• Home
  • علی رشیدپور

    List of Articles علی رشیدپور


  • Article

    1 - الگوی مفهومی مدیریت توجه در سیمای جمهوری اسلامی ایران
    Media Studies , Issue 1 , Year , Summer 2023
    پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مدیریت توجه در تلویزیون با تأکید بر سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت. روش پژوهش ترکیبی در دو فاز کیفی وکمی است. در فاز اول روش پژوهش کیفی - استقرایی است و از روش نظریه زمینه‌ای استراوس-کوربین استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه More
    پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مدیریت توجه در تلویزیون با تأکید بر سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت. روش پژوهش ترکیبی در دو فاز کیفی وکمی است. در فاز اول روش پژوهش کیفی - استقرایی است و از روش نظریه زمینه‌ای استراوس-کوربین استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختمند بود که به سه روش کدگذاری باز محوری و انتخابی، تجزیه‌وتحلیل شد. مشارکت‌کنندگان متخصصان موضوعی واجد شرایط ورود به مصاحبه بودند که از طریق نمونه‌گیری نظری تا 15 نفر به سطح اشباع داده‌ها رسید. روش پژوهش در قسمت کمی توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان رسانه بودند که از این میان به روش نمونه‌گیری سهل الوصول تعداد 150 نفر به عنوان حجم نمونه برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده بخش کمی، پرسش‌نامه محقق ساخته بر گرفته از بخش کیفی بود که اعتبار محتوایی آن توسط متخصصان و اعتبار صوری آن توسط تعدادی از پاسخ‌گویان تأیید شد. پایایی ابزار نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 برآورد گردید. نتایج بخش کیفی با 21 مقوله کلی در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط علی (انباشت اطلاعات، ویژگی‌های مخاطب، سیاست رقابتی، سیاست تولیدکننده، اقتضائات محیطی) پدیده محوری (مدیریت توجه)، شرایط زمینه‌ساز (رصد فرهنگی، سازمان خبره چابک، اخلاق حرفه‌ای)، شرایط مداخله‌گر (جذابیت محتوایی، رقابت‌پذیری، مدیریت سرمایه، مداخله سیاسی) راهبردها (آفرینش دیداری و شنیداری، تولید ناب، تمرکز بر مخاطب، توسعه سرمایه اجتماعی و فرهنگی، گفتمان‌سازی) و پیامدها (مدیریت مخاطب، تغییر عملکرد، فهم‌پذیر بودن پیام) قرار گرفت. نتایج بخش کمی نشان داد مدل ارائه شده از مدیریت توجه در تلویزیون با تأکید بر سیمای جمهوری اسلامی ایران از برازش مطلوب برخوردار است Manuscript profile

  • Article

    2 - واکاوی تأثیراستفاده از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه بر هویت فرهنگی دانشجویان
    Journal of Cultural Management , Issue 5 , Year , Winter 2023
    هدف پژوهش: در جامعه امروز ایران شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه وضعیت جدیدی را برای کاربران فراهم کرده و مرزهای تازه‌ای را در شکل‌گیری هویت فرهنگی جوانان پدید آورده‌اند. از این رو هدف این تحقیق واکاوی تأثیراستفاده از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه بر هویت فرهنگی دانشجویان است. More
    هدف پژوهش: در جامعه امروز ایران شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه وضعیت جدیدی را برای کاربران فراهم کرده و مرزهای تازه‌ای را در شکل‌گیری هویت فرهنگی جوانان پدید آورده‌اند. از این رو هدف این تحقیق واکاوی تأثیراستفاده از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه بر هویت فرهنگی دانشجویان است. روش پژوهش: این تحقیق از لحاظ نتیجه، جزء تحقیقات توسعه‌ای، از لحاظ هدف اکتشافی و بر مبنای استراتژی تحقیق از نوع میدانی است. روش‌شناسی تحقیق از نوع کیفی است. جامعه آماری: جامعه آماری اساتید دانشگاهی حوزه فرهنگ و رسانه بود به منظور مصاحبه از نمونه‌گیری هدفمند استفاده و در نهایت 20 مصاحبه‌ انجام شد. روش انجام پژوهش: در این تحقیق از روش کد گذاری داده ها از نوع باز، محوری و انتخابی استفاده شد و در مرحله کدگذاری اولیه تعداد 300 کد شناسایی شد و سپس از بین کدهای اولیه در مرحله دوم کدگذاری باز تعداد 198 کد شناسایی و در مرحله کدگذاری محوری 44 کد در قالب 3 مقوله (شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله ای) دسته‌بندی شدند و در نهایت منجر به ارائه یک مدل برخواسته از داده‌های تجربی شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و تبدیل آن‌ها به اطلاعات قابل استفاده در مدل از روش نظریه زمینه‌ای یا مبنایی بهره گرفته شد. یافته‌ها و نتیجه‌گیری: برمبنای یافته‌های این پژوهش، برای ابعاد مختلف هویت فرهنگی در زمینه شبکه‌های اجتماعی که مخاطب اصلی آن‌ها جوانان هستند، راهکارهایی ارائه شده است. Manuscript profile

