هدف از پژوهش حاضر، تبیین رابطه خودکارآمدی و سازگاری اجتماعی با نقش میانجی خودپنداره بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر بجنورد برابر 1514 نفر می باشد که مطابق جدول کرجسی- مورگان 310 نفر به روش تصادفی طبقه ای نسب چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر، تبیین رابطه خودکارآمدی و سازگاری اجتماعی با نقش میانجی خودپنداره بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر بجنورد برابر 1514 نفر می باشد که مطابق جدول کرجسی- مورگان 310 نفر به روش تصادفی طبقه ای نسبی ( 184 نفر زن و 126 نفر مرد ) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها عبارت بود از پرسشنامه سازگاری بل (1961)، خودکارآمدی معلم اسچانن- موران و وولفولک (2001) و پرسشنامه خودپنداره کارل راجرز. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها بر اساس نظرات 10 تن از صاحب نظران تأیید گردید. پایایی پرسشنامهها برای پرسشنامه خودکارآمدی طبق محاسبات ضریب آلفای کرونباخ 87/.، برای پرسشنامه خودپنداره83/.، و سازگاری اجتماعی 94/. تعیین شد. فرضیههای تحقیق توسط نرم افزارSPSS 21 و لیزرل موردآزمون قرار گرفتند. یافتههای تحقیق نشان داد که روابط بین متغیرها معنادار بوده و بین خودکارآمدی و سازگاری اجتماعی با نقش میانجی خودپنداره رابطه وجود دارد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و طرحوارهدرمانی بر میزان تابآوری، رشد پس از سانحه و سازگاری بیماران مبتلا به سرطان پستان مراکز درمانی شرق تهران انجام گردید. روش پژوهش آزمایشی بود که در آن از نمونه گیری سرشماری استفاده شد و در آن از بین تمامی چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و طرحوارهدرمانی بر میزان تابآوری، رشد پس از سانحه و سازگاری بیماران مبتلا به سرطان پستان مراکز درمانی شرق تهران انجام گردید. روش پژوهش آزمایشی بود که در آن از نمونه گیری سرشماری استفاده شد و در آن از بین تمامی بیماران مبتلا به سرطان پستان مراکز درمانی شرق تهران 150نفر به صورت هدفدار انتخاب شدند و همزمان پرسشنامه تاب آوری کونور – دیویدسون (CD –RIS)(2003)، پرسشنامه سازگاری بل 160 سوالی(1962)، پرسشنامه رشد پس از سانحه( 1996) ارائه شد.45 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و در سه گروه 15 نفری که شامل دو گروه مداخله و یک گروه کنترل بود قرار گرفتند. 12 جلسه طرحواره درمانی گروهی و 12جلسه درمان مبتنی بر پذیرش اجرا گردید که مدت زمان هر جلسه 90 دقیقه بود. جلسات برای هر مداخله هفتهای دو جلسه با فاصله زمانی 3 روز اجرا گردید. در پایان درمان نیز برای هر سه گروه پس آزمون قرار برگزار شد. نتایج نشان داد طرح وارهدرمانی نسبت به درمان مبتنی بر پذیرش بر بیماری سرطان سینه از اثربخشی بیشتری برخوردار است.
پرونده مقاله
این مطالعه با هدف مقایسه راهبردهای یادگیری شناختی، فراشناختی و انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش پژوهش از نوع علی مقایسهای بود. جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی دانشآموزان دختر و پسر پایهی پنجم و ششم ابتدایی مبتلا به ناتو چکیده کامل
این مطالعه با هدف مقایسه راهبردهای یادگیری شناختی، فراشناختی و انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش پژوهش از نوع علی مقایسهای بود. جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی دانشآموزان دختر و پسر پایهی پنجم و ششم ابتدایی مبتلا به ناتوانی یادگیری مراجعهکننده به مراکز اختلالات یادگیری شهر رشت و همچنین کلیهی دانشآموزان عادی دختر و پسر پایهی پنجم و ششم ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 1399 تشکیل دادند. 120 نفر نمونه (60 نفر برای هر گروه) با روش نمونهگیری دردسترس در نظر گرفته شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای راهبردهای یادگیری و مطالعه توسط کرمی (1381)، توانایی فراشناختی (MCQ-30)، انگیزش تحصیلی هارتر (1981،1980) جمع آوری و از طریق تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) وآزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین میانگین آزمون فراشناختی در بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0P>). تحلیل هر یک از متغیرهای وابسته نشان میدهد که بین دو گروه از نظر راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی، تفاوت معنی داری وجود دارد (001/0P>). میانگین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص به طور معنیداری کمتر از میانگین در دانشآموزان بدون اختلال یادگیری خاص میباشد (001/0P>). پیشنهاد میشود آموزش راهبردهای یادگیری شناختی، فراشناختی برای بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص مورد توجه بارزتری قرار گیرد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودآگاهی بر رفتار پرخاشگرانه و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم ناحیه 2 شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1399-1398 چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودآگاهی بر رفتار پرخاشگرانه و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم ناحیه 2 شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1399-1398 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 40 نفر بود که با روش نمونهگیری در دسترس و با توجه به ملاکهای ورود و خروج مطالعه انتخاب شدند. گروه آزمایش مداخلۀ خودآگاهی را طی ده جلسه 60 دقیقهای هفتگی دریافت نمودند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامههای پرخاشگری باس و پری(1992) و سازگاری اجتماعی سینها و سینگ(1993) بود. دادهها با تحلیل کوواریانس و با استفاده از نسخه 26 نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد بین گروههای آزمایش و کنترل از نظر رفتار پرخاشگرانه و سازگاری اجتماعی تفاوت معنیداری وجود داشت (05/0>p). بنابراین میتوان خودآگاهی را به عنوان یک روش کارا جهت کاهش رفتار پرخاشگرانه و افزایش سازگاری اجتماعی در دانش آموزان دختر به مدارس و مراکز درمانی و آموزشی پیشنهاد داد.
پرونده مقاله
اختلال کارکرد جنسی از مشکلات شایع جنسی است که سبب بروز مشکلات جدی در کیفیت زندگی فردی و اجتماعی میگردد. با توجه به اهمیت سلامت جنسی در دانشجویان هدف پژوهش حاضر تعیین شیوع اختلالات عملکرد جنسی در زنان و مردان متاهل دانشگاههای آزاد تهران بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی (ز چکیده کامل
اختلال کارکرد جنسی از مشکلات شایع جنسی است که سبب بروز مشکلات جدی در کیفیت زندگی فردی و اجتماعی میگردد. با توجه به اهمیت سلامت جنسی در دانشجویان هدف پژوهش حاضر تعیین شیوع اختلالات عملکرد جنسی در زنان و مردان متاهل دانشگاههای آزاد تهران بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی (زمینهیابی) بود. به همین منظور 608 نفر از دانشجویان متاهل دانشگاه آزاد تهران شمال در سال 1400 به روش دردسترس و داوطلبانه بررسی شدند. از پرسشنامههای اخنلال عملکرد جنسی زنان (FSFI) و مردان (IIEF) برای گردآوری دادهها استفاده گردید. دادهها به روش آنالیز واریانس یکطرفه و با نرم-افزار SPSS نسخه 26 تحلیل شدند. میانگین رابطه جنسی و تعداد ارگاسم در ماه در مردان بالاتر از زنان بود و پایینترین میانگین مربوط به زیرمقیاس تمایل در زنان و مردان بود. شیوع اختلال عملکردی تمایل 14.82درصد، اختلال عملکردی تحریک 8/20 درصد، اختلال عملکردی رطوبت 73/9 درصد، اختلال عملکردی ارگاسم 15/16 درصد، اختلال عملکردی رضایت 48/17درصد، اختلال عملکردی درد 58/15درصد و در کل شیوع اختلالات عملکرد جنسی زنان 7/42 درصد بود. همچنین نتایج نشان داد شیوع کلی اختلال عملکردی در مردان 77/5 درصد محاسبه شد. با توجه به آن که اختلالات کارکرد جنسی زمینهساز بسیاری از مشکلات اجتماعی بوده و کارکرد جنسی مطلوب نقش انکارناپذیری بر جنبههای مختلف زندگی دارد، برنامهریزی مناسب آموزشی و درمانی از جمله مشاورههای قبل از ازدواج، آموزش مسائل جنسی، زوج درمانی و سکستراپی با تکیه بر فرهنگ جامعه توصیه میشود.
پرونده مقاله