• Home
  • علی اصغر پورعزت

    List of Articles علی اصغر پورعزت


  • Article

    1 - شناسایی قابلیت های پویا در صنعت داروسازی با استفاده از نظریه داده بنیاد
    Future study Management , Issue 117 , Year , Winter 2019
    زمینه:محققان حوزه مدیریت استراتژیک معتقدند که قابلیت های پویا عملکرد شرکت را به واسطه ابزارها و مکانیسم های مختلف تحت تاثیر قرار می دهند. هدف:پژوهش حاضر با توجه به شرایط کنونی شرکت های دارویی و نیاز آنها به قابلیت های پویا به دنبال شناسایی قابلیت های پویایی است که آیند More
    زمینه:محققان حوزه مدیریت استراتژیک معتقدند که قابلیت های پویا عملکرد شرکت را به واسطه ابزارها و مکانیسم های مختلف تحت تاثیر قرار می دهند. هدف:پژوهش حاضر با توجه به شرایط کنونی شرکت های دارویی و نیاز آنها به قابلیت های پویا به دنبال شناسایی قابلیت های پویایی است که آینده نگری و پیشتازی و تحقق چشم انداز پیش روی آنها را در شرایط در حال تغییر کنونی امکان پذیر می کند. روش ها:به منظور شناسایی این قابلیت ها از رویکرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد استفاده شد. در این راستا با استفاده از مصاحبه عمیق با 12 نفر از خبرگان صنعت داروسازی قابلیت های اصلی شناسایی شدند. یافته ها:در مرحله اول تحقیق 42 کد از جمله پویش بازار، پایش رقبا، تعامل با ذینفعان اصلی، جمع آوری اطلاعات مرتبط با روندها و رویدادهای صنعت، تولید محصول جدید، تولید مواد موثره داروها در ایران، سرمایه گذاری بر فناوری های جدید و .... از مصاحبه ها استخراج شدند و در مرحله کدگذاری محوری کدهای احصا شده در مرحله قبل در قالب 13 کد پویش محیطی، ایجاد یک سیستم هوشمند اطلاعاتی، تولید ایده، توسعه محصول جدید، توسعه فرآیند جدید، انعطاف پذیری سازمانی، انعطاف پذیری فناورانه، سازگاری، توانایی ارزیابی و به کارگیری دانش خارجی، ایجاد شبکه ارتباطی، شناخت مدیریتی، تصمیم گیری استراتژیک و سرمایه انسانی مدیریتی دسته بندی شدند. در نهایت 5 قابلیت درک محیط، قابلیت نوآوری، قابلیت انعطاف پذیری، قابلیت جذب و قابلیت مدیریتی به عنوان قابلیت های پویای صنعت دارو مشخص شدند. نتیجه گیری: شرکت های داروسازی از طریق قابلیت درک محیط قادر به شناسایی شرایط و تغییرات خواهند بود، به واسطه قابلیت نوآوری و انعطاف پذیری، قابلیت جذب و قابلیت مدیریتی نیز قادر به ارائه پاسخ مناسب به این شرایط خواهند بود. Manuscript profile

  • Article

    2 - تبیین مدل درک ذهنی بودجه توسط مسئولان بودجه مستقر در دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی در ایران
    Management Accounting , Issue 5 , Year , Winter 2017
    نظر به اهمیت تدوین بودجه بخش عمومی در ایران در تحقیق حاضر قصد داریم به تبیین مدل ذهنی درک بودجه‌ریزی توسط مسئولان بودجه مستقر در دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی در ایران بپردازیم. این تحقیق با بکارگیری روش نظریه داده بنیان، و با استفاده از مصاحبه های ساختارنیافته و عمیق با م More
    نظر به اهمیت تدوین بودجه بخش عمومی در ایران در تحقیق حاضر قصد داریم به تبیین مدل ذهنی درک بودجه‌ریزی توسط مسئولان بودجه مستقر در دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی در ایران بپردازیم. این تحقیق با بکارگیری روش نظریه داده بنیان، و با استفاده از مصاحبه های ساختارنیافته و عمیق با مسئولان بودجه دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و کدگذاری های باز، محوری و گزینشی انجام شده است. جهت کدگذاری داده ها در تحقیق حاضر از نرم افزار MAXQDA نسخه 10 استفاده شده است و سپس کدهای استخراج شده از متون در نرم افزار اکسل نسخه 2013 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق حاکی از این است که پدیده محوری در درک ذهنی از بودجه در میان مسئولان بخش بودجه دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی، "مذاکره ای بودن بودجه" است که تحت شرایط علی و راهبردهای آن قابل تبیین است و پیامد این درک ذهنی "سوگیری" در تدوین بودجه از جانب تدوین کنندگان بودجه می باشد. Manuscript profile

