Future study Management
,
Issue134,Year,
Autumn
2023
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل حکمرانی توسعه کسب و کار کارآفرینانه بود. روش پژوهش عبارت بود از روش مدل معادلات ساختاری به روش کمی و همچنین جامعه پژوهش عبارت بودند از کلیه مدیران مراکز دولتی و بخش خصوصی کارآفرین بزرگ در سال 1400. در بخش کمی، با استفاده از فرمول کوکران 292 نفر More
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل حکمرانی توسعه کسب و کار کارآفرینانه بود. روش پژوهش عبارت بود از روش مدل معادلات ساختاری به روش کمی و همچنین جامعه پژوهش عبارت بودند از کلیه مدیران مراکز دولتی و بخش خصوصی کارآفرین بزرگ در سال 1400. در بخش کمی، با استفاده از فرمول کوکران 292 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود. تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. نتایج نشان داد هفت مولفه در تبیین مدل حکمرانی توسعه کسب و کار کارآفرینانه نقش دارند که عبارتند از: عوامل اقتصادی (اصلاح ساختارهای بانکی)، ایجاد مزیت رقابتی بین المللی، حذف نهادهای موازی، نوسازی بدنه دولت، ایجاد زیرساخت ها (سخت افزاری نرم افزاری)، نفود در بازارهای بین المللی، و در نهایت جوان سازی بدنه دولت. جهت بررسی برازش مدل، به بررسی X2، R و RS؛ پرداخته شد که وجود X2 پایین و نسبت کای دو به درجه آزادی کمتر از سه، و همچنین ضریب تعینن و ضریب تعیین تعدیل شده محاسبه شده؛ نشاندهنده برازش مناسب مدل بود.
Manuscript profile
موضوع این پژوهش الگوی رهبری مربیگری برای مدیران مدارس ابتدایی: بر پایه نظریه داده بنیاد بود. جامعه ی آماری شامل افراد متخصص ومسئولین صاحب نظر در زمینه ی آموزش و پرورش و اعضای هیأت علمی رشته ی مدیریت آموزشی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به کارگیری معیار More
موضوع این پژوهش الگوی رهبری مربیگری برای مدیران مدارس ابتدایی: بر پایه نظریه داده بنیاد بود. جامعه ی آماری شامل افراد متخصص ومسئولین صاحب نظر در زمینه ی آموزش و پرورش و اعضای هیأت علمی رشته ی مدیریت آموزشی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به کارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبه هایی نیمه ساختار-یافته با 15 نفر انجام شد. جهت اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیرشرکت کننده در پژوهش استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها در طی سه مرحله کدگذاری باز،کدگذاری نظری و کدگذاری انتخابی حاکی از 5 مقوله کلی و 18 مقوله فرعی است که در چارچوب مدلی پارادایمی شامل پدیده محوری: کارایی و ارتباطات، دیدگاه تخصصی و هوش هیجانی؛ شرایط علی: تاثیر گذاری و خلاقیت ، نفوذ و مسئولیت پذیری و مشارکت و همکاری؛ شرایط زمینه ای: بافتار عمومی جامعه, چشمانداز توسعهای رشد ، بافتار تخصصی؛ راهکارها: توسعه حرفهای مدیران , شبکه سازی. حمایت های سازمانی و برون سازمانی؛ شرایط مداخلهگر: توانایی مدیریتی مدیران برخود، توانایی مدیریتی مدیران بر دیگران ، توانایی مدیریت در محیط سازمان؛ پیامدها: ایجاد احساس احترام ، ایجاد اعتماد متقابل ، الگو و الهام بخش تحلیل شده است.