  • Article

    3 - طراحی مدل سنجش بهره وری در سازمان های فرهنگی ایران ( مورد مطالعه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران )
    Journal of Cultural Management , Issue 5 , Year , Summer 2022
    مقدمه و هدف پژوهش: فرهنگ از طریق ترویج ارزش‌های مشترک درون گروه که راه‌های انجام فرایندهای اقتصادی تولید توسط اعضای گروه را تعیین می‌کنند بر کارایی اقتصادی می‌تواند تأثیر بگذارد. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل سنجش بهره‌وری در سازمان‌های فرهنگی ایران بود.جامعه آماری شامل مدیر More
    مقدمه و هدف پژوهش: فرهنگ از طریق ترویج ارزش‌های مشترک درون گروه که راه‌های انجام فرایندهای اقتصادی تولید توسط اعضای گروه را تعیین می‌کنند بر کارایی اقتصادی می‌تواند تأثیر بگذارد. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل سنجش بهره‌وری در سازمان‌های فرهنگی ایران بود.جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بود که به تعداد 306 نفر در بخش کمی و 12 نفر در بخش کیفی انتخاب شد.روش پژوهش: این پژوهش با رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) درصدد طراحی مدل سنجش بهره‌وری در سازمان‌های فرهنگی ایران است که در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران انطباق‌پذیری دارد.از نظر روش گردآوری اطلاعات 5 مؤلفه اصلی و 58 مؤلفه فرعی از ادبیات موضوع به روش تحلیل مضمون استخراج شده و از طریق اجرای روش دلفی با حضور نخبگان دانشگاهی و خبرگان سازمان‌های فرهنگی به اجماع گذاشته شد که در نهایت 21 مفهوم به عنوان ابعاد نهایی مدل شناسایی شد.یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد، وضعیت مؤلفه‌های اصلی سبک مدیریت، ویژگی فردی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، عوامل اقتصادی و محیطی در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از نظر نمونه مورد پژوهش دارای همبستگی مناسب بودند.نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که افزایش بهره‌وری با 5 مولفه ارتباطی مستقیمی دارد که با رشد نسبت ستاده به نهاده با کاهش هزینه‌ها به طور مستقیم تاثیر مثبت دارد و مولفه عواملی محیطی در بعد کارایی و اثربخشی تاثیر یکسانی بر بهره‌وری این سازمان داشت. Manuscript profile

  • Article

    4 - شناسایی مؤلفه‌های فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان
    Journal of Cultural Management , Issue 49 , Year , Autumn 2020
    مقدمه و هدف پژوهش: دانشگاه به‌عنوان یک نهاد اجتماعی بر قواعد مشخص و فرهنگ خاص خود متکی است. از این منظر، فرهنگ دانشگاهی به نظام باورها، انتظارات و اعمال فرهنگی دربارۀ این‌که چگونه باید به‌ نحو دانشگاهی عمل کرد، گفته می‌شود لذا این پژوهش با هدف واکاوی تجربیات اساتید دانش More
    مقدمه و هدف پژوهش: دانشگاه به‌عنوان یک نهاد اجتماعی بر قواعد مشخص و فرهنگ خاص خود متکی است. از این منظر، فرهنگ دانشگاهی به نظام باورها، انتظارات و اعمال فرهنگی دربارۀ این‌که چگونه باید به‌ نحو دانشگاهی عمل کرد، گفته می‌شود لذا این پژوهش با هدف واکاوی تجربیات اساتید دانشگاه فرهنگیان درباره‌ی مؤلفه‌های فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. روش پژوهش: از رویکرد کیفی با روش پدیدارشناسی از طریق مصاحبه عمیق بدون ساختار با تعداد 16 نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان که به روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب گردیده بودند، انجام گردیده و در تحلیل داده‌ها از راهبرد هفت مرحله‌ای کلایزی استفاده نموده است. یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از دست‌یابی به هفت مولفه‌ی اصلی فرهنگ دانشگاهی است. تحت عنوان: هویت ملی و مذهبی، ارزش‌های فرهنگی، ارتقای ارزش‌های پژوهشی، آموزشی، فعالیت‌های فرهنگی، تقویت فرهنگ مادی، هنجارهای دانشگاه در دانشگاه فرهنگیان می‌باشد ارتقای ارزش‌های که هر یک از این ابعاد مقوله‌های فرعی مربوط به خود را به صورت کامل در پژوهش بیان می‌دارد. نتیجه گیری: ابعاد فرهنگ دانشگاهی مطرح شده در این مقاله می‌تواند به‌عنوان ملاکی برای سنجش فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد. Manuscript profile

