پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گشتالت درمانی گروهی بر اضطراب اجتماعی، اضطراب امتحان و عاطفه مثبت و منفی دانشجویان دختر انجام گرفت. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه اسلا چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گشتالت درمانی گروهی بر اضطراب اجتماعی، اضطراب امتحان و عاطفه مثبت و منفی دانشجویان دختر انجام گرفت. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه اسلامی آزاد واحد ساری در سال تحصیلی 95-94 تشکیل دادند. از تعداد کل جامعه مورد نظر 50 نفر حاضر به همکاری شدند. سپس پرسشنامههای هراس اجتماعی کانور، اضطراب امتحان ساراسون و مقیاس عاطفه مثبت و منفی PANAS، در اختیارشان قرار گرفت و مورد پیشآزمون قرار گرفتند. از این تعداد 20 دانشجو به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل). سپس مداخله درمانی(8 جلسه 90 دقیقهای) بر روی گروه آزمایشی انجام شد و پس از پایان جلسات، دانشجویان هر دو گروه مورد پسآزمون قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافتهها نشان داد که گشتالت درمانی حدود 37 درصد واریانس کاهش میزان اضطراب اجتماعی را تبیین میکند. هم چنین گشتالت درمانی حدود 67 درصد واریانس کاهش میزان اضطراب امتحان را تبیین میکند و گشتالت درمانی منجر به افزایش عاطفه مثبت و کاهش عاطفه منفی گردید. نتایج نشان داد که گشتالت درمانی گروهی بر اضطراب اجتماعی، اضطراب امتحان و عاطفه منفی و مثبت تأثیر دارد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه جهتگیری هدف شغلی در معلمان ایرانی انجام شد. جامعه پژوهش، در این مطالعه توصیفی، شامل کلیه معلمان شهرستانهای اشکذر و میبد در تمامی دورههای تحصیلی بود که از این میان 448 معلم به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه جهتگیری هدف شغلی در معلمان ایرانی انجام شد. جامعه پژوهش، در این مطالعه توصیفی، شامل کلیه معلمان شهرستانهای اشکذر و میبد در تمامی دورههای تحصیلی بود که از این میان 448 معلم به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها به کمک پرسشنامههای جهتگیری هدف شغلی فندوال (1997)، رضایت شغلی مینه سوتا (ویس و همکاان، 1967) و عملکرد شغلی پاترسون (1992) جمعآوری و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بررسی روایی صوری با استفاده از روش تأثیر گویه نشان داد که این پرسشنامه از روایی صوری خوبی برخوردار است. همچنین روایی محتوایی آن با استفاده از شاخصهای CVR و CVI مورد تأیید قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، ساختار سه عاملی این پرسشنامه شامل ابعاد جهتگیری هدف یادگیری، عملکرد-اجتنابی و عملکرد-گرایشی را مورد تأیید قرار داد. این پرسشنامه روایی همگرای قابل قبولی با پرسشنامههای رضایت عملکرد شغلی داشت (05/0>p). در نهایت، ضریب پایایی این پرسشنامه با استفاده از پایایی یازآزمایی برای زیر مقیاسهای جهتگیری هدف یادگیری، گرایشی و اجتنابی 81/0، 76/0، و 75/0 (05/0>p) و با استفاده از ضریب آلفای به ترتیب 92/0، 88/0، و 85/0 بدست آمد. با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که نسخه فارسی پرسشنامه جهتگیری هدف شغلی در معلمان ایرانی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی ابعاد کمالگرایی با اضطراب امتحان از طریق واسطهگری جهتگیری هدف انجام شد. برای انجام این تحقیق 320 نفر از دانشآموزان دوره دوم متوسطه شیراز با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه شامل پ چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی ابعاد کمالگرایی با اضطراب امتحان از طریق واسطهگری جهتگیری هدف انجام شد. برای انجام این تحقیق 320 نفر از دانشآموزان دوره دوم متوسطه شیراز با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه شامل پرسشنامه کمالگرایی هیل و همکاران(2004)، مقیاس اضطراب امتحان ساراسون (1984) و مقیاس هدفهای پیشرفت (AGOS)، استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل مسیر انجام شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مدل با دادههای این پژوهش برازش مناسبی دارد. در این پژوهش مسیر مستقیم کمالگرایی مثبت با بعد تفکر نامربوط اضطراب امتحان به صورت منفی، معنادار بود و مسیر مستقیم کمالگرایی منفی به همه ابعاد اضطراب امتحان(تنش و نگرانی، تفکر نامربوط و علایم جسمانی) به صورت مثبت معنادار بود. همچنین مسیر مستقیم کمالگرایی مثبت به جهتگیری هدف تبحری و عملکردی به صورت مثبت، معنادار بود اما کمالگرایی منفی هیچ کدام از دو بعد جهتگیری هدف تبحری و عملکردی را پیشبینی ننمود. جهتگیری هدف تبحری همه ابعاد اضطراب امتحان (تنش و نگرانی، تفکر نامربوط و علایم جسمانی) را به صورت منفی پیشبینی نمود. جهتگیری هدف عملکردی هیچ کدام از ابعاد اضطراب امتحان را پیشبینی ننمود. کمالگرایی مثبت به صورت غیر مستقیم و از طریق جهتگیری هدف تبحری با همه ابعاد اضطراب امتحان (تنش و نگرانی، تفکر نامربوط و علایم جسمانی) ارتباط داشت. بنابراین افراد با کمالگرایی مثبت به جهت انتخاب اهداف تبحری، در موقعیتهای تنشزا مانند موقعیت امتحان، اضطراب کمتری را تجربه مینمایند
