یکی از پدیدههای مهمی که امروزه سازمانها را تهدید میکند، ضربههای روحی و روانی است که در سازمانها ایجاد شده و منجر به ایجاد پیامدهای مخربی میشود. هدف این پژوهش، ارائه مدل ضربات روحی در سازمانهای دولتی ایران است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، توسعهای - کاربردی و از نظر ر چکیده کامل
یکی از پدیدههای مهمی که امروزه سازمانها را تهدید میکند، ضربههای روحی و روانی است که در سازمانها ایجاد شده و منجر به ایجاد پیامدهای مخربی میشود. هدف این پژوهش، ارائه مدل ضربات روحی در سازمانهای دولتی ایران است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، توسعهای - کاربردی و از نظر روش انجام کار، آمیخته از نوع اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش در مرحله کیفی، شامل خبرگان دانشگاهی در حوزه مدیریت دولتی و جامعه آماری مرحله کمّی، تمامی کارکنان وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است. نمونه آماری در بخش کیفی با رویکرد هدفمند قضاوتی به تعداد 10 نفر و در بخش کمّی به روش نمونهگیری خوشهای به تعداد 338 نفر انتخاب شده است. ابزار جمعآوری دادهها در مرحله اول شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و دو مرحله دلفی و در مرحله دوم پرسشنامه 55 سؤالی است که روایی و پایایی پرسشنامه تأیید شده است. تجزیه و تحلیل دادههای کیفی با استفاده از روش داده بنیاد و نرم افزار MAXQDA و دادههای بخش کمّی به روش معادلات ساختاری در نرم افزار SMART-PLS 3انجام شده است. نتایج نشان داد که در بخش کیفی 27 مضمون سازمان دهنده و سه مضمون فراگیر از عوامل ایجاد کننده ضربات روحی در سازمانهای دولتی و 20 مضمون سازمان دهنده و 4 مضمون فراگیر از پیامدهای ضربات روحی و 8 شاخص مضمون سازمان دهنده و 2 مضمون فراگیر از ویژگیهای سازمانهای آسیب دیده شناسایی شده است. همچنین، در بخش کمّی مدل پژوهش بر اساس نتیجه تحلیل عاملی مرتبه دوم مورد تأیید قرار گرفته است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی راهبردها و پیامدهای کسب کرسیهای ورزشی در مجامع بینالمللی انجام شد. روش پژوهش حاضر ماهیت اکتشافی – بنیادی داشته و رویکرد کیفی با راهبرد داده بنیاد مورد استفاده قرار گرفته است. ابزار مورد استفاده نیز مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که از نظرها چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی راهبردها و پیامدهای کسب کرسیهای ورزشی در مجامع بینالمللی انجام شد. روش پژوهش حاضر ماهیت اکتشافی – بنیادی داشته و رویکرد کیفی با راهبرد داده بنیاد مورد استفاده قرار گرفته است. ابزار مورد استفاده نیز مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که از نظرهای 10 نفر از متخصصان و خبرگان کشور استفاده شد. جهت نمونهگیری از روش نمونهگیری هدفمند استفاده گردید. روش آماری تحقیق برای تحلیل دادهها، روش کدگذاری به کمک تحلیل فراوانی است و برای انجام تحلیلهای ذکر شده با کمک نرمافزار مکسکیودا 2020 که مخصوص کدگذاری در روش کیفی میباشد، کدها مقولهبندی گردید و مدل مفهومی نیز ارائه شد. نتایج نشان داد که شرایط راهبردی برابر با 6 مؤلفه (اختصاص بودجه و اعتبارات ارزی، انتصاب مدیران شایسته، استمرار و تداوم حفظ صاحبان کرسی با فدارسیونهای دیگر کشورها، نقش به جایگاه رسانه، کسب کرسیهای بینالمللی و افزایش توسعه تعامل و ارتباط با سازمانهای بینالمللی ورزش) و شرایط پیامدی برابر با 6 مؤلفه (توسعه دیپلماسی سیاسی با دیگر کشورها، نگهداشت صاحبان کرسی، توسعه مناسبات فرهنگی، ایجاد تفاهم نامه و مبادله، فراهم شدن حضور بانوان جهت کسب کرسی و شرکت و عضویت در مجامع بینالمللی) میباشد. ورزش ایران از کرسیهای بینالمللی و تصدی مهمترینهای آنها بینصیب هم نبوده اما بیتدبیریها، اقدامات خودخواهانه و غرضورزانه و حتی اشتباهات عجیب باعث از دست رفتن تدریجی آنها شده است.