Financial Knowledge of Securities Analysis
,
Issue4,Year,
Autumn
1393
باورها و اعتقادات مذهبی، با معنا دار کردن زندگی انسان، از طریق رفتارهایی مانند توکل به خداوند موجبتقویت امید و مثبت اندیشی در تمامی مراحل زندگی انسان می شود. در مقاله حاضر، ابتدا نقش و جایگاهاعتقادات مذهبی و دینی و تاثیرات مذهب بر زندگی افراد بیان شده است، سپس ضرورت و ا More
باورها و اعتقادات مذهبی، با معنا دار کردن زندگی انسان، از طریق رفتارهایی مانند توکل به خداوند موجبتقویت امید و مثبت اندیشی در تمامی مراحل زندگی انسان می شود. در مقاله حاضر، ابتدا نقش و جایگاهاعتقادات مذهبی و دینی و تاثیرات مذهب بر زندگی افراد بیان شده است، سپس ضرورت و اهمیت سواد مالی برتصمیم گیری های اقتصادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و براساس پژوهش های میدانی انجام شده،نظرات دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های مختلف کشور در خصوص سواد مالی و آموزه هایاسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی بوده که با بکارگیری ابزارپرسشنامه و روش پیمایشی، داده های مورد نیاز جمع آوری شده است. این پژوهش می تواند در راستای نتایجحاصل از آن، به دلیل ارائه اطلاعات مفید در حوزه ی دین گرایی و اقتصاد اسلامی، برای محققان و سیاستگذارانعلمی و دانشگاهی ارزشمند باشد.
Manuscript profile
Financial Knowledge of Securities Analysis
,
Issue2,Year,
Summer
1392
چکیدهدر ادبیات بازارهای سرمایه و مالیه رفتاری، با توجه به واکنش های متفاوت سرمایه گذاران و به منظورافزایش بازده حاصل از سرمایه و کسب بازده مازاد بر بازده مورد انتظار، راهبردهای سرمایه گذاری مختلفیمعرفی و توصیه شده است، یکی از این راهبردها، راهبرد سرمایه گذاری معکوس می ب More
چکیدهدر ادبیات بازارهای سرمایه و مالیه رفتاری، با توجه به واکنش های متفاوت سرمایه گذاران و به منظورافزایش بازده حاصل از سرمایه و کسب بازده مازاد بر بازده مورد انتظار، راهبردهای سرمایه گذاری مختلفیمعرفی و توصیه شده است، یکی از این راهبردها، راهبرد سرمایه گذاری معکوس می باشد، این راهبرد بر اساسفرضیۀ واکنش بیش از اندازه سرمایه گذاران می باشد. با این وجود اطلاع از نحوه کاربرد راهبرد سرمایه گذاریمعکوس می تواند به سرمایه گذاران در انتخاب سهام مناسب جهت رسیدن به حداکثر بازدهی کمک کند. اینتحقیق به بررسی کسب بازده با استفاده از راهبرد سرمایه گذاری معکوس و تحلیل حساسیت شاخص های مالیدر بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. به منظور اجرای تحقیق، ابتدا دوره زمانی تحقیق به 16 دوره تشکیل ونگهداری تقسیم شده و در دوره تشکیل بر اساس 11 متغیر تحقیق(فروش، سودعملیاتی، جریان وجوه نقد عملیاتی،بازده سهام، نسبت فروش به دارایی ها، نسبت سودعملیاتی به سرمایه گذاری، نسبت جریان نقد عملیاتی بهسرمایه گذاری، بازده دارایی ها، بازده حقوق صاحبان سهام، سود هر سهم و نسبت سودخالص به فروش) شرکتها به دو پرتفوی برنده و بازنده تقسیم می شوند و سپس در دوره نگهداری، بازده پرتفوی های برنده و بازندهمحاسبه و مورد مقایسه قرار می گیرد. نتایج آزمون فرضیات تحقیق نشان می دهد که با استفاده از راهبرد سرمایهگذاری معکوس می توان در بورس اوراق بهادار تهران بازده کسب کرد و همچنین سرمایه گذاران در هر دورهتشکیل و نگهداری مختلف به متغیرهای خاصی واکنش بیش از اندازه نشان می دهند.
Manuscript profile
Journal of healthcare management
,
Issue52,Year,
Spring
2024
مقدمه: تأثیرات مثبت و منفی همآفرینی ارزش و مشارکت بیمار در حوزه سلامت دیجیتال و بازخوردهای آن در کنار هم و در قالب یک مدل، موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیرات همآفرینی ارزش بر اثربخشی بسترهای سلامت دیجیتال در قالب یک مدل فرایند More
مقدمه: تأثیرات مثبت و منفی همآفرینی ارزش و مشارکت بیمار در حوزه سلامت دیجیتال و بازخوردهای آن در کنار هم و در قالب یک مدل، موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیرات همآفرینی ارزش بر اثربخشی بسترهای سلامت دیجیتال در قالب یک مدل فرایندی پویا است.