Manuscript profile
Journal of Training and Improvement of Human Resources
,
Issue4,Year,
Autumn
2024
این مطالعه به بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و کارایی دبیران می پردازد. پژوهش حاضر یک پژوهش کمی و پیمایشی است. ابزار تحقیق پرسشنامه های استاندارد در زمینه فرهنگ سازمانی، کارآیی معلمان و رضایت شغلی بوده. به منظور روایی از روایی صوری و نظر خبرگان در رابطه با پرسش More
این مطالعه به بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و کارایی دبیران می پردازد. پژوهش حاضر یک پژوهش کمی و پیمایشی است. ابزار تحقیق پرسشنامه های استاندارد در زمینه فرهنگ سازمانی، کارآیی معلمان و رضایت شغلی بوده. به منظور روایی از روایی صوری و نظر خبرگان در رابطه با پرسشنامه ها بهره گرفته شد و برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش، کلیه دبیران مقطع دوم متوسطه منطقه دوازده شهر تهران است که 265 نفر است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 155 نفر تعیین شد. همچنین روش نمونه گیری در این پژوهش روش خوشه ای تک مرحله ای است. با توجه به نرمال بودن متغیرهای مورد مطالعه، از رگرسیون خطی ساده جهت آزمون فرضیه ها در نرم افزار spss استفاده شده است. یافته ها حاکی از تایید کلیه فرضیات یعنی تاثیر فرهنگ سازمانی بر کارآیی و رضایت شغلی دبیران بود. سطح معنی داری آزمون F در متغیرهای کارایی و رضایت شغلی کمتر از 0/05 بوده در نتیجه میتوان بیان داشت که ضریب معادله رگرسیون مربوط به متغیرهای وابسته کارایی و رضایت شغلی مخالف صفر است. ضریب تعیین چندگانه مربوط به کارایی و رضایت شغلی 0/11 میباشد که نشان میدهد تقریبا 11 درصد از سهم متغیرهای وابسته کارایی و رضایت شغلی توسط متغیر مستقل فرهنگ سازمانی تبیین و توضیح داده میشود. لذا به منظور حفظ سرمایه های انسانی و ارتقای رضایت و کارایی دبیران، می بایست فرهنگ سازمانی را در مدارس ارتقا داد.
Manuscript profile
Journal of Training and Improvement of Human Resources
,
Issue14,Year,
Spring
2024
مفهوم فرهنگ سازمانی در زبان عامیانه و روزمره در ورزش، بهعنوان مفاهیم تقویتکننده مشکلات سازمانی مدیریت مشترک شکل میگیرد. سازمانهای ورزشی و مربیان، ورزشکاران و اعضای آنها موضوعات امیدوارکنندهای برای مطالعه فرهنگ سازمانی باشند؛ ازاینرو هدف این مقاله مرور روایتی فرهن More
مفهوم فرهنگ سازمانی در زبان عامیانه و روزمره در ورزش، بهعنوان مفاهیم تقویتکننده مشکلات سازمانی مدیریت مشترک شکل میگیرد. سازمانهای ورزشی و مربیان، ورزشکاران و اعضای آنها موضوعات امیدوارکنندهای برای مطالعه فرهنگ سازمانی باشند؛ ازاینرو هدف این مقاله مرور روایتی فرهنگ سازمانی در ورزش بود. انتخاب پارادایمهای تحقیق، روشها، علایق، دیدگاهها و تعاریف و عملیاتی سازی فرهنگ سازمانی مورداستفاده در 38 مطالعه بررسی شد. این موضوع تنوع راههای مطالعهشدۀ فرهنگ در ورزش و طیف وسیعی از علایق بررسیشده در این تحقیق ازجمله اطلاعرسانی به توسعه ورزشکاران، ارتباط بین قدرت فرهنگ و عملکرد سازمانی و درک نیروهای محرک تنوع سازمانی را برجسته میکند. برخلاف ادبیات فرهنگ سازمانی گستردهتر، در ورزش ترجیح داده میشود که فرهنگ را متغیری برای دستکاری در یک سازمان فرض کنیم. فرصت گسترش رویکردهای مطالعه فرهنگ سازمانی در ورزش مورد بحث قرار میگیرد؛ مانند گسترش روشهای مورداستفاده برای انجام مطالعات شامل مربیان و ورزشکاران در جمعیت موردمطالعه و استفاده از دیدگاه پراکندگی که در آن ابهام و تعارض در درک فرهنگ در نظر گرفته میشود.
کلیدواژهها: فرهنگ سازمانی، ورزش، مرور روایتی، مربیگری، مدیریت.
Manuscript profile
Management and Leadership Studies in Educational Organizations
,
Issue4,Year,
Winter
2021
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین رهبری تحولآفرین و سرمایه روانشناختی با تعالی سازمانی سازمان آموزشوپرورش منطقه 1 شهر تهران بوده است. این تحقیق کاربردی، روش گردآوری دادهها میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل کارکنان سازمان آموزشوپ More
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین رهبری تحولآفرین و سرمایه روانشناختی با تعالی سازمانی سازمان آموزشوپرورش منطقه 1 شهر تهران بوده است. این تحقیق کاربردی، روش گردآوری دادهها میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل کارکنان سازمان آموزشوپرورش منطقه 1 شهر تهران به تعداد 600 نفر بودند، که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی 234 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد رهبری تحول-آفرین باس و آولیو (2000)، سرمایه روانشناختی لوتانز (۲۰۰۷)، تعالی سازمانی دمینگ (1979) بود. روایی این پرسشنامهها توسط متخصصان مورد تأیید و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ (رهبری تحولآفرین برابر 92/0 سرمایه روانشناختی برابر 91/0 تعالی سازمانی برابر 89/0 صدم) محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از بخش توصیفی (محاسبه فراوانی و درصد) و استنباطی (کولموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره) با استفاده از نرمافزار Spss26 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین رهبری تحولآفرین و سرمایه روانشناختی با تعالی سازمانی آموزشوپرورش رابطه وجود دارد. همچنین نشان داد بین ابعاد رهبری تحولآفرین (ملاحظهفردی، ترغیبذهنی، انگیزش الهامبخش و نفوذ آرمانی) با تعالی سازمانی و بین ابعاد سرمایه روانشناختی (امیدواری، تابآوری، خوشبینی و خودکارآمدی) با تعالی سازمانی رابطه وجود دارد.
Manuscript profile
Management and Leadership Studies in Educational Organizations
,
Issue1,Year,
Summer
2023
هدف پژوهش حاضر ارائة ارائه الگوی فرهنگ سازمانی وزارت ورزش و جوانان است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع داده کیفی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه دادهبنیاد نوظهور است. جامعة مورد نظر پژوهش شامل اساتید دانشگاه دارای رتبه استادیاری به بالا و دارای تجربه و طرح در More
هدف پژوهش حاضر ارائة ارائه الگوی فرهنگ سازمانی وزارت ورزش و جوانان است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع داده کیفی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه دادهبنیاد نوظهور است. جامعة مورد نظر پژوهش شامل اساتید دانشگاه دارای رتبه استادیاری به بالا و دارای تجربه و طرح در زمینه مذکور و خبرگان حوزه منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان با تحصیلات دکتری و دارای تجربه مدیریتی می باشد، که بر اساس روش نمونهگیری نظری از نوع گلولهبرفی و بر اساس اشباع نظری دادهها، 15 نفر خبره برای مصاحبه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبة نیمهساختاریافته بود که در آن، ابعاد، مؤلفهها وشاخص های الگوی مذکور تنظیم شد. برای فرم مصاحبة یادشده ابتدا بخشی از الگوها، یافتهها، مطالعات و نظریههای ملی و جهانی بررسی شده، سپس، با کدگذاری باز، شاخصها احصا شدند و از طریق کدگذاری محوری، در قالب ابعاد، مؤلفهها و شاخصها مقولهبندی شد، و برای 15 نفر از خبرگان ارسال و به کمک کدگذاری انتخابی از طریق مصاحبه، فن دلفی و بارش فکری ابعاد و مؤلفهها شناسایی شد.اعتبار و روایی ابزار سنجش به مدد اجماع سه سویه (اجماع داده ها، اجماع پژوهشگران و اجتماع تئوری ها و روش شناسی) بدست آمد. در نتیجه، 5 بعد، 22 مؤلفه و142 شاخص برای الگوی فرهنگ سازمانی وزارت ورزش و جوانان نهایی شد. پس از تأیید نهایی و اولویتبندی خبرگان، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای سازندة الگو ترسیم شده و مجدداً الگوی یادشده توسط خبرگان اعتباریابی شد.واژههای کلیدی: فرهنگ سازمانی، پویایی، تفکرراهبردی، انسانی،رهبری و مدیریت، محیط
