Evaluation of ELT Textbooks in Iran Based on Cunningworth’s Model: Top Notch Series in Focus
محورهای موضوعی : نشریه تخصصی زبان، فرهنگ، و ترجمه (دوفصلنامه)
راحله اشکور وکیلی
1
(
کارشناس ارشد مترجمی زبان انگلیسی، موسسه ی زبانسرای تهران، شعبه ی بندرعباس، ایران
)
کلید واژه: Textbook evaluation, Cunningsworth’s checklist, Top Notch series,
چکیده مقاله :
English Language Teaching (ELT) textbooks serve as the basis for language inputs that learners receive and language practices that occur in the classroom. The objective of this analysis is the evaluation of the Top-Notch Intermediate series based on a modified version of the Cunningworth’s (1995) checklist. The checklist consisted of 9 sections, including 79 items, which were distributed among EFL teachers. A total of 10 teachers were selected to participate in this study. The teachers had taught textbooks under analysis for at least one year and had taught English as a foreign language for at least seven years. Six of the teachers were females; one of them was male; two of them were Ph.D. students; one of them had an M.A. degree; and four of them were B.A. graduates. The data collected through the checklist was analyzed quantitatively by SPSS. The study's findings revealed that Top Notch held up reasonably well to a detailed and in-depth evaluation. The findings have illuminative implications for teachers, material developers, and institutional/academic administrators.
کتب درسی زبان انگلیسی منبع اصلی داده های زبان برای زبان آموزان و مطالب تمرینی مورد استفاده در کلاس میباشند. هدف از این ارزیابی بررسی سری کتاب های سطح متوسطه ی تاب ناچ می باشد که بر پایه ی مدل کانینگ ورث ( 1995) و چک لیست مربوط به همین مدل است. این چک لیست شامل 9 بخش می باشد که به طور کلی شامل 79 ایتم است که به شکل پرسشنامه میان 10 معلم زبان انگلیسی توزیع شد و مورد بررسی قرار گرفت. معلمان زبان انگلیسی از تجربه ی یک ساله تا هفت ساله تدریس کتب تاب ناچ برخوردار بودند. 6 نفر از اساتید خانم و 1 نفر آقا بودند؛ 2 نفر از اساتید در مقطع دکترا و یک نفر از آنان کارشناسی ارشد بودند. 4 نفر دیگر هم کارشناسی زبان بودند. آنالیز انجام شده به طور کمی و با نرم افزار spss انجام گرفت. یافته ها نشان داد که این کتب از شاخصهای بسیار خوبی برخوردار هست. این نتایج میتواند الهام بخش مولفان کتب درسی، معلمان، و مدیران مراکز آموزشی زبان باشد.