روش پژوهش: به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، شاخصهای اثربخشی بسترهای سلامت دیجیتال از جامعه اطلاعاتی منتخب در بازه زمانی سالهای 2019 - 2022 گردآوری و استخراج گردید. در گام بعد و با استفاده از رویکرد پویاییشناسی سیستم و نرمافزار Vensim نسخهPLE ، نمودارهای علت و معلولی سه زیرسیستم مسئله ترسیم گردید و مدل پژوهش در قالب نمودار انباشت و جریان استخراج گردید.
یافتهها: در این پژوهش توانمندسازی بیمار بهعنوان پل ارتباطی بین همآفرینی ارزش و اثربخشی بسترهای سلامت دیجیتال در نظر گرفته شد. پس از انجام مراحل پژوهش، نمودارهای علتومعلولی سه زیرسیستم آمادگی فرایندی، شبکه ارزش و دستاوردهای فرایندی استخراج شد. سپس مدل پژوهش با افزودن پیچیدگیها و پویاییهای آن و در قالب نمودار انباشت و جریان تکمیل شد.
نتیجهگیری: مدل به دست آمده ضمن به تصویر کشیدن پویایی مسئله، میتواند بهعنوان مرجعی برای شبیهسازی و آزمایش راهبردهای توسعه همآفرینی ارزش در میزان اثربخشی بسترهای سلامت دیجیتال استفاده شود. اگرچه فرمولهکردن و شبیهسازی مدل برای پیشبینی تأثیر همآفرینی ارزش بر میزان اثربخشی بسترهای سلامت دیجیتال ضروری است، اما با توجه به غلبه بازخوردهای مثبت بر منفی در مدل به دست آمده، به نظر میرسد توجه به رویکرد همآفرینی ارزش در توسعه بسترهای سلامت دیجیتال اثرات مثبتی داشته باشد.
Manuscript profile
Journal of healthcare management
,
Issue48,Year,
Autumn
2024
مقدمه: اهمیت تبلیغات به عنوان ابزار اصلاح و تغییر نگرش و رفتار مردم در کنار هزینههای گزاف تبلیغ، موضوع اثربخشی تبلیغات خصوصا در حوزه سلامت توجه مدیران و تصمیمگیرندگان کشورها و نیز محققین را به خود جلب کرده است؛ لذا هدف این پژوهش شناسایی و نگاشت شناختی متغیرهای موثر بر More
مقدمه: اهمیت تبلیغات به عنوان ابزار اصلاح و تغییر نگرش و رفتار مردم در کنار هزینههای گزاف تبلیغ، موضوع اثربخشی تبلیغات خصوصا در حوزه سلامت توجه مدیران و تصمیمگیرندگان کشورها و نیز محققین را به خود جلب کرده است؛ لذا هدف این پژوهش شناسایی و نگاشت شناختی متغیرهای موثر بر اثربخشی تبلیغات سازمانهای فعال در نظام بهداشت و درمان به منظور تدوین سناریوهای مناسب در این زمینه است.
روش پژوهش: پژوهش آمیخته از نوع متوالی کیفی - کمی حاضر در گام اول به شناسایی متغیرهای موثر بر اثربخشی تبلیغات با تحلیل محتوای مقالات منتشر شده در سطح ملی و بینالمللی در حوزه سلامت پرداخته و در گام دوم از طریق پرسشنامه مربوط به نگاشتشناختی فازی که در بین ۱۸ نفر از خبرگان توزیع شد، روابط بین یازده متغیر حاصل از گام اول را بررسی و به تدوین سناریو با کمک نرمافزارهای Fcmapper و Pajek پرداخته است.
یافتهها: تحلیل دادهها یازده متغیر پرتکرار در مقالات منتخب که بر اثربخشی تبلیغ در حوزه سلامت اثرگذار هستند را به همراه تاثیرگذاری و تاثیرپذیری آنها و سناریوهایی برای تحقق اهداف نظام بهداشت و درمان در زمینه تبلیغ حاصل ساخت.
نتیجهگیری: اثربخشی تبلیغ حدی است که یک تبلیغ به یک اثر مطلوب ختم میشود، باتوجه به رقم بالای سرمایه گذاری دولتها بر روی تبلیغات حوزه سلامت و نیز اهمیت غیر قابل انکار سلامتی، پژوهش حاضر مدیران و تصمیمگیرندگان سازمانهای فعال در نظام بهداشت و درمان را به افزایش آگاهی مخاطبان از طریق تبلیغات سودمندی که اطلاعات مناسب در بردارنده ویژگیهای محصولات و خدمات مرتبط با سلامتی دعوت می کند؛ تبلیغاتی اثربخش که ارزشمندی برندهای این حوزه را در کنار نفوذ اجتماعی متخخصان امر بهداشت و درمان بکار میگیرند تا از ریسک ذهنی مخاطبان هدف کاسته و مسیر تحقق اهداف کلان کشورها در زمینه پیشگیری، درمان و ارتقای آگاهی مردم در زمینه سلامت را هموار سازند.