Manuscript profile
Journal of Urban and Regional Policy
,
Issue9,Year,
Spring
2024
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی سیاست¬گذاری در زمینه مقابله با بحران¬های آموزشی در دانشگاه¬های دولتی استان تهران انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و همچنین، به لحاظ نوع داده¬ها، آمیخته (کیفی-کمی) اکتشافی که در بخش کیفی داده بنیاد سیستماتیک و در بخش کمی توصیفی-پیمای More
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی سیاست¬گذاری در زمینه مقابله با بحران¬های آموزشی در دانشگاه¬های دولتی استان تهران انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و همچنین، به لحاظ نوع داده¬ها، آمیخته (کیفی-کمی) اکتشافی که در بخش کیفی داده بنیاد سیستماتیک و در بخش کمی توصیفی-پیمایشی بود. جامعة آماری بخش کیفی شامل خبرگان آکادمیک و سازمانی و در بخش کمی کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه¬های دولتی استان تهران بود. حجم نمونه در بخش کیفی 18 مصاحبه شونده با توجه به اصل اشباع و روش نمونه¬گیری هدفمند و در بخش کمی 312 نفر بر اساس محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری از میان 8719 نفر اعضای هیئت علمی دانشگاه¬های دولتی استان تهران و روش نمونه گیری تصادفی خوشه¬ای مرحله¬ای انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده¬ها در بخش کیفی مصاحبه¬های نیمه¬ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته 96 گویه¬ای برگرفته از بخش کیفی بود. روش تجزیه و تحلیل داده¬ها در بخش کيفي تحلیل مضمون و در بخش کمّی شامل آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی تک نمونه¬ای و مدلسازی معادلات ساختاری) بود. در نتیجه 96مفهوم اولیه( کدباز)، 21مفهوم اصلی( کد محوری) به دست آمد، که در قالب مدل پارادایمی شامل 6 کد انتخابی : عوامل علی(4مولفه و 16شاخص )، عوامل زمینه ای (3مولفه و 20شاخص ) ، عوامل راهبردی(5مولفه و 15شاخص )، عوامل مداخله گر(3مولفه و 12شاخص )، پدیده اصلی (2مولفه و 19شاخص ) و پیامدها ( 4مولفه 14شاخص ) ارائه شد.
یافته¬ها نشان داد پدیده سیاست¬گذاری در زمینه مقابله با بحران¬های آموزشی در دانشگاه¬های دولتی استان تهران شامل سیاست گذاری عمودی و سیاست گذاری افقی؛ شرایط علی شامل تأمین منابع مالی، مشارکت فعال دانشجویان و اعضای هیئت علمی و ارتباط با بازار کار؛ زمینه¬ها شامل تجهیزات آموزشی، فرهنگ آموزشی و توانمندسازی کارکنان و اعضای هیئت علمی و درنهایت عوامل مداخله گر شامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بود. در این راستا و با توجه به عوامل شناسایی شده، الگوی داده بنیاد سیستماتیک ارائه شد و بعد از نظر خبرگان مشخص شد که الگو از اعتبار مناسبی برخوردار بود. در بخش کمی نیز در خصوص بررسی روابط علی بین متغیرها یافته ها حاکی از روابط علی بین اجزای الگو بود. در نهایت یک پیشنهاد کاربردی، ایجاد یک شبکه همکاری و هماهنگی بین دانشگاههای دولتی استان تهران باشد که می تواند در مقابله با بحرانهای آموزشی موثر باشد. این شبکه اطلاعات و تجارب مربوط به مقابله با بحرانها را به اشتراک میگذارد و مکانیزمهای همکاری و هماهنگی در زمان بحران را تعیین میکند.
