اثرآموزش چند رسانه ای بر بهبود دانش دستوری زبان آموزان ایرانی و نگرش آنها
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیسیده فاطمه تقوی تکیار 1 , مهری جلالی 2
1 - Department of English, college of human science, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Foreign Languages, Farhangian University, Tehran, Iran
Keywords: کتاب درسی, برنامه چند رسانه ای, یادگیری زبان به کمک رایانه, دانش دستور زبان,
Abstract :
استفاده ازفن آوری ها اخیرا باعث شده که آموزش زبان دستخوش تغییرات زیادی شود. یادگیری زبان دوم و زبان خارجی با استفاده از رایانه افزایش قابل توجهی داشته است. از این رو، پژوهش حاضر سعی در بررسی تاثیر استفاده از چند رسانه ای در بهبود دانش دستور زبان دانش آموزان دبیرستانی ایران و همچنین بررسی نگرش آنها نسبت به حالت چند رسانه ای مبتنی بر آموزش کرده است. برای این کار، سه کلاس دست نخورده از دانش آموزان با سطح زبانی متوسط در دبیرستانی در تهران به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: گروه چند رسانه ای (تعداد= 28) ,گروه چند رسانه ای + کتاب درسی (تعداد = 29) و گروه شاهد (تعداد = 33). بعد از همسان سازی گروه ها از طریق آزمون تعیین سطح آکسفورد، یک پیش آزمون گرفته شد و نتایج نشان داد تفاوت معنی داری بین گروه ها در مورد دانش دستور زبان مقصد وجود نداشت. آموزش در 8 جلسه صورت گرفت، گروه اول از طریق عناصرچند رسانه ای مختلف از جمله کارتون , متون , پاورپوینت وغیره آموزش داده شدند، گروه دوم از طریق ترکیب چند رسانه ای و کتاب درسی آموزش دیدند در حالی که به گروه شاهد به طور سنتی با استفاده از کتاب درسی آموزش داده شد. مقایسه نمرات این گروه ها در پس آزمون با استفاده از آزمون ANOVA برتری گروه چند رسانه ای + کتاب درسی بیش از گروه های دیگر را در عملکرد تست دستور زبان نشان داد. نتایج پرسشنامه نیز تمایل مثبت تر از دانش آموزان در این گروه در مقایسه با گروه فقط چندرسانه ای به سمت استفاده از برنامه های چند رسانه ای در زمینه یادگیری زبان را نشان داد. نتایج حاصل از این مطالعه میتواند روش جدیدی برای کمک به زبان آموزان باشد تا با موفقیت دانش دستور زبان خود را افزایش دهند.
Al-jarf, L. (2007). Teaching vocabulary to EFL college students.Online Journal of Language Teaching, 8 (2), 2-8.
Alsied, S. M., & Pathan, M. M. (2013). The use of computer technology in EFL classroom: advantages and implications. IJ-ELTS, 1(1), 61-71.
Bitter, G. G., & Hatfield, M. M. (1997).A multimedia alternative for professional development. Teaching Education, Emerging Technology and the Education Classroom, 8 (2), 67–71.
Brunvand, S. (2010). Best practices for producing video content for teacher education. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 10, 247-256. Retrieved from http://refhub.elsevier.com /S0742051X(14)00088-2/sref9
Chun, D., & Smith, B. (2016).Teaching in language use, language teaching, and language learning. The Modern Language Journal, 100 (16), 64–80.
Chun-Y., & Hsiu, L. (2011). Metacognitive skills development: a web-based approach in higher education. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10 (2), 140-150.
Davoodi, S. (2014). The effect of multimedia-based materials on L2 grammar proficiencydevelopment of Iranian high school EFL learners. International Journal of Research Studies in Educational Technology, 3(1), 99-110.
Fenstermacher, G. (1986). Philosophy of research on teaching: Three aspects. In M. C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (pp. 12-45). New York: Macmillan.
Ghanizadeh, A., & Razavi, A. (2015). The impact of using multimedia in English highschool classes on students' language achievement and goal orientation. International Journal of Research Studies in Educational Technology, 4(2), 31-42.
Grabe M., & Grabe C. (1998). Integrating technology into meaningful learning, (2nded.).Boston: Houghton Mifflin.
Johnson, D., Sutton, P., & Harris, N. (2001). Extreme programming requires extremelyeffective communication: Teaching effective communication skills to students in an IT degree. Paper presented at the 18th Annual Conference of the Australian Society forComputers in Learning in Tertiary Education, Melbourne.
Kern, R. (2015). Language, literacy, and technology.Cambridge: Cambridge University Press. Koehler, N.A., Thompson, A.D., & Phye, G.D. (2011).A design study of amultimedia instructional grammar program with embedded tracking. Instructional Science, 39, 939–974.
Koehler, N. A., Thompson, A. D., & Phye, G. D. (2011).A design study of a multimedia instructional grammar program with embedded tracking. Instructional Science, 39(6), 939-974.
Lysenko, L. V., &Abrami, P. C. (2014). Promoting reading comprehension with the use of technology. Computers & Education, 75, 162-172.
Mayer, R.E. (2009). Multimedia learning (2nd ed). New York: Cambridge University Press.
Mehrgan, K. (2012). Computer-assisted language learning: A panacea for grammardevelopment. Advances in English Linguistics (AEL), 1(2), 25-29.
Mtebe, J. S., Mbwilo, B., & Kissaka, M. M. (2016). Factors influencing teachers’ use of multimedia enhanced content in secondary schools in Tanzania. The InternationalReview of Research in Open and Distributed Learning, 17(2), 65-84.
Rachal, J. R. (1995). Adult reading achievement comparing computer-assisted and traditional approaches: A comprehensive review of the experimental literature. Reading Researchand Instruction, 34, 239-258.
Rostami, S., Akbari, O., & Ghanizadeh, A. (2015).The effect of smart school programsonEFL reading comprehension in an academic context.International Journal of Research Studies in Educational Technology, 4(1), 1-10. http://dx.doi.org/10.5861/ijrset.2014.936
Ruan, X. (2015).The Role of Multimodal in Chinese EFL Students’ AutonomousListening Comprehension & Multi-literacies.Theory and Practice in Language Studies, 5(3), 549-554. Retrieved from http://dx.doi.org/10.17507/tpls.0503.14
Sharma, H. L., & Pooja, L. (2016).Enhancing students’ interest in English language viamultimedia presentation. International Journal of Applied Research, 2(1), 275-281.
Stemler, L. (1997). Educational characteristics of multimedia: A literature review. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 6(4), 12-21.
Velleman, P.F., & Moore, D.S (1996). Multimedia for teaching statistics: promises and pitfalls. Stat, 50, 217-226.
Vernadakis, N., Zetou, E., Tsitskari, E., Giannousi, M., &Kioumourtzoglou, E.(2008).Student attitude and learning outcomes of multimedia computer-assisted versus traditional instruction in basketball. Education and Information Technologies, 13(3), 167-183.
Warschauer, M., Healey, D. (1998). Computers and language learning: An overview. Language Teaching, 3, 57–71.
Wenhong, H. (2016). Study on college English teaching mode multimedia assisted based on computer platform. International Journal of Multimedia and Ubiquitous Engineering,11(7), 351-360. Retrieved from http://dx.doi.org/10.14257/ijmue.2016.11.7.35