پرونده مقاله
تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی تدریس اثربخش اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با بهرهگیری از تحلیل شبکههای عصبی مصنوعی انجام گرفت. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از نوع طرحهای ترکیبی- اکتشافی است. جامعهی آماری تحقیق دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه چکیده کامل
تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی تدریس اثربخش اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با بهرهگیری از تحلیل شبکههای عصبی مصنوعی انجام گرفت. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از نوع طرحهای ترکیبی- اکتشافی است. جامعهی آماری تحقیق دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه میباشد که در قسمت کیفی تعداد 24 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری هدفمند و تا مرحله اشباع نظری یافتهها به شیوه گروههای کانونی مورد مصاحبه قرار گرفتند. در قسمت کمی نیز با استفاده از فرمول برآورد حجم نمونه کوکران و به صورت ﺗﺼﺎدﻓﯽ طبقهای تعداد 361 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها و اطلاعات لازم از دو نوع ابزارِ مصاحبه نیمه ساختارمند و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شدهاست. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه 81/0به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از فنون آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. بر اساس یافتههای حاصل از مصاحبه مشخص شد که عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش در 5 مقوله کلی ویژگیهای شخصیتی و فردی، ویژگیهای علمی و سواد، توانمندی در روابط انسانی و قدرت برقراری ارتباط، مهارت تدریس و مدیریت کلاس درس و مهارت ارزشیابی قابل بررسی میباشد. یافتههای بخش کمی نیز نشان داد از دیدگاه دانشجویان بهترین ساختار برای تدریس اثربخش، دارای یک لایه ورودی با 5 متغیر ورودی و یک لایه پنهان با 3 نرون و یک لایه خروجی با یک متغیر خروجی بود. بررسی اهمیت متغیرهای مستقل در پیشگویی تدریس اثربخش نشان داد که از دیدگاه دانشجویان بیشترین اهمیت مربوط به ویژگیهای شخصیتی و فردی و کمترین اهمیت مربوط به ویژگیهای علمی و سواد استاد می باشد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی سازگاری عاطفی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی بر اساس ابعاد کارکردی خانوادهبود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر تبریز تشکیل میداد که در سال تحصیلی 1396-1395 در مدارس دوره دوم متوسطه شهر تبریز مشغ چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی سازگاری عاطفی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی بر اساس ابعاد کارکردی خانوادهبود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر تبریز تشکیل میداد که در سال تحصیلی 1396-1395 در مدارس دوره دوم متوسطه شهر تبریز مشغول به تحصیل بودند. بدین منظور نمونهای به تعداد 256 نفر از بین دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شد. برای اندازهگیری متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی سینگ و سینها (AISS) و پرسشنامه ارزیابی انسجام و انعطاف پذیری خانواده اولسون ((FACES-IV استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادههای پژوهش از روشهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که انسجام خانوادگی میتواند به خوبی سازگاری عاطفی را پیش بینی کند، اما سازگاری آموزشی از طریق رضایت نوجوان از خانواده پیشبینی می شود. براساس یافته های این پژوهش، نقش متمایز ابعاد کارکردی خانواده در سازگاری عاطفی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان مشخص شد. لذا ضروری است مشاوران خانواده و مشاوران مدارس در مشاوره با دانشآموزان و برای کمک به سازگاری تحصیلی و عاطفی آنها به ابعاد کارکردی خانواده توجه داشته باشند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش درمان شناختی- رفتاری بر ملال تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دبیرستانی انجام شد. بدین منظور 383 نفر از دانشآموزان دختر ۱۵ تا ۱۸ مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶، به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش درمان شناختی- رفتاری بر ملال تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دبیرستانی انجام شد. بدین منظور 383 نفر از دانشآموزان دختر ۱۵ تا ۱۸ مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶، به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و با مقیاس ملال تحصیلی و پرسشنامه ی اضطراب امتحان (TAI) مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس تعداد 30 نفر از دانش آموزانی که مجموع نمرات اضطراب امتحان و ملال تحصیلی بیشتری داشتند به عنوان آزمودنی انتخاب و به طور تصادفی و مساوی در دو گروه کنترل و آزمایش، قرار داده شدند و نمرات کسب شده آنان در جریان نمونه گیری به عنوان نمرات پیش آزمون در نظر گرفته شد. سپس گروه آزمایش در 8 جلسه 2 ساعته، تحت مداخله ی "درمان شناختی- رفتاری" قرار گرفت؛ این در حالی بود که افراد گروه کنترل، هیچ مداخله ای دریافت نکردند. پس از پایان مداخله از هر دو گروه پس آزمون و 3 ماه پس از آن پیگیری به عمل آمد. در نهایت داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس یک طرفه، مورد ارزیابی آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش گروه درمانی شناختی-رفتاری بر کاهش ملال تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان اثربخش بوده است. بر طبق یافته ها با توجه به سودمندی درمان شناختی- رفتاری بر بهبود ملال تحصیلی و اضطراب امتحان و نظر به کوتاه مدت بودن این مداخله، به نظر میرسد می توان این روش را بر روی طیف وسیعی از مشکلات رفتاری و شناختی به کار بست که البته نیاز به تحقیقات تکمیلی دارد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهگری اهداف پیشرفت (هدف تبحرگرایی، هدف تبحرگریزی، هدف عملکردگرایی و هدف عملکردگریزی) در رابطه بین حمایت والدین و تحصیلگریزی دانشآموزان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه دهم دبیرستانها چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهگری اهداف پیشرفت (هدف تبحرگرایی، هدف تبحرگریزی، هدف عملکردگرایی و هدف عملکردگریزی) در رابطه بین حمایت والدین و تحصیلگریزی دانشآموزان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه دهم دبیرستانها و هنرستانهای شهر تهران بود. مشارکتکنندگان شامل 661 نفر بودند که از میان دانشآموزان پایه دهم دبیرستانها و هنرستانهای شهر تهران به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر مقیاس حمایت والدین (فال و روبرتز) مقیاس اهداف پیشرفت (الیوت ومکگریگور) و مقیاس تحصیلگریزی (خرمائی) بود. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که اثر حمایت والدین بر اهداف پیشرفت دانشآموزان به صورت مثبت و معنیدار بود. همچنین اثر حمایت والدین بر تحصیلگریزی (بیزاری از تحصیل و مدرسهگریزی) به صورت منفی و معنیدار بود. علاوه بر این، حمایت والدین با واسطهگری هدف تبحرگرایی، هدف تبحرگریزی و هدف عملکردگرایی توانست به طور غیرمستقیم تحصیلگریزی دانشآموزان را پیشبینی کند. نتایج کلی پژوهش حاضر نشاندهنده آن بود که افزایش حمایت والدین در دانشآموزان می تواند تحصیلگریزی آنها را هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق هدف تبحرگرایی، هدف تبحرگریزی و هدف عملکردگرایی کاهش دهد.
پرونده مقاله
هدف این تحقیق بررسی تأثیر خواندن سایهای و خواندن راهبردی مشارکتی بر عملکرد خواندن و درک مطلب زبان آموزان ایرانی در سطح مقدماتی بود. محققان 3 کلاس در سطح مقدماتی در کانون زبان ایران که شامل 90 زبانآموز مؤنث بود را انتخاب کردند و آنها را به صورت تصادفی به دو گروه تحقیق چکیده کامل
هدف این تحقیق بررسی تأثیر خواندن سایهای و خواندن راهبردی مشارکتی بر عملکرد خواندن و درک مطلب زبان آموزان ایرانی در سطح مقدماتی بود. محققان 3 کلاس در سطح مقدماتی در کانون زبان ایران که شامل 90 زبانآموز مؤنث بود را انتخاب کردند و آنها را به صورت تصادفی به دو گروه تحقیق و یک گروه شاهد تعیین کردند. همگنی آنها در مهارت درک مطلب از طریق پیش آزمون برگرفته از آزمون کت تأیید شد و 66 زبانآموز (22 نفر در هر کلاس) برای شرکت در تحقیق انتخاب شدند. سپس گروههای تحقیق به مدت 10 جلسه در خواندن سایهای یا خواندن راهبردی مشارکتی شرکت کردند. در حالی که گروه شاهد تدریس معمول خواندن را دریافت کردند. در پایان همان پیشآزمون درک مطلب کت به عنوان پسآزمون به زبانآموزان داده شد. تحلیل آماری دادههای پسآزمون نشانگر پیشرفت معنیدار گروههای تحقیق در مهارت درک مطلب بود. گروه خواندن راهبردی مشارکتی عملکرد بهتری نسبت به دو گروه دیگر داشت و گروه خواندن سایهای عملکرد بهتری نسبت به گروه شاهد داشت. کاربردهای آموزشی خواندن سایهای و خواندن راهبردی مشارکتی در پیشرفت مهارت درک مطلب زبانآموزان بیان شدهاند.
پرونده مقاله