Manuscript profile
Jounal of Marketing Management
,
Issue4,Year,
Autumn
2018
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ارزش، اثربخشی و ریسک درک شده از سوی مصرفکننده بر قصد وی برای خرید محصولات سبز در بین مصرفکنندگان جوان میباشد. . با استفاده از متغیر های رفتار آگاهانه ی مصرف کننده در خرید، اثربخشی درک شده از سوی مصرف کننده،نگرانی زیست محیطی ،ارزش درک شده More
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ارزش، اثربخشی و ریسک درک شده از سوی مصرفکننده بر قصد وی برای خرید محصولات سبز در بین مصرفکنندگان جوان میباشد. . با استفاده از متغیر های رفتار آگاهانه ی مصرف کننده در خرید، اثربخشی درک شده از سوی مصرف کننده،نگرانی زیست محیطی ،ارزش درک شده ی سبز،ریسک درک شده ی سبز، به عنوان متغیر مستقل، و مقاصد خرید سبزبه عنوان متغیرهای وابسته، مدل تحقیق شکل گرفته است. روش تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی بوده و بر حسب روش تحقیق، توصیفی است که با بکارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی دادههای مورد نیاز جمعآوری شده است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران می باشد و از روش نمونه گیری به روش تصادفی استفاده گردیده و تعداد400 نمونه قابل قبول جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL انجام شده و نتایج پژوهش نشان می دهد که تاثیر متغیرهای رفتارآگاهانه ، ارزش درک شده و همچنین اثربخشی درک شده از سوی مصرف کننده برروی قصد خرید سبز مورد تایید قرارگرفت و نیز ریسک درک شده و نگرانی زیست محیطی متغیرهایی هستند که تاثیرشان بر قصد خرید سبز در نمونه مورد بررسی به تایید نرسید.
Manuscript profile
Jounal of Marketing Management
,
Issue31,Year,
Summer
2016
هدایای تبلیغاتی یکی از روشهای نوین تبلیغات میباشد که سازمانها به کارمندان و یا مشتریان خود کالاهایی را هدیه میدهند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر هدایای تبلیغاتی بر ارزیابی کلی مصرفکننده است. با استفاده از متغیرهای ماهیت هدیه، ماهیت محصول و تناسب ادراک شده به عنوان More
هدایای تبلیغاتی یکی از روشهای نوین تبلیغات میباشد که سازمانها به کارمندان و یا مشتریان خود کالاهایی را هدیه میدهند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر هدایای تبلیغاتی بر ارزیابی کلی مصرفکننده است. با استفاده از متغیرهای ماهیت هدیه، ماهیت محصول و تناسب ادراک شده به عنوان متغیر مستقل، و ارزیابی کلی مصرفکننده به عنوان متغیرهای وابسته، مدل تحقیق شکل گرفته است. روش تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی بوده و بر حسب روش، تحقیقی علی است که با به کارگیری ابزار پرسشتلمه و روش پیمایشی دادههای مورد نیاز جمعآوری شده است. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان محصولات ایرانسل در شهر اصفهان میباشند که به روش تصادفی ساده تعداد 159 نمونه قابل قبول جمعآوری گردیده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهایSPSS و LISREL انجام شده و نتایج پژوهش نشان میدهد بین ماهیت محصول و ارزیابی کلی مصرفکننده رابطه معناداری وجود دارد؛ همچنین ماهیت هدیهی تبلیغاتی بر روی ارزیابی کلی مصرفکننده تأثیر مستقیمی دارد اما تناسب ادراک شده بین هدیهی تبلیغاتی و محصول اثری بر روی ارزیابی کلی مصرفکننده ندارد.
