• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی نقش تعدیلی شخصیت بین عدالت سازمانی ادراک‌شده و رفتارهای مدنی سازمانی
        علی راعی محسن گل پرور
         هدف این پژوهش بررسی نقش تعدیلی پنج عامل بزرگ شخصیت بر ارتباط بین عدالت سازمانی ادراک‌شده و رفتار مدنی سازمانی است. نمونۀ پژوهش 148 نفر از کارکنان یک مجموعۀ اداری بودند که به شیوۀ نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ پنج عامل بزرگ شخصیت (دنوی چکیده کامل
         هدف این پژوهش بررسی نقش تعدیلی پنج عامل بزرگ شخصیت بر ارتباط بین عدالت سازمانی ادراک‌شده و رفتار مدنی سازمانی است. نمونۀ پژوهش 148 نفر از کارکنان یک مجموعۀ اداری بودند که به شیوۀ نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ پنج عامل بزرگ شخصیت (دنوی و اوزوالد، 2012)، پرسشنامۀ عدالت سازمانی (شیبااوکا و همکاران، 2010) و پرسشنامۀ رفتار مدنی سازمانی (لی و آلن، 2002) بودند. داده‌ها با استفاده از تحلیل رگرسیون سلسله‌مراتبی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که وظیفه‌شناسی، رابطۀ بین عدالت توزیعی و رفتارهای مدنی ـ سازمانی معطوف به سازمان را تعدیل می‌کند و همچنین برونگرایی و توافق‌پذیری، رابطۀ عدالت بین‌فردی را با رفتار مدنی سازمانی معطوف به سازمان تعدیل می‌نمایند. تحلیل رگرسیون تعقیبی نشان داد که وقتی وظیفه‌شناسی و برونگرایی بالاست، رابطه معنادار مثبتی بین عدالت توزیعی و بین‌فردی ورفتار مدنی سازمانی معطوف به سازمان وجود دارد، اما وقتی توافق‌پذیری بالا است، افزایش عدالت بین‌فردی منجر به کاهش رفتارهای مدنی سازمانی معطوف به سازمان می‌شود. نتایج این پژوهش نشان داد که پنج عامل بزرگ شخصیت از مجموعه عواملی هستند که لازم است در هنگام مطالعه رابطه عدالت سازمانی با رفتارهای انسان در محیط کار مورد توجه قرار گیرند.  پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تأثیر مداخلات‌ شناختی ـ رفتاری بر مشکلات عاطفی ـ رفتاری دختران نوجوان محروم از پدر
        طاهره گل کاری مهرداد کلانتری احمد عابدی
         آدامز، پ.، میلنر، ج.، و شرف، ا. (1372). روان‌شناسی کودکان محروم از پدر. ترجمۀ خسروباقری، و محمد عطاران. چاپ اول. تهران: انتشارات تربیت. (سال انتشار اثر به زبان اصلی 1985). اسماعیلی، م. (1389). مقایسۀ اثربخشی روش‌های مداخله رفتاری ـ شناختی، روش‌های القا، خلق و آموزش چکیده کامل
         آدامز، پ.، میلنر، ج.، و شرف، ا. (1372). روان‌شناسی کودکان محروم از پدر. ترجمۀ خسروباقری، و محمد عطاران. چاپ اول. تهران: انتشارات تربیت. (سال انتشار اثر به زبان اصلی 1985). اسماعیلی، م. (1389). مقایسۀ اثربخشی روش‌های مداخله رفتاری ـ شناختی، روش‌های القا، خلق و آموزش مهارت‌های اجتماعی بر بهزیستی روان‌شناختی فرزندان جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه. پایان‌نامه دکترای روان‌شناسی، اصفهان، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان.  پوراحمدی، ا.، جلالی، م.، و عابدین، ع. (1388). بررسی مقایسه‌ای اختلال‌های عاطفی ـ رفتاری و عملکرد تحصیلی کودکان 7 تا 11 سالۀ محروم از پدر و عادی شهر تهران. مجلۀ‌ روان‌شناسی بالینی. 2، 59-51.  مجدی، ف. (1389). بررسی رابطۀ معناداری زندگی و شیوه‌های فرزند‌پروری مادران و اختلالات رفتاری کودکان آنها. اصفهان پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تأثیر درمان شناختی ـ رفتاری مذهب‌محور
        زینب کاویانی نجمه حمید میرصلاح‌الدین عنایتی
         هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری مذهب‌محور بر تاب‌آوری زوج‌ها بود. روش پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون است. جامعۀ آماری همۀ زنان متأهل مراجعه‌کننده به مرکز مشاورۀ ناحیۀ یک کرج بود. با روش نمونه‌گیری در دسترس، 30 زن دارای تاب‌آوری پایین چکیده کامل
         هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری مذهب‌محور بر تاب‌آوری زوج‌ها بود. روش پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون است. جامعۀ آماری همۀ زنان متأهل مراجعه‌کننده به مرکز مشاورۀ ناحیۀ یک کرج بود. با روش نمونه‌گیری در دسترس، 30 زن دارای تاب‌آوری پایین با آزمون تاب‌آوری کانر و دیویدسون (2003)، انتخاب شدند و به‌طور تصادفی، در دو گروه آزمایش و گروه گواه قرار گرفتند. درمان شناختی‌ ـ رفتاری مذهب‌محور در 10 جلسه چهل‌وپنج دقیقه‌ای به گروه آزمایش داده شد، در این مدت گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. مقیاس تاب‌آوری در پس‌آزمون دوباره به‌کار گرفته شد. تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان شناختی ـ رفتاری مذهب‌محور به‌طور معناداری با افزایش تاب‌آوری در ارتباط است (0001/0P < ). یافته‌های این مطالعه نشان داد درمان شناختی ـ رفتاری مذهب‌محور ممکن است به‌عنوان روشی مؤثر برای افزایش تاب‌آوری در نظر گرفته شود.  پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تأثیر مؤلفه‌های شخصیت جامعه‌پسند و خودشیفتگی
        مجید صفاری نیا معصومه تدریس تبریزی طیبه محتشمی پرستو حسن زاده
        هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مؤلفه‌های شخصیت جامعه‌پسند، خودشیفتگی بر بهزیستی اجتماعی ساکنان شهر تهران بود. این پژوهش از نوع همبستگی و جامعۀ آماری پژوهش حاضر همۀ زنان و مردان ساکن شهر تهران در سال 1392 بود، که از این میان 200 نفر (100 زن و 100 مرد) با روش نمونه‌گیری خوش چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مؤلفه‌های شخصیت جامعه‌پسند، خودشیفتگی بر بهزیستی اجتماعی ساکنان شهر تهران بود. این پژوهش از نوع همبستگی و جامعۀ آماری پژوهش حاضر همۀ زنان و مردان ساکن شهر تهران در سال 1392 بود، که از این میان 200 نفر (100 زن و 100 مرد) با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ بهزیستی اجتماعی کیز، (1998)، پرسشنامۀ شخصیت جامعه‌پسند پنر (2002) و پرسشنامه شخصیت خودشیفته راسکین و تری (1988) بودند. در تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که شخصیت جامعه‌پسند و مؤلفه‌های آن با بهزیستی اجتماعی رابطۀ مثبت معنادار (01/0>P ) و خودشیفتگی و مؤلفه‌های آن با بهزیستی اجتماعی رابطه منفی معنادار دارد (01/0>P ). همچنین نتایج رگرسیون چندمتغیری نشان داد که شخصیت جامعه‌پسند و خودشیفته قادر به پیش‌بینی تقریباً 40درصد از واریانس بهزیستی اجتماعی هستند. به این ترتیب 11 فرضیۀ پژوهش حاضر مورد تأیید قرار گرفت: شخصیت جامعه‌پسند، هم‌حسی جهت‌گیری شده، کمک‌رسانی، شخصیت خودشیفته، اقتدار، خودنمایی، برتری‌جویی، بهره‌کشی، محق بودن، خودبسندگی و خودبینی بر بهزیستی اجتماعی تأثیر معناداری دارد (01/0>P ). با توجه به نتایج پژوهش با کاهش خودشیفتگی در افراد و تقویت شخصیت جامعه‌پسند در آنها می‌توان به ارتقای بهزیستی اجتماعی آنها کمک کرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر استرس
        محسن شکوهی یکتا اکرم پرند سعید اکبری زردخانه
         هدف از مطالعۀ حاضر ارزیابی اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر کاهش استرس‌های والدینی و سبک فرزندپروری آنان است. روش پژوهش شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون تک‌گروهی است. جامعۀ آماری را والدین دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی شهر تهران تشکیل می‌دادند که از بین آنها والدی چکیده کامل