Manuscript profile
The Journal of Modern Thoughts in Education
,
Issue2,Year,
Summer
2022
پژوهش حاضر به شناسایی و ارزیابی عوامل تأثیر گذار بر رهبری فضیل ت گرا در واحد های دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران پرداخته است. این پژوهش برحسب هدف از نوع بنیادی_کاربردی، برحسب نوع داده از نوع آمیخته (کیفی_کمی) و روش پژوهش از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش More
پژوهش حاضر به شناسایی و ارزیابی عوامل تأثیر گذار بر رهبری فضیل ت گرا در واحد های دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران پرداخته است. این پژوهش برحسب هدف از نوع بنیادی_کاربردی، برحسب نوع داده از نوع آمیخته (کیفی_کمی) و روش پژوهش از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه به امر در زمینه رهبری فضیل ت گرا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد های شهر تهران می باشند. برای تعیین نمونه بخش کیفی جامعه آماری از روش نمونه گیری غیر هدفمند استفاده شده و بخش کمی شامل تمام اعضای هیأت علمی واحد های دانشگاه آزاد در شهر تهران به تعداد 2522 نفر بود که 350 نفر به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از ابزار های مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته، استفاده شد. روایی و پایایی ابزار، مورد سنجش و تأیید قرار گرفت. روش تحلیل داده ها در بخش کیفی، کد گذاری نظری برگرفته از روش نظریه پردازی داده بنیاد بود. در بخش استنباطی و کمی برای پاسخ به سؤالات پژوهش از آزمون هایی نظیر همبستگی پیرسون و آزمون تی تک نمونه ای بهره گرفته شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که عوامل مدیریتی، عوامل رفتاری، عوامل ساختاری و عوامل زمینه ای به عنوان ابعاد تشکیل دهنده رهبری فضیل ت گرا هستند. همچنین مؤلفه های تعهد سازمانی، جو سازمانی، راهبرد های مدیریتی به عنوان مؤلفه های اثر گذار بر رهبری فضیلت گرا شناسایی شده و وضعیت تمام مؤلفه های مذکور، مطلوب ارزیابی شد.
Manuscript profile
The Journal of Modern Thoughts in Education
,
Issue1,Year,
Summer
2021
هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد، مولفهها و شاخصهای مهارتهای مدیریتی مدیران در قالب ارائه الگوی مفهومی و پارادایمی بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل خبرگان، متخصصین و More
هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد، مولفهها و شاخصهای مهارتهای مدیریتی مدیران در قالب ارائه الگوی مفهومی و پارادایمی بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه در زمینه مهارتهای مدیریتی مدیران بود. روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند بودکه30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها بصورت سند پژوهی ومیدانی و ابزار گردآوری داده ها شامل مصاحبه نیمه سازمان یافته بودو پرسشنامه گردآوری داده ها از طریق روش داده بنیاد با رهیافت نظامند انجام شد. روایی پژوهش ااز روش سه سویه سازی و پایایی آن نیز به روش توافق بین کدگذاران تعیین شده است. برای تحلیل دادههای کیفی از فراترکیب ، تحلیل مضمون و نرم افزار MAXQDIA استفاده شد. در نهایت 3 بعد، 13 مولفه و 65 شاخص نهایی شد. نتایج نشان داد که ابعاد مهارتهای مدیریتی مدیران شامل بعد فردی ( خود آگاهی، مدیریت استرس، مدیرت حل اثربخش مساله ) بعد میان فردی ( مهارت ارتباطات سازنده ، مهارت انگیزش اثربخش ، مهارت تاثیر گذاری، مهارت مدیریت تضاد )و بعد گروهی (مهارت تفویض اختیار، مهارت تیمی ، مهارت هدایت تغییر مثبت ، بکارگیری تکنولوژی، بکارگیری الزامات مدیریتی) بود. با توجه به ابعاد و مولفهها الگوی مفهومی و پارادایمی ارایه شد که برازش مطلوبی برخوردار بود.