  • Article

    5 - شایستگی‌های فرهنگی هوادار در ورزش فوتبال
    Sociological Studies in Sport , Issue 11 , Year , Summer 2024
    هدف: با توجه به این که فوتبال به عنوان یک ورزش پرطرفدار، بر محور هوادار استوار است، اهمیت شایستگی‌های فرهنگی هوادار با وجود محیط‌های چند فرهنگی به یک مسئله مهم بدل شده است. پژوهش حاضر برای درک آن قصد دارد تجربه زیسته هواداران در ورزش فوتبال را واکاوی نماید. هدف پژوهش پد More
    هدف: با توجه به این که فوتبال به عنوان یک ورزش پرطرفدار، بر محور هوادار استوار است، اهمیت شایستگی‌های فرهنگی هوادار با وجود محیط‌های چند فرهنگی به یک مسئله مهم بدل شده است. پژوهش حاضر برای درک آن قصد دارد تجربه زیسته هواداران در ورزش فوتبال را واکاوی نماید. هدف پژوهش پدیدارشناسی تجربه زیسته هواداران در ورزش فوتبال در زمینه درک شایستگی‌های فرهنگی هوادار است. روش‌ پژوهش: پدیدارشناسی از نوع توصیفی و مبتنی بر مدل کولایزی می‌باشد. جامعه پژوهش اعضای کانون هواداران ورزشی باشگاه سپاهان اصفهان و مدیران فرهنگی باشگاه بودند. از این میان با 20 نفر نمونه پژوهش به اشباع داده رسید. روش نمونه‌گیری هدفمند وابسته به معیار و غیرمتجانس بود. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. اعتبار داده‌ها از طریق ممیزان بیرونی، توصیف عمیق، بازگشت به مصاحبه‌شوندگان و دو کدگذار تائید شد. یافته‌های پژوهش: یافته‌های پژوهش پس از پیاده‌سازی اطلاعات و کدگذاری داده‌ها در سه مقوله شامل شایستگی‌های شناختی، عاطفی و رفتاری دسته‌بندی شدند. بعد شایستگی‌های شناختی شامل توسعه سواد هواداری، کنترل شکاف آگاهی، پرهیز از جانب‌داری اجتماعی و فرهنگی، تقویت حافظه فرهنگی مثبت و قابلیت‌های نگرشی و بعد شایستگی‌های رفتاری شامل خودکارآمدی فرهنگی، پایش فرهنگی، الگوسازی و مسئولیت اجتماعی و فرهنگی و شایستگی‌های عاطفی شامل توسعه سرمایه عاطفی، تقویت خودخواستگی، بازتولید فرهنگ جوانی و تقویت فرهنگ زنانه است. نتیجه‌گیری: ظرفیت علاقه‌مندان به ورزش در پذیرش کانون هواداری به عنوان یک قابلیت دارای ارزش‌افزوده برای باشگاه ورزشی وجود دارد. توجه به شایستگی‌های فرهنگی سبب ایجاد مزیت رقابتی برای باشگاه‌هایی است که کانون هواداری را توسعه می‌دهند. Manuscript profile

  • Article

    6 - واکاوی تجربه زیسته هواداران از چالش‌های توسعه فرهنگ هواداری ورزش فوتبال موردمطالعه باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان
    Sociological Studies in Sport , Issue 7 , Year , Summer 2024
    هدف: به واسطه اهمیت راهبردی حضور فیزیکی هواداران در ورزشگاه‌ها و تنظیم مناسبات ورزشی و جایگاه آن‌ها در توسعه فرهنگ هواداری درک چالش‌هایی که فراروی هواداران ورزش فوتبال قرار دارد مسئله قابل توجهی به شمار می‌رود که مستقل از ظرفیت‌های ایجاد شده توسط کانون‌ها و باشگاه‌های و More
    هدف: به واسطه اهمیت راهبردی حضور فیزیکی هواداران در ورزشگاه‌ها و تنظیم مناسبات ورزشی و جایگاه آن‌ها در توسعه فرهنگ هواداری درک چالش‌هایی که فراروی هواداران ورزش فوتبال قرار دارد مسئله قابل توجهی به شمار می‌رود که مستقل از ظرفیت‌های ایجاد شده توسط کانون‌ها و باشگاه‌های ورزشی نیازمند واکاوی و بازخوانی از منظر هواداران است. ازاین‌رو هدف پژوهش حاضر واکاوی تجربه زیسته هواداران از چالش‌های توسعه فرهنگ هواداری ورزش فوتبال است.روش پژوهش: روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی با رویکرد توصیفی و مبتنی بر مدل کولایزی می‌باشد. جامعه پژوهش اعضای کانون هواداران ورزشی باشگاه سپاهان اصفهان و مدیران فرهنگی باشگاه بودند. از این میان نمونه پژوهش با 20 نفر به اشباع داده رسید. روش نمونه‌گیری هدفمند وابسته به معیار و غیرمتجانس بود. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. اعتبار داده‌ها از طریق ممیزان بیرونی، توصیف عمیق، بازگشت به مصاحبه‌شوندگان و دو کدگذار تائید شد. یافته‌های پژوهش: یافته‌های پژوهش پس از پیاده‌سازی اطلاعات و کدگذاری داده‌ها در چند مقوله شامل بازمهندسی افکار هواداران در فرهنگ توسعه، گرایش روز افزون به مصرف رسانه‌ای، نگرش ابزاری به هواداران، زنانه شدن ورزش، مسئولیت اجتماعی هواداران، صلاحیت فرهنگی-اجتماعی هواداران و کسب‌وکار هواداران دسته‌بندی شدند.نتیجه‌گیری: توسعه فرهنگ هواداری مستلزم آمادگی برای مواجهه با چالش‌هایی است که بخش عمده‌ای از آن از طریق افزایش مهارت‌های فردی و میان فردی و توسط هواداران قابل انجام است؛ نتایج این پژوهش در تقویت و بازسازی نگرش‌های مدیران و برنامه ریزان کانون‌های هواداری برای توسعه فرهنگ هواداری تأثیرگذار خواهد بود. Manuscript profile