Manuscript profile
Jounal of Marketing Management
,
Issue32,Year,
Autumn
2016
علاقه به برند یک مفهوم مهم در روابط برند- مشتری است و مدیران برند در تلاش برای ایجاد برندهایی محبوب هستند، اما این مفهوم در تحقیقات بازاریابی کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ همچنین تأثیر تصویر و شخصیت برند بر علاقه به برند در تحقیقات تجربی محدودی مورد بررسی قرار گرفته اس More
علاقه به برند یک مفهوم مهم در روابط برند- مشتری است و مدیران برند در تلاش برای ایجاد برندهایی محبوب هستند، اما این مفهوم در تحقیقات بازاریابی کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ همچنین تأثیر تصویر و شخصیت برند بر علاقه به برند در تحقیقات تجربی محدودی مورد بررسی قرار گرفته است؛ لذا این پژوهش با هدف آزمون تأثیر سه مفهوم تجانس شخصیت برند، تجانس تصویر استفاده کننده از برند و تجانس تصویر استفاده از برند بر علاقه به برند، وفاداری به برند، نگرش نسبت به برند و نهایتاً تأثیر این سه متغیر بر تبلیغات شفاهی انجام شده است. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری گردیده و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار لیزرل و تکنیک معادلات ساختاری صورت گرفته است. در این پژوهش، نمونهای متشکل از 200 نفر از صاحبان خودرو با برند هیوندا در شهر یزد انتخاب شده است. این مطالعه شواهدی مبنی بر اینکه سه مفهوم خودتجانسی میتواند تصوری کاملاً متفاوت نسبت به برند در ذهن مصرفکننده ایجاد کنند که متعاقباً بر نگرش، علاقه و وفاداری به برند تأثیرگذار است، ارائه میدهد. یافتهها نشان میدهد که تجانس شخصیت برند و تجانس تصویر استفاده از برند پیشبینی کنندههای قویتری برای علاقه به برند، وفاداری به برند، نگرش نسبت به برند و تبلیغات شفاهی نسبت به تجانس تصویر کاربر برند هستند. نتایج این پژوهش به مدیران بازاریابی توصیه میکند به شخصیت و تصویر برند به عنوان ویژگیهای ناملموس و مزایای سمبلیک کالا توجه خاص مبذول دارند. پیشنهاد میشود تحقیقات آتی جوامع مختلف آماری، برندها و طبقات متفاوتتری از محصولات را مورد بررسی قرار دهند.
Manuscript profile
Jounal of Marketing Management
,
Issue50,Year,
Spring
2021
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی بخشش مصرفکننده در رابطه بین رفتار تجاوزگرانه برند و رفتار انطباقی مصرفکننده بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از منظر شیوهی گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی بوده و مشتریان حقیقی نمایندگیهای ایران خودرو در شهر یزد که در سال 13 More
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی بخشش مصرفکننده در رابطه بین رفتار تجاوزگرانه برند و رفتار انطباقی مصرفکننده بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از منظر شیوهی گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی بوده و مشتریان حقیقی نمایندگیهای ایران خودرو در شهر یزد که در سال 1398 حداقل یک بار از محصولات و خدمات این شرکت استفاده نموده بودند جامعهی آماری این پژوهش را تشکیل دادند؛ به روش نمونهگیری تصادفی ساده 125 پرسشنامه جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش از آمار توصیفی و نرمافزار SPSS 21 استفاده شد و تأیید روابط بین متغیرها و عوامل از طریق تحلیل عاملی تأییدی و تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار SMART PLS 2 انجام گردید. نتایج پژوهش نشان داد رفتار تجاوزگرانه برند بر رفتار انطباقی مصرفکنندگان شرکت ایران خودرو در نمونه مورد بررسی تأثیر مستقیم و معناداری داشته و بخشش برند به عنوان عامل میانجی در رابطه بین رفتار تجاوزگرانه برند و رفتار انطباقی مصرفکنندگان تأثیر میگذارد. این پژوهش به واسطه بررسی یکی از برندهای اصلی خودروسازی در ایران و به دلیل بررسی رفتار تجاوزگرانه برند در قالب شاخصهای تجارب منفی در گذشته، عدم تجانس تصویر ذهنی و نیز خطای برند بینش مناسبی در اختیار مدیران این صنعت قرار میدهد تا بدین وسیله از طریق تقویت حس بخشش برند در برنامههای ارتباطی برند با مشتریان مانع از رفتارهای انطباقی از جمله تغییر بی اختیار برند، شکایت، انتقام و عدم تمایل به خرید گردند.
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی بخشش مصرف کننده در رابطه بین رفتار تجاوزگرانه برند و رفتار انطباقی مصرف کننده بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از منظر شیوه ی گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی بوده و مشتریان حقیقی نمایندگی های ایران خودرو در شهر یزد که در سال 1398 حداقل یک بار از محصولات و خدمات این شرکت استفاده نموده بودند جامعه ی آماری این پژوهش را تشکیل دادند؛ به روش نمونه گیری تصادفی ساده 125 پرسشنامه جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش از آمار توصیفی و نرم افزار SPSS21 استفاده شد و تأیید روابط بین متغیرها و عوامل از طریق تحلیل عاملی تأییدی و تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار SMART PLS 2 انجام گردید. نتایج پژوهش نشان داد رفتار تجاوزگرانه برند بر رفتار انطباقی مصرف کنندگان شرکت ایران خودرو در نمونه مورد بررسی تأثیر مستقیم و معناداری داشته و بخشش برند به عنوان عامل میانجی در رابطه بین رفتار تجاوزگرانه برند و رفتار انطباقی مصرف کنندگان تأثیر می گذارد. این پژوهش به واسطه بررسی یکی از برندهای اصلی خودرو سازی در ایران و به دلیل بررسی رفتارتجاوزگرانه برند در قالب شاخصهای تجارب منفی در گذشته، عدم تجانس تصویر ذهنی و نیز خطای برند بینش مناسبی در اختیار مدیران این صنعت قرار می دهد تا بدین وسیله از طریق تقویت حس بخشش برند در برنامه های ارتباطی برند با مشتریان مانع از رفتارهای انطباقی از جمله تغییر بی اختیار برند، شکایت، انتقام و عدم تمایل به خرید گردند.