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی، سطح بندی و تحلیل ابعاد و شاخصهای اصلی مؤثر بر قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات در شرکتهایکوچک و متوسط با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری-تفسیری (ISM) میباشد. ابعاد و شاخصهای قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات براساس مطالعه ادبی چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی، سطح بندی و تحلیل ابعاد و شاخصهای اصلی مؤثر بر قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات در شرکتهایکوچک و متوسط با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری-تفسیری (ISM) میباشد. ابعاد و شاخصهای قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات براساس مطالعه ادبیات و تحلیل محتوایی و مقایسههای پژوهشهای مرتبط و مصاحبه با خبرگان و متخصصین، شناسایی و سپس با استفاده از مدلسازی ساختاری-تفسیری روابط بین ابعاد و شاخصهای قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات تعیین و به صورت یکپارچه تحلیل شده است. در نهایت، با استفاده از تحلیل MICMAC نوع متغیرها با توجه به اثرگذاری و اثرپذیری بر سایر متغیرها مشخص شده است. نتایج نشان میدهد متغیر دیجیتالیسازی فرآیندهای تجاری جزو متغیرهای پیوندی است و از قدرت نفوذ و وابستگی بالایی برخوردار است و با بیشترین تأثیر، محرک و برانگیزاننده قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات در شرکتهای کوچک و متوسط به شمار میروند و هرگونه عملی بر این متغیر، سبب تغییر سایر متغیرها میشود. همچنین، متغیرهای سنجش، منابع و شایستگیها و هماهنگی، جزو متغیرهای کلیدی برای توسعه قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات در شرکتهای کوچک و متوسط به شمار میروند. این متغیرها تأثیر بسیاری بر تحقق و ارتقای قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات در شرکتهای کوچک و متوسط دارند و از قدرت نفوذ بالا و وابستگی پایینی برخوردارند.
پرونده مقاله
هدف مقاله حاضر، شناسایی عوامل بازدارنده در اجرای مدیریت زنجیره تأمین سبز در صنعتساختوساز است. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از منظر نوع دادهها و روش تحلیل، کیفی است. جامعهآماری پژوهش کلیه منابع و پایگاههای داده علمی داخلی و خارجی مورد بررسی پژوهش، بودهاست. بازه چکیده کامل
هدف مقاله حاضر، شناسایی عوامل بازدارنده در اجرای مدیریت زنجیره تأمین سبز در صنعتساختوساز است. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از منظر نوع دادهها و روش تحلیل، کیفی است. جامعهآماری پژوهش کلیه منابع و پایگاههای داده علمی داخلی و خارجی مورد بررسی پژوهش، بودهاست. بازه زمانی جستجوی منابع پژوهش، بین سالهای 1392 تا 1402 برای پژوهشهای داخلی و سالهای 2013 تا 2023 برای پژوهشهای خارجی است. از رویکرد فراترکیب و پارادایم تفسیری برای شناسایی مولفهها و از ضریب کاپا برای تأیید پایایی دادههای استخراجی، استفاده شده است. در این راستا براساس کلید واژگان پژوهش، 749 منبع داخلی و خارجی مرتبط، مورد ارزیابی و غربالگری قرار گرفتند که در نهایت براساس معیارهای ورود و خروج، تعداد 31 منبع در سبد پژوهش برای بررسی باقی ماند که با استفاده از روش تحلیلمحتوا، در فرایند کدگذاری باز، 42 کد اولیه استخراج شد که در قالب 7 مفهوم و 2 مقوله دستهبندی و بهصورت الگوی مفهومی ارائه شدند. براساس یافتههای پژوهش، مفاهیم: فرهنگی و اجتماعی، دولت و نهادهای نظارتی، بازار، شبکهسازی و مشارکت در دسته موانع خارجی و مفاهیم: مالی، درونسازمانی و تکنولوژیکی در دسته موانع داخلی اجرای مدیریت زنجیره تأمین سبز در صنعت ساختوساز کشور شناسایی شدند.