  • Article

    7 - طراحی الگوی اثربخش اقتصادی خانواده با رویکرد فرهنگی
    Islamic-Iranian Family Studies Journal , Issue 4 , Year , Winter 2023
    پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اثربخش اقتصادی خانواده با رویکرد فرهنگی انجام گرفت. این پژوهش بصورت کیفی از نوع داده بنیاد انجام گردیده است. جامعه آماری کلیه اساتید، خبرگان و کارشناسان حوزه اقتصاد خانواده در شهر اصفهان بود. برای نمونه‌گیری از روش گلوله برفی استفاده شد و ح More
    پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اثربخش اقتصادی خانواده با رویکرد فرهنگی انجام گرفت. این پژوهش بصورت کیفی از نوع داده بنیاد انجام گردیده است. جامعه آماری کلیه اساتید، خبرگان و کارشناسان حوزه اقتصاد خانواده در شهر اصفهان بود. برای نمونه‌گیری از روش گلوله برفی استفاده شد و حجم نمونه با 13 خبره به اشباع رسید، در ضمن از چهار آزمون اصلیتاثیرپذیری، باور پذیری، انتقال پذیری، اعتماد پذیری برای بررسی کیفیت داده های پژوهش بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که عوامل علی شامل: (1. تورم و بی عدالتی اقتصادی در جامعه ناشی از تحولات سیاسی، 2. نیاز خانواده‌ها براساس الگوهای مصرفی)؛ عوامل مداخله گر شامل: (1. رسانه و شبکه های اجتماعی، 2. تکنولوژی، 3. تغییر در الگوهای مصرف جهانی از نظر فرهنگی و 4. تحریم ها و شرایط اقتصادی کنونی)؛ عوامل زمینه ساز شامل:(1.ارزش‌های معنوی ریشه در فرهنگ، 2. فرهنگ و ارزش‌های محوری جامعه و 3. عوامل محیطی و فرهنگی)، عوامل استراتژی شامل: (1.آموزش و فرهنگ سازی، 2. عوامل ساختاری / زیرساخت های فرهنگی جامعه، 3. حمایت و پشتیبانی از نیازهای فرهنگی خانواده‌ها، 4.ترسیم افق و چشم انداز واحد اقتصادی در جامعه) و پیامدها شامل(1. اثرات رفتاری و فرهنگی، 2.اعتماد، پشتیبانی و حمایت دولت، 3.اشتغال زایی و کارآفرینی و 4.آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی مولد) می باشند. Manuscript profile

  • Article

    8 - تحلیل محتوای مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری ؛ با تأکید بر پیام‌های فرهنگی و اخلاقی
    فصلنامه زبان و ادب فارسی , Issue 1 , Year , Spring 2021
    خواجه عبدالله انصاری، یکی از عالمان و عارفان صوفی مسلک و از نوابغ ادبیات ایران است. آثار بی‌نظیر وی، این شخصیت را به یکی از چهره‌های مهم فرهنگی تبدیل کرده است. این اثر به رغم شخصی بودن، ذیل کتاب‌های معرفتی قرار دارد و دارای ریشه‌های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی است. در این More
    خواجه عبدالله انصاری، یکی از عالمان و عارفان صوفی مسلک و از نوابغ ادبیات ایران است. آثار بی‌نظیر وی، این شخصیت را به یکی از چهره‌های مهم فرهنگی تبدیل کرده است. این اثر به رغم شخصی بودن، ذیل کتاب‌های معرفتی قرار دارد و دارای ریشه‌های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی است. در این مقاله با به کارگیری روش تحلیل محتوای کیفی، پس از خوانش تمام متن، به تفسیر و تحلیل محتوای مناجات نامه‌ی حواجه عبدالله انصاری پرداخته شد؛ سپس در فرآیندی نظام‌مند، مقوله‌ها و تم‌ های اصلی از متن مناجات نامه استخراج شد.محتوای مناجات نامه در دو بخش پیام‌های اخلاقی و فرهنگی تحلیل شد. تحلیل یافته‌ها آشکار ساخت که خواجه عبدالله انصاری پیام‌های فرهنگی را در قالب 6 تم اصلی شامل: نگرش همدلانه و مسالمت آمیز با دیگری، تأکید برآگاهی و خردمندی، مذمت اندیشه‌ی ماتریالیسم، امید به زندگی و وصال خداوند، تأکید بر بردباری و تاب‌آوری، تأکید بر بی‌نامی و گریز از قدرت مطرح می‌سازد. پیام‌های اخلاقی نیز در قالب 6 تم شامل: تأکید برخودشناسی و خداشناسی، توکل به خداوند، تأکید بر توبه پذیر بودن خداوند، اندیشه‌ی در مرکز بودگی خداوند، ، مذمت ریا و دورویی، ملالت و سرزنش پیروی کنندگان از هوای نفس، مطرح شد. Manuscript profile