Manuscript profile
Jounal of Marketing Management
,
Issue62,Year,
Spring
2024
هدف: این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل صفات شخصيتي مصرف كننده مبتنی بر رویکرد خرید تکانشی انجام شد.
طرح پژوهش/ روش شناسی/ رویکرد: روش شناسی تحقیق حاضر توصیفی-اکتشافی با رویکرد ترکیبی (از نوع متوالی، کیفی-کمی) بود. مراحل انجام شامل: انجام مصاحبه با زنان با تجربه خريد More
هدف: این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل صفات شخصيتي مصرف كننده مبتنی بر رویکرد خرید تکانشی انجام شد.
طرح پژوهش/ روش شناسی/ رویکرد: روش شناسی تحقیق حاضر توصیفی-اکتشافی با رویکرد ترکیبی (از نوع متوالی، کیفی-کمی) بود. مراحل انجام شامل: انجام مصاحبه با زنان با تجربه خريد تكانشي و تحلیل داده ها به کمک روش تحلیل تم برای شکل دهی مدل و سپس آزمون و اعتبارسنجی مدل جهت شناسایی الگوی نهایی. مشارکت کنندگان تحقیق در بخش کیفی عبارت بودند از زنان 2 کشور همسایه حاشيه خليج فارس بانضمام 2 استان جنوبی ايران كه با استفاده از تستهاي آر.اف.ام و بارات (1994) تكانشگري آنان در مصرف لوازم آرایشی اثبات شده بود. در بخش کمی، جامعه آماری شامل کلیه زنان پرمصرف لوازم آرایشی در 3 کشور حاشيه خليج فارس بانضمام زنان استانهای جنوبی ايران. همچنین تحلیل کیفی دادههای حاصل از انجام مصاحبه در تحقیق پیش رو با استفاده از روش تحلیل تم و تحلیل دادههای کمی با استفاده از نرمافزارهای SPSS و SmartPLS 3 و در سطح معناداری 5 درصد انجام شد.
یافته ها: یافتههای حاصل از تحلیل کیفی نشان داد مدل مفهومی تحقیق مشتمل بر متغیرهای: احساس ضرورت خرید، گرایش به خرید تکانشی، رفتار خرید تکانشی، پیامدها،حافظه سپاری و اشباع خرید است که این مدل در بخش کمی مورد آزمون واقع شدکه یافتهها در سطح اطمینان 95 درصد نشان داد به غیر از یک مسیر، کلیه مسیرهای مدل مورد تایید و معنی دارند.
Manuscript profile
Jounal of Marketing Management
,
Issue10,Year,
Spring
2011
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بازارگرایی، نوآوری و وفاداری مشتریان با عملکرد کسب و کار گروه پوشاک پل می باشد؛ در راستای دست یابی به این هدف پرسنل واحدهای تولید، اداری، مالی، بازرگانی، کنترل کیفیت، انبارداری و طراحی گروه پوشاک پل به عنوان جامعه آماری تحقیق جهت جمع آوری داده More
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بازارگرایی، نوآوری و وفاداری مشتریان با عملکرد کسب و کار گروه پوشاک پل می باشد؛ در راستای دست یابی به این هدف پرسنل واحدهای تولید، اداری، مالی، بازرگانی، کنترل کیفیت، انبارداری و طراحی گروه پوشاک پل به عنوان جامعه آماری تحقیق جهت جمع آوری داده ها در نظر گرفته شده و با استفاده از پرسشنامه استاندارد شده در تحقیقات بین المللی مورد سوال قرار گرفتند. متغیرهای اصلی تحقیق عبارتند از: بازارگرایی، عملکرد نوآوری، میزان نوآوری، وفاداری و عملکرد کسب وکار.
روش تحقیق کاربردی و نیز تحلیلی توصیفی بوده و جهت بررسی رابطه بین متغیرها و فرضیه های تحقیق از مدل تحلیل مسیر استفاده شده است. تحلیل داده های تحقیق و آزمون فرضیات بیان گر این است که در گروه پوشاک پل افزایش درجه نوآوری نتیجه افزایش سطح بازارگرایی بوده و این امر خود به عملکرد نوآوری بهتر در شرکت می انجامد؛ نتیجه رشد عملکرد نوآورانه شرکت نیز افزایش وفاداری مشتریان است که در نهایت افزایش سطح عملکرد کسب و کار را به دنبال دارد.
Manuscript profile
Jounal of Marketing Management
,
Issue21,Year,
Winter
2014
طرح مساله: مساله اصلی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین ریسک گریزی و وفاداری به نام تجاری و نقشی که متغیرهای اعتماد به نام تجاری و احساسات مشتری در مورد نام تجاری در این رابطه دارند است.
