بازخورد صریح و ضمنی و درستی دستور زبان در کلاسهایی با مدل تدریس وارونه و غیر وارونه
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
سنور اسمعیلی
1
(
گروه انگلیسی ، دانشگاه تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز ، ایران
)
نسرین حدیدی
2
(
گروه انگلیسی ، دانشگاه تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز ، ایران
)
کریم صادقی
3
(
گروه زبان و ادبیات، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
)
زهره سیفوری
4
(
گروه زبان، دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
Keywords: دستور زبان, بازخورد اصلاحی, بازخورد صریح, روش تدریس وارونه, بازخورد ضمنی,
Abstract :
این مطالعه به بررسی اثرات بازخورد اصلاحی (CF) و مدل آموزش وارونه (FTM) بر درستی دستور زبان کل و ساختارهای خاص زبانآموزان انگلیسی میپردازد. در مجموع ۸۰ زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی در این مطالعه شرکت کردند. شرکتکنندگان بهطور تصادفی در دو گروه ۲۰ تایی مدل تدریس وارونه و دو گروه ۲۰ تایی غیر وارونه تقسیم شدند: یک گروه از هر جفت بازخورد اصلاحی صریح و دیگری بازخورد ضمنی دریافت کردند. داده ها در دو دوره زمانی (قبل از مداخله و پس از مداخله) جمع آوری شد. دو معیار تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) انجام شد. نتایج هیچ تفاوت معنیداری را در تأثیر نوع بازخورد اصلاحی در کلاسهای وارونه نشان نداد و هر دو نوع بازخورد منجر به درستی بالاتر دستور زبان فراگیران شدند. با این حال، گروه صریح از گروه ضمنی در کلاسهای غیر وارونه بهتر عمل کردند. بازخورد صریح در کلاسهای وارونه و غیروارونه منجر به عملکرد بهتر زبانآموزان در دستیابی به ساختارهای دستوری خاص، مانند جمله واره های موصوفی/کاهش شده شد، اما در سایر ساختارها مانند صفات تفضیلی و عالی،مصدر، شکل کلمات، ترتیب کلمات، و بدل تاثیری دیده نشد.