         هدف از مطالعۀ حاضر ارزیابی اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر کاهش استرس‌های والدینی و سبک فرزندپروری آنان است. روش پژوهش شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون تک‌گروهی است. جامعۀ آماری را والدین دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی شهر تهران تشکیل می‌دادند که از بین آنها والدین 33دانش‌آموز به شیوۀ در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش دو پرسشنامۀ میزان استرس‌های والدین (شکوهی‌یکتا و پرند، 1386 ب) و روش‌های فرزندپروری (شکوهی‌یکتا و پرند، 1386) بودند. والدین در کارگاههای آموزشی تربیت کودک اندیشمند شرکت کردند. والدین در این کارگاهها در زمینۀ استفاده از روش حل‌ مسأله برای تغییر فرایند شناختی خود در رویارویی با رفتارهای چالش‌برانگیز کودکان و واکنش مناسب نسبت به رفتار کودکان خود آموزش دیدند. کارگاهها به مدت 10 جلسۀ دوساعته و یک روز در هفته برگزار می‌شدند. از والدین توسط پرسشنامه‌ها قبل از شروع کارگاه، پیش‌آزمون و همچنین در پایان دورۀ آموزشی پس‌آزمون گرفته شد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری (55/0=2η، 05/0P < ) نشان داد که آموزش در بهبود 3 مؤلفه تنبیه و توبیخ، توصیۀ بدون توضیح و حل مسأله تأثیر معناداری داشته است. لذا می‌توان نتیجه گرفت که از آموزش حل مسأله به والدین به‌عنوان شیوه‌ای برای بهبود روش‌های تربیتی آنان در تربیت کودکان می‌توان استفاده کرد.  پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بی‌تصمیمی مسیر شغلی در پسران: نقش عوامل فردی و سبک‌های فرزندپروری والدین
        نیره پریشانی پریسا نیلفروشان
         هدف این پژوهش بررسی نقش سبک‌های فرزندپروری، خودکارآمدی تصمیم‌گیری شغلی و هوش هیجانی در بی‌تصمیمی مسیر شغلی پسران بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری همۀ دانش‌آموزان پسر دبیرستان‌های شهر اصفهان بود. 200 دانش‌آموز به روش تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای از بین چ چکیده کامل
         هدف این پژوهش بررسی نقش سبک‌های فرزندپروری، خودکارآمدی تصمیم‌گیری شغلی و هوش هیجانی در بی‌تصمیمی مسیر شغلی پسران بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری همۀ دانش‌آموزان پسر دبیرستان‌های شهر اصفهان بود. 200 دانش‌آموز به روش تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای از بین چهار دبیرستان ناحیه 4 و 5 آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند. ابزارهای سنجش عبارت بودند از پرسشنامۀ هوش هیجانی پترایدز و فارنهام (2002)، مقیاس خودکارآمدی تصمیم‌گیری مسیر شغلی تیلور و بتز (1983) و پرسشنامۀ بی‌تصمیمی مسیر شغلی اسیپو، کارنی و باراک (1976) و پرسشنامۀ سبک‌های فرزندپروری باومریند (1988). برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین عوامل مذکور به ترتیب سبک مقتدرانه، خودکارآمدی تصمیم‌گیری مسیر شغلی، هوش هیجانی و سبک سهل‌گیرانه، بی‌تصمیمی مسیر شغلی را به‌صورت معنادار پیش‌بینی می‌کنند (01/0>P ).   پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تأثیر آموزش بازی گروهی بر رفتار سازشی دختران و پسران کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر
        آرزو شاه میوه اصفهانی منصوره بهرامی پور طاهره حیدری سالار فرامرزی
         هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر آموزش بازی گروهی بر رفتار سازشی پسران و دختران کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر است. روش پژوهش نیمه‌تجربی به‌صورت پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری همۀ دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی پایۀ اول، دوم و سوم ابتدایی شهر اصفهان و روش ن چکیده کامل
         هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر آموزش بازی گروهی بر رفتار سازشی پسران و دختران کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر است. روش پژوهش نیمه‌تجربی به‌صورت پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری همۀ دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی پایۀ اول، دوم و سوم ابتدایی شهر اصفهان و روش نمونه‌گیری، خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی بود. نمونۀ این پژوهش 40 کودک کم‌توان ذهنی بود که به‌طور تصادفی در دو گروه 20 نفری آزمایش (10 دختر، 10 پسر) و گواه (10 دختر، 10 پسر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش عبارت از مقیاس رفتار سازشی واینلند (دال، 1965) بود. پس از اجرای پیش‌آزمون بر روی دو گروه گواه و آزمایش، کودکان کم‌توان ذهنی گروه آموزش 8 جلسۀ یک‌ساعته بازی‌های گروهی را در مدرسه آموزش دیدند و سپس پس‌آزمون بر روی هر دو گروه انجام گرفت. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش بازی‌های گروهی بر رفتار سازشی این کودکان، مؤثر بوده است (0001/0P < ). ضمن اینکه بین دو گروه دختر و پسر در میانگین نمرات پس‌آزمون رفتار سازشی مقیاس رفتار سازشی واینلند تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که آموزش بازی‌های گروهی قادر به افزایش رفتار سازشی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی است.  پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تأثیر سنوات تحصیلی، روان‌رنجوری و راهبردهای یادگیری خودنظم‌دهی بر فرسودگی تحصیلی: آزمون یک مدل مفهومی
        شهرام واحدی تورج هاشمی سینا شفیعی سورک
         این مطالعۀ توصیفی با هدف بررسی تأثیر سنوات تحصیلی، روان‌رنجوری و راهبردهای یادگیری خودنظم‌دهی بر فرسودگی تحصیلی برای آزمون یک مدل نظری انجام گرفت. جامعۀ آماری مطالعه، تمامی دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر به حجم 1162 نفر بود. نمونۀ چکیده کامل
         این مطالعۀ توصیفی با هدف بررسی تأثیر سنوات تحصیلی، روان‌رنجوری و راهبردهای یادگیری خودنظم‌دهی بر فرسودگی تحصیلی برای آزمون یک مدل نظری انجام گرفت. جامعۀ آماری مطالعه، تمامی دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر به حجم 1162 نفر بود. نمونۀ تحقیق 290 نفر از این دانشجویان را شامل شد که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. مقیاس روان‌رنجوری (کاستا و مک‌کری، 1992)، پرسشنامۀ راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینتریچ و دی‌گروت، 1990) و پرسشنامۀ فرسودگی تحصیلی (برسو و همکاران، 2007) ابزارهای پژوهش و آزمون‌های همبستگی ساده و تحلیل مسیر روش‌های آماری مورد استفاده بودند. نتایج مطالعه، همسو با فرضیه‌ها نشان داد که سنوات تحصیلی (05/0>P ) و روان‌رنجوری (01/0>P ) به شکلی مثبت و خودکارآمدی (01/0>P )، ارزشگذاری درونی (01/0>P ) و خودتنظیمی (05/0>P ) به شکلی منفی بر فرسودگی تحصیلی تأثیر دارند. همچنین توان متغیر خودتنظیمی در میانجیگری تأثیر عوامل روان‌رنجوری (05/0>P )، خودکارآمدی (01/0>P ) و ارزشگذاری درونی (05/0>P ) بر فرسودگی تحصیلی به تأیید رسید. در مجموع 58 درصد واریانس فرسودگی تحصیلی را این متغیرها تبیین می‌کند.  پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر بهبود شاخص‌های روانی SCL-90 و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت
        فاطمه خانی سیدمحمدرضا صمصام شریعت علی مهداد فاطمه تکی مهرداد کورنگی بهشتی رویا حکمت روان
         این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر بهبود شاخص‌های روانی SCL-90 و کیفیت زندگی (QL) بیماران مبتلا به دیابت در شهر اصفهان، انجام شد. روش تحقیق نیمه‌آزمایشی و طرح آزمایش، پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری همۀ مراجعه‌کنندگان به درمانگ چکیده کامل
         این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر بهبود شاخص‌های روانی SCL-90 و کیفیت زندگی (QL) بیماران مبتلا به دیابت در شهر اصفهان، انجام شد. روش تحقیق نیمه‌آزمایشی و طرح آزمایش، پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری همۀ مراجعه‌کنندگان به درمانگاه تخصصی دیابت آریانا بود که براساس تمایل مراجعان به شرکت در کلاس‌های آموزشی مهارت زندگی، نمونه به‌صورت تصادفی از بین آنها انتخاب شد. براساس نظر پزشک در مورد تشخیص دیابت، نمونۀ نهایی شامل 70 تفر در دو گروه آزمایش (35=n) و گواه (35=n) گمارده شدند. ابزارهای تحقیق شامل؛ 1ـ مقیاس شاخص‌های روانی (SCL-90-R) و 2ـ پرسشنامۀ کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-26)، بود. نتایج تحلیل مانوا نشان داد که میانگین گروه آزمایش در روان‌پریشی، ترس مرضی، اضطراب، افسردگی، وسواس، شکایات جسمانی و سلامت روانی (01/0P پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان براساس عوامل شناختی، هیجانی، انگیزشی و جنسیت
        زهرا ولی زاده حسن احدی محمود حیدری محمد مهدی مظاهری محمد باقر کجباف
         اهمال‌کاری تحصیلی از مشکلات شایع و رایج بین دانشجویان است که پیامدهای منفی زیادی به همراه دارد. هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان براساس خودکارآمدی، خودتنظیمی، کمال‏گرایی، ترس از ارزیابی منفی، علاقه به رشته، جهت‌گیری هدفی، عزت نفس و جنسیت است. روش چکیده کامل
         اهمال‌کاری تحصیلی از مشکلات شایع و رایج بین دانشجویان است که پیامدهای منفی زیادی به همراه دارد. هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان براساس خودکارآمدی، خودتنظیمی، کمال‏گرایی، ترس از ارزیابی منفی، علاقه به رشته، جهت‌گیری هدفی، عزت نفس و جنسیت است. روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری، همۀ دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران بوده، و براساس روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی، تعداد 272 دانشجو از دانشکده‌های مختلف انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس جهت‌گیری هدفی الیوت و مک‌گرگور، مقیاس کوتاه ترس از ارزیابی منفی لیری، مقیاس کمال‌گرایی چند بعدی فراست، مقیاس خودکارآمدی شرر، سیاهۀ عزت نفس رزنبرگ، پرسشنامۀ اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم، پرسشنامۀ راهبردهای انگیزشی پنتریچ و دی‌گروت و پرسشنامه علاقه به رشته، هدایتی و همکاران بوده و تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری رگرسیون پس‌رونده و تی مستقل و تحلیل واریانس بوده است. یافته‌ها نشان داد، متغیرهای تردید در کارها، و ارزشگذاری بیرونی نسبت به اهداف، پیش‌بینی‌کننده‌های مثبت اهمال‌کاری و متغبرهای خودکارآمدی، علاقه به رشته، سازماندهی، جهت‌گیری مهارت‌مدار گرایشی، و جهت‌گیری عملکرد مدارگرایشی، پیش‌بینی‌کننده‌های منفی اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان هستند.   پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - اثربخشی مشاوره گروهی شناختی بر مسؤولیت‌پذیری دانش‌آموزان دختر مقطع پیش‌دانشگاهی شهرستان گتوند