روش تحقیق: جهت دستیابی به هدف پژوهش 379 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و More
طرح مساله: مساله اصلی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین ریسک گریزی و وفاداری به نام تجاری و نقشی که متغیرهای اعتماد به نام تجاری و احساسات مشتری در مورد نام تجاری در این رابطه دارند است.
روش تحقیق: جهت دستیابی به هدف پژوهش 379 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم، انتخاب شده تا مجموعهای از دادهها برای نامهای تجاری مختلف لپتاپ جمعآوری گردد؛ روش تحقیق حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی از نوع پیمایشی است و به علت بررسی روابط همزمان بین چندین متغیر بررسی میگردد از نوع همبستگی است.
ابزار جمعآوری دادهها و تکنیک به کار رفته: ابزار این تحقیق، ابزاری مرکب از کتابخانهای و میدانی محسوب میشود. ازتکنیک معادلات ساختاری و از نرمافزار لیزرلبه منظور آزمون فرضیهها استفاده شده است.
Manuscript profile
Jounal of Marketing Management
,
Issue12,Year,
Autumn
2011
مفهوم بازاریابی بیانگر این است که فعالیت هر واحد تجاری با شناسایی مشتریان و نیازهای آن ها شروع می شود و یک سازمان مسئول جلب رضایت مشتریان است نه فقط تولید و فروش کالا یا خدمت؛ و تنها تا زمانی که قادر به برآوردن موفق نیازها و خواسته های مشتریانش باشد امکان ادامه حیات برا More
مفهوم بازاریابی بیانگر این است که فعالیت هر واحد تجاری با شناسایی مشتریان و نیازهای آن ها شروع می شود و یک سازمان مسئول جلب رضایت مشتریان است نه فقط تولید و فروش کالا یا خدمت؛ و تنها تا زمانی که قادر به برآوردن موفق نیازها و خواسته های مشتریانش باشد امکان ادامه حیات برای وی وجود خواهد داشت .بر همین اساس بسیاری از محققین به تدوین روش ها و مدل هایی جهت کاربردی نمودن این مفهوم پرداختند و از آن جایی که موفقیت سازمان ها در گرو ایجاد یک مزیت رقابتی پایدار بوده و کلید ایجاد این مزیت نیز خلق ارزش ممتاز برای مشتریان عنوان گردیده بود؛ تمرکز بر مشتریان، رقبا و سایر فاکتورهای تاثیرگذار در بازار به عنوان یک فرهنگ غالب در سازمان یا در قالب مجموعه منسجمی از فعالیت های هدف دار به سمت بازار تحت عنوان مفاهیم جامعی از قبیل بازارگرایی و مشتری مداری در عمل مورد استفاده قرار گرفت. پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین بازارگرایی توسعه یافته و عملکرد کسب و کار پرداخته است؛ بدین منظور شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار که تولید کننده کالای مصرفی بودند جامعه آماری تحقیق حاضر را تشکیل دادند. متغیرهای اصلی این تحقیق عبارتند از: بازارگرایی توسعه یافته (EMO)، معیار عملکرد مالی کسب و کار (نرخ بازده دارایی هاROA))) و معیارعملکرد اقتصادی کسب و کار (ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده (REVA))؛ در تحقیق حاضر از استنباط آماری، روش های آماری پارامتریک و ناپارامتریک، آزمون همبستگی اسپیرمن و کندال و پیرسون استفاده شده است.
برای محاسبه معیارهای عملکرد کسب و کار اطلاعات لازم از صورت های مالی شرکت های مورد بررسی استخراج شده و داده های مورد نیاز جهت بررسی میزان بازارگرایی شرکت ها نیز از طریق پرسشنامه استاندارد شده در تحقیقات بین المللی حاصلگردیده است. به منظور سنجش بازارگرایی پرسشنامه خام به همراه نامه ای از سوی دانشگاه به هر شرکت ارائه شده و پس از پیگیری های مکرر و دستیابی به 23 پرسشنامه تکمیل شده و محاسبه معیارهای عملکرد با استفاده از فرمول های مورد تایید تجزیه وتحلیل های آماری بر روی فرضیات انجام شد؛ نتایج تحقیق نشان داد که بینبازارگرایی توسعه یافته و نرخ بازده دارایی ها رابطه معناداری وجود دارد ولیکن بازارگرایی توسعه یافته با ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده همبستگی ندارد.
