تأثیر ارزیابی پویای مداخله گر بر درک مطلب زبان آموزان
Subject Areas : All areas of language and translationHossein Shokri 1 , Mohammad Reza Khodareza 2
1 - PhD Candidate of TEFL, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
2 - Assistant Professor of Applied Linguistics, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran
Keywords: درک مطلب, ارزیابی پویا, میانجیگری با کمک همکار, مدرس راهنما,
Abstract :
استراتژی های خواندن مشترک می تواند برای زبان آموزان مفید باشد به گونه ای که آنها می توانند در کارهای گروهی شرکت کنند و با همکلاسی های خود تعامل داشته باشند. در مطالعه حاضر ، تلاش شده است تا تأثیر میانجیگری با کمک همتایان در مقابل مداخله مربی در ارزیابی پویای مداخله گر بر درک خواندن زبان آموزان متوسط ایران را بررسی کند. برای این منظور ، 60 زبان آموز به عنوان شرکت کنندگان اصلی تحقیق انتخاب شدند. سپس محقق آنها را به سه گروه تقسیم کرد: گروه آزمایشی A به عنوان میانجیگری همکار ، گروه آزمایشی B به عنوان مدرس راهنما ، گروه C به عنوان شاهد. پس از این ، پیش آزمون تست درک مطلب به همه گروه ها داده شد. در مرحله بعدی ، درمانی آغاز شد که در آن هر گروه از شرکت کنندگان درمان خاص خود را دریافت کردند. این درمان 12 جلسه طول کشید. یک جلسه به آزمون مهارت و پیش آزمون و یک جلسه برای پس آزمون اختصاص یافت. در پایان درمان پس آزمون انجام شد. همانطور که یافته های مطالعه حاضر نشان می دهد ، مشارکت فراگیران در ادبیات میانجیگری همتا و مداخله مربی در یک فضای پویای مداخله گرانه می تواند تأثیرات قابل توجهی بر درک آنها از خواندن داشته باشد. بر این اساس ، مفاهیم زیر را می توان برای این مطالعه در نظر گرفت. اول ، زبان آموزان می توانند در مورد تجربه یادگیری خود تصمیم بگیرند.
Allal, J. H. and Ducrey, P. (2000). A. H. (1984). Reading in a Foreign Language. London: Longman.
Black, J. and Wiliam, L. (1998). Teaching reading. In D. Nunan (Ed.), Practical English language teaching (pp. 67-86). New York: McGraw Hill Publishers.
Broadfoot, P. (2005). Becoming a Nation of Readers. The National Academy of Education & the Center for the Study of Reading.
Caffrey, B. Fuchs, L. and Fuchs, C. (2008). Academic achievement, academic selfconcept, and academic motivation of immigrant adolescents in the Greater Toronto Area Secondary Schools. Journal of Advanced Academics, 19(4), 700-743.
Cumming, L. (2009). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28, 117-4
Crooks, C. (1988). Learning to Read: The Great Debate. New York: McGraw Hill.
Crick, H. and Yu, L (2008). Relationship of motivation, strategic learning, and reading achievement in grades 5, 7, and 9. Journal of Experimental Education, 62(4), 319-340.
Dysthe, G. (2011). Acquisition of vocabulary from the Sweet Valley Kids series: Adult ESL acquisition. Journal of Reading, 37, 662–667.
Fulcher, B. (2010). Interactive models for second language reading: Perspectives on instruction. In P. L. Carrell, J. Devine & D. E. Eskey (Eds.), Interactive approaches to second language reading (pp. 223-238). New York, NY: Cambridge University Press.
Freire, P. (1970). From talk to print: Preparing students to read with ease. Field Notes, 10 (2), 96-108.
Gipps, K. (1994). Reading: A psycholinguistic Guessing Game. Journal of the Reading Specialist, 4, 126-135.
Grab, W. (2009). Current developments in second language reading research. TESOL Quarterly, 25(3), 375-406.
Gregorenko, G. (2002). Beyond the culture wars. New York: Norton.
Grigorenko, G. (2009). Extensive reading and the development of language skills. ELT Journal, 43 (1), 4-13.
Kirkland, L. (1971). Creative Reading. London: Demos.
Lantolf, K. and Poehner, D. (2008). The process of reading comprehension and factors influencing comprehension. Foreign Language Teaching and Research, 4, 40-46.
Moffett, K. & Wagner, J. (1983). Reading versus grammar: What students think is pleasurable for language acquisition. Applied Language Learning, 5(2), 95-100.
Nazari, J. (2012). The psychology of reading for pleasure: Needs and gratifications. Reading Research Quarterly, 23, 6-50.
Pearson, F. and Tierney, S. (1984). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and wellbeing. American Psychologist, 55, 68–78.
Poehner, M. (2008). Metacognition and self-regulated instruction. In A. Farstrup & S. Samuels (Eds.), what research has to say about reading instruction (3rd ed., pp. 291-309). Newark, DE: International Reading Association.
Shepard, T. (2000). Control and information in the intrapersonal sphere: An extension of cognitive evaluation theory. Journal of Personality and Social Psychology, 43, 450-461.
Stanford, D. and Roark, Y. (1974). Methodology in Language Teaching. Cambridge University Press.
Staton, A. (1984). Progress in understanding reading: Scientific foundations and new frontiers. New York: Guilford Press.
Sternberg, N. & Grigorenko, B (2002). Preventing reading difficulties in young children (Prepublication Copy). Washington, DC: National Academy Press.
Swain, H. (2001), Concept-oriented reading instruction: Engaging classrooms, lifelong learners. New York: Guilford Press.
Tabachnick, F. & Fidell, G. (2007). Situation- and task-specific motivation in foreign-language learning. Joensuu: University of Joensuu
Vygotsky, L. S. (1987). Thinking and speech. In R. W. Rieber & A. S. Carton (eds.), The collected works of L. S. Vygotsky. Vol. 1. Problems of general psychology (pp. 39-285). New York: Plenum.
Wells, G. (2000). Dialogic Inquiry: Towards a Sociocultural Practice and Theory of Education. New York: Cambridge University Press
Williams, J. & Burden, H. (2002). Voices of the mind: A sociocultural approach to mediated action. Cambridge, MA: Harvard University Press.