ارائه الگوی سیستمی آموزش بزرگسالان برای مدارس شاهد و ایثارگران استان تهران (با رویکرد آمیخته اکتشافی)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسید احمد مهدیقلی 1 , امیرحسین محمودی 2 , عباس خورشیدی 3 , مهدی شریعتمداری 4
1 - دانشجو دکتری تخصصی
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - هیئت علمی/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
4 - هیات علمی واحد تهران مرکزی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی آموزش بزرگسالان برای مدارس شاهد و ایثارگران استان تهران انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نظر دادها، آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) واز نظر ماهیت در بعد کیفی، داده بنیاد سیستمی است و در بعد کمی، پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان ومتخصصانی که دارای مدرک دکترای علوم تربیتی وپژوهش های تخصصی در حوزه آموزش بزرگسالان می باشند که با روش نمونهگیری آگاهانه از نوع نظری و بر اساس اشباع نظری 15نفر خبره انتخاب شدند. دربخش کمی شامل مدیران، معاونان و دبیران زن و مرد مدارس بزرگسال شاهد و ایثارگر شهر تهران"." كه تعداد آنها 177 (۹۹نفر مرد و ۷۸ نفر زن) تشکیل دادکه براساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران محاسبه و 121 (۵۳ زن و۶۸ مرد)حجم نمونه آماری تشکیل دادابزار سنجش پس از کدگذاری باز و محوری حاصل شده، در قالب یک فرم تنظیم و برای خبرگان جهت کدگذاری انتخابی ارسال و مورد اعتبار سنجی قرار گرفت و بر این اساس پرسشنامه محقق ساخته طراحی و میان نمونه آماری بصورت تصادفی انتخاب شده توزیع گردید. سپس دادههای جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد و در پایان برای این در نتیجه، 5 بعد، ۲۱ مؤلفه 111 شاخص برای الگوی آموزش بزرگسالان برای مدارس شاهد و ایثارگران استان تهران نهایی شد. پس از تأیید نهایی و اولویتبندی خبرگان، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای سازندة الگو ترسیم شده، و مجدداً الگوی یادشده توسط خبرگان اعتباریابی شد.
The present study was conducted with the aim of presenting an adult education model for Shahed and Isargaran schools in Tehran province. The research method is applied in terms of purpose and in terms of data, it is an exploratory mix (qualitative-quantitative) and in terms of nature in the qualitative dimension, it is a system-based data and in the quantitative dimension, it is a cross-sectional survey. The statistical population of the qualitative section includes experts and specialists who have a doctorate in educational sciences and specialized research in the field of adult education, who were selected by a conscious sampling method of theoretical type and based on theoretical saturation of 15 experts. In the quantitative section, the sample size was 177 (99 males and 78 females) and calculated based on the Cochran sample size formula. The sample size was 121 (53 females and 68 males). The measurement tool was prepared in the form of a form and sent to experts for selective coding and validation. Based on this, a researcher-made questionnaire was designed and distributed among the randomly selected statistical sample. Then, the collected data was analyzed using descriptive and inferential statistics. Finally, 6 dimensions, 21 components, and 111 indicators for the adult education model for the witness and veteran schools in Tehran province were finalized. After final approval and prioritization by experts, the dimensions, components, and indicators that make up the model were drawn, and the aforementioned model was validated again by experts.
