The Effect of Creative Thinking Instruction on the General Decision-Making Styles of Early Childhood Education Students at Borūjerd Girls’ National Skills College
Subject Areas : Instructional Excellence of management
Mahdi Bagheri
1
,
Mobina Bagheri
2
,
Fatemeh Sadat Sadeq Al-Vaed
3
1 - Technical and Vocational University, Tehran, Iran
2 - Faculty of Management and Accounting, University of Tehran, Iran
3 - Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Qom Branch, Qom, Iran
Keywords: education, creative thinking, general styles, decision making, child education students,
Abstract :
The present study aimed to examine the effect of creative thinking instruction on the general decision-making styles of early childhood education students at Borūjerd Girls’ National Skills College. To this end, employing a semi-experimental design with pre-test and post-test measures, experimental and control groups, and random assignment, data were collected using the Scott and Bruce General Decision-Making Styles Questionnaire (1955). The statistical population included all early childhood education students at Borūjerd Girls’ National Skills College during the first semester of the 1402-1403 academic year. The sample consisted of 12 individuals in the experimental group and 12 individuals in the control group, selected via simple random sampling. The creative thinking instruction intervention—delivered through the book Teaching Thinking to the experimental group—was implemented over a period of 12 weeks, totaling 12 instructional hours. In the post-test phase, both groups were re-evaluated. Data analysis was conducted using analysis of covariance. The findings revealed that creative thinking instruction significantly influenced rational decision-making styles; it also significantly affected spontaneous decision-making styles and intuitive decision-making styles. However, creative thinking instruction did not significantly influence dependent decision-making styles nor avoidant decision-making styles. Overall, creative thinking instruction proved effective in modifying students’ general decision-making styles. In other words, there were statistically significant differences between the pre-test and post-test scores of general decision-making styles in both groups. Therefore, the null hypothesis is rejected, and the research hypothesis—namely, that creative thinking instruction impacts the general decision-making styles of early childhood education students—is accepted. Based on these findings, the utility of creative thinking instruction on rational, spontaneous, and intuitive decision-making styles is evident, and it is recommended that universities provide appropriate environments for students to engage in creative thinking instructional methods throughout their studies.
ایراننژاد پاریزی، مهدی؛ ساسان گهر، پرویز (1403). سازمان و مدیریت و تئوری تا عمل. تهران: موسسه عالی آموزش بانکداری.
بولدن، جرج (1385). تفکر خلاق. سعید علی میرزایی. تهران: سارگل.
پرویزی، عابد (1396). بررسی رابطه تیپ شخصیت و سبک تصمیمگیری مدیران مدارس استان آذربایجان غربی. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی.
توحیدی، ارسطو (1389). خلاقیت محور بنیادین تصمیمگیری راهبردی. مطالعات مدیریت راهبردی، 1(4)، ص64-43.
جعفری، مریم؛ رضوی، سمیرا؛ کریمی، علی (1399). تأثیر آموزش تفکر خلاق بر سبکهای تصمیمگیری دانشآموزان. علوم تربیتی، ۱۰(۱)، ص۱۱۲-۱۲۸.
حیدری، الهام؛ مرزوقی، رحمتاله (1391). بررسی و مقایسه سبکهای عمومی تصمیمگیری در مدیران دانشگاه، مطالعه موردی: دانشگاه شیراز. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3(4)، ص84-67.
رحیمی، فیروزه؛ محمدی، مونا؛ حسینی، سمیه (1398). تأثیر آموزش تفکر خلاق بر سبکهای تصمیمگیری دانشآموزان. روانشناسی تربیتی، 12(3)، ص45-60.
رضازاده، سمانه (1389). بررسی رابطه سبکهای عمومی تصمیمگیری و هوش معنوی مدیران دانشگاههای فردوسی و علوم پزشکی مشهد. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی. دانشگاه فردوسی مشهد.
رضایی، سعید؛ حسینی، مریم؛ محمدی، علی (1401). تأثیر آموزش تفکر خلاق بر سبکهای تصمیمگیری دانشجویان. روانشناسی تربیتی، ۱۲(۳)، ص۴۵-۶۰.
سادات میر، زهره (1389). مقایسه میزان به کارگیری تفکر خلاق و انتقادی در دانش آموزان مونث سال سوم رشتههای ریاضی و انسانی متوسطه در منطقه 14 شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
سبحانینژاد، مهدی؛ زراعتی، محسن؛ مرادی، شعبان؛ وحیدپور، بیژن (1392). پرورش مهارتهای تفکر خلاق با رویکرد حل مسأله در برنامه درسی دانشجویان. مدیریت نظامی، 50(13)، ص174-141.
سید جوادین، سید رضا (1403). مبانی سازمان و مدیریت. تهران: نگاه دانش.
سیف، علیاکبر(1403). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: دوران.
شعارینژاد، علیاکبر(1370). روانشناسی عمومی. تهران: توس.
علیزاده، فریدون؛ نوری، رعنا (1400). رابطه تفکر خلاق و سبکهای تصمیمگیری در مدیران سازمانهای دولتی. مدیریت دولتی، ۸(۲)، ص۷۸-۹۲.
معیری، نرگس (1390). رابطه بین سبکهای تصمیمگیری و توانایی حل تعارض مدیران مدارس راهنمایی و متوسطه شهر کرمان در سال تحصیلی 1389-1390. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی. دانشگاه شهید باهنر کرمان.
مکتبیفرد، لیلا (1388). انواع تفکر و ارتباط آنها، با تاکید بر تفکر انتقادی. فرهنگ، شماره 69، ص372-359.
مهرگان، محمدرضا؛ دری، بهروز؛ صارمی، محمود (1403). تحقیق در عملیات. تهران: سمت، ج1.
مورهد، گرگوری؛ گریفین، ریکی (1403). رفتار سازمانی. مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده. تهران: مروارید.
ناظمی، فاطمه؛ صفارینیا، مجید (1394). بررسی ارتباط سبکهای تصمیمگیری و ادراک ریسک با رفتارهای کارآفرینانه در بین مدیران فرهنگی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 4(4)، ص117-89.
Amabile, T.M. & Pratt, M.G. (2020). The dynamic componential model of creativity and innovation in organizations. Research in Organizational Behavior, no. 40, p. 157-183.
Facioni, P. (2006). Creative Thinking Skills for education and life.
URL= http://www.asa3.org/ASA/education/think/creative.htm (2013, Nov 3).
Gino, F. & Ariely, D. (2021). The dark side of creativity: Original thinkers can be more dishonest. Journal of Personality and Social Psychology, 108(3), p. 442-459.
Runco, M.A. & Acar, S. (2022). Creativity and decision-making: The role of divergent thinking. Journal of Creative Behavior, 56(2), p. 145-160.
Scott, S.G. & Bruce, R.A. (1995). Decision–making style: The development and assessment of a new measure. Educational and psychological Measurement, 55(5), p. 818-831.
Sternberg, R.J. & Karami, S. (2021). Teaching creative thinking to improve decision-making in complex situations. Thinking Skills and Creativity, no. 40, p. 100-115.
Thunholm, P. (2004). Decision – making style: habit, style or both? Journal of personality and Individual Differences, no. 36, p. 931-944.
Wadaani, M. (2015). Teaching for Creativity as Human Development toward Self -Actualization: The Essence of Authentic Learning and Optimal Growth for All Students. Creative Education, no. 6, p. 669-679.