        جلال کرمی احمد میرجعفری سعید بختیارپور
         هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مشاورۀ گروهی شناختی بر مسؤولیت‌پذیری دانش‌آموزان دختر مقطع پیش‌دانشگاهی شهرستان گتوند در سال تحصیلی 89-1388 است. جامعۀ آماری، دانش‌آموزان دختر مقطع پیش‌دانشگاهی شهرستان گتوند بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 60 نفر از آنها انتخا چکیده کامل
         هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مشاورۀ گروهی شناختی بر مسؤولیت‌پذیری دانش‌آموزان دختر مقطع پیش‌دانشگاهی شهرستان گتوند در سال تحصیلی 89-1388 است. جامعۀ آماری، دانش‌آموزان دختر مقطع پیش‌دانشگاهی شهرستان گتوند بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 60 نفر از آنها انتخاب شده و در دو گروه آزمایش (30 نفر) و گروه گواه (30نفر) قرار گرفتند. طرح پژوهش از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری یک‌ماهه با گروه گواه بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا (گاف، 1987) بوده است. مشاوره گروهی شناختی در مدت 8جلسه 90 دقیقه‌ای که هر هفته یک بار تشکیل شد، بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. نتایج به‌دست آمده از تحلیل کوواریانس نشان داد که مشاوره گروهی شناختی بر مسؤولیت‌پذیری دانش‌آموزان دختر مقطع پیش‌دانشگاهی شهرستان گتوند تأثیر داشته است (0001/0P پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - بررسی وضعیت سلامت روانی دانش‌آموزان دختر دبیرستانی شهرستان قم
        عباس حبیب زاده
         این پژوهش به‌منظور بررسی سلامت روانی دانش‌آموزان دبیرستانی دختر شهرستان قم انجام شد. روش پژوهش از نوع زمینه‌یابی است. جامعۀ آماری همۀ دانش‌آموزان دختر دورۀ متوسطه شهرستان قم (15872 نفر) است که تعداد 340 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و خوشه چکیده کامل
         این پژوهش به‌منظور بررسی سلامت روانی دانش‌آموزان دبیرستانی دختر شهرستان قم انجام شد. روش پژوهش از نوع زمینه‌یابی است. جامعۀ آماری همۀ دانش‌آموزان دختر دورۀ متوسطه شهرستان قم (15872 نفر) است که تعداد 340 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و خوشه‌ای چندمرحله‌ای از نواحی یک، دو و سه اداره آموزش و پرورش شهر قم انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری آزمون SCL-90-R (دراگوتیس، 1994) بود که به‌طور گروهی در مدارس اجرا شد. تحلیل داده‌ها نشان داد که در تمام عامل‌ها میانگین بالاتر از خط برش آزمون (7/0) است. از نظر میزان شیوع مشکلات روان‌شناختی، عامل افسردگی با شیوع 67 درصد از بالاترین مقدار و فوبیا با 6/21 درصد از کمترین مقدار برخوردار است. مقایسۀ میانگین مشکلات روان‌شناختی دختران دبیرستانی نواحی مختلف شهر قم با استفاده از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس یکطرفه (ANOVA) نشان داد که فقط در عامل افسردگی تفاوت معناداری وجود دارد و در سایر عامل‌ها تفاوت معناداری وجود ندارد. براساس نتایج می‌توان گفت که سلامت روان‌شناختی دانش‌آموزان دختر دبیرستانی شهرستان قم در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و شایسته است تلاش بیشتری برای تأمین بهداشت و سلامت روانی آنها صورت پذیرد.  پرونده مقاله