Manuscript profile
The Journal of Modern Thoughts in Education
,
Issue5,Year,
Summer
2022
هدف از این پژوهش ارائه الگوی اجرایی ارتقاء سطح مدیریت استعداد کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است.برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفه ها More
هدف از این پژوهش ارائه الگوی اجرایی ارتقاء سطح مدیریت استعداد کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است.برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفه ها استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه مدیریت آموزشی و منابع انسانی بودند که بعد از انجام 13مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت. یافته ها: در نهایت 5 بعد، 11 مؤلفه و 44 شاخص شناسایی شد. برای ترسیم الگو از روش معادلات ساختاری نرم افزار smartpls3 استفاده شد.نتایج نشان داد که بعد نظام جذب استعداد با ضریب 0.743، بعد نظام توسعه و آموزش استعداد 0.680، بعد نظام ارزیابی و کشف استعداد 0.641، بعد نظام جذب استعداد 0.517 و ارتقا استعداد 0.468به ترتیب بیشترین اهمیت را در الگوی اجرایی ارتقاء سطح مدیریت استعداد کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی داشتند. اعتبار الگو نیز با 4 بعد (فهم، تطبیق، تعمیم و کنترل) و 4 بُعد ( فلسفه و اهداف، مبانی تئوریک، مراحل اجرا و نظام ارزشیابی و بازخورد) مورد ارزیابی قرار گرفت در نهایت میزان اجرایی بودن الگو مورد پرسش قرار گرفت که با میانگین 3.82 مورد تایید قرار کرفت و نتایج نشان داد این الگو از قابلیت اجرای بالایی برخوردار است که نشان از اعتباربخشی بالای الگو داشت
Manuscript profile
The Journal of Modern Thoughts in Education
,
Issue5,Year,
Winter
2022
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های مدیریتی و روش های تدریس معلمان کلاس با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه هفتم در دبیرستان های غیر دولتی پسرانه دوره اول منطقه 1 آموزش و پرورش شهر تهران صورت گرفت. این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی بوده و به روش پیمایشی اجرا شد. More
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های مدیریتی و روش های تدریس معلمان کلاس با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه هفتم در دبیرستان های غیر دولتی پسرانه دوره اول منطقه 1 آموزش و پرورش شهر تهران صورت گرفت. این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی بوده و به روش پیمایشی اجرا شد. از کل جامعه آماری به تعداد 1045 نفری، 291 نفر به روش تصادفی خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. 3 پرسشنامه استاندارد سبکهای مدیریت لیکرت (1977)، روشهای تدریس گراشا و ریچمن (1996) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1994) به عنوان ابزار پژوهش استفاده شدند که روایی آن ها در پژوهش های متعددی تائید شده است. پایائی پرسشنامه ها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه گردید؛ پایائی پرسشنامه سبک های مدیریت با آلفای 920/0، پرسشنامه روش های تدریس با آلفای 791/0 و پرسشنامه عملکرد تحصیلی با آلفای 963/0 تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به وسیله نرم افزار spss استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند که بین سبکهای مدیریتی کلاس با عملکرد تحصیلی دانش آموزان و بین روش های تدریس معلمان کلاس با عملکرد تحصیلی دانش آموزان، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بررسی تأثیر هم زمان دو متغیر سبک های مدیریتی کلاس و روش های تدریس معلمان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان نشان میدهد که 2/15 درصد از کل تغییرات عملکرد تحصیلی به وسیله 2 متغیر مستقل تبیین شده و سبک های مدیریت، بیش از متغیر روش های تدریس بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان جامعه آماری تأثیر دارد.
