آموزش ضمنی و صریح راهبردهای خواندن و کاربرد راهبردهای فراشناختی توسط دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی
Subject Areas : All areas of language and translationMarjan Mehrpour 1 , Mostafa Zamanian 2 , Firooz Sadighi 3 , Ehsan Hadipourfard 4
1 - Department of Foreign Languages, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
2 - Department of English Language, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
3 - Department of English Language, Shiraz branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran.
4 - Department of Foreign Languages, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
Keywords: درک مطلب, آموزش ضمنی, زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی, آموزش غیرضمنی, استراتژیهای خواندن,
Abstract :
این تحقیق کمی، آموزش ضمنی و صریح راهبردهای خواندن و ارتباط آن را از طریق کاربرد راهبردهای فراشناختی توسط دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی بررسی می کند. بدین منظور 100 دانشجوی سال اول دانشگاهی 20 تا 35 ساله ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت به روش نمونه گیری در دسترس از میان 117 دانشجو به عنوان شرکت کننده انتخاب شدند. سپس از آزمون کلیدی انگلیسی (KET) برای بررسی همگنی آنها استفاده شد. پرسشنامه استراتژی برای یادگیری زبان (SILL) نیز به عنوان پیش آزمون و پس آزمون برای مشخص کردن نوع و توالی وقوع استراتژی های یادگیری که توسط شرکت کنندگان قبل و بعد از درمان اعمال می شود، استفاده شد. به این ترتیب شرکت کنندگان در دو گروه آزمایشی قرار گرفتند و به ترتیب راهبردهای خواندن را به صورت ضمنی و صریح دریافت کردند. نتایج بهدستآمده از تجزیه و تحلیل دادههای آماری نشان داد که راهبردهای عاطفی، راهبردهای بسیار پرکاربرد، در حالی که راهبردهای حافظه کمترین کاربرد را در گروه صریح داشتند. همچنین مشخص شد که در گروه ضمنی، راهبردهای شناختی بیشترین کاربرد را داشتند، در حالی که راهبردهای اجتماعی کمترین کاربرد را داشتند. این نتایج پیامدهای آموزشی برای معلمان زبان انگلیسی برای استفاده از رویکردهای مناسب در آموزش راهبردهای خواندن دارد، که در نهایت به دانشآموزان کمک میکند تا آگاهی و شایستگی بیشتری در درک مطلب ایجاد کنند.
Alhaqbani, A., & Riazi, M. (2012). Metacog-nitive awareness of reading strategy use in Arabic as a second language. Reading in a Foreign Language, 24(2).
Al-Khateeb, O. S. M. (2011). The impact of using metacognitive learning strategies on Al-Hussain Bin Talal university stu-dents‟ achievement in and attitudes to-wards health concepts in „Tenet of Worship‟ course. Asian Social Science, 7(3), 165–186.
Al Melhi, A. M. (2000). Analysis of Saudi college students' reported and actual reading strategies along with their meta-cognitive awareness as they read in English as a foreign language. Disserta-tion Abstracts International, 60 (7).
Anderson, N. (2008). Metacognition and good language learners. In C. Griffiths (Ed.), Lessons from good language learners (pp. 99-109). Cambridge, UK: Cam-bridge University Press.
Baker, L., & Brown, A. L. (1984). Metacogni-tive Skills and Reading. In P. D. Pear-son, R. Barr, M. L. Kamil & P. Mosenthal (Eds.), Handbook of Reading Research (pp. 353 - 394). New York: Longman.
Chamot, A.U. (2001) The role of learning strategies in second language acquisi-tion. In M.P. Breen, Learner contribu-tions to language learning. Harlow, England: Longman. 25–43
Cohen, A. D. (1998). Strategies in learning and using a second language. Harlow: Longman.
Cohen, A., & Macaro, E. (2007). Learner strate-gies.Oxford: Oxford University Press.
Dornei, Z. (2005). The psychology of the lan-guage learner: Individual differences in second language acquisition. New Jer-sey: Lawrence Erlbaum Associates.
Graham, S., Harris, K. R., & Santangelo, T. (2008). Using self-regulated strategy development to support students who have “trubolgiting things into words”. Remedial and Special Education, 29(2), 78-89.
Hong-Nam, K. & Leavell, A. G. (2006). Lan-guage learning strategy use of ESL stu-dents in an intensive English learning context. System, 34, 399-415.
Jafari, S. M., & Shokrpour, N. (2012). The reading strategies used by Iranian ESP students to comprehend authentic ex-pository texts in English. International Journal of Applied Linguistics& English Literature, 1(4), 102-113.
Jaffrey, Madhumati & Ghosh (2012). The reading strategies used by Iranian ESP students to comprehend authentic ex-pository texts in English. International Journal of Applied Linguistics & Eng-lish Literature, 1(4).
Kasaian, Z., & Ghadiri, M. (2011). An investi-gation of the relationship between moti-vation, and metacognitive awareness strategies in listening comprehension: The case of Iranian EFL learners. Jour-nal of Language Teaching and Re-search, 2(5), 1069-1079.
Madhumathi, P., & Ghosh, A. (2012). Aware-ness of reading strategy use of Indian ESL students and the relationship with reading comprehension achievement. English Language Teaching, 5(12).
O’Malley, J. et al. (1985). Learning strategies used by beginning and intermediate ESL students. Language Learning, 35, 21-46.
O’malley, J. M., & Chamot, A. U. (1990). Learning strategies in second language acquisition. New York: Cambridge University Press.
Oxford, R. (1990). Language learning strate-gies and beyond: A look at strategies in the context of styles. In S. S. Magnan (Ed.), Shifting the instructional focus to the learner (35-55). Middlebury, VT: Northeast Conference on Teaching of Foreign Languages.
Oxford, R. and Nyikos, M. (1989) Variables Affecting Choice of Language Learning Strategies by University Students. Modern Language Journal, 73, 291-300.
https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.1989.tb06367.x.