Manuscript profile
Jounal of Marketing Management
,
Issue7,Year,
Autumn
2009
این پژوهش ب همنظور ارزیابی کیفیت خدمات در دفاتر پلیس +10با استفاده از روش سروکوال کهابزاری برای اندازه گیری کیفیت خدمات و شناسایی و تحلیل شکاف های موجود بین انتظارات و ادراکاتدریافت کنندگان خدمات می باشد، انجام گرفته است. در این تحقیق به بررسی میزان شکاف بیندر هر یک از More
این پژوهش ب همنظور ارزیابی کیفیت خدمات در دفاتر پلیس +10با استفاده از روش سروکوال کهابزاری برای اندازه گیری کیفیت خدمات و شناسایی و تحلیل شکاف های موجود بین انتظارات و ادراکاتدریافت کنندگان خدمات می باشد، انجام گرفته است. در این تحقیق به بررسی میزان شکاف بیندر هر یک از ابعاد پنج گانه کیفیت پلیس + 10 انتظارات و خدمات ادراک شده توسط مشتریان دفاترخدمات و سپس رتبه بندی ابعاد کیفیت خدمات بر مبنای میزان اهمیت هر یک از ابعاد، از نظر مشتریانبه عنوان اهداف اصلی تحقیق پیگیری شده است. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و با توجه بهنوع و ماهیت مسئله، اهداف و سوال های تحقیق توصیفی می باشد و برای جمع آوری اطلاعات از روشدر شهر پلیس+ 10 پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان دفاترتهران تشکیل می دهند. از روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای استفاده شده است و از این جامعه،نمونه ای آماری با حجم 283 نفر تعیین شده و سپس پرسشنامه ای استاندارد و مورد مراجعه در تحقیقاتبین المللی بین اعضای نمونه آماری توزیع گردیده است و داده های جمع آوری شده با استفاده از روش هایدو نمونه مستقل)، t) آماری پارامتریک و ناپارامتریک شامل آزمو نهای: مقایسه دو میانگین مستقلتک نمونه، جهت t آزمون رتبه های علامت دار ویل کاکسون، آزمون رتبه بندی فریدمن و آزمون مقایسهآزمون فرضیات پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج به دست آمده از انجام تحقیق بیانگر این است که بین خدمات مورد انتظار مشتریان و خدمات ارائه شده به آنها از سوی دفاتر پلیس +10 در کلیه ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات شکاف وجود دارد و از نظر اهمیت نسبی هر یک از ابعاد نیز اطمینان به عنوان مهم ترین بُعد و پس از آن به ترتیب ابعاد قابلیت اعتماد، پاسخگویی و همدلی قرار دارند و موارد ملموس، کم اهمیت ترین بُعد شناخته شده است علاوه بر این بیشترین میزان شکاف بین انتظارات و ادراکات در مورد بُعد موارد ملموس و کمترین میزان شکاف در این زمینه به بُعد قابلیت اعتماد مربوط است.
Manuscript profile
Jounal of Marketing Management
,
Issue8,Year,
Spring
2010
این پژوهش به منظور ار زیابی کیفیت خدمات بانک ملی با استفاده از روش سروکوال که ابزاری برای اندازه گیری کیفیت خدمات و شناسایی و تحلیل شکاف های موجود بین انتظارات و ادراکات دریافت کنندگان خدمات می باشد انجام گرفته است .در تحقیق حاضر به بررسی میزان شکاف بین انتظارات و خدمات More
این پژوهش به منظور ار زیابی کیفیت خدمات بانک ملی با استفاده از روش سروکوال که ابزاری برای اندازه گیری کیفیت خدمات و شناسایی و تحلیل شکاف های موجود بین انتظارات و ادراکات دریافت کنندگان خدمات می باشد انجام گرفته است .در تحقیق حاضر به بررسی میزان شکاف بین انتظارات و خدمات ادراک شده توسط مشتریان بانک ملی در هریک از ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات پرداخته شده و سپس رتبه بندی ابعاد کیفیت خدمات بر مبنای میزان اهمیت هر یک از ابعاد از نظر مشتریان به عنوان هدف اصلی تحقیق پیگیری شده است. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی وبا توجه به نوع و ماهیت مسئله و نیز اهداف و سوالات تحقیق توصیفی می باشد؛ برای جمع آوری داده های تحقیق نیز از روش پیمایش (پرسشنامه) استفاده شده است . جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان بانک ملی شهر یزد که از بین خدمات مختلف مرتبط با بانکداری الکترونیک حداقل از ملی کارت برخوردار باشند تشکیل می دهند و به منظور انتخاب نمونه معرف جامعه آماری از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شده و نمونه ای با حجم 385 نفر از طریق پرسشنامه استاندارد ومورد مراجعه در تحقیقات بین المللی مورد پرسش و نظرخواهی قرار گرفته اند.
