نقش برانگیختن بینش در بهبود انگیزش شناختی، هیجانات، و رفتار نوجوانان با اختلال ADHD در محیط آنلاین یادگیری زبان انگلیسی
امیر ارسلان شریفی
1
(گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران)
حسین حیدری تبریزی
2
(دانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران)
عزیزه چالاک
3
(گروه انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران)
Keywords: بینش, یادگیری آنلاین, زبان آموزان با اختلال ADHD, انگیزه برای یادگیری زبان,
Abstract :
فراگیران زبان با اختلال ADHD، حتی آنهایی که با مقررات آموزشی آنلاین سازگار شده اند، به راحتی از مسیر آموزش ناامید می شوند و در نتیجه ممکن است از محتوای اصلی یادگیری دور شوند. مطالعه حاضر با روش ترکیبی به بررسی این موضوع پرداخت که چگونه تغییر در تجسم خود ایده آل L2 می تواند از دام های انگیزشی در راه یادگیری زبان دوم جلوگیری کند و بر شناخت، احساسات و رفتار با انگیزه آنها تأثیر بگذارد. بر اساس پارادایم انگیزشی ارائه شده توسط You and Dörnyei (2014)، شامل خود زبان دوم در آینده، تجربه یادگیری زبان دوم و تلاش مورد نظر، بین یک گروه آزمایشی و یک گروه کنترل از زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی مقایسه شد. گروه کنترل فقط آموزش معمول را دریافت کردند، در حالی که گروه تجربی، همراه با این آموزش، در معرض مداخله برانگیختن بینش قرار گرفتند. مقایسه سازه چند وجهی، که توسط پرسشنامه استاندارد مقیاس لیکرت اندازهگیری شد، تفاوتهای معنادار بین گروهی را در ساختار انگیزشی کلی و خود ایدهآل در زبان دوم نشان داد. با این وجود، افزایش قابل توجه در انگیزش کلی و انگیزه شناختی فراگیران به طور قابل توجهی در حالات عاطفی و رفتار انگیزشی آنها منعکس نشد. این یافتهها ممکن است زوایای جدیدی را به طیف گستردهای از فعالان و متخصصان حوزه یادگیری ارائه دهد که در کمک به یادگیرندگان مبتلا به ناتوانیهای عصبی رشدی بسیار مشتاق هستند تا انگیزههای مورد نیاز برای رسیدن به موفقیت آموزشیشان را، که امروزه از راه دور میسر می شود را پرورش دهند.