  • Article

    9 - ارائه الگوی ارزیابی خطمشیهای تامین اجتماعی از طریق نقش میانجی مشارکت عمومی به روش آمیخته اکتشافی
    Quarterly Journal of Quantitative Researches in Management , Issue 5 , Year , Winter 2022
    چکیدههدف این پژوهش ارائه الگوی ارزیابی خطمشیهای تامین اجتماعی با مشارکت عمومی بود. این تحقیقاز نظر هدف کاربردی از نظر روش، کیفی و از نظر زمان، مقطعی است . روش استفاده کیفی، روش دادهبنیاد اشراوس کوربین بود و دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساخت یافته با خبرگان به دست آمد و نو More
    چکیدههدف این پژوهش ارائه الگوی ارزیابی خطمشیهای تامین اجتماعی با مشارکت عمومی بود. این تحقیقاز نظر هدف کاربردی از نظر روش، کیفی و از نظر زمان، مقطعی است . روش استفاده کیفی، روش دادهبنیاد اشراوس کوربین بود و دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساخت یافته با خبرگان به دست آمد و نوع دادههاشامل دادههای کیفی و کمی است. روش جمعآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمقی و پرسشنامهخبرگان و اساتید دانشگاهی و استخراج از اسناد و مدارک و مبانی نظری پژوهش و با استفاده از نظرخبرگان برای طراحی مدل میباشد. همچنین، به منظور تعیین روایی ابزار سنجش پرسشنامه از رواییمحتوایی )دیدگاه خبرگان ( و روایی سازه با تحلیل عامل اکتشافی و تائیدی است. نتایج تحقیق حاکی ازآن است که اولین قدم برای مشارکت عمومی در ارزیابی خطمشیگذاری؛ مشخص کردن افراد ذینفع درسازمان میباشد، عدم شناسایی منافع گروهی از ذینفعان اصلی، خطر عدم موفقیت فرایند مشارکتذینفعان را به همراه دارد؛ اگر چه دخالت همه ذینفعان در فرآیند تصمیمگیری یکسان نیست، اما همهطرفین باید مشخص و درک شوند. بنابراین تعامل و مدیریت مناسب ذینفعان باید یک بخش اساسی ازوظایف مدیریت سازمانها باشد به طوری که میتوان مدیریت مسائل عمومی را مدیریت پاسخگویی بهذینفعان مختلف سازمانها تعریف کرد. Manuscript profile

  • Article

    10 - نوع‌شناسی رفتار کارکنان خشنود سازمان های فرهنگی ایران براساس باورمندی (سطحی/عمیق) و رفتار(فعالانه/منفعلانه)
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 4 , Year , Winter 2021
    خشنودی کنشگران سازمان، انعکاس تجربه‌های خوشایند آنهاست که به شدت تحت تأثیر باورهای سازمانی قرار داشته و منجر به بروز رفتار فعالانه فردی در محیط سازمان می‌گردد. هدف نوشتار حاضر نوع‌شناسی رفتارسازمانی کارکنان خشنود سازمان‌های فرهنگی ایران بر اساس باورمندی(سطحی/ عمیق) و رف More
    خشنودی کنشگران سازمان، انعکاس تجربه‌های خوشایند آنهاست که به شدت تحت تأثیر باورهای سازمانی قرار داشته و منجر به بروز رفتار فعالانه فردی در محیط سازمان می‌گردد. هدف نوشتار حاضر نوع‌شناسی رفتارسازمانی کارکنان خشنود سازمان‌های فرهنگی ایران بر اساس باورمندی(سطحی/ عمیق) و رفتار (فعالانه/ منفعلانه) است که از منظر هدف، کاربردی، از لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها، آمیخته بر اساس راهبرد توضیحیِ متوالیِ و از نظر تحلیل محتوا، هرمنوتیک پدیدارشناسی بر اساس الگوی 7 مرحله ای کلایزی بود است. جامعه هدف این پژوهش کارکنان سازمان‌های فرهنگی کشور بودند که در راستای تحقیق، کارکنان سازمان‌های فرهنگی 4 استان، شامل 2750نفر، به عنوان جامعه آماری انتخاب و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران243 نفر محاسبه شد. نمونه‌گیری مرحله کمی، تصادفی و در فاز کیفی، هدفمند بود. ابزار مرحله کمی، پرسش‌نامه‌های باورمندی محقق ساخته، رضایت‌سنجی مینه‌سوتا (2000) و رفتار پویای اشفورد و بلک (1996) و در فاز کیفی از مصاحبه نیمه‌باز بر اساس رهیافت نئوپوزیتیویستی استفاده شد. روائی و پایایی ابزار فاز کمی پژوهش مطلوب و به کمک قابلیت اعتبار، انتقال، اتکاء، تأیید و ره‌آورد، روایی مصاحبه‌ها اثبات شد. براین‌اساس، ابتدا درفاز کمی، نمونه‌ها در 4 گروه طبقه‌بندی و سپس در مرحله کیفی با 34 نفر از نمونه‌ها مصاحبه و یافته‌ها نشان داد، کارکنان باورمند، دارای احساس عزت‌نفس و رفتارهای فرانقشی هستند، بااین‌حال گروهی تمایل شدید به انزوا و گوشه‌گیری دارند. در مقابل کارکنان ناباورمند، ضمن ترس و تسلیم و تعلق سالوسانه سازمانی، به سازوکارهای دفاعی چون پاره‌سازی، واکنش وارونه، تخیل اسکیزوئیدی و فرونشانی متوسل می‌شوند. Manuscript profile

