• Home
  • مهدی شریعتمداری

    List of Articles مهدی شریعتمداری


  • Article

    1 - طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش مهارت‌های زندگی به دانش آموزان ابتدایی
    Transcendent Education , Issue 4 , Year , Autumn 2022
    هدف از اجرای این پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش مهارت‌های زندگی به دانش آموزان ابتدایی بوده است. این پژوهش از نظر اهداف، کاربردی توسعه ای و از نظر نوع مطالعه و ماهیت پژوهش در بعد کیفی، اکتشافی و از بعد کمّی، پیمایشی مقطعی و جامعه آماری در بخش کمّی معلمان ابتدایی ش More
    هدف از اجرای این پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش مهارت‌های زندگی به دانش آموزان ابتدایی بوده است. این پژوهش از نظر اهداف، کاربردی توسعه ای و از نظر نوع مطالعه و ماهیت پژوهش در بعد کیفی، اکتشافی و از بعد کمّی، پیمایشی مقطعی و جامعه آماری در بخش کمّی معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در شهرستان رفسنجان شامل 1457 نفر می باشند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه حداقل 304 نفر برآورد گردیدو با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. به منظور تبیین بهتر نتایج و آشکار شدن موارد مغفول در فاز کمّی، 13 مصاحبه عمیق در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به صورت گلوله برفی انجام شده است. ابزار جمع آوری داده ها در خصوص مؤلفه های آموزش مهارت‌های زندگی و عوامل سه شاخگی، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن به وسیله تحلیل عاملی تأییدی و همچنین روایی صوری و پایایی توسط محاسبه آلفای کرونباخ به‌ترتیب با مقادیر 830/0 و 81/0 سنجیده و الگوی تحقیق با استفاده از داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه و همچنین بهره گیری از فنون آمار توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. الگوی پژوهش با 15 مؤلفه مهارت زندگی شامل مهارت‌های ارتباط، مهارت‌های قابل عرضه، خود مسئولیتی، اخلاق کاری، مدیریت، مهارت‌های زندگی سالم، تفکر انتقادی، همکاری، تصمیم گیری، تفکر خلاق، خودآگاهی، هدف گذاری، حل مسأله، توجه به دیگران، عزت نفس و 10 مؤلفه از عوامل سه شاخگی شامل کتاب درسی، تلویزیون، کارگاه آموزشی، خانواده، همسالان، جامعه، فضای مجازی، مشاور، کتاب غیردرسی و مدرسه ارایه شده است. آموزش مهارت‌های زندگی باعث ارتقای عزت نفس، سلامت، خودمسئولیتی، خودآگاهی و تفکر انتقادی در دانش آموزان ابتدایی می‌گردد. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی رابطة بین سلامت سازمانی با اثربخشی مدیران مدارس مدیریت آموزش و پرورش شهرتهران
    Journal of Instruction and Evaluation , Issue 2 , Year , Summer 2009
    هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطة بین سلامت سازمانی با اثر بخشی مدیران مدارس مدیریت آموزش و پرورش منطقه 5 شهر تهران بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دبیران (ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان) مدارس دولتی مدیریت آموزش و پرورش منطقه پنج شهر تهران (3509 نفر) می​باشد و حجم نمون More
    هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطة بین سلامت سازمانی با اثر بخشی مدیران مدارس مدیریت آموزش و پرورش منطقه 5 شهر تهران بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دبیران (ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان) مدارس دولتی مدیریت آموزش و پرورش منطقه پنج شهر تهران (3509 نفر) می​باشد و حجم نمونه براساس جدول مورگان 346 نفر تعیین و با روش نمونه گیری تصادفی ساده و به روش نمونه​گیری خوشه​ای چند مرحله​ای انتخاب گردید. روش انجام این پژوهش از نوع همبستگی می​باشد. برای جمع آوری داده​ها از دو پرسشنامه سلامت سازمانی (OHI) و اثربخشی سازمانی استفاده شد. روایی صوری و محتوایی آنها با استفاده از منابع موجود و نظرات صاحب نظران بدست آمد و اعتبار آنها از راه اجرای آزمایشی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای سلامت سازمانی 89/. درصد و برای اثربخشی سازمانی 91/. درصد تعیین گردید. برای بررسی ابعاد سلامت سازمانی، از الگویی که سلامت سازمانی را به شش بعد ساخت​دهی، ملاحظه​گری، پشتیبانی منابع، روحیه، تأکید علمی و یگانگی نهادی تقسیم کرده، استفاده شده است و جهت بررسی اثربخشی از الگویی که اثربخشی را به شش بُعد رهبری، یاری رساندن به دانش​آموزان، روابط سازنده با اولیاء، برخورد شایسته با معلمین، مهارت در ارزشیابی کارکنان و اداره امور مدرسه از دید دبیران می​سنجد، استفاده شده است. در این پژوهش ارتباط سلامت سازمانی و ابعاد آن با اثربخشی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل داده​های پژوهش نشان داد که بین کلیه ابعاد سلامت سازمانی (ساخت​دهی، ملاحظه​گری، پشتیبانی منابع، روحیه، تأکید علمی و یگانگی نهادی) و اثربخشی سازمانی رابطه معنی​دار وجود دارد و اگر مدیران مدارس در به کاربردن روشهای ایجاد سلامت سازمانی تلاش کنند، اثربخشی مدارس آنها در تمام ابعاد بهبود خواهد یافت. Manuscript profile

  • Article

    3 - رابطه سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 4 , Year , Winter 2015
    هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سواد فن‌ آوری اطلاعات و ارتباطات معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه معلمان پایه پنجم ابتدایی More
    هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سواد فن‌ آوری اطلاعات و ارتباطات معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه معلمان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 93-1392 بود که با مراجعه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 338 نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع‌ آوری داده‌ها، از دو پرسش‌نامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسش‌نامه‌ها توسط محققان بررسی و تأیید شد. پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ برای پرسش‌نامه سواد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات برابر با 0/949 و برای پرسش‌نامه پیشرفت تحصیلی 0/947 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ ها از آزمون کلموگروف اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سواد فن ‌آوری اطلاعات و ارتباطات معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش ‌آموزان پایه پنجم ابتدایی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد، به عبارتی، هر چه سواد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات معلمان بیشتر باشد، پیشرفت تحصیلی دانش ‌آموزان بیشتر می ‌شود. هم‌چنین، تحلیل رگرسیون نشان دادکه به‌ کارگیری کامپیوتر و فایل‌ های مدیریتی و مشاغل و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات پیش ‌بینی‌کننده مثبت پیشرفت تحصیلی دانش ‌آموزان هستند. Manuscript profile

  • Article

    4 - آسیب شناسی موانع به کارگیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 2 , Year , Autumn 2012
    هدف پژوهش حاضر، شناسایی موانع به‌کارگیری فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در فرآیند یاددهی - یادگیری دانشجویان از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بوده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی بوده More
    هدف پژوهش حاضر، شناسایی موانع به‌کارگیری فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در فرآیند یاددهی - یادگیری دانشجویان از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بوده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، در نیمسال دوم تحصیلی 91-1390 می‌باشد که تعداد آنان 973 نفر بود. با مراجعه به جدول مورگان تعداد 177 نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسش‌نامه از طریق روایی صوری و محتوایی و پایایی آن با اجرای آزمایشی پرسش‌نامه در نمونه‌ای با حجم 30 نفر از طریق آلفای کرونباخ برابر با 84/0 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t تک نمونه‌ای استفاده شد. نتایج نشان داده است که دانش و مهارت اعضای هیأت علمی در به‌کارگیری فاوا، اعتقاد آنان نسبت به تأثیر فاوا، برنامه‌ریزی درسی مناسب با اصول فاوا، وجود سخت‌افزار و وسایل آموزشی در دانشگاه، وجود فضا و امکانات مالی در دانشگاه در به‌کارگیری از فاوا در فرآیند یاددهی و یادگیری دانشجویان مؤثر است. Manuscript profile

  • Article

    5 - ارائه الگوی دانشگاه پژوهش محور برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران
    Social Science Quarterly , Issue 2 , Year , Autumn 2020
    پژوهش محوری از رویکرد های جدید دانشگاه های پیشرفته جهان است که یادگیری را از حافظه پروری معطوف به دانایی محوری و ارتقای قدرت درک و بینش خلاق کرده است ، در دانشگاه تنها یادگیری صورت نمی پذیرد، بلکه دانشجو نحوه تفکر و اندیشه را می آموزد و دانشگاهی موفق تر است که بتواند ای More
    پژوهش محوری از رویکرد های جدید دانشگاه های پیشرفته جهان است که یادگیری را از حافظه پروری معطوف به دانایی محوری و ارتقای قدرت درک و بینش خلاق کرده است ، در دانشگاه تنها یادگیری صورت نمی پذیرد، بلکه دانشجو نحوه تفکر و اندیشه را می آموزد و دانشگاهی موفق تر است که بتواند این مهم را به دانشجو انتقال دهد. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی دانشگاه پژوهش محور مرکب از ابعاد، مؤلفه ها و شاخص هایی برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بود. بدین منظور، از روش تحقیق آمیخته کیفی و کمی استفاده شد. نمونه ای هدفمند متشکل از 20 نفر از خبرگان آموزش عالی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از کد گذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. سپس یافته ها در ابعاد آموزش پژوهش محور، فرآیند پژوهش محور، مدیریت و رهبری پژوهش محور و خروجی پژوهش محور تنظیم شد. همچنین در بخش کمی، پرسشنامه طراحی شده بر روی نمونه ای متشکل از 350 نفر از اعضای هیئت علمی، رؤسا و معاونین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اجرا شد. داده های حاصل از پرسشنامه جهت آزمون با استفاده از نرم افزار spss و smart-pls تجزیه و تحلیل گردید. در رابطه با اولویت بندی مؤلفه های دانشگاه پژوهش محور نتایج حاصل از آزمون فریدمن نشان داد مؤلفه انگیزه پژوهشی در اولویت اول و مؤلفه ارزشیابی پژوهش محور در اولویت آخر قرار دارد. در رابطه با تعیین وضعیت الگوی مذکور با استفاده از آزمون t تک نمونه ای اعتبار تمامی مؤلفه های تحقیق به جز ارزشیابی پژوهش محور از طرف افراد شرکت کننده در تحقیق مورد تایید قرار گرفت. Manuscript profile

  • Article

    6 - ارائه الگوی ارتقا سلامت روان دانش آموزان ابتدایی مبتنی بر آموزش مهارتهای زندگی و عوامل سه شاخگی
    Quarterly Journal of Health Psychology and Social Behavior , Issue 3 , Year , Winter 2021
    هدف: هدف این پژوهش ارائه الگوی ارتقا سلامت روان دانش آموزان ابتدایی مبتنی بر آموزش مهارتهای زندگی و عوامل سه شاخگی بود.روش شناسی: جامعه آماری در بخش کمی معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در شهرستان رفسنجان شامل 1457 نفر می باشند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه حداق More
    هدف: هدف این پژوهش ارائه الگوی ارتقا سلامت روان دانش آموزان ابتدایی مبتنی بر آموزش مهارتهای زندگی و عوامل سه شاخگی بود.روش شناسی: جامعه آماری در بخش کمی معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در شهرستان رفسنجان شامل 1457 نفر می باشند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه حداقل 304 نفر برآورد شد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور تبیین بهتر نتایج و آشکار شدن موارد مغفول در فاز کمّی، 13 مصاحبه عمیق در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به صورت گلوله برفی انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها در خصوص مولفه های آموزش مهارتهای زندگی و عوامل سه شاخگی، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن به وسیله تحلیل عاملی تاییدی و همچنین روایی صوری و پایایی توسط محاسبه آلفای کرونباخ بترتیب با مقادیر 830/0 و 81/0 سنجیده و الگوی اجرایی تحقیق با استفاده از داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه و همچنین بهره گیری از فنون آمار توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. Manuscript profile

  • Article

    7 - ارائه الگوی آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان ابتدایی مبتنی بر عوامل ساختاری، زمینه‌ای و فرایندی
    , Issue 1 , Year , Summer 2022
    هدف از اجرای این پژوهش ارائه الگوی آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان ابتدایی مبتنی بر عوامل ساختاری، زمینه‌ای و فرایندی بود. پژوهش ازنظر اهداف کاربردی و ازنظر نوع مطالعه و ماهیت پژوهش در بعد کیفی جستجوی اکتشافی و از بعد کمی پیمایشی مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه م More
    هدف از اجرای این پژوهش ارائه الگوی آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان ابتدایی مبتنی بر عوامل ساختاری، زمینه‌ای و فرایندی بود. پژوهش ازنظر اهداف کاربردی و ازنظر نوع مطالعه و ماهیت پژوهش در بعد کیفی جستجوی اکتشافی و از بعد کمی پیمایشی مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در مدارس ابتدایی شهرستان رفسنجان (به تعداد 1457 نفر) در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. برای تعیین حجم نمونه در بعد کیفی از روش نمونه‌گیری هدفمند و فن دلفی و در بعد کمی از نمونه‌گیری کوکران استفاده شد. تعداد نمونه حداقل موردنیاز برابر با 304 نفر برآورد شد ابزار سنجش دو پرسشنامه محقق ساخته (پرسشنامه مهارت‌های زندگی با 91 سؤال و پرسشنامه عوامل سه‌شاخگی با 27 سؤال) بود که اعتبار یابی پرسشنامه‌ها نشان داده شد از روایی همگرا و واگرا در حد مقبولی برخوردار هستند. داده های کیفی با استفاده از کدگذاری باز و محوری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت تا درنهایت به تدوین الگوی آموزش مهارت‌های زندگی انجامید و الگوی پژوهش با 15 مؤلفه مهارت زندگی شامل مهارت‌های ارتباط، مهارت‌های قابل‌عرضه، خود مسئولیتی، اخلاق کاری، مدیریت، مهارت‌های زندگی سالم، تفکر انتقادی، همکاری، تصمیم‌گیری، تفکر خلاق، خودآگاهی، هدف‌گذاری، حل مسئله، توجه به دیگران، عزت‌نفس و 10 مؤلفه از عوامل سه‌شاخگی شامل کتاب درسی، تلویزیون، کارگاه آموزشی، خانواده، همسالان، جامعه، فضای مجازی، مشاور، کتاب غیردرسی و مدرسه ارائه گردید. Manuscript profile

  • Article

    8 - طراحی الگوی تاب‌آوری دانشجویان مؤسسات آموزش‌عالی در پاسخ به پاندمی کووید-19 (بر اساس رویکرد نظریه داده‌بنیاد)
    , Issue 2 , Year , Autumn 2023
    پاندمی کووید-19 با تأثیرات منفی بر دانشجویان، چالش‌های بسیاری را بر آن‌ها تحمیل کرد؛ در این شرایط تاب‎آوری عامل مهمی برای مقابله با این چالش‌ها بود. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی تاب‌آوری دانشجویان در پاسخ به پاندمی در جامعه هدف دانشگاه‌های آزاد اسلامی شهر تهران More
    پاندمی کووید-19 با تأثیرات منفی بر دانشجویان، چالش‌های بسیاری را بر آن‌ها تحمیل کرد؛ در این شرایط تاب‎آوری عامل مهمی برای مقابله با این چالش‌ها بود. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی تاب‌آوری دانشجویان در پاسخ به پاندمی در جامعه هدف دانشگاه‌های آزاد اسلامی شهر تهران انجام شد. روش پژوهش، کیفی و با استفاده از رویکرد نظریه داده‌بنیاد سیستماتیک بود. جهت گردآوری داده‌ها، به‌روش نمونه‌گیری هدفمند ونظری با 24 نفر از دانشجویان، کارشناسان آموزشی و پژوهشی، اعضای هیئت‌‌علمی و اساتید مصاحبه عمیق ‌‌‌نیمه‌ساختاریافته صورت‌ گرفت. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با بهره‌مندی از نرم‌افزار کیفی اطلس تی‌آی 9 انجام پذیرفت. از داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها 147 کد، 36 مقوله فرعی و 10 مقوله اصلی استخراج گردید. بر اساس مدل پارادایمی، پاسخ تاب‌آورانه دانشجویان مؤسسات آموزش‌عالی به پاندمی کووید-19 پدیده اصلی شناخته‌شد. شرایط اثرگذار به 3 مقوله اصلی، فردی (6 مقوله فرعی و 26 کد)، سازمانی (6 مقوله فرعی و 31 کد) و اجتماعی (4 مقوله فرعی و 12 کد) مقوله‌بندی شدند. بسترها نیز به 2 مقوله اصلی، داخلی (5 مقوله فرعی و 15 کد) و خارجی (3 مقوله فرعی و 14 کد) تقسیم شدند. برای استراتژی‌ها 3 مقوله اصلی، پیش‌بینی و پیشگیری (2 مقوله فرعی و 7 کد)، پاسخ و مقابله (4 مقوله فرعی 16 کد) و انطباق و سازگاری (2 مقوله فرعی و 11 کد) شناسایی گردید. پیامدها نیز به 2 مقوله اصلی، کوتاه‌مدت (با 2 مقوله فرعی و 7 کد) و بلندمدت (با 2 مقوله فرعی و 8 کد) طبقه‌بندی شدند. Manuscript profile

  • Article

    9 - اعتباریابی الگوی انتخاب مدیران آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور (بارویکرد آمیخته)
    , Issue 5 , Year , Winter 2023
    پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی انتخاب مدیران آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ اهداف کاربردی واز نظر نظر دادها ، آمیخته اکتشافی(کیفی-کمی) واز نظر ماهیت و نوع مطالعه در بعد کیفی، داده بنیاد از نوع خود ظهور است و در بعد کمی، پیمایشی مق More
    پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی انتخاب مدیران آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ اهداف کاربردی واز نظر نظر دادها ، آمیخته اکتشافی(کیفی-کمی) واز نظر ماهیت و نوع مطالعه در بعد کیفی، داده بنیاد از نوع خود ظهور است و در بعد کمی، پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری بخش کیفی کلیه خبرگان حوزه منابع انسانی تشکیل دادند.در بخش کمیکلیه مدیران آموزشی به تعداد 317 نفر،133(زن)و 184(مرد) تشکیل دادند. روش نمونه گیری آگاهانه هدفمند از نوع گلوله برفی تعداد18 نفر خبره انتخاب شدند.که در خبره شماره15 به اشباع نظری رسیدیم .در بخش کمی حجم نمونه بر اساس فرمول تعیین حجم مورگان175نفرانتخاب شدند.در پژوهش حاضر پس از کدگذاری باز ومحوری ابزار سنجش حاصل شده، در قالب یک فرم تنظیم وبرای خبرگان جهت کدگذاری انتخابی ارسال گردید.ومورد اعتبار سنجی قرار گرفت،وبر این اساس پرسشنامه محقق ساخته طراحی ،ومیان نمونه آماری انتخاب شده توزیع گردید.ودر پایان داده های جمع آوری شده بااستفاده از آمار توصیفی واستنباطی مورد تجزیه وتحلیل واقع گردیدودر پایان برای الگوی انتخاب مدیران آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیکشور 4بعد،21مولفه و150 شاخص احصا شد. ابعاد شناسایی شده در یک ساختار متجانس ،سازه های الگوی یک مفهوم تحت عنوان الگوی انتخاب مدیران آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشو را حمایت می کنند. Manuscript profile

  • Article

    10 - شناسایی و ارزیابی عوامل تاثیر گذار بر رهبری فضیلت گرا (مورد مطالعه: واحد های دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران)
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 2 , Year , Summer 2022
    پژوهش حاضر به شناسایی و ارزیابی عوامل تأثیر گذار بر رهبری فضیل ت گرا در واحد های دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران پرداخته است. این پژوهش برحسب هدف از نوع بنیادی_کاربردی، برحسب نوع داده از نوع آمیخته (کیفی_کمی) و روش پژوهش از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش More
    پژوهش حاضر به شناسایی و ارزیابی عوامل تأثیر گذار بر رهبری فضیل ت گرا در واحد های دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران پرداخته است. این پژوهش برحسب هدف از نوع بنیادی_کاربردی، برحسب نوع داده از نوع آمیخته (کیفی_کمی) و روش پژوهش از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه به امر در زمینه رهبری فضیل ت گرا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد های شهر تهران می‌ باشند. برای تعیین نمونه بخش کیفی جامعه آماری از روش نمونه گیری غیر هدفمند استفاده ‌شده و بخش کمی شامل تمام اعضای هیأت علمی واحد های دانشگاه آزاد در شهر تهران به تعداد 2522 نفر بود که 350 نفر به‌ عنوان آزمودنی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ ها از ابزار های مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته، استفاده شد. روایی و پایایی ابزار، مورد سنجش و تأیید قرار گرفت. روش تحلیل داده‌ ها در بخش کیفی، کد گذاری نظری برگرفته از روش نظریه‌ پردازی داده بنیاد بود. در بخش استنباطی و کمی برای پاسخ به سؤالات پژوهش از آزمون‌ هایی نظیر همبستگی پیرسون و آزمون تی تک نمونه‌ ای بهره گرفته شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که عوامل مدیریتی، عوامل رفتاری، عوامل ساختاری و عوامل زمینه‌ ای به عنوان ابعاد تشکیل دهنده رهبری فضیل ت گرا هستند. همچنین مؤلفه‌ های تعهد سازمانی، جو سازمانی، راهبرد های مدیریتی به عنوان مؤلفه‌ های اثر گذار بر رهبری فضیلت گرا شناسایی شده و وضعیت تمام مؤلفه‌ های مذکور، مطلوب ارزیابی شد. Manuscript profile

  • Article

    11 - ارائه الگوی سواد اطلاعاتی برای دانش آموزان دوره ابتدایی
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 2 , Year , Autumn 2020
    هدف از این پژوهش، شناسایی وضعیت سواد اطلاعاتی معلمان دوره ابتدایی و ارائه الگوی مناسب(مورد مطالعاتی :آموزش و پرورش شهر قم)بود. روش پژوهش از نظرهدف کاربردی، از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل ۳۵۲ تن از کلیه مدیرا More
    هدف از این پژوهش، شناسایی وضعیت سواد اطلاعاتی معلمان دوره ابتدایی و ارائه الگوی مناسب(مورد مطالعاتی :آموزش و پرورش شهر قم)بود. روش پژوهش از نظرهدف کاربردی، از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل ۳۵۲ تن از کلیه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهر قم بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای مرحله‌ای، انتخاب شدند .جهت گرد آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شده که روایی پرسش نامه از طریق روش دلفی و توسط متخصصان مورد تایید قرار گرفته است همچنین ضریب کندال ۶43/0 بدست آمده نشان داد وحدت نظر میان دیدگاه کارشناسان در حد متوسطی و خوب است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و لیزرل استفاده گردید.همچنین آزمون آماری برای شناسایی وضعیت موجود آزمون t و تحلیل عاملی تاییدی بوده است.نتایج پژوهش حاضر نشان داد عوامل تدوین راهبردهای جست و جوی اطلاعات و تشخیص نیاز اطلاعاتی رتبه اول و دوم اهمیت را در بین معلمان شهر قم بدست آورده ، این امر به این معناست که وضعیت سواد اطلاعاتی معلمان از نظر این دو عامل نسبتا خوب است بنابراین وضعیت سواد اطلاعاتی معلمان دوره ابتدایی شهر قم از میانگین اصلی بالاتر است ولی نسبت به سایر ابعاد ، از وضعیت مطلوب پایین تر است. بنابراین نیاز به ارائه الگوی سواد اطلاعاتی وجود دارد.در نتیجه الگوی مفهومی سواد اطلاعاتی شامل ۷ بعد و ۲۱ مولفه تدوین و مورد تایید قرار گرفت. Manuscript profile

  • Article

    12 - شناسایی ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های ارتقاء تعهد سازمانی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب یک مدل مفهومی
    Educational Administration Research , Issue 4 , Year , Winter 2020
    هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های ارتقاء تعهد سازمانی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب ارائه مدل بود. روش پژوهش از نظر ‌هدف ‌کاربردی، از نظر روش گردآوری داده‌ها توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. ‌جامعه ‌آماری ‌‌شامل خبر More
    هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های ارتقاء تعهد سازمانی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب ارائه مدل بود. روش پژوهش از نظر ‌هدف ‌کاربردی، از نظر روش گردآوری داده‌ها توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. ‌جامعه ‌آماری ‌‌شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه در زمینه تعهد سازمانی بود. با روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها سند پژوهی و میدانی و ابزار گردآوری داده ها شامل مصاحبه نیمه سازمان یافته و پرسشنامه گردآوری داده ها دلفی با منطق فازی بود. روایی از روش گوبا و لینکن پایایی آن نیز به روش توافق بین کدگذاران تعیین شده است. برای ‌تحلیل‌ داده‌های کیفی ‌از تحلیل‌ مضمون ‌و دلفی فازی و نرم افزار MAXQDA ‌استفاده‌ شد. در نهایت 3 بعد، 16 مولفه و 100 شاخص نهایی شد. ‌نتایج ‌نشان ‌داد ‌که ابعاد ارتقاء‌ تعهد سازمانی (فردی، سازمانی و محیطی) و مولفه‌های آن (احساس مثبت به شغل، تجربیات کاری، انعطاف پذیری، اعتماد، خودمختاری، جو سازمانی، فرهنگ سازمانی، عدالت سازمانی، انگیزه شغلی، امنیت شغلی، پشتیبانی مدیریت، ارتباطات کاری، مهارتهای رهبری، فرصت های شغلی جایگزین، محیط اجتماعی و محیط اقتصادی) بود. با توجه به ابعاد و مولفه‌ها مدلی ارایه شد که برازش مطلوبی داشت. Manuscript profile

  • Article

    13 - شناسایی مولفه های سازنده جذب اعضای هیات علمی
    Educational Administration Research , Issue 2 , Year , Autumn 2021
    هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های سازنده جذب اعضای هیات علمی می باشد. از نظر اهداف کاربردی از نظر داده‌ها کمی از نظر ماهیت و نوع مطالعه پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری کلیه اعضای جذب هیأت‌علمی دانشگاه فنی وحرفه ای 234 نفر می باشند از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 132نفر ن More
    هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های سازنده جذب اعضای هیات علمی می باشد. از نظر اهداف کاربردی از نظر داده‌ها کمی از نظر ماهیت و نوع مطالعه پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری کلیه اعضای جذب هیأت‌علمی دانشگاه فنی وحرفه ای 234 نفر می باشند از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 132نفر نمونه انتخاب شدند.ابزار سنجش پرسشنامه محقق ساخته پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ محاسبه که برابر 91/ 0 و روایی آن به کمک روایی همزمان و CVR انجام شد. برون داد اولیه نشان می‌دهد دترمینان ماتریس همبستگی غیر از صفر و نتیجه آزمون کرویت بارتلت از لحاظ آماری در سطح کمتر 0001/0 معنادار است. برونداد عامل‌های 25‌گانه با روش PC و شیوه واریماکس دوران و داده‌هایی که مشترکاً با یک عامل همبسته بودند تشکیل یک پاره تست داده‌اند. نتایج تحلیل عاملی پژوهش به ترتیب اولویت 8 بعد، 25 مؤلفه و 128 شاخص به عنوان عوامل سازنده جذب اعضای هیات علمی معرفی شدند. Manuscript profile