• Home
  • عادله محمدی

    List of Articles عادله محمدی


  • Article

    1 - بررسی اثرات رشد گردشگری بر تولید ناخالص داخلی، نمونه موردی ایران
    Applied Economics , Issue 5 , Year , Winter 1397
    گردشگری به عنوان یکی از بخشهای عمده اجتماعی واقتصادی جهان شکل گرفته و می‌تواند تاثیر انکارناپذیری در عملکرد کلان اقتصادی کشورها داشته باشد؛ اقتصاد تک محصولی دلیل مناسبی برای گسترش توریسم به جهت تنوع بخشی به اقتصاد است، چون اقتصاد کشورهایی که متکی به یک درآمد می باشند با More
    گردشگری به عنوان یکی از بخشهای عمده اجتماعی واقتصادی جهان شکل گرفته و می‌تواند تاثیر انکارناپذیری در عملکرد کلان اقتصادی کشورها داشته باشد؛ اقتصاد تک محصولی دلیل مناسبی برای گسترش توریسم به جهت تنوع بخشی به اقتصاد است، چون اقتصاد کشورهایی که متکی به یک درآمد می باشند با کمترین تغییرات قیمتی در بازارهای بین‌المللی یا تحریم اقتصادی از طرف کشورهای قدرتمند دنیا، سریع تحت تأثیر قرار می‌گیرد. تحقیق حاضر قصد دارد به بررسی اثرات تغییرات گردشگری بر تولید ناخالص داخلی کشور بپردازد تا از این طریق بتوان جایگاه فعلی گردشگری در اقتصاد کشور ایران را شناسایی کرده و سپس برای افزایش نقش و سهم آن در اقتصاد برنامه ریزی و اقدامات لازم انجام شود. در این راستا با استفاده از رویکردی پس رویدادی رابطه بین تولید ناخالص داخلی به تغییرات رشد گردشگری بررسی می‌شود. برای نیل به این هدف، با توجه به خصلت زمانی متغیرها، از روش مدلسازی VECM به منظور تعیین میزان و شدت رابطه بین متغیر‌های مرتبط با گردشگری و تولید ناخالص داخلی استفاده گردیده است. بر اساس نتایج مدل VECM، اثر کوتاه مدت تغییرات درآمد بخش گردشگری بر تولید ناخالص داخلی معنا دار(غیر صفر) و معادل 0.73 می باشد که از نظر آماری در سطح 5 درصد معنادار است و اثر کوتاه مدت تغییرات تعداد گردشگران بر تولید ناخالص داخلی معنا دار(غیر صفر) و معادل 0.46 می باشد که از نظر آماری در سطح 5 درصد معنادار است لذا اتخاذ سیاست‌های افزایش دهنده درآمد بخش گردشگری می تواند جزء ابزارهای موثر در افزایش تولید ناخالص داخلی باشد. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی تأثیر ارزش، اثربخشی و ریسک درک شده از سوی مصرف‌کننده بر قصد وی برای خرید محصولات سبز (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران)
    Jounal of Marketing Management , Issue 4 , Year , Winter 2018
    هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ارزش، اثربخشی و ریسک درک شده از سوی مصرف‌کننده بر قصد وی برای خرید محصولات سبز در بین مصرف‌کنندگان جوان می‌باشد. . با استفاده از متغیر های رفتار آگاهانه ی مصرف کننده در خرید، اثربخشی درک شده از سوی مصرف کننده،نگرانی زیست محیطی ،ارزش درک شده More
    هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ارزش، اثربخشی و ریسک درک شده از سوی مصرف‌کننده بر قصد وی برای خرید محصولات سبز در بین مصرف‌کنندگان جوان می‌باشد. . با استفاده از متغیر های رفتار آگاهانه ی مصرف کننده در خرید، اثربخشی درک شده از سوی مصرف کننده،نگرانی زیست محیطی ،ارزش درک شده ی سبز،ریسک درک شده ی سبز، به عنوان متغیر مستقل، و مقاصد خرید سبزبه عنوان متغیرهای وابسته، مدل تحقیق شکل گرفته است. روش تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی بوده و بر حسب روش تحقیق، توصیفی است که با بکارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی دادههای مورد نیاز جمعآوری شده است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران می باشد و از روش نمونه گیری به روش تصادفی استفاده گردیده و تعداد400 نمونه قابل قبول جمع‌آوری گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL انجام شده و نتایج پژوهش نشان می دهد که تاثیر متغیرهای رفتارآگاهانه ، ارزش درک شده و همچنین اثربخشی درک شده از سوی مصرف کننده برروی قصد خرید سبز مورد تایید قرارگرفت و نیز ریسک درک شده و نگرانی زیست محیطی متغیرهایی هستند که تاثیرشان بر قصد خرید سبز در نمونه مورد بررسی به تایید نرسید. Manuscript profile

  • Article

    3 - بررسی تاثیر ارزش، اثربخشی و ریسک درک شده از سوی مصرف‌ کننده بر قصد خرید محصولات سبز (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران)
    Jounal of Marketing Management , Issue 2 , Year , Autumn 2015
    هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ارزش، اثربخشی و ریسک درک شده از سوی مصرف ‌کننده بر قصد خرید محصولات سبز در بین مصرف‌ کنندگان جوان می‌باشد. با استفاده از متغیرهای رفتار آگاهانه‌ی مصرف ‌کننده در خرید، اثربخشی درک شده از سوی مصرف‌ کننده، نگرانی زیست‌ محیطی، ارزش درک شده‌ی سب More
    هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ارزش، اثربخشی و ریسک درک شده از سوی مصرف ‌کننده بر قصد خرید محصولات سبز در بین مصرف‌ کنندگان جوان می‌باشد. با استفاده از متغیرهای رفتار آگاهانه‌ی مصرف ‌کننده در خرید، اثربخشی درک شده از سوی مصرف‌ کننده، نگرانی زیست‌ محیطی، ارزش درک شده‌ی سبز، ریسک درک شده‌ی سبز، به‌ عنوان متغیر مستقل، و قصد خرید سبز به ‌عنوان متغیرهای وابسته، مدل تحقیق شکل ‌گرفته است. روش تحقیق حاضر، از نظر هدف کاربردی بوده و برحسب روش تحقیق، توصیفی است که با به‌ کارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی داده‌های مورد نیاز جمع‌آوری ‌شده است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران می‌باشد و از روش نمونه‌ گیری به روش تصادفی استفاده گردیده و تعداد 400 نمونه قابل ‌قبول جمع‌آوری گردید. تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارSPSS و LISREL انجام ‌شده و نتایج پژوهش نشان می‌دهد که تاثیر متغیرهای رفتار آگاهانه، ارزش درک شده و همچنین اثربخشی درک شده از سوی مصرف‌ کننده بر روی قصد خرید سبز مورد تایید قرار گرفت و نیز ریسک درک شده و نگرانی زیست‌ محیطی متغیرهایی هستند که تاثیرشان بر قصد خرید سبز در نمونه مورد تبیین به تایید نرسید. Manuscript profile

  • Article

    4 - روش شناسی علامه مجلسی در تفسیر آیات الاحکام
    Journal of Islamic Jurisprudence and Law , Issue 1 , Year , Winter 2016
    تفسیر فقهی، یکی از قدیمی ترین و سودمندترین روش های تفسیر قرآن است که مفسر در آن احکام فقهی را از میان آیات الاحکام استخراج می کند. بنابراین، تفاسیر متعددی با سلیقه ها و روش های مختلف نگاشته شده است که شناخت این روش ها به درک بهتر مقصود خدا کمک می کند. این تفاسیر را نه ت More
    تفسیر فقهی، یکی از قدیمی ترین و سودمندترین روش های تفسیر قرآن است که مفسر در آن احکام فقهی را از میان آیات الاحکام استخراج می کند. بنابراین، تفاسیر متعددی با سلیقه ها و روش های مختلف نگاشته شده است که شناخت این روش ها به درک بهتر مقصود خدا کمک می کند. این تفاسیر را نه تنها در کتب تفسیری یا آیات الاحکام بلکه در میان کتب فقهی یا روایی نیز می توان یافت. یکی از این منابع، کتاب صد و ده جلدی (بحارالانوار) علامه مجلسی می باشد. این اثر اگر چه حدیثی است؛ اما توضیحات ارزشمندش پیرامون آیات و روایات، آن را به یک دایره المعارف شیعه تبدیل نموده است. در این مقاله، ابتدا با روشی توصیفی- تحلیلی و با ابزار گردآوری اطلاعات کتابخانه ای واسنادی، تعریفی از آیات الاحکام بیان گردیده و در ادامه به توضیحاتی درباره تاریخچه کتب معروف آیات الاحکام و نحوه نگارش آن ها پرداخته شده است. در آخر هم سخنانی پیرامون مرحوم مجلسی، روش تفسیری ایشان به همراه دیدگاه های برخی از علمای شیعه ذکر شده است. Manuscript profile