تاثییر تجزیه تحلیل نیازها بر ارتقا سطح مهارت نوشتاری زبان اموزان سطح متوسط
Sara Zafari
1
(
English Department, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
)
Hossein Heidari Tabrizi
2
(
English Department, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
)
َAzizeh Chalak
3
(
English Department, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
)
Keywords: تجزیه و تحلیل نیازها/ مهارت نوشتاری زبان دوم/خواسته ها/ نیازها,
Abstract :
استفاده از تجزیه و تحلیل نیازها یک عمل دیرینه در تعیین حوزه هایی بوده است که باید در یک برنامه گنجانده شود و در نتیجه کارایی آن بهینه شود. در زمینههای یادگیری زبان دوم (L2)، از مطالعات تحلیل نیازها برای تعیین مؤلفههای آموزشی استفاده شده است که باید شامل یا حذف شوند تا نیازها و ترجیحات فراگیران را برآورده کنند. این مطالعه تحقیقاتی به طور خاص بر تأثیر تحلیل نیازهای کاربر بر افزایش توانایی نوشتن زبان آموزان L2 متمرکز بود. این مطالعه شامل 128 زبان آموز متوسط انگلیسی از ایران بود که در دو مرکز خصوصی زبان ثبت نام کرده بودند و تصادفاً به گروه آزمایش و گروه کنترل تقسیم شدند. محققان از دادههای مصاحبه و پرسشنامه برای تنظیم برنامه درسی مطابق با نیازهای فراگیران استفاده کردند، در حالی که گروه کنترل دستورالعملهایی را بر اساس طرح کلی مؤسسه دریافت کردند. نتایج نشان داد که میانگین نمرات فراگیران گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معناداری دارد. این نتایج نشان میدهد که انجام یک تحلیل نیاز در ابتدای هر دوره، بر اساس دادههای تجربی که نیازها و خواستههای گروههای فردی را در بر میگیرد، برای تنظیم رویکردهای آموزشی بر این اساس حیاتی است.
Allwright, R. L. (1982). Perceiving and pursuing learners’ needs. In M. Geddes & G. Sturtridge (Eds.), Individualization (pp. 24–31). Modern English Publications.
Arias-Contreras, C., & Moore, P. J. 2022. The Role of English Language in the Field of Agriculture: A Needs Analysis. English for Specific Purposes. 65: 95-106.https://doi.org/10.1016/j.esp.2021.09.002.
(16) (PDF) Needs Analysis of English Language Use in Tourism Industry in Selangor, Malaysia. Available from: https://www.researchgate.net/publication/361303942_Needs_Analysis_of_English_Language_Use_in_Tourism_Industry_in_Selangor_Malaysia [accessed Jul 20 2022].
Atai, M. R. (2000). ESP revisited: A reappraisal study of discipline-based EAP programs in Iran. [Unpublished doctoral dissertation]. The University of Isfahan.
Atai, M. R., & Tahririan, M. H. (2003). Assessment of the status of ESP in the current Iranian higher educational system. In: Proceedings of the 14th European Symposium on Language for Special Purposes: Communication, culture, and knowledge. University of Surrey, Guilford, UK.
Basturkmen, H. (2010). Developing courses in English for specific purposes. Palgrave Macmillan.
Benesch, S. (2001). Critical English for academic purposes: Theory, politics and practice. Lawrence Erlbaum.
Chiu, W. Y., Liu, G. Z., Barrett, N. E., Liaw, M. L., Hwang, G. J., & Lin, C. C. (2021). Needs analysis-based design principles for constructing a context-aware English learning system. Computer Assisted Language Learning, 1-27.
Davis, P.A., & Falla, T. (2018). Solutions. Oxford University Press.
Eslami-Rasekh, Z. (2010). Teachers' voice vs. students' voice: A needs analysis approach to English for academic purposes (EAP) in Iran. English Language Teaching, 3(1), 3-11.
Hanssen, T. &Solvoll, G. (2015). The importance of university facilities for student satisfaction at a Norwegian University. Facilities,33(13), 744–759.
Haque, N. (2014). A brief study on need analysis. Express, 1(1), 2348-2052.
Hyland, K. (2019). Second language writing. Cambridge university press.
Jeczelewski, S. (2016). Needs analysis, course design and evaluation of business English. [Unpublished master's thesis]. University of Iceland.
Lee, I., & Mak, P. (2018). Metacognition and metacognitive instruction in second language writing classrooms. TESOL Quarterly, 52(4), 1085-1097.
Otilia, S. M., & Brancusi, C. (2015). Needs analysis in English for specific purposes. Annals of the Constantin Brâncuşi University of Târgu Jiu, Economy Series, 1(2), 54-55.
Richards, J. C. (2017). Curriculum development in language teaching. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Sieglová, D. (2019). From motivation to successful learning: Needs analysis for effective teaching. Language Learning in Higher Education, 9(2), 429-443.
Upton, T. A. (2012). LSP at 50: Looking back, looking forward. Ibérica: Revista de la Asociación Europea de Lenguas para Fines Específicos (AELFE), 23(1), 9-28.
West, R. (1994). Needs analysis in language teaching. Language Teaching, 27(1), 1-19.