  • Article

    3 - ارزش های سیاسی در حکومت حضرت علی (ع)
    Journal of Iranian Social Development Studies , Issue 46 , Year , Summer 2020
    هر حکومت یا نظام سیاسی تبلور نوعی استراتژی برای تولید و ارائه ارزش هایی است که از آنها تحت عنوان ارزش های سیاسی یاد می شود. پژوهش حاضر با استفاده از روش هرمنوتیک قصدی به مطالعه حکومت امام علی (ع) از منظر نحوه ی پای بندی آن حضرت به ارزش های سیاسی می پردازد. سوال این است More
    هر حکومت یا نظام سیاسی تبلور نوعی استراتژی برای تولید و ارائه ارزش هایی است که از آنها تحت عنوان ارزش های سیاسی یاد می شود. پژوهش حاضر با استفاده از روش هرمنوتیک قصدی به مطالعه حکومت امام علی (ع) از منظر نحوه ی پای بندی آن حضرت به ارزش های سیاسی می پردازد. سوال این است که امام (ع) با مؤلفه هایی چون عدالت، آزادی، امنیت و رفاه به مثابه ارزش های سیاسی چه مواجهه ای داشتند؟ یافته های تحقیق بیانگر این است که در حکومت آن حضرت، عدالت به مثابه شبکه‌ای است که دارای اجزاء گوناگونی چون حق، انصاف، صداقت و مصلحت عمومی می باشد. آزادی مردم به ویژه مخالفین نزد امام (ع) آن قدر مهم است که آن حضرت می‌فرماید: من نمی‌توانم شما را به راهی که دوست ندارید اجبار کنم (خطبه 208، 222). از نظر آن امام (ع) امنیت حق همگانی است که در پرتو قدرت معنا می‌یابد و حکومت نیز صرفاً متولی و ابزار تأمین امنیت است و باید زمینه‌های ترس و نیاز را از بین ببرد. در بحث رفاه اجتماعی، آن حضرت از طریق تشویق مردم به کار و تلاش و تخصیص سهم مساوی از بیت المال برای آحاد اعضای جامعه حتی مخالفینش، همزمان به ارتقای سطح زندگی مردم، بسترسازی جهت رشد عزت نفس عمومی آنان و افزایش سطح آزادی‌های مردم مبادرت می ورزیدند. Manuscript profile

  • Article

    4 - کاربرد برنامه‌ریزی راهبردی عصرمدار در مدیریت بحران زلزله شهر تهران با تأکید بر سناریوپردازی
    Urban Management Studies , Issue 4 , Year , Autumn 2014
    تهران از جمله شهرهای زلزله خیز جهان است که دانشمندان لرزه‌نگاری، مکرر درباره احتمال وقوع زلزله در آن هشدار داده-اند. سناریوپردازی پیرامون بحران و توجه به برنامه‌های یکپارچه اخیراً مورد توجه محققان قرار گرفته‌است. به این منظور، برنامه‌ریزی راهبردی عصرمدار، که دربرگیرنده More
    تهران از جمله شهرهای زلزله خیز جهان است که دانشمندان لرزه‌نگاری، مکرر درباره احتمال وقوع زلزله در آن هشدار داده-اند. سناریوپردازی پیرامون بحران و توجه به برنامه‌های یکپارچه اخیراً مورد توجه محققان قرار گرفته‌است. به این منظور، برنامه‌ریزی راهبردی عصرمدار، که دربرگیرنده سناریوهای گوناگون برای مواجه شدن با آینده محتمل است، برای زلزله تهران پیشنهاد می‌شود و در این راستا تلاش شده‌است تا با رجوع به آراء خبرگان علمی در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، مالک اشتر و امام حسین (ع) و خبرگان اجرایی در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران و مصاحبه‌های عمیق با آنها، امکان استفاده از این سیستم برنامه‌ریزی بررسی شود. در این پژوهش برای تحلیل داده‌ها و رسیدن به نتایج از تکنیک تحلیل تم استفاده شده‌است. شش تم چگونگی سناریوپردازی، ارتباط داشتن سناریوها، تدریجی بودن سناریوپردازی و مهم‌ترین سناریوهای اقدام قبل، حین و پس از زلزله شناسایی شدند که نشان‌دهنده روش سناریوپردازی و تسهیل فراگرد آن برای مسئولان و برنامه‌ریزان در حوزه‌های مدیریت بحران شهر تهران است تا بتوانند نسبت به تهیه مقدمات و زیرساخت‌های ضروری آن اقدام کنند. نوآوری تحقیق در لزوم توجه به دانش سناریوپردازی بر مبنای ویژگی‌های برنامه‌ریزی راهبردی عصرمدار است؛ ویژگی‌هایی مثل خردکردن سناریوها، امکان ایجاد رابطه هم‌افزا در ریزسناریوها و ضرورت توجه به زمان یا عصر مورد نظر در برنامه‌ریزی، که به عنوان راه حلی برای برون‌رفت تدریجی از مشکل بحران زلزله شهر تهران پیشنهاد می‌شود. می‌توان امیدوار بود که مسائلی همچون ترمیم بافت فرسوده و اولویت‌بندی مناطق بر اساس خطرپذیری، هماهنگی حکومت در زمان بحران و اقدامات مهم در هر مرحله از بحران زلزله، به درستی برنامه‌ریزی شوند. Manuscript profile

  • Article

    5 - طراحی مدل نوین خط مشی گذاری نظارت بر تجارت فرامرزی با استفاده از نظریه داده بنیاد
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 2 , Year , Autumn 2018
    هدف : هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل نوین خط‌مشی‌گذاری برای نظارت بر تجارت فرامرزی می باشد.روش: در این تحقیق از روش ﭘﮋوﻫﺶﻛﻴﻔﻲ مبتنی بر رویکرد ﻧﻈﺮﻳﺔ دادهﺑﻨﻴﺎد استفاده گردیده است.کدگذاری‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی و از طریق مصاحبه عمیق با خب More
    هدف : هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل نوین خط‌مشی‌گذاری برای نظارت بر تجارت فرامرزی می باشد.روش: در این تحقیق از روش ﭘﮋوﻫﺶﻛﻴﻔﻲ مبتنی بر رویکرد ﻧﻈﺮﻳﺔ دادهﺑﻨﻴﺎد استفاده گردیده است.کدگذاری‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی و از طریق مصاحبه عمیق با خبرگان این حوزه صورت پذیرفته است. در اﻳﻦ پژوهش ﺟﺎﻣﻌﺔ آماری صاحب نظران حوزه نظارت بر تجارت فرامرزی ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺪﻳﺮان، ﻣﺘﺨﺼﺼان وﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن سازمان گمرک به عنوان مهمترین سازمان در ﻣﺤﻴﻂ نظارت برتجارت فرامرزی ﻣﺪﻧﻈﺮ قرار گرفته ﻛﻪ ﺑﺎ نمونه‌گیری به روش نظـری از آﻧﺎن ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ به عمل آمد. در این تحقیق از مصاحبة دهم، تکرار در داده‌ها تشخیص داده شده و دیگر مفهوم جدیدی شناسایی نشد، ولی به منظور دقت و اطمینان بیشتر با دوازده نفر مصاحبه انجام شد. به منظور ارزشیابی این پژوهش از معیار مقبولیت به جای معیارهای روایی و پایایی که بیشتر متناسب با پژوهش‌های کیفی می باشد استفاده گردیده است.یافته‌ها: ﺑـﺮ اﺳـﺎس یافته ها، از طریق کدگذاری باز بیش از 298 مفهوم شناسایی که پس از حذف موارد تکراری در نهایت 257 مفهوم اشباع شده، ساخته شد. که در کدگذاری محوری در 28 مقوله طبقه بندی گردیدند. درنهایت و در مرحله کدگذاری انتخابی مقوله محوری انتخاب و سایر مقوله‌های دیگر به این مقوله محوری مرتبط و مدل خط‌مشی‌گذاری نظارت بر تجارت فرامرزی طراحی و تدوین گردید. نتیجه‌گیری: مهم ترین عامل در مدل خط‌مشی‌گذاری به منظور خط‌مشی‌گذاری نظارت بر تجارت فرامرزی با بهبود ارائه تسهیلات و انجام کنترل موثر بطور توامان، پنجره واحد تجارت فرامرزی است. همچنین مدیریت ریسک هوشمند، حسابرسی پس از ترخیص، فعالان مجاز اقتصادی، مدیریت مشترک مرزی و نهاد نظارت بر تجارت فرامرزی از اهم کنش‌های مرتبط به منظورخط‌مشی‌های موثر در بهبود ارائه تسهیلات و انجام کنترل موثر بطور توامان در تجارت فرامرزی تبیین گردیدند. Manuscript profile

  • Article

    6 - بررسی عوامل مؤثر بر کاهش فساد مالی در سازمانهای دولتی ومؤسسه های پژوهشی
    Quarterly Journal of Quantitative Researches in Management , Issue 4 , Year , Autumn 1392
    هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر کاهش فساد مالی در سازمانهای دولتی (مؤسسات پژوهشی (تهران) است. پرسش اصلی پژوهش ،فوق بر تأثیر یا عدم تأثیر عوامل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اداری ساختاری و رفتاری مدیران بر میزان فساد مالی متمرکز شده است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربر More
    هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر کاهش فساد مالی در سازمانهای دولتی (مؤسسات پژوهشی (تهران) است. پرسش اصلی پژوهش ،فوق بر تأثیر یا عدم تأثیر عوامل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اداری ساختاری و رفتاری مدیران بر میزان فساد مالی متمرکز شده است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و هدف آن توسعه دانش کاربردی در زمینه مطالعات سازمانی است. از حیث ،روش توصیفی پیمایشی است و با توجه به نوع فعالیت مؤسسات پژوهشی مورد نظر شامل 20 ،بنیاد پژوهشگاه ،سازمان مرکز و مؤسسه جامعه آماری از افراد آشنا به بوروکراسی ( اعم از ،مدیران استادان صاحب نظر اعضای هیأت علمی و متخصصان و کارشناسان مرتبط با امور اداری ،فرهنگی ،سیاسی و اقتصادی تشکیل شده است برای نمونه گیری پژوهش از روش تصادفی ساده استفاده شده و برآورد اندازه نمونه 317 نفر بوده است.به منظور بررسی عوامل مؤثر بر کاهش فساد مالی در مؤسسات پژوهشی از پرسشنامه و برای پاسخگویی به گویه ها از طیف نقطه ای لیکرت و از آزمونهای آماری متعدد شامل: آزمون کولموگروف اسمیرنوف، آزمون تی در سطح یک جامعه آزمون دو جمله ای (دواسمی) و آزمون فریدمن، استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که همه عوامل مورد بررسی با درجات متفاوت بر کاهش فساد مالی در مؤسسات پژوهشی مؤثرند. Manuscript profile

  • Article

    7 - پیشران‌ها و موانع ملت‌سازی در جهت توسعه پایدار
    Urban Futurology , Issue 11 , Year , Winter 2024
    ایجاد روح مشترک ملی که از آن با عنوان ملت‌سازی یاد می‌شود، هدف اساسی کلیه‌ی نظام‌های سیاسی در همه ادوار تاریخ بوده است. ملت‌سازی فرآیندی است که طی آن شهروندان جامعه به‌تدریج پیرامون نقاط مشترک و وحدت آفرین به خود فهمی می‌رسند و در مسیر تکامل آن گام بر می‌دارند. در فراین More
    ایجاد روح مشترک ملی که از آن با عنوان ملت‌سازی یاد می‌شود، هدف اساسی کلیه‌ی نظام‌های سیاسی در همه ادوار تاریخ بوده است. ملت‌سازی فرآیندی است که طی آن شهروندان جامعه به‌تدریج پیرامون نقاط مشترک و وحدت آفرین به خود فهمی می‌رسند و در مسیر تکامل آن گام بر می‌دارند. در فرایند دولت ملت‌سازی، ساختارهای سیاسی و اجتماعی به‌گونه‌ای شکل می‌گیرند که تأمین‌کننده نیازهای متقابل هستند. در چنین مناسباتی به‌طور طبیعی ساختارهای سیاسی اقتصادی و اجتماعی، کارآمد، توسعه‌گرا و در وابستگی متقابل با یکدیگر شکل خواهند گرفت که بسترساز توسعه پایدار و واقعی هستند. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بازشناسی مضامین ملت‌سازی در جهت توسعه پایدار در ایران، با راهبرد کیفی انجام شد. روش پژوهش تحلیل مضمون بر مبنای مدل کلارک و براون (2006) می‌باشد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق می‌باشد که به روش کدگذاری باز و محوری تحلیل گردید. جامعه پژوهش (صاحب‌نظران دانشگاهی رشته مدیریت) بودند که از این میان با 12 نفر داده‌ها به سطح اشباع رسید. برای اعتباریابی از بازگشت به مصاحبه‌شوندگان و ممیزان بیرونی استفاده گردید. نتایج نشان داد ملت‌سازی در جهت توسعه پایدار در سازمان¬های دولتی با عنوان مضمون فراگیر مشتمل بر 2 مضمون پیشران‌ها و موانع ملت‌سازی با 83 مؤلفه در قالب مضامین پایه است. این فرآیند به‌منظور ایجاد همبستگی و همکاری میان مردم و سازمان‌های مختلف، با هدف تحقق توسعه پایدار در سطوح مختلف اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی انجام گردید و می‌تواند به عنوان یک راهبرد برای تقویت همبستگی، وحدت و همکاری ملی و کاهش تعارضات باشد و بر اساس اشتراکات واقعی که مبتنی بر منافع مشترک و متقابل ملی است اختلافات را از بین برده یا کمرنگ نماید. Manuscript profile

  • Article

    8 - طراحی بسته های خط مشی سناریو مبنا ملت سازی در جهت توسعه پایدار با رويكرد پويايي شناسي سيستم ها
    Journal of Modern Management Engineering , Issue 3 , Year , Summer 2024
    از آنجا که عصر حاضر، عصری پیچیده همراه با ابهام، نوآوری و تغییر است، در این عصر، بیشترین تاکید بر استفاده از تکنیک¬های برنامه¬ریزی سناریو مبنا است. سناریو¬هایی که در زمان عدم قطعیت و پیچیدگی، بسیار مهم هستند، با داشتن یک جامعه یکپارچه و هماهنگ، نظام سیاسی می¬تواند برای More
    از آنجا که عصر حاضر، عصری پیچیده همراه با ابهام، نوآوری و تغییر است، در این عصر، بیشترین تاکید بر استفاده از تکنیک¬های برنامه¬ریزی سناریو مبنا است. سناریو¬هایی که در زمان عدم قطعیت و پیچیدگی، بسیار مهم هستند، با داشتن یک جامعه یکپارچه و هماهنگ، نظام سیاسی می¬تواند برای توسعه و بهبود شرایط زندگی شهروندان تمرکز بیشتری نماید و بسترساز توسعه پایدار در کشور گردد. این پژوهش به دنبال طراحی بسته¬های خط¬مشی ملت سازی در جهت توسعه پایدار در پرتو روش خط¬مشی¬گذاری سناریو مبنا می¬باشد.در این مقاله از روش پویایی سیستم در طراحی بسته¬های خط¬مشی ملت سازی در جهت توسعه پایداراستفاده‌ شده است. ابتدا در بخش کیفی با روش مصاحبه با خبرگان مرتبط با موضوع تحقیق استفاده گردید که پس از 12 خبره به اشباع نظری رسیدیم، که برای تحلیل از روش تحلیل مضمون استفاده گردید و به ترسیم نمودارهای علت و معلولی پرداخته شده است. و برای طراحی الگوی پویایی سیستم از نرم‌افزارVensim استفاده شده است و در نهایت پنج سناریو برای تحلیل ملت سازی در جهت توسعه پایدار تدوین گردید. سناریو اول بررسی تغییرات متغیر انباشت با افزایش انسجام اجتماعی، سناریو دوم بررسی تغییرات متغیر انباشت با افزایش کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی، سناریوی سوم بررسی تغییرات متغیر انباشت با افزایش پایداری اقتصادی، سناریو چهارم بررسی تغییرات متغیر انباشت با کاهش فساد سازمان یافته، سناریو پنجم بررسی تغییرات متغیر انباشت با کاهش کنترل و سانسور رسانه ای تدوین شد. Manuscript profile

  • Article

    9 - بررسی عوامل موثر بر مبارزه با فساد بر اساس مطالعات تطبیقی کشورهای منتخب : با رویکرد مدیریت رفتار سازمانی (مورد مطالعه: اداره ورزش و جوانان استان مرکزی)
    Management and organizational behavior in sports , Issue 13 , Year , Spring 2024
    پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر مبارزه با فساد با رویکرد مدیریت رفتار سازمانی در اداره ورزش و جوانان استان مرکزی بر اساس مطالعات تطبیقی صورت گرفته در کشورهای دانمارک، فنلاند و نیوزلند ، سنگاپور و سوئد که دارای رتبه اول و دوم بهترین عملکرد در مبارزه با فساد بر اسا More
    پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر مبارزه با فساد با رویکرد مدیریت رفتار سازمانی در اداره ورزش و جوانان استان مرکزی بر اساس مطالعات تطبیقی صورت گرفته در کشورهای دانمارک، فنلاند و نیوزلند ، سنگاپور و سوئد که دارای رتبه اول و دوم بهترین عملکرد در مبارزه با فساد بر اساس وضعیت شاخص فساد جهانی انجام گرفت. پژوهش از نوع توصیفی -همبستگی و از حیث جمع آوری اطلاعات، پیمايشی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان اداره ورزش و جوانان استان مرکزی و هیئت های زیر مجموعه به تعداد 890 نفر انتخاب شد. حجم نمونه طبق فرمول محدود کوکران برابر با 268 نفر به دست آمد. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده بود. از روش میدانی و ابزار پرسشنامه جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. در اين تحقیق از پرسشنامه استاندارد بوردیا و همکاران (۲۰۰0) برای متغیر صداقت سازمانی ، از پرسشنامه باتیمن و همکاران(2004) برای متغیر اخلاق کاری ،از پرسشنامه بالفور و وکسلر (۱۹۹۶) برای متغیر تعهد سازمانی ،از پرسشنامه استاندارد ویلیامز و اندرسون (1991) برای متغیر رفتار شهروندی سازمانی و از پرسشنامه عبدالهی (1392) برای متغیر مبارزه با فساد استفاده شد . پایـایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ و روایی آن به روش روایی محتوا و کسب نظر از اساتید دانشگاهی مورد تایید قرار گرفته است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و لیزرل استفاده شد.نتایج تحقیق نشان داد که صداقت سازمانی، اخلاق کاری ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر مبارزه با فساد در اداره ورزش و جوانان استان مرکزی تاثیر مثبت دارد. Manuscript profile

  • Article

    10 - بررسی عوامل موثر بر مبارزه با فساد بر اساس مطالعات تطبیقی کشورهای منتخب : با رویکرد مدیریت رفتار سازمانی (مورد مطالعه: اداره ورزش و جوانان استان مرکزی)
    Management and organizational behavior in sports , Issue 13 , Year , Spring 2024
    پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر مبارزه با فساد با رویکرد مدیریت رفتار سازمانی در اداره ورزش و جوانان استان مرکزی بر اساس مطالعات تطبیقی صورت گرفته در کشورهای دانمارک، فنلاند و نیوزلند ، سنگاپور و سوئد که دارای رتبه اول و دوم بهترین عملکرد در مبارزه با فساد بر اسا More
    پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر مبارزه با فساد با رویکرد مدیریت رفتار سازمانی در اداره ورزش و جوانان استان مرکزی بر اساس مطالعات تطبیقی صورت گرفته در کشورهای دانمارک، فنلاند و نیوزلند ، سنگاپور و سوئد که دارای رتبه اول و دوم بهترین عملکرد در مبارزه با فساد بر اساس وضعیت شاخص فساد جهانی انجام گرفت. پژوهش از نوع توصیفی -همبستگی و از حیث جمع آوری اطلاعات، پیمايشی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان اداره ورزش و جوانان استان مرکزی و هیئت های زیر مجموعه به تعداد 890 نفر انتخاب شد. حجم نمونه طبق فرمول محدود کوکران برابر با 268 نفر به دست آمد. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده بود. از روش میدانی و ابزار پرسشنامه جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. در اين تحقیق از پرسشنامه استاندارد بوردیا و همکاران (۲۰۰0) برای متغیر صداقت سازمانی ، از پرسشنامه باتیمن و همکاران(2004) برای متغیر اخلاق کاری ،از پرسشنامه بالفور و وکسلر (۱۹۹۶) برای متغیر تعهد سازمانی ،از پرسشنامه استاندارد ویلیامز و اندرسون (1991) برای متغیر رفتار شهروندی سازمانی و از پرسشنامه عبدالهی (1392) برای متغیر مبارزه با فساد استفاده شد . پایـایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ و روایی آن به روش روایی محتوا و کسب نظر از اساتید دانشگاهی مورد تایید قرار گرفته است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و لیزرل استفاده شد.نتایج تحقیق نشان داد که صداقت سازمانی، اخلاق کاری ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر مبارزه با فساد در اداره ورزش و جوانان استان مرکزی تاثیر مثبت دارد. Manuscript profile