  • Article

    11 - بررسی اثرات بی نزاکتی سرپرست بر درهم تنیدگی شغلی و بدبینی سازمانی با نقش میانجی خود کارآمدی کارکنان
    Journal of Modern Management Engineering , Issue 1 , Year , Summer 2023
    هدف پژوهش حاضر تعیین اثرات بی نزاکتی سرپرست بر درهم تنیدگی شغلی و بدبینی سازمانی با نقش میانجی خودکارآمدی کارکنان است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه‌های استان چهارمحال و بختیاری بودند که تعداد آن ها 2255 نفر است. با توجه به حجم هر دانشگاه با استفاده از فرمو More
    هدف پژوهش حاضر تعیین اثرات بی نزاکتی سرپرست بر درهم تنیدگی شغلی و بدبینی سازمانی با نقش میانجی خودکارآمدی کارکنان است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه‌های استان چهارمحال و بختیاری بودند که تعداد آن ها 2255 نفر است. با توجه به حجم هر دانشگاه با استفاده از فرمول کوکران 660 نفر حجم نمونه انتخاب گردید و افراد نمونه با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم هر طبقه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه استاندارد بی نزاکتی سرپرست هور و همکاران (2016)، پرسش‌نامه استاندارد درهم تنیدگی شغلی کاراتپه (2013)،پرسش‌نامه استاندارد بدبینی سازمانی دین و همکاران(1998) و پرسش‌نامه استاندارد خودکارآمدی کارکنان پیک و همکاران (2015) بود که روایی پرسشنامه‌ها بر اساس روایی محتوایی، صوری و سازه مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تایید قرار گرفت و از سوی دیگر پایایی پرسش‌نامه‌ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 80/0، 77/0، 70/0 و82/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها در سطح استنباطی مشتمل بر مدل سازی معادلات ساختاری و از طریق نرم‌افزارهای اس پی اس اس 22 و وارپ پی ال اس 7 انجام گرفت. نتایج حاصل نشان داد که بی‌نزاکتی سرپرست از طریق خودکارآمدی کارکنان بر درهم تنیدگی شغلی تاثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 11/0 است و بی‌نزاکتی سرپرست از طریق خود کارآمدی کارکنان بر بدبینی سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 22/0 است و همچنین تاثیر مستقیم بی‌نزاکتی سرپرست بر درهم تنیدگی شغلی نیز معنادار و مثبت است که ضریب این تاثیر 12/0 است و همچنین تاثیر مستقیم بی‌نزاکتی سرپرست بر بدبینی سازمانی نیز معنادار و مثبت است که ضریب این تاثیر 52/0 است. Manuscript profile

  • Article

    12 - سبک‌های مدیریت بدن زنان با رویکردهای اجتماعی- فرهنگی (با رویکرد ترکیبی)
    Behavioral Studies in Management , Issue 5 , Year , Winter 1397
    این پژوهش به منظور تبیین سبک‌های مدیریت بدن با رویکردهای اجتماعی-فرهنگی در بین شهروندان زن در شهر تهران صورت گرفته است. روش تحقیق ترکیبی (مرحله اول کیفی و مرحله دوم کمی) بوده است. در مرحله اول، ۳۵۰ منبع چاپی و دیجیتالی در حوزه سبک زندگی و مدیریت بدن و ظاهرآرایی بانوان ب More
    این پژوهش به منظور تبیین سبک‌های مدیریت بدن با رویکردهای اجتماعی-فرهنگی در بین شهروندان زن در شهر تهران صورت گرفته است. روش تحقیق ترکیبی (مرحله اول کیفی و مرحله دوم کمی) بوده است. در مرحله اول، ۳۵۰ منبع چاپی و دیجیتالی در حوزه سبک زندگی و مدیریت بدن و ظاهرآرایی بانوان با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی از نوع هدفمند برای این تحقیق انتخاب شدند. روش شناسی پژوهش حاضر روش شناسی کیفی (تحلیل محتوا با رویکرد استقرایی) است و از تکنیک فیش‌ها، فرم‌ها و جداول محقق ساخته‌ای و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نظام مقوله‌ای استقرایی استفاده شد.در مرحله دوم، با بهره گیری از روش کمی (توصیفی-پیمایشی) از 384 نفر از شهروندان زن در شهر تهران با ابزار پرسشنامه، نظرخواهی به عمل آمد. روش نمونه گیری دراین مرحله احتمالی از نوع خوشه‌ای چند مرحله‌ای بوده است. روایی و پایایی در هر دو مرحله مورد بررسی و تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار spss و AMOS استفاده گردید. یافته‌های به دست آمده، در قالب دو سبک مدیریت بدن (ابزاری شدن و هویت بابی) و تاکید بر تاثیر رویکردهای اجتماعی و فرهنگی بر سبک‌های مدیریت بدن بوده است. البته در رویکرد اجتماعی خود نمایشی و در رویکرد فرهنگی بدن به عنوان سرمایه نمادین بیشترین سهم را در سبک مدیریت بدن شهروندان زن در شهر تهران داشته است. Manuscript profile

  • Article

    13 - بررسی تاثیر سرمایه فرهنگی با نقش میانجی تبلیغات محیطی بر رفتار خرید مصرف کننده (مورد مطالعه: مشتریان کتاب فروشی‌های شهر اصفهان)
    Behavioral Studies in Management , Issue 4 , Year , Autumn 1395
    پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان تاثیر سرمایه فرهنگی با نقش میانجی تبلیغات محیطی بر رفتار خرید مصرف کننده (مورد مطالعه: مشتریان کتاب فروشی‌های شهر اصفهان(بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را ک More
    پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان تاثیر سرمایه فرهنگی با نقش میانجی تبلیغات محیطی بر رفتار خرید مصرف کننده (مورد مطالعه: مشتریان کتاب فروشی‌های شهر اصفهان(بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه تمام مراجعان و مشتریان کتاب فروشی‌های شهر اصفهان که قصد کتاب‌های درسی دانشگاهی دارند تشکیل دادند با توجّه به اینکه جامعة آماری پژوهش حاضر نامحدود است، حجم نمونة آماری پژوهش بر اساس جدول مورگان 384 نفر به دست آمد. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد تبلیغات محیطی تیلور و همکاران (2006(، ، پرسش نامه استاندارد سرمایه فرهنگی بوردیو ( 2006( و پرسش نامه محقق ساخته رفتار خرید مصرف کننده بود که روایی پرسشنامه‌ها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران، صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه‌ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای تبلیغات محیطی 90/0، سرمایه فرهنگی 85/0 و رفتار خرید مصرف کنندگان 91/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر الگوسازی معادله ساختاری (SEM (انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه فرهنگی دارای ضریب تاثیر72/0 بر رفتار خرید مصرف کننده و با توجه به مقدار معنی داری کمتر از 05/0 این تاثیر معنادار است. از سوی دیگر مقدار اثر تعدیلی تبلیغات محیطی 55/0 بوده و به مقدار معنی داری کمتر از 05/0 این تاثیر معنادار است، این اثر تعدیلی معنا دارمی باشد. Manuscript profile

  • Article

    14 - ارائه الگو به منظور استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه با تاکید بر هویت فرهنگی دانشجویان
    INTERCULTURAL STUDIES QUARTERLY , Issue 4 , Year , Autumn 2023
    هدف این پژوهش استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه با تاکید بر هویت فرهنگی دانشجویان به منظور ارائه الگو است. این تحقیق از لحاظ نتیجه، جزء تحقیقات توسعه‌ای، از لحاظ هدف اکتشافی و بر مبنای استراتژی تحقیق از نوع میدانی است. روش‌شناسی پژوهش از نوع پژوهش کیفی است. ج More
    هدف این پژوهش استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه با تاکید بر هویت فرهنگی دانشجویان به منظور ارائه الگو است. این تحقیق از لحاظ نتیجه، جزء تحقیقات توسعه‌ای، از لحاظ هدف اکتشافی و بر مبنای استراتژی تحقیق از نوع میدانی است. روش‌شناسی پژوهش از نوع پژوهش کیفی است. جامعه آماری شامل استادان دانشگاهی حوزه فرهنگ و رسانه بود به منظور مصاحبه ابتدا از نمونه‌گیری نظری و در ادامه از تکنیک گلوله‌ برفی استفاده شد. در این پژوهش از روش کدگذاری داده ها از نوع باز، محوری و انتخابی استفاده شد و در مرحله کدگذاری اولیه تعداد 300 کد و سپس از بین کدهای اولیه در مرحله دوم کدگذاری باز تعداد 198 کد شناسایی و در مرحله کدگذاری محوری 37 کد در قالب 5 مقوله (شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله ای، استراتژی و پیامدها) دسته‌بندی شدند و در نهایت در کدگذاری گزینشی منجر به ارائه یک مدل شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و تبدیل آن‌ها به اطلاعات قابل استفاده در مدل از روش نظریه زمینه‌ای یا مبنایی و نرم‌افزار MAXQDA بهره گرفته شد. برمبنای یافته‌های این پژوهش لازم است بستر مناسب برای آشنایی و تحکیم بنیان های هویت سازی در میان جوانان، به ویژه دانشجویان ایجاد شود. Manuscript profile

  • Article

    15 - ارائه الگو به منظور استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه با تاکید بر هویت فرهنگی دانشجویان
    INTERCULTURAL STUDIES QUARTERLY , Issue 4 , Year , Autumn 2023
    هدف این پژوهش استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه با تاکید بر هویت فرهنگی دانشجویان به منظور ارائه الگو است. این تحقیق از لحاظ نتیجه، جزء تحقیقات توسعه‌ای، از لحاظ هدف اکتشافی و بر مبنای استراتژی تحقیق از نوع میدانی است. روش‌شناسی پژوهش از نوع پژوهش کیفی است. ج More
    هدف این پژوهش استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه با تاکید بر هویت فرهنگی دانشجویان به منظور ارائه الگو است. این تحقیق از لحاظ نتیجه، جزء تحقیقات توسعه‌ای، از لحاظ هدف اکتشافی و بر مبنای استراتژی تحقیق از نوع میدانی است. روش‌شناسی پژوهش از نوع پژوهش کیفی است. جامعه آماری شامل استادان دانشگاهی حوزه فرهنگ و رسانه بود به منظور مصاحبه ابتدا از نمونه‌گیری نظری و در ادامه از تکنیک گلوله‌ برفی استفاده شد. در این پژوهش از روش کدگذاری داده ها از نوع باز، محوری و انتخابی استفاده شد و در مرحله کد گذاری اولیه تعداد 300 کد و سپس از بین کدهای اولیه در مرحله دوم کدگذاری باز تعداد 198 کد شناسایی و در مرحله کدگذاری محوری 37 کد در قالب 5 مقوله (شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله ای، استراتژی و پیامدها) دسته‌بندی شدند و در نهایت در کد گذاری گزینشی منجر به ارائه یک مدل شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و تبدیل آن‌ها به اطلاعات قابل استفاده در مدل از روش نظریه زمینه‌ای یا مبنایی و نرم‌افزار MAXQDA بهره گرفته شد. برمبنای یافته‌های این پژوهش لازم است بستر مناسب برای آشنایی و تحکیم بنیان های هویت سازی در میان جوانان، به ویژه دانشجویان ایجاد شود. Manuscript profile

