزرگترین خوشه مربوط به کارآفرینی است
Manuscript profile
Journal of Development & Evolution Mnagement
,
Issue1,Year,
Spring
2024
در این مطالعه با هدف شناسایی پیشایندها و پیامدهای بینالمللیسازی کسبوکارهای خانوادگی مبتنی بر مرور نظاممند مقالات و تحلیل آنها با استفاده از روش تحلیل کیفی فراترکیب صورت گرفته است. بر همین اساس بعد از جستجو در پایگاههای اطلاعاتی در محدوده زمانی 2000 تا 2020، در نها More
در این مطالعه با هدف شناسایی پیشایندها و پیامدهای بینالمللیسازی کسبوکارهای خانوادگی مبتنی بر مرور نظاممند مقالات و تحلیل آنها با استفاده از روش تحلیل کیفی فراترکیب صورت گرفته است. بر همین اساس بعد از جستجو در پایگاههای اطلاعاتی در محدوده زمانی 2000 تا 2020، در نهایت 45 مقاله انتخاب و مفاهیم و کدهای مربوطه از طریق تحلیل محتوای متون شناسایی و استخراج شدند. اهمیت و اولویت هر یک با استفاده از آنتروپی شانون تعیین گردید. بر اساس یافتههای تحقیق، فرهنگ کسبوکارخانوادگی، محیط، استراتژی، سرمایه انسانی، شبکهها، منابع و قابلیتها، فرایند جانشینی، ثروت اجتماعی-احساسی، ساختار کسبوکارخانوادگی بیشترین ضریب اهمیت را در بین ابعاد شناسایی شده اثرگذار بر بینالمللیسازی کسبوکارهای خانوادگی به دست آوردند. همچنین نتایج نشان داد پیامدهای بینالمللیسازی این نوع کسبوکارها در دو دسته پیامدهای مثبت همانند مزایای مالی، افزایش اعتبار خانواده و موقعیت اجتماعی، افزایش فرصتهای شغلی برای اعضای خانواده، افزایش امنیت برای نسلهای بعدی، مدیریت عدم قطعیت و نیازهای پردازش اطلاعات اضافی، مقابله با مقاومت در برابر تغییر و درگیریهای خانوادگی، واگذاری مالکیت به شرکای خارجی، انتصاب مدیرانی خارج از خانواده، یادگیری استقرار دارایی در مکانهای خارجی، سازگار شدن با محیطهای جدید، مزایای مالی، رشد و مزیت رقابتی، یادگیری سازمانی، اعتبار برای کسب و کار، زمان مدیریتی و هزینههای سازمانی برای تولید منابع ضروری و پیامدهای منفی همانند ترس از دست دادن کنترل بر کسبوکار و از بین رفتن شهرت و درآمد در صورت شکست در بین المللیسازی دستهبندی شدند.
Manuscript profile
Journal of Development & Evolution Mnagement
,
Issue5,Year,
Winter
2020
آیندهنگاری کارآفرینی، یک جهتگیری شناختی و عقلی به آینده ی کسب و کار است؛ نوعی استدلال عملی و کنترل آینده ،که به جوامع و سازمانها در جهت رسیدن به اهداف بلند مدت در جهت رشد و توسعه ی اقتصادی کمکهای مؤثری میکند. در این تحقیق وضعیت آینده نگاری کارآفرینی در ایران مورد مط More
آیندهنگاری کارآفرینی، یک جهتگیری شناختی و عقلی به آینده ی کسب و کار است؛ نوعی استدلال عملی و کنترل آینده ،که به جوامع و سازمانها در جهت رسیدن به اهداف بلند مدت در جهت رشد و توسعه ی اقتصادی کمکهای مؤثری میکند. در این تحقیق وضعیت آینده نگاری کارآفرینی در ایران مورد مطالعه قرار گرفته است.پژوهش حاضر به لحاظ هدف ،کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها از نوع توصیفی –پیمایشی است. بدین منظور متغیرهای تاثیر گذار بر آینده نگاری کارآفرینی و کسب و کار بر اساس گزارش موسسه مکنزی(2016)شناسایی شده و پرسشنامه محقق ساخته طراحی گردید.روایی و پایایی تحقیق مورد تایید قرار گرفته وضریب آلفای کرونباخ 886/0 و با روش بازآزمایی مقدار همبستگی برابر با 862/0 محاسبه شد که مقدار قابل قبولی است. جامعه آماری پژوهش 142نفر از کارآفرینان برتر و دانشجویان مقطع دکتری رشته ی کارآفرینی در شهر های منتخب(تهران،البرز و قزوین)بوده اند که با فرمول کوکران حجم نمونه103 نفر تعیین گردید.تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش معادلات ساختاری و با نرم افزار های SPSS22 وPLSصورت گرفته است.بر اساس نتایج تحقیق، فرضیه های پژوهش مورد تایید قرار گرفته است و مشخص گردیده است که شش عامل (درجه بالای شهر نشینی،طبقه مصرف کننده رو به رشد،فرهنگ ریشه دار کارآفرینی،موقعیت جغرافیایی ایران،سطح بالای تحصیلات علمی و اقتصاد متنوع )به ترتیب بر آینده نگاری کارآفرینی در ایران تاثیر مثبت دارند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications