Presenting a systemic model of adult education for Shahid and Isharan schools in Tehran province (with a mixed exploratory approach)
Subject Areas :Seyyed Ahmad Mahdigholi 1 , Amir hosein Mahmoodi 2 , عباس خورشیدی 3 , مهدی شریعتمداری 4
1 - phD student
2 - phd level student
3 - هیئت علمی/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
4 - استادیار
Keywords: Adult education, Causal factors, Intervenor, Contextual conditions, Strategies, Consequences, Outputs,
Abstract :
The present study was conducted with the aim of presenting an adult education model for Shahed and Isargaran schools in Tehran province. The research method is applied in terms of purpose and in terms of data, it is an exploratory mix (qualitative-quantitative) and in terms of nature in the qualitative dimension, it is a system-based data and in the quantitative dimension, it is a cross-sectional survey. The statistical population of the qualitative section includes experts and specialists who have a doctorate in educational sciences and specialized research in the field of adult education, who were selected by a conscious sampling method of theoretical type and based on theoretical saturation of 15 experts. In the quantitative section, the sample size was 177 (99 males and 78 females) and calculated based on the Cochran sample size formula. The sample size was 121 (53 females and 68 males). The measurement tool was prepared in the form of a form and sent to experts for selective coding and validation. Based on this, a researcher-made questionnaire was designed and distributed among the randomly selected statistical sample. Then, the collected data was analyzed using descriptive and inferential statistics. Finally, 6 dimensions, 21 components, and 111 indicators for the adult education model for the witness and veteran schools in Tehran province were finalized. After final approval and prioritization by experts, the dimensions, components, and indicators that make up the model were drawn, and the aforementioned model was validated again by experts.
آبسالان، محمد.(1397).بررسی چالش های اثرگذاری آموزش های ضمن خدمت بر بهسازی منابع انسانی (با تاکید بر آموزش بزرگسالان)،دومین کنفرانس دانش و فناوری روانشناسی،علوم تربیتی و جامعه شناسی ایران،تهران.
آهنچیان، محمدرضا (1392)، مدیریت کیفیت در مدارس شاهد و ایثارگر: بررسی عوامل بازدارنده و پیش¬برنده کیفیت خدمات آموزشی و معرفی مدل مطلوب، فصلنامه پژوهش¬های آموزش و یادگیری، سال 20، شماره 3: 230-217.
ابراهیم¬زاده، عیسی؛ داودی، امیرحسین (1388)، بررسي مولفه هاي اصلي آموزش بزرگسالان به منظور ارائه مدل مناسب دركشور، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، سال 3، شماره 4: 32-2.
حاجی پور، معصومه و شجاعی، مریم السادات(1400).آموزش بزرگسالان، فصلنامه بهورز، دوره: 32، شماره: 109.
رمضانی، سیده گل افروز؛ مهنی، امید، عزیزی، نعمت الله (1397)، چالشهای آموزش بزرگسالان و راهکارهایی جهت بهبود: پژوهش زمینهای، فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، سال 8، شماره 29: 134-115.
سلیمانی هارونی، خدیجه و خسروی پور، بهمن.(1396).آموزش مداوم بزرگسالان؛ پیامد نیاز توسعه انسانی پایدار،یازدهمین کنگره ملی پیشگامان پیشرفت،تهران.
عباس¬پور، عباس؛ مهاجر، یحیی؛ رجببیگی، مجتبی؛ جها¬ن¬پناه، بیژن (1396)، طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش بزرگسالان روستایی کشور، فصلنامه اندیشه¬های نوین تربیتی، سال 13، شماره4: 249-225.
غریب¬زاده، رامین؛ آقایی خانه برق، علی؛ طالب¬ زاده، محسن؛ ابراهیمی، مهدی (1399)، طراحی و اعتبارسنجی مدل سنجش آموزش بزرگسالان در مراکز مشاوره و توانبخشی، نشریه مطالعات روانشناسی صنعتی و سازمانی، سال 7، شماره 2: 336-321.
کرمی ملکشاه، مریم.(1396).مروری بر روند تکامل سازمانده ی و نهادی شدن آموزش بزرگسالان،کنفرانس ملی پژوهش های نوین ایران و جهان در روانشناسی،علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی،شیراز.
کفراشی، محمدحسین؛ حسن¬مرادی، نرگس؛ معظمی، مجتبی (1401)، بررسی تطبیقی «ارائة خدمات آموزشی و پرورشی به فرزندان شهدا، جانباختگان، جانبازان و رزمندگان» در کشورهای مختلف، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، سال 11، شماره 2: 653-625.
لانگورث، نورمن (1399)، یادگیری مادام العمر از نظریه تا عمل، تغییر ماهیت آموزش در قرن 21، مترجم: احمد سعیدی، ناشر: فراز قلم.
محمدحسنی، نسرین؛ فردانش، هاشم (1395)، تحلیل آندارگوژی و طراحی مدلی برای یادگیری بزرگسالان در محیط¬های مبتنی بر فناوری، مجلهی فناوری برنامهی درسی، سال 1، شماره 1: 47-35.
موسوی، سیدحامد و کوخاه زاده، سمیه،(1398)،ضرورت آموزش و بهسازی منابع انسانی در آموزش و پرورش،دومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و علوم انسانی.
نجاری، رقیه.(1398.)ارزیابی شیوه های نوین جذب و نگهداشت شرکت کنندگان در برنامه های سوادآموزی و آموزش بزرگسالان عجبشیر،چهارمین کنفرانس ملی در مدیریت،حسابداری و اقتصاد با تاکید بر بازاریابی منطقه ای و جهانی،تهران.
Grow, G. (2018). In defense of the staged self–direction learning model, Adult Education Quarterly, Vol, 44, 2: 109-144.
Mezirow, J. (2019). Learning as Transformation: Critical Perspectives on a Theory in Progress, Wiley.
Morakinyo Akintolu , Moeketsi Letseka (2021).The andragogical value of content
knowledge method: the case of an adult education programme in Kwa-Zulu Natal Province of South Africa. journal homepage: www.cell.com/heliyon.
Temesgen Oljira , Muleta Hailu (2021).Integrated functional adult education program and its contributions for livelihoods in Ethiopia. journal homepage: www.cell.com/heliyon.