نگرش زبان آموزان ایرانی نسبت به یادگیری مستقل زبان انگلیسی از طریق اپلیکیشن تلفن همراه 'هلوتاک'
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translation
علی صادقی
1
(
کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، اصفهان، ایران
)
عزیزه چالاک
2
(
دانشیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، اصفهان، ایران
)
Keywords: یادگیری زبان به کمک تلفن همراه, خودیادگیری, اپلیکیشن تلفن همراه هلوتاک, استقلال زبان آموز,
Abstract :
این پژوهش به بررسی نگرش زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی متوسط نسبت به استفاده از اپلیکیشن هلوتاک برای بهبود توانایی یادگیری مستقل آنها پرداخته است. علاوه بر هدف اولیه پژوهش نگرش کارشناسان و فراگیران نسبت به استفاده از برنامه مورد توجه قرار گرفت. این پژوهش از نوع نیمه تجربی بوده. بدین منظور ۵۴ زبان آموز زبان انگلیسی سطح متوسط از موسسه زبان فرگویان اصفهان (ایران) انتخاب شدند. آنها پرسشنامه تی ای ام برای به دست آوردن نتایج بهتر در مورد نگرش کارشناسان و زبان آموزان نسبت به استفاده از برنامه دریافت کردند. شایان ذکر است برای پی بردن به عوامل بیرونی و درونی دخیل در این نوع یادگیری (یادگیری به کمک تلفن همراه) از مصاحبه برگرفته از پرسشنامه استفاده شد. نتایج نشان داد استفاده از اپلیکیشن هلوتاک تأثیر مثبت و معناداری بر خودمختاری (استقلال) زبان آموزان سطح متوسط انگلیسی ایرانی دارد. علاوه بر نتیجه فوق، کارشناسان و زبان آموزان نگرش مثبتی نسبت به استفاده از برنامه داشتند. این مطالعه میتواند برای زبانآموزانی که شایستگی کافی دارند، اما نمیدانند چگونه از طریق اپلیکیشنهای موبایل مستقل باشند، مثمر ثمر باشد، و همچنین ممکن است نگرش یا بینشی در مورد اینکه چگونه ابزارهای فناوری و برنامههای کامپیوتری میتوانند آموزش و یادگیری زبان انگلیسی را تسهیل کنند، پدید آورد.