• Home
  • مرضیه آقاجانی

    List of Articles مرضیه آقاجانی


  • Article

    1 - رابطه سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 4 , Year , Winter 2015
    هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سواد فن‌ آوری اطلاعات و ارتباطات معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه معلمان پایه پنجم ابتدایی More
    هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سواد فن‌ آوری اطلاعات و ارتباطات معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه معلمان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 93-1392 بود که با مراجعه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 338 نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع‌ آوری داده‌ها، از دو پرسش‌نامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسش‌نامه‌ها توسط محققان بررسی و تأیید شد. پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ برای پرسش‌نامه سواد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات برابر با 0/949 و برای پرسش‌نامه پیشرفت تحصیلی 0/947 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ ها از آزمون کلموگروف اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سواد فن ‌آوری اطلاعات و ارتباطات معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش ‌آموزان پایه پنجم ابتدایی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد، به عبارتی، هر چه سواد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات معلمان بیشتر باشد، پیشرفت تحصیلی دانش ‌آموزان بیشتر می ‌شود. هم‌چنین، تحلیل رگرسیون نشان دادکه به‌ کارگیری کامپیوتر و فایل‌ های مدیریتی و مشاغل و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات پیش ‌بینی‌کننده مثبت پیشرفت تحصیلی دانش ‌آموزان هستند. Manuscript profile