ارزیابی کتب درسی آموزش زبان درایران بر اساس مدل کانیگ ورِث : تمرکز بر سری کتاب تاب ناچ
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translation
راحله
اشکور وکیلی
1
(کارشناس ارشد مترجمی زبان انگلیسی، موسسه ی زبانسرای تهران، شعبه ی بندرعباس، ایران)
Keywords: چک لیست کانیگ ورِث, ارزیابی کتاب, سری کتاب تاب ناچ,
Abstract :
کتب درسی زبان انگلیسی منبع اصلی داده های زبان برای زبان آموزان و مطالب تمرینی مورد استفاده در کلاس میباشند. هدف از این ارزیابی بررسی سری کتاب های سطح متوسطه ی تاب ناچ می باشد که بر پایه ی مدل کانینگ ورث ( 1995) و چک لیست مربوط به همین مدل است. این چک لیست شامل 9 بخش می باشد که به طور کلی شامل 79 ایتم است که به شکل پرسشنامه میان 10 معلم زبان انگلیسی توزیع شد و مورد بررسی قرار گرفت. معلمان زبان انگلیسی از تجربه ی یک ساله تا هفت ساله تدریس کتب تاب ناچ برخوردار بودند. 6 نفر از اساتید خانم و 1 نفر آقا بودند؛ 2 نفر از اساتید در مقطع دکترا و یک نفر از آنان کارشناسی ارشد بودند. 4 نفر دیگر هم کارشناسی زبان بودند. آنالیز انجام شده به طور کمی و با نرم افزار spss انجام گرفت. یافته ها نشان داد که این کتب از شاخصهای بسیار خوبی برخوردار هست. این نتایج میتواند الهام بخش مولفان کتب درسی، معلمان، و مدیران مراکز آموزشی زبان باشد.