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش، تحلیل گفتمان مدیریت دولتی ایران در بخش توسعه گردشگری است. حوزه این پژوهش، تمامی متون بیان شده توسط مدیران دولتی در بخش گردشگری در سه دوره تاریخی حاکمیت در جمهوری اسلامی ایران از جمله گفتمان اصلاحات و گفتمان عدالتمحور و گفتمان اعتدال در دورههای 8 چکیده کامل
هدف از این پژوهش، تحلیل گفتمان مدیریت دولتی ایران در بخش توسعه گردشگری است. حوزه این پژوهش، تمامی متون بیان شده توسط مدیران دولتی در بخش گردشگری در سه دوره تاریخی حاکمیت در جمهوری اسلامی ایران از جمله گفتمان اصلاحات و گفتمان عدالتمحور و گفتمان اعتدال در دورههای 8 ساله بوده است. حوزه این پژوهش شامل مجموعه متونی بوده است که داخل روزنامهها، مجلات و سایت ریاست جمهوری و... منتشر شده است. نمونه آماری در این پژوهش جمعاً 83 متن بود که مورد تفسیر و بررسی قرار گرفت. جهت گردآوری دادهها در این پژوهش از روش کتابخانهای استفاده شد. روش تحقیق حاضر تحلیل گفتمان بود. یافتهها نشان داد که مدیران دو دوره به رسیدن به شاخصهای حکمرانی خوب، فکر کردهاند و در بسیاری از متون بیان داشتهاند که باید به آن سمت و سو حرکت کرد. لیکن در هر دو دوره برخلاف مطالب بر زبان رانده شده واقعیت چیز دیگری است و وضعیت موجود از وضعیت موعود که همان حکمرانی خوب میباشد فاصله بسیاری دارد. با استفاده از روش تحلیل گفتمان و بررسی قواعد زبانی میتوان در مختصات گفتمان مدیران دولتی به این پی برد که زیبا سخن گفتن در نظر عامه مردم میتواند عملکرد ضعیف را به اشتباه با فریب افکار عمومی قوی جلوه داد.
پرونده مقاله
ابرپروژه لفظی برای تشخیص پروژههای راهبردی از پروژههای عادی است. ابرپروژه نیازمند تخصیص منابع زیاد و دارای پیامدهای تحولآفرین است. پژوهشهای زیادی برای شناسایی مصداقی عوامل موفقیت و شکست ابرپروژهها انجام شدهاست. هدف این پژوهش تحلیل ساختار دانش عوامل موفقیت و شکست اب چکیده کامل
ابرپروژه لفظی برای تشخیص پروژههای راهبردی از پروژههای عادی است. ابرپروژه نیازمند تخصیص منابع زیاد و دارای پیامدهای تحولآفرین است. پژوهشهای زیادی برای شناسایی مصداقی عوامل موفقیت و شکست ابرپروژهها انجام شدهاست. هدف این پژوهش تحلیل ساختار دانش عوامل موفقیت و شکست ابرپروژهها است. پژوهش از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش محتوای نمایه شده مرتبط با عوامل موفقیت و شکست ابرپروژهها در وبگاه علم، روش نمونهگیری قضاوتی و حجم نمونه 3728 است. راهکنش تحلیل دادههای پژوهش شامل تحلیل ساختار بافت و تحلیل ساختار محتوا است. تحلیل ساختار بافت شامل گامهای فهرستسازی، مرتبسازی، مصورسازی و تحلیل دادههای زمینهای و تحلیل ساختار محتوا شامل دو مرحله استخراج دادههها و کدگذاری است. تحلیل ساختار بافت مؤید روند صعودی نمایهسازی، جریان غالب معرفی یک کشور بهعنوان سکوی ابرپروژه و سهم نمایهسازی بیشتر حوزه مدیریت پروژه است. تحلیل ساختار محتوا نیز موجب شناسایی 277 کد، 177 مفهوم، 101 زیرمقوله، 69 مقوله و 9 بُعد شده است. این بُعدها شامل موفقیت و شکست ابرپروژهها، زمینه، حوزه، تیمهای ابرپروژه، چرخه عمر ابرپروژه، سرمایهگذاری، محیط، طرفین درگیر و عوامل اجتماعی است. پراکندگی نظری در گزینش واژگان نشاندهنده نیاز به همگرایی در گزینش واژگان و ضرورت شناسایی چهارچوبهای نظری از محتوای نمایهشده مرتبط با موفقیت و شکست ابرپروژهها است.
پرونده مقاله
در سالهای اخیر، همهگیری کووید-۱۹ یکی از بحرانهایی بود که جامعه بشری را تحت تأثیر خود قرار داده است. هدف از این پژوهش، ارائه یک مدل مدیریتی برای مقابله با بحران کرونا میباشد. این پژوهش از نظر ماهیت دادهها، یک پژوهش آمیخته است و جهت گردآوری دادهها از مطالعات کتابخا چکیده کامل
در سالهای اخیر، همهگیری کووید-۱۹ یکی از بحرانهایی بود که جامعه بشری را تحت تأثیر خود قرار داده است. هدف از این پژوهش، ارائه یک مدل مدیریتی برای مقابله با بحران کرونا میباشد. این پژوهش از نظر ماهیت دادهها، یک پژوهش آمیخته است و جهت گردآوری دادهها از مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده که روایی و پایایی پرسشنامه مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه متخصصین در حوزههای اقتصادی، رفاه اجتماعی، حقوق، و حکمرانی به تعداد نامحدود بوده است. نمونه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل تعداد ۲۰ نفر بوده که به روش گلوله برفی انتخاب شده و در بخش کمی ۳۸۴ نفر به روش تصادفی سیستماتیک از جامعه آماری انتخاب شدهاند. در این پژوهش، برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش دلفی و همچنین معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار Smart-PLS استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که واکنش اقتصادی، واکنش بهزیستی، و واکنش حکمرانی در مدیریت بحران کرونا دارای تأثیر مثبت هستند؛ اما واکنش دموکراسی، دارای تأثیر منفی در مدیریت بحران کووید-۱۹ است.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر رشد و توسعه سهم بازار بانک رفاه کارگران انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی – توسعهای و از نظر نحوه اجرا، از نوع پژوهشهای آمیخته است. جامعه آماری در بخش کیفی این تحقیق شامل ۵۰ نفر از مدیران شعب بانک رفا چکیده کامل
این پژوهش با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر رشد و توسعه سهم بازار بانک رفاه کارگران انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی – توسعهای و از نظر نحوه اجرا، از نوع پژوهشهای آمیخته است. جامعه آماری در بخش کیفی این تحقیق شامل ۵۰ نفر از مدیران شعب بانک رفاه کارگران استان فارس و بوشهر است. نمونه آماری با استفاده از روش گلوله برفی مشتمل بر 25 نفر از مدیران شعب انتخاب شده است. جامعه آماری در بخش کمّی شامل ۶۰۰ نفر از کارکنان و مدیران رده میانی بانک رفاه کارگران فارس و بوشهر است که از میان آنها ۲۳۴ نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای کمّی در این تحقیق از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافتههای تحلیل تم با استفاده از مدل تاپسیس نشان داد بهرهگیری از سیاستهای مدیریت ارتباط با مشتریان (نیازسنجی، پاسخگویی، رضایتمندی و وفاداری) با ضریب نزدیکی 842/0 بیشترین تأثیرگذاری را در افزایش سهم بازار بانک رفاه کارگران داشته و خدمات حمایتی و تسهیلاتی بانک رفاه کارگران با ضریب نزدیکی 444/0 در آخرین جایگاه قرار گرفته است. یافتههای تحلیل مسیر نشان داد متغیرهای جذب مشتریان با میزان 504/0 و بانکداری الکترونیک با میزان 449/0 دارای بیشترین تأثیر در توسعه سهم بازار بانک رفاه کارگران بودهاند. برابر بررسیهای صورت گرفته در رابطه با روند برنامهریزی به منظور افزایش بهرهوری بانک رفاه کارگران در محیط رقابتی، ضعفها و تهدیدات با ضرایب 41/9 و 36/8 بیشترین مقدار و نقاط قوت و فرصتها با ضرایب 13/7 و 54/6 کمترین مقدار را به خود اختصاص دادهاند که راهبردهایی در این خصوص ارائه شده است.
پرونده مقاله
در مواجهه با تنوع فرهنگی، کاملترین مواجهه و برخورد همافزایی فرهنگی است. همافزایی فرهنگی رویکردی در مدیریت تأثیرات تنوع فرهنگی است که مدیران در استراتژیها، رویهها، ساختارها و اعمال سازمان بر الگوهای فرهنگی اعضای سازمان تکیه میکنند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی و رتبهب چکیده کامل
در مواجهه با تنوع فرهنگی، کاملترین مواجهه و برخورد همافزایی فرهنگی است. همافزایی فرهنگی رویکردی در مدیریت تأثیرات تنوع فرهنگی است که مدیران در استراتژیها، رویهها، ساختارها و اعمال سازمان بر الگوهای فرهنگی اعضای سازمان تکیه میکنند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی و رتبهبندی متغیرها و مؤلفههای تأثیر نهادینهسازی فرهنگسازمانی بر همافزایی در هلدینگ سیاحتی گروه هتلهای پارسیان با استفاده از روش AHP میباشد. در این پژوهش از روش تحقیق آمیخته (اکتشافی متوالی) با اولویت زمانی و وزن بیشتر دادهها و شیوه کیفی نسبت به دادههای کمّی استفاده شده است. بدین ترتیب، ابتدا از روشهای کیفی، برای شناسایی ابعاد و عوامل مؤثر در ایجاد مدل نهادینهسازی فرهنگسازمانی مبتنی بر همافزایی استفاده گردید و سپس برای کشف روابط علت و معلولی و تأیید یافتهها، از روشهای کمّی بهره گرفته شد. نتایج حاصل از وزن دهی به متغیر همافزایی نشان میدهد که بین شاخصهای شناسایی شده سازگاری وجود دارد. همچنین، یافتههای حاصل از وزن دهی به متغیر نهادینهسازی فرهنگی نشان میدهد که کمتر بودن نرخ ناسازگاری از ۱/۰ که معیار سازگاری شاخصها میباشد، حاکی از این است که بین شاخصهای شناسایی شده سازگاری وجود دارد.
پرونده مقاله