Manuscript profile
The Journal of Modern Thoughts in Education
,
Issue1,Year,
Autumn
2023
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های مدیریت بهره وری اعضای هیئت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان تهران انجام شد. از نظر هدف به صورت توسعه ای، از نظر داده ها و روش اجرا به صورت کیفی و از لحاظ گردآوری داده ها به صورت پیمایشی می باشد. جامعه مشار More
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های مدیریت بهره وری اعضای هیئت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان تهران انجام شد. از نظر هدف به صورت توسعه ای، از نظر داده ها و روش اجرا به صورت کیفی و از لحاظ گردآوری داده ها به صورت پیمایشی می باشد. جامعه مشارکت کننده برای مصاحبه، متخصصان حوزه مدیریت بهره وری و منابع انسانی بودند که تعداد 30 نفر به شرط تحقق اشباع نظری به عنوان نمونه آماری و به روش هدفمند تعیین گردیدند. گردآوری داده ها با روش های کتابخانه ای و میدانی انجام شد. ابزار گردآوری داده ها نیز مصاحبه نیمه سازمان یافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تحلیل داده های کیفی از تحلیل مضمون و نرم افزار maxqoda12 استفاده شد. درنهایت 6 بعد، 12 مؤلفه و 52 شاخص انتخاب شدند. نتایج نشان می دهد که ابعاد مدیریت بهره وری در بعد مدیریتی شامل مؤلفه های اجرایی و رهبری، بعد تشکیلاتی شامل مؤلفه های مدیریت افراد و ارتباطی، بعد محیطی شامل مؤلفه های عوامل درونی و عوامل بیرونی، بعد فردی شامل مؤلفه های ویژگی های شخصیتی و ویژگی های اخلاقی، بعد شغلی شامل مؤلفه های شغلی_فردی و شغلی_سازمانی و بعد ارزشی شامل مؤلفه های مربوط به فرد و مربوط به شغل هستند. با توجه به ابعاد و مؤلفه های شناسایی شده، الگویی ارائه شد که برازش مطلوبی دارد.
Manuscript profile
The Journal of Modern Thoughts in Education
,
Issue1,Year,
Summer
2022
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی با عملکرد و خودکارآمدی شغلی معلمان دوره اول متوسطه منطقه 9 شهر تهران صورت گرفت. این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی محسوب میشود که بهروش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری متشکل از 295 نفر معلمان دوره اول متوسطه منطقه 9 شهر تهرا More
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی با عملکرد و خودکارآمدی شغلی معلمان دوره اول متوسطه منطقه 9 شهر تهران صورت گرفت. این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی محسوب میشود که بهروش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری متشکل از 295 نفر معلمان دوره اول متوسطه منطقه 9 شهر تهران میباشد که 167 نفر بهعنوان نمونه آماری بهروش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل3 پرسشنامه استاندار رهبری اخلاقی،استاندارد عملکرد و خودکارآمدی شغلی میباشد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) بهوسیله نرم افزار spss استفاده شد. نتایج تحقیق نشان دادند که بین رهبری اخلاقی با عملکرد شغلی و خودکارآمدی معلمان دوره اول متوسطه منطقه 9 شهر تهران، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بررسی مدل تأثیر رهبری اخلاقی سبک های بر مدیریتی عملکرد شغلی و خودکارآمدی شغلی معلمان نیز نشان میدهد که 8/18 درصد از کل تغییرات عملکرد شغلی و 9/39 درصد تغییرات خودکارآمدی معلمان به وسیله رهبری اخلاقی تبیین شدند؛ همچنین تأثیر رهبری اخلاقی بر خودکارآمدی معلمان بیش از عملکرد شغلی است. در بین مؤلفه های رهبری اخلاقی، مؤلفه انصاف دارای بیشترین تأثیر و رابطه با بحث عملکرد شغلی و خودکارآمدی شغلی است.
Manuscript profile
Educational Administration Research
,
Issue2,Year,
Autumn
2021
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های سازنده جذب اعضای هیات علمی می باشد. از نظر اهداف کاربردی از نظر دادهها کمی از نظر ماهیت و نوع مطالعه پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری کلیه اعضای جذب هیأتعلمی دانشگاه فنی وحرفه ای 234 نفر می باشند از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 132نفر ن More
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های سازنده جذب اعضای هیات علمی می باشد. از نظر اهداف کاربردی از نظر دادهها کمی از نظر ماهیت و نوع مطالعه پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری کلیه اعضای جذب هیأتعلمی دانشگاه فنی وحرفه ای 234 نفر می باشند از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 132نفر نمونه انتخاب شدند.ابزار سنجش پرسشنامه محقق ساخته پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ محاسبه که برابر 91/ 0 و روایی آن به کمک روایی همزمان و CVR انجام شد. برون داد اولیه نشان میدهد دترمینان ماتریس همبستگی غیر از صفر و نتیجه آزمون کرویت بارتلت از لحاظ آماری در سطح کمتر 0001/0 معنادار است. برونداد عاملهای 25گانه با روش PC و شیوه واریماکس دوران و دادههایی که مشترکاً با یک عامل همبسته بودند تشکیل یک پاره تست دادهاند. نتایج تحلیل عاملی پژوهش به ترتیب اولویت 8 بعد، 25 مؤلفه و 128 شاخص به عنوان عوامل سازنده جذب اعضای هیات علمی معرفی شدند.
Manuscript profile
Educational Administration Research
,
Issue2,Year,
Autumn
2023
سیاست گذاری در آموزش و پرورش مجموعه سیاست ها، رویه ها و اقداماتی است که نهاد دولت به منظور توانمند سازی و توسعه دانش و مهارت های دانش آموزان تدوین و اجرا میکند. هدف اصلی این پژوهش ؛ شناسایی ابعاد و مولفه های سیاست گذاری آموزشی مهارت افزایی در مدارس ابتدایی است. روش تحقی More
سیاست گذاری در آموزش و پرورش مجموعه سیاست ها، رویه ها و اقداماتی است که نهاد دولت به منظور توانمند سازی و توسعه دانش و مهارت های دانش آموزان تدوین و اجرا میکند. هدف اصلی این پژوهش ؛ شناسایی ابعاد و مولفه های سیاست گذاری آموزشی مهارت افزایی در مدارس ابتدایی است. روش تحقیق از منظر هدف ؛ کاربردی و بر اساس گرد اوری اطلاعات ؛ کیفی برپایه داده بنیاد سیستمی میباشد. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری ، با 14 نفر از کارشناسان ستادی وزارت آموزش و پرورش و اساتید مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای شهر تهران در سال تحصیلی ( 1400-1401) ، مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته صورت گرفته و داده ها با استفاده از کد گذاری باز ، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در غالب پنج بعد الگوی پارادایمی با 18 مولفه جای گرفتند
Manuscript profile
Educational Administration Research
,
Issue5,Year,
Winter
2022
هر چند امروزه دانشگاهها یکی از عوامل مؤثر در تربیت دانش آموختگانی باصلاحیت و فرهیخته هستند ولی باید پذیرفت که این امر مهم بیشتر بر عهده اساتید مجرب و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها می باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی ابعاد و مولفههای موثر بر ارتقا مدیریت بهره More
هر چند امروزه دانشگاهها یکی از عوامل مؤثر در تربیت دانش آموختگانی باصلاحیت و فرهیخته هستند ولی باید پذیرفت که این امر مهم بیشتر بر عهده اساتید مجرب و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها می باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی ابعاد و مولفههای موثر بر ارتقا مدیریت بهرهوری اعضای هیئت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان تهران می باشد. روش این تحقیق از نظر اهداف کاربردی، از نظر داده ها کمی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری کلیه ی اعضای هیئت علمی و مدیران گروههای آموزشی دانشگاههای آزاد اسلامی استان تهران به تعداد 4465 نفر که به صورت تصادفی با کمک فرمول کوکران به تعداد 353 نفر نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود. برای رتبهبندی وضعیت متغیرهای پژوهش از آزمون فریدمن استفاده شده است. برای روایی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی و پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده گردید.نتایج نشان داد بالاترین ضریب مربوط به بعد ارزشی و پایین ترین ضریب مربوط به بعد مدیریتی میباشد.همچنین با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت در بین مولفهها، به ترتیب مولفه رهبری، مدیریت افراد، ویژگیهای فردی، ارزشی مربوط به فرد، ویژگیهای شخصیتی، عوامل داخلی، شغلی-فردی، عوامل خارجی، ارزشی مربوط به شغل، ارتباطی، شغلی-سازمانی و اجرایی در رتبههای اول تا دوازدهم قرار گرفتند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications