• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ثابت گرایی حساس به زمینه ی فاعل معرفت و زمینه گرایی معرفتی
        احمدرضا همتی مقدم
        زمینه گرایی معرفتی دیدگاهی در معرف تشناسی است که بر مبنای آن محتوای معناشناختیاسنادهای معرفتی نسبت به زمینه اسناددهنده تغییر م یکند. این دیدگاه در مقابل دیدگاه غالب درمعرفت شناسی یعنی ثابت گرایی قرار دارد. معرفت شناسان به طور سنتی معتقدند محتوایمعناشناختی اسنادهای معرفت چکیده کامل
        زمینه گرایی معرفتی دیدگاهی در معرف تشناسی است که بر مبنای آن محتوای معناشناختیاسنادهای معرفتی نسبت به زمینه اسناددهنده تغییر م یکند. این دیدگاه در مقابل دیدگاه غالب درمعرفت شناسی یعنی ثابت گرایی قرار دارد. معرفت شناسان به طور سنتی معتقدند محتوایمعناشناختی اسنادهای معرفتی در هر زمین های ثابت است. به تازگی گروهی از ثاب تگرایان دیدگاهیرا معرفی کرده اند که به ثابت گرایی حساس به زمینه ی فاعل معرفت معروف است. بر مبنای ایندیدگاه محتوای معناشناختی اسنادهای معرفتی در هر زمین های ثابت است، اما ارزش صدقاسنادهای معرفتی نسبت به زمینه ی فاعل معرفت تغییر می کند. اخیراً استفان شیفر از حامیاندیدگاه زمین هگرایی معرفتی انتقاداتی را بر ثاب تگرایی حساس به فاعل معرفت، وارد کرده است. دراین مقاله از دیدگاه ثابت گرایی حساس به زمینه ی فاعل معرفت در برابر انتقادهای شیفر دفاعمی کنم و استدلال م یکنم که انتقادهای او ردی بر این دیدگاه نیست. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - عناصر فلوطینی در الاهیات سلبی قاضی سعید قمی
        ژیلا رستمی
        بیش ترین مشکلات و ابهام های معناشناختی در بحث سخن گفتن از خدا مربوط به تحلیل معناییاوصاف انسانی، به هنگام اسناد این اوصاف به خداوند است. این اوصاف و محمولات هنگامی که درزبان عادی و زمین ههای متعارف به کار می روند، دارای معانی روشن و قابل فهمی هستند؛ ولی همیناوصاف و محمو چکیده کامل
        بیش ترین مشکلات و ابهام های معناشناختی در بحث سخن گفتن از خدا مربوط به تحلیل معناییاوصاف انسانی، به هنگام اسناد این اوصاف به خداوند است. این اوصاف و محمولات هنگامی که درزبان عادی و زمین ههای متعارف به کار می روند، دارای معانی روشن و قابل فهمی هستند؛ ولی همیناوصاف و محمولات به هنگام انتساب به موجودی متعالی و غیرجسمانی و نامتناهی مشکل آفرینمی شوند. برای رفع این مشکلات دیدگاه ها و نظریات متفاوتی ارائه شده است که ما تنها به بررسینظریه ی سلبی فلوطین و قاضی سعید ه مچنین تأثیر الاهیات سلبی فلوطین بر اصول و مبانیالاهیات سلبی قاضی سعید می پردازیم. این دسته از متفکران معتقدند از طریق زبان عادی و روزمرهدرباره ی خدا، اوصاف و افعال او سخن گفت. البته قابل ذکر است شیوه ی سلبی تنها م یتوان بهافراط در زمین هی تعالی و تنزیه و تکیه بر روش سلبی بدون بهره گیری از رو شهای دیگر، امکانهرگونه سخن گفتن معنادار و حقیقی درباره ی خدا را ناممکن می سازد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ریلتن، تبیین و مناقشات متافیزیکی
        سید محمد حسینی مجید اکبری
        این مقاله با تمرکز بر موضوع تبیین به مناقشات متافیزیکی میان رئالیست ها و غیررئالیست هامی پردازد. پیتر ریلتن نشان م یدهد ریشه تمامی این مناقشات به بحث تبیین باز م یگردد. مباحثی، مانند تفسیرIBEوحدت بخشی تئور یهای علمی، موفقیت علم، و تفسیر و تبیین رجحانتئوری های تقلیلی و غ چکیده کامل
        این مقاله با تمرکز بر موضوع تبیین به مناقشات متافیزیکی میان رئالیست ها و غیررئالیست هامی پردازد. پیتر ریلتن نشان م یدهد ریشه تمامی این مناقشات به بحث تبیین باز م یگردد. مباحثی، مانند تفسیرIBEوحدت بخشی تئور یهای علمی، موفقیت علم، و تفسیر و تبیین رجحانتئوری های تقلیلی و غیرتقلیلی و تئوری های مشاهدتی در تصویر کردن جهان ما، همه پیرامون بحثتبیین شکل می گیرد. به نظر ریلتن، مناقشه متافیزیکی به تبیین مرتبط است زیرا وابستگی جدی باتصویر ما از واقعیت دارد و ریشه آن در اثبات ضرورت پدیدارها است؛ هم چنین، از آنجا که تصویر مااز واقعیت جهان داده هایی بی طرف و خنثی از تبیین نیستند نزاع میان این دو دسته محل بحثریلتن است. در نهایت این نزاع بی نتیجه پایان م ییابد ب یآنکه به یک نتیجه مطلوب برسد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - نظریه تکامل داروین و توضیح تاریخی در زیست شناسی
        کیوان الستی
        از دید بسیاری از زیس تشناسان، نظریه ی تکامل داروین نظریه ای است که در زیس تشناسی امروزمحوریت دارد و به واسطه ی نظریه ی تکامل بخشی از توضیح علمی در زیس تشناسی، نیازمند توضیحگذاشته م یشود، تاریخی و علوم قانون نهاد تاریخی است. بر مبنای تفاوتی که میان علومنزدیک تر بدانی چکیده کامل
        از دید بسیاری از زیس تشناسان، نظریه ی تکامل داروین نظریه ای است که در زیس تشناسی امروزمحوریت دارد و به واسطه ی نظریه ی تکامل بخشی از توضیح علمی در زیس تشناسی، نیازمند توضیحگذاشته م یشود، تاریخی و علوم قانون نهاد تاریخی است. بر مبنای تفاوتی که میان علومنزدیک تر بدانیم. شاید تاریخی زیست شناسی را باید، به واسط هی محوریت نظریه ی تکامل، به علوماین دیدگاه وجود داشته باشد که زیس تشناسی م یتوانست سرنوشت بهتری، به عنوان یک علمدقیق، داشته باشد؛ سرنوشتی که این علم را به علمی همانند علم فیزیک نزدیک تر کند. علمی کهبیشتر از آنکه به شواهد تاریخی مبتنی باشد بر اساس قوانین زیس تشناختی شکل گرفته باشد. هدفاز این مقاله رد چنین دیدگاهی است. در این مقاله با ارائه ی شواهد تاریخی تلاش م یکنم نشاندهم، که تاریخی بودن علم زیس تشناسی، به واسطه ی پذیرش نظریه ی تکامل داروین نیست پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - زبان خصوصی از منظر ویتگنشتاین و گادامر
        قاسم فضلی
        در نظر ویتگشتاین متقدم چون زبان ماهیتی گزارهای دارد و گزاره نیز ماهیتی تصویری، گزارههایریاضی، اخلاقی، منطقی ، دینی، زیباییشناختی و فلسفی ب یمعنایند. تنها زبان بامعنا، زبان واقعگوییاست. اما در نظر ویتگنشتاین متأخر زبان واقعگویی تنها یکی از زبانهای با معناست. زبان، پدیدها چکیده کامل
        در نظر ویتگشتاین متقدم چون زبان ماهیتی گزارهای دارد و گزاره نیز ماهیتی تصویری، گزارههایریاضی، اخلاقی، منطقی ، دینی، زیباییشناختی و فلسفی ب یمعنایند. تنها زبان بامعنا، زبان واقعگوییاست. اما در نظر ویتگنشتاین متأخر زبان واقعگویی تنها یکی از زبانهای با معناست. زبان، پدیدهایذاتاً همگانی و اجتماعی است، نه خصوصی. گادامر نیز برآن است که زبان هرگز خصوصی نیست.زبان ملک شخصی آدمیان نیست. انسانها به زبان تعلق دارند، نه زبان به انسانها. در مقاله ی حاضرقرار است، با گزارش سخنان ویتگنشتاین و گادامر، قرابت نگاه آنها به زبان خصوصی روشن شود پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تقلیل، کارکرد و اعمال مضاعف عمل گرایی در فلسفه ی زیست شناسی
        مجید داودی
        بحث امکان تقلیل ویژگ یها، مفاهیم، توضیحات و رو شهای زیست شناسی به ویژگی ها و مفاهیم و ...علوم بنیادین تر مانند فیزیک و شیمی خیلی زود به ادبیات فلسفه ی علم وارد شد و تا امروز ازموضوعات بحث انگیز به شمار می رود. ابتدا بسیار مختصر به بررسی این نکته می پردازم که از دیدفیلسو چکیده کامل
        بحث امکان تقلیل ویژگ یها، مفاهیم، توضیحات و رو شهای زیست شناسی به ویژگی ها و مفاهیم و ...علوم بنیادین تر مانند فیزیک و شیمی خیلی زود به ادبیات فلسفه ی علم وارد شد و تا امروز ازموضوعات بحث انگیز به شمار می رود. ابتدا بسیار مختصر به بررسی این نکته می پردازم که از دیدفیلسوفان چه رویکردهایی به موضوع تقلیل ممکن شده است. سپس مفصل تر به این موضوع خواهمپرداخت که کدام یک از این رویکردها در حیطه ی زیست شناسی قابل اعما لاند و اصولاً بحثتقلیل گرایی 3 در حوز هی زیست شناسی به چه موضوعاتی درون این حوزه پیوند م یخورد. آن گاهنشان خواهم داد که یک نگاه منصفانه به سازوکار دانش زیست شناسی باعث می شود که بپذیریمهیچ یک از رویکردهای اصلی موجود به بحث تقلیل گرایی (در دفاع از تقلیل گرایی یا رد آن) با آنچه عملاً در این حوزه روی م یدهد سازگاری ندارند، و برای به دست آوردن نتیج های قابل اعتنا بایددر مورد موضوع تقلیل دیدی متفاوت (و نزدیک تر به عمل دانشمندان زیست شناس) برگرفت.پیشنهاد نهایی من در این زمینه است که تقلیل را تا حد ممکن متناسب با مفاهیم و سازوکارهایدرونی خود دانش زیس تشناسی تعریف نمود و آن گاه در زمینه ی دانش زیست شناسی اعمال کرد.در این صورت، هر چند ادعاهای ما در مورد امکان تقلیل دانش زیس تشناسی به دانش هاییبنیادین تر متواضعانه تر و ضعیف تر خواهد بود، اما تصور ما در مورد امکان این تقلیل واقع گرایان هتر وتحقق پذیرتر خواهد شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - اهمیت مد لسازی در علم
        رضا اخلاقی
        مفهوم مدل یکی از مفاهیم اساسیِ فلسف هی علم و معرفت شناسیِ معاصر است. فیزیک دانان یکمسأله ی واقعی را حل نم یکنند، بلکه به جای آن مسأله، مدلی را به وجود م یآورند تا به کمک آنمسأله را حل کنند. واژه ی مد لسازی در فیزیک بسیار فراگیر شده است و آموزش مد لسازینمونه ای از کلِ یک چکیده کامل
        مفهوم مدل یکی از مفاهیم اساسیِ فلسف هی علم و معرفت شناسیِ معاصر است. فیزیک دانان یکمسأله ی واقعی را حل نم یکنند، بلکه به جای آن مسأله، مدلی را به وجود م یآورند تا به کمک آنمسأله را حل کنند. واژه ی مد لسازی در فیزیک بسیار فراگیر شده است و آموزش مد لسازینمونه ای از کلِ یک برنام هی آموزشی بر پای هی مدل سازی است. با وجود این، فراگیران در کلا سهایدرک روشنی ندارند و در نتیجه متوجه نقش این مفهوم در مدل سنتیِ درسِ فیزیک از مفهومفیزیک نمی شوند. اصول بنیادیِ مکانیک نیوتونی را می توان دستگاهی از قاعده ها در نظر گرفت کهدسته ای از بازی های مدل سازی را تعریف م یکنند. هدف مشترک این باز یها توسعه ی مدل هایی ازپدیده های فیزیکی است. این نقط هی شروع، رهیافتی جدید به آموزش فیزیک است که در آن بهایده ی اصلی آموزش، . نام بازی مدل سازی است فراگیران از ابتدا یاد داده م یشود که در علومدستگاهی از اصول صریح مدل سازی و روش هاست تا شاگردان با مجموعه ای بنیادی از مدل هایفیزیکی آشنا شوند. آنها با تمرین فراوان در جهت مد لسازی و اعتبار بخشی به مدل م یتوانندپدیده های فیزیکی را توجیه، پیش بینی و توصیف کنند. این مقاله مبنای منطقی، فیزیکی،معرفت شناسی، تاریخی و آموزشی این رهیافت را تعیین می کند. پرونده مقاله