  • Article

    16 - طراحی الگوی فرهنگ دانشگاهی برای دانشگاه فرهنگیان اصفهان
    INTERCULTURAL STUDIES QUARTERLY , Issue 5 , Year , Winter 2021
    این تحقیق با هدف طراحی الگوی فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان انجام شد و از نوع تحقیقات آمیخته متوالی است که در دو بخش کیفی و کمی صورت گرفت. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی استفاده شد و با انتخاب 16 نفر از اساتید هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان به روش گلوله برف More
    این تحقیق با هدف طراحی الگوی فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان انجام شد و از نوع تحقیقات آمیخته متوالی است که در دو بخش کیفی و کمی صورت گرفت. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی استفاده شد و با انتخاب 16 نفر از اساتید هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان به روش گلوله برفی انجام شد و تا اشباع کامل ادامه یافت و ابعاد و مؤلفه‌های فرهنگ دانشگاه کدگذاری و مشخص شده، تبدیل به پرسشنامه گردید. پرسشنامه بخش کمی که از نوع تحقیقات توصیفی است و به‌روش پیمایشی انجام گرفت در بین 351 دانشجو که با روش نمونه‌گیری طبقه‌بندی در دسترس مشخص شدند، توزیع گردید و از طریق روایی سازه و تحلیل عاملی تاییدی در محیط نرم‌افزارLISREL ، تناظر بین مؤلفه‌ها و ابعاد فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان بررسی و در نهایت مدل فرهنگ دانشگاهی دانشگاه فرهنگیان در ۷ بعد هویت ملی و مذهبی، ارزش‌های فرهنگی، ارتقای ارزش‌های پژوهشی، ارتقای ارزش‌های آموزشی، فعالیت‌های فرهنگی، تقویت فرهنگ مادی و هنجارهای دانشگاهی با 25 زیر مفهوم تأیید گردید. Manuscript profile

  • Article

    17 - طراحی مدل به منظور تبدیل مصرف‌کنندگان فرهنگ به مشارکت‌کنندگان فرهنگ در صنایع دستی
    Journal of Cultural Management , Issue 4 , Year , Winter 2024
    مقدمه و هدف پژوهش: عوامل زیادی بر رفتار مصرف کننده تأثیر می‌گذارند و موجب اولویت او برای خرید محصول می‏شود. در ضمن مصرف کننده می‌تواند به عنوان یک مشارکت کننده نیز عمل کند که باعث افزایش مشارکت او در ارائه خدمات و محصولات نیز گردد بنابراین مشارکت به عنوان یک عامل مهم ب More
    مقدمه و هدف پژوهش: عوامل زیادی بر رفتار مصرف کننده تأثیر می‌گذارند و موجب اولویت او برای خرید محصول می‏شود. در ضمن مصرف کننده می‌تواند به عنوان یک مشارکت کننده نیز عمل کند که باعث افزایش مشارکت او در ارائه خدمات و محصولات نیز گردد بنابراین مشارکت به عنوان یک عامل مهم برای توسعه و تکامل موفق محصولات نیز شناخته می شود.از این رو پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل به منظور تبدیل مصرف کنندگان فرهنگ به مشارکت کنندگان فرهنگ درصنایع دستی انجام گردیده است. روش پژوهش: این پژوهش با روش نظریه داده بنیاد انجام گردیده است.ابزارگردآوری داده ها مصاحبه عمیق بوده و با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی اعضای جامعه خبرگانی انتخاب شده اند و با 17 نفر اشباع حاصل گردید. داده های گردآوری شده با نرم افزار مکس کیودا (2018) تحلیل شد و در نهایت مولفه‌ها استخراج، کدگذاری و سپس مدل نهایی ارائه گردید. يافته‌ها:پس از تحلیل داده ها و انجام کدگذاری های چندگانه ؛ مدلی به منظور تبدیل مصرف‌کنندگان فرهنگ به مشارکت‌کنندگان فرهنگ شامل شرایط علی با 3 مولفه، شرایط زمینه‌ای با 8 مولفه، شرایط مداخله گر با 2 مولفه، پیامدها با 2 نوع پیامدو 4 راهبرد طراحی گردید. نتيجه گيري: بررسی حاضر و بررسی های مشابه نشان می دهد که حرکت از سمت مصرف کننده به سمت مشارکت کننده نه تنها شدنی است بلکه یک الزام است.حوزه صنایع دستی نیز که هم از جنبه اقتصادی و هم از جنبه معنوی برای جوامع بسیار حائز اهمیت است از این امر مستثنی نمی باشد و از طریق راهبردهایی همانند برندسازی،افزایش کیفیت محصولات، قیمت گذاری مناسب می توان زمینه تحقق مشارکت کننده فرهنگی را فراهم آورد. این اقدامات توسعه صنایع دستی، غنای فرهنگی، بهره مندی از آثار اقتصادی و ... را در پی دارد. Manuscript profile