Manuscript profile
Jounal of Marketing Management
,
Issue15,Year,
Summer
2012
هدف اصلی این پژوهش بررسی گرایش به بازار در بانک های خصوصی و دولتی و چگونگی تاثیر آن بر ادراک مشتریان از کیفیت خدمات بانکی دریافت شده توسط ایشان می باشد؛ به این منظور بانک های خصوصی و دولتی در سطح شهر یزد به عنوان جامعه آماری برای این پژوهش در نظر گرفته شده و برای More
هدف اصلی این پژوهش بررسی گرایش به بازار در بانک های خصوصی و دولتی و چگونگی تاثیر آن بر ادراک مشتریان از کیفیت خدمات بانکی دریافت شده توسط ایشان می باشد؛ به این منظور بانک های خصوصی و دولتی در سطح شهر یزد به عنوان جامعه آماری برای این پژوهش در نظر گرفته شده و برای انتخاب بانک های نمونه از روش نمونه گیری طبقه ای و جهت انتخاب مشتریان در بانک های منتخب از روش تصادفی ساده استفاده شده است؛ روش تحقیق حاضر کاربردی و همبستگی بوده و تحلیل داده ها نیز با کمک آزمون های t، مقایسه میانگین رتبه ای ویل کاکسون، من ویتنی، کروسکال والیس و همچنین آزمون رتبه بندی فریدمن و آزمون همبستگی پیرسون انجام شده است. تحلیل داده های حاصل از اجرای تحقیق نشان می دهد که میزان گرایش دو بانک خصوصی و دولتی به بازار تفاوت معناداری با یکدیگر نداشته و بین گرایش به بازار و ادراک مشتریان از کیفیت خدمات بانکی نیز ارتباط معنادار خطی مشاهده نشد.
Manuscript profile
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر ویژگیهای منتخب فردی بر رفاه حسابداران حرفهای با توجه به نقش میانجی اخلاق اسلامی و جو اخلاقی سازمان است. با استفاده از متغیرویژگیهای منتخب فردی به عنوان متغیر مستقل و متغیر رفاه ذهنی (رضایت از زندگی) به عنوان متغیر وابسته و متغیر اخلاق اس More
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر ویژگیهای منتخب فردی بر رفاه حسابداران حرفهای با توجه به نقش میانجی اخلاق اسلامی و جو اخلاقی سازمان است. با استفاده از متغیرویژگیهای منتخب فردی به عنوان متغیر مستقل و متغیر رفاه ذهنی (رضایت از زندگی) به عنوان متغیر وابسته و متغیر اخلاق اسلامی و جو اخلاقی سازمان به عنوان متغیرهای میانجی مدل تحقیق شکل گرفته است. روشتحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی بوده و بر حسب روش تحقیقی همبستگی است که با بکارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی دادههای مورد نیاز جمعآوری شده است. جامعه آماری این تحقیق، حسابداران و حسابرسان فعال در شرکتهای مختلف سطح استان یزد بوده و از روش نمونهگیری تصادفی استفاده و تعداد 210 نمونه قابل قبول جمعآوری گردیده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده نرم افزار لیزرل انجام شده و نتایج تحقیق نشان داد که ویژگیهای منتخب فردی از طریق جو اخلاقی سازمان بر روی رفاه تاثیر مثبت میگذارد، ولی از طریق اخلاق اسلامی تاثیری ندارد.
این تحقیق میتواند در راستای نتایج حاصل از آن، به دلیل ارائهی اطلاعات مفید در حوزهی رفاه، برای محققان و افراد شاغل در زمینه حسابداری و حسابرسی ارزشمند باشد. به علاوه، پیشنهاداتی را برای بهبود و اثربخشی بیشتر نتایج حاصل از آن ارائه میدهد
Manuscript profile
چکیدههدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واحد سازمانی حسابداری در اتخاذ تصمیمات برون سپاری شرکت هایفعال در صنعت نساجی شهرستان یزد است. مدل این تحقیق با استفاده از متغیرهای شدت رقابت، اندازه ی شرکت،عملکرد شرکت، راهبرد رهبری هزینه و راهبرد تمایز به عنوان متغیر مستقل و میزان مشارک More
چکیدههدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واحد سازمانی حسابداری در اتخاذ تصمیمات برون سپاری شرکت هایفعال در صنعت نساجی شهرستان یزد است. مدل این تحقیق با استفاده از متغیرهای شدت رقابت، اندازه ی شرکت،عملکرد شرکت، راهبرد رهبری هزینه و راهبرد تمایز به عنوان متغیر مستقل و میزان مشارکت واحد سازمانیحسابداری در اتخاذ تصمیمات برون سپاری به عنوان متغیر وابسته، شکل گرفته است. روش تحقیق این پژوهش، ازنظر هدف، کاربردی بوده و بر حسب روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که با بکارگیری ابزار پرسش نامهو روش پیمایشی، داده های مورد نیاز جمع آوری شده است. جامعه ی آماری این پژوهش، شرکت های فعال درصنعت نساجی شهرستان یزد بوده است و از روش نمونه گیری طبقه ای برای انتخاب نمونه استفاده شده و تعداد175 نمونه قابل قبول جمع آوری شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگیپیرسون و اسپیرمن انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که رابطه ی معنی داری بین شدت رقابت و اندازه یشرکت با میزان مشارکت واحد حسابداری در اتخاذ تصمیمات برون سپاری وجود دارد و بین عملکرد شرکت،راهبرد رهبری هزینه و راهبرد تمایز با میزان مشارکت واحد حسابداری در اتخاذ تصمیمات برون سپاری رابطه یمعنی داری وجود ندارد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications