• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - رابطه کمیت و کیفیت در آموزش عالی (یادداشت سردبیر)
        یادداشت سردبیر رابطه کمیت و کیفیت در آموزش عالی رغبت روزافزون به تحصیلات تکمیلی و ارتقاء مدرک تحصیلی رویدادی است که در سال های اخیر در بین جوانان و حتی میانسالان به وضوح مشاهده می شود. این پدیده به ویژه در مورد مقطع دکتری تخصصی مشهود است و خیل داوطلب چکیده کامل
        یادداشت سردبیر رابطه کمیت و کیفیت در آموزش عالی رغبت روزافزون به تحصیلات تکمیلی و ارتقاء مدرک تحصیلی رویدادی است که در سال های اخیر در بین جوانان و حتی میانسالان به وضوح مشاهده می شود. این پدیده به ویژه در مورد مقطع دکتری تخصصی مشهود است و خیل داوطلبان دوره دکتری در رشته‌های مختلف علمی شاهدی بر این مدعاست. علاقمندی به تحصیل علم و کسب مدرک تحصیلی دکتری فی نفسه رویداد مبارکی است که در نگاه اول می‌تواند نشانگر عطش علمی جامعه و علاقه به علم‌آموزی در کشور باشد. از سوی دیگر جامعه دانشگاهی کشور نیز در سال‌های اخیر در پاسخ به این تقاضای گسترده، ظرفیت پذیرش دانشجویان دکتری را به شدت افزایش داده و امکان حضور تعداد بیشتری از علاقمندان را در مقطع دکتری فراهم کرده است. در تحلیل این قضیه نکات چندی مطرح است که عدم توجه به آن‌ها می‌تواند اثرات نامطلوبی بر کیفیت آموزش عالی به ویژه در مقطع دکتری تخصصی داشته باشد. شرط اول حفظ کیفیت در آموزش عالی به ویژه در شرایط فعلی که تعداد داوطلبان و همچنین ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها افزایش چشمگیری دارد، دقت و کنترل کافی در مرحله پذیرش دانشجو است که این امر مستلزم توجه به توانمندی‌های داوطلبان و انتخاب درست دانشجویان مقطع دکتری است. به نظر می‌رسد در این رابطه دانشگاه‌ها معیارهای مشخصی را در نظر گرفته‌اند و از طریق آزمون کتبی و مصاحبه تلاش می‌کنند که داوطلبان را بر اساس ویژگی‌های علمی و پژوهشی رتبه‌بندی و انتخاب کنند. نکته این‌جاست که در شرایط فعلی که ظرفیت پذیرش در مقطع دکتری به شدت افزایش یافته، رتبه‌های پایین‌تر نیز شانس راهیابی به نظام دانشگاهی را پیدا می‌کنند و به این ترتیب معیارهای دقیق انتخاب دانشجو و رتبه‌بندی داوطلبان بر اساس این معیارها، کارایی خود را در عمل تا حد زیادی از دست می‌دهد. همین امر امکان راهیابی داوطلبان با قابلیت‌های محدود علمی و پژوهشی را نیز فراهم می‌کند و همین امر در نهایت ممکن است کیفیت آموزش عالی در مقطع دکتری را در مخاطره جدی قرار دهد. نکته دوم درنظرگرفتن امکانات دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف تحصیلی و فراهم‌ساختن شرایط بهینه برای آموزش خیل دانشجویان دکتری است. این امکانات می‌تواند نیروی انسانی متخصص یعنی استادان مجرب و همچنین امکانات فیزیکی مانند آزمایشگاه و سایر امکانات و تجهیزات را شامل شود. توجه به بخش نخستِ امکانات لازم یعنی کادر علمی دانشگاه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پذیرش دانشجوی دکتری در گروه‌های آموزشی که فاقد هیأت علمی کافی با مرتبه علمی مناسب باشند، نتیجه‌ای جز کاهش کیفیت آموزش عالی در مقطع دکتری نخواهد داشت. بخش دوم امکانات مورد نیاز برای حفظ کیفیت آموزش عالی چنان که اشاره شد، وجود امکانات فیزیکی و تجهیزات لازم برای آموزش و پژوهش دانشجویان دکتری است که به نظر می‌رسد تمامی گروه‌های آموزشی در شرایط فعلی از آن برخوردار نباشند. توجه ویژه به تجهیز دانشگاه‌ها به پیشرفته‌ترین امکانات آزمایشگاهی و غیره شرط لازم حفظ کیفیت در کنار افزایش فزاینده کمیت در آموزش عالی است. امید می‌رود دانشگاه‌هایی که ظرفیت خود را برای پذیرش دانشجوی دکتری افزایش داده‌اند در کنار افزایش کمیت به ارتقای کیفیت نیز اهتمام ویژه مبذول نمایند. نجلا حریری سردبیر پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهین‌شهر
        طاهره غلامی
        هدف: هدف این پژوهش، سنجش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی مالک اشترشاهین شهر است. روش: روش انجام پژوهش توصیفی و جامعه آماری آن 250 نفراز دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهین شهر است. یافته‌ها: نتایج بررسی نشان می‌دهد،که مهارت جامعه پژوهش در چکیده کامل
        هدف: هدف این پژوهش، سنجش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی مالک اشترشاهین شهر است. روش: روش انجام پژوهش توصیفی و جامعه آماری آن 250 نفراز دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهین شهر است. یافته‌ها: نتایج بررسی نشان می‌دهد،که مهارت جامعه پژوهش در درک درست نیاز اطلاعاتی بامیانگین نمره 45/3، راهبردهای جستجوی اطلاعات با میانگین نمره 94/2، مکان‌یابی و دستیابی به اطلاعات با میانگین نمره 4/2، استفاده از اطلاعات با میانگین نمره 38/3 ، در ترکیب اطلاعات جدید با دانسته‌های قبلی خود با میانگین نمره 39/3 ، ارزیابی نتیجه فرایند جستجو در رابطه با رفع نیاز اطلاعاتی‌شان با میانگین71/2 در حد پایین‌تر از متوسط است. نتیجه‌گیری: این مقاله با استفاده از مدل شش مهارت بزرگ آیزنبرگ و برکویتز به ارزیابی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر کارشناسی پرداخته است. این پژوهش وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهین‌شهر را با میانگین 04/3، حد متوسطی را نشان می‌دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - رابطه بین میزان مهارت‌های ارتباطی و ویژگی‌های فردی کتابداران کتابخانه‮‬های عمومی ‬استان ‬مازندران ‬‬‬‬‬‬‬
        سکینه خاتون مهدوی سلما کشاورزیان سودابه شاپوری
        هدف: پژوهش حاضر به منظور شناسایی رابطه میان میزان مهارتهای ارتباطی و ویژگیهای فردی کتابداران کتابخانههای عمومی استان مازندران اجرا شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش را تمامی کتابداران شاغل در کتابخانه‌های عمومی استان مازندران در سال 1394 تشکیل می‌ چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر به منظور شناسایی رابطه میان میزان مهارتهای ارتباطی و ویژگیهای فردی کتابداران کتابخانههای عمومی استان مازندران اجرا شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش را تمامی کتابداران شاغل در کتابخانه‌های عمومی استان مازندران در سال 1394 تشکیل می‌دهند و از روش سرشماری استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ی 18 سوالی مهارت‌های ارتباطی بارتون است و بر اساس پژوهش بهزادجزی در سال 1386 روایی آن توسط اساتید و متخصصان مورد تایید و ضریب پایایی آن 76/0 ذکر گردیده است. داده‌ها با نرم افزار SPSS و با استقاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و مجذور کای تجزیه و تحلیل گردیده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که میان میزان مهارت های ارتباطی با سن، جنسیت، سابقه خدمت کتابداران کتابخانههای عمومی رابطه معناداری وجود ندارد اما میان میزان مهارتهای ارتباطی با سطح تحصیلات و رشته تحصیلی کتابداران کتابخانههای عمومی رابطه معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: یافتههای این پژوهش میتواند در هنگام استخدام نیروی انسانی در کتابخانههای عمومی نسبت به شناسایی افراد با مهارتهای ارتباطی بالاکمک نماید و نیز با شناسایی ضعفهای موجود در حوزه مهارتهای ارتباطی در کتابخانههای عمومی زمینه را برای رشد و ترقی این مهارتها از طریق کارگاههای آموزشی فراهم آورد تا کتابداران در ارائه خدمات به کاربران نهایت بهرهمندی از مهارتهای ارتباطی خود را ببرند و در مراجعه مجدد کاربر بهترین روش ارتباط را اتخاذ نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - رابطه تسهیم دانش با خلاقیت و نوآوری در بین کتابداران کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های تربیت مدرس، آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و علوم پزشکی تهران
        محمد حسن‌زاده ابراهیم زارعی فاطمه هلالیان
        هدف: پژوهش حاضر از یک سو به دنبال تعیین میزان تسهیم دانش و سطوح خلاقیت و نوآوری و از سوی دیگر در پی نمایاندن رابطه تسهیم دانش با خلاقیت و نوآوری است. روش: پژوهش حاضر، از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- همبستگی است. جامعه پژوهش را 80 نفر از کتابداران کتابخانه‌های سه دانشگا چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر از یک سو به دنبال تعیین میزان تسهیم دانش و سطوح خلاقیت و نوآوری و از سوی دیگر در پی نمایاندن رابطه تسهیم دانش با خلاقیت و نوآوری است. روش: پژوهش حاضر، از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- همبستگی است. جامعه پژوهش را 80 نفر از کتابداران کتابخانه‌های سه دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل می‌دهند. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسونو آزمون اف وتی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته‌اند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان‌دهنده آن است که میزان تسهیم دانش، خلاقیت و نوآوری در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی، آزاد و علوم پزشکی در سطح مطلوبی قرار ندارد. همچنین بین تسهیم دانش و خلاقیت همبستگی معناداری وجود ندارد اما بین متغییرهای تسهیم دانش و نوآوری همبستگی معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: بین تسهیم دانش و خلاقیت همبستگی معناداری وجود ندارد؛ بدین معنی که هر نوع تغییری که در اشتراک دانش در کتابخانه‌ها صورت گیرد الزاماً این‌گونه نیست که تغییر در خلاقیت کتابداران را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، بین تسهیم دانش و نوآوری محیطی، نوآوری فردی، نوآوری فرد- بازخورد نیز همبستگی معناداری وجود ندارد؛ بدین معنی که کم و زیادشدن اشتراک دانش و تجربه، کم و زیادشدن نوآوری محیطی، نوآوری فردی، نوآوری فرد- بازخورد را در پی نخواهد داشت؛ اما تسهیم دانش با نوآوری رهبری، نوآوری بازخورد- محیط و به طور کلی نوآوری، همبستگی مثبتی دارد؛ بدین معنی که هر اندازه که اشتراک دانش و تجربه بیشتر شود، به سبب آن نوآوری رهبری و نوآوری بازخورد- محیط هم بیشتر می‌شود و بالعکس. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مطالعه تطبیقی مجموعه‌های تخصصی کتاب‌های درسی کشورهای جمهوری اسلامی ایران، آلمان و کانادا
        اکرم عینی
        هدف: هدف این پژوهش، شناسایی و بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های سیاست‌های مجموعه‌سازی و روش‌های ارائه خدمات اطلاعاتی “مجموعه تخصصی کتاب درسی “در کشورهای آلمان، کانادا و ایران است. روش: در این پژوهش شباهت‌ها و تفاوت‌های سیاست‌های مجموعه‌سازی و روش‌های ارائه خدمات اط چکیده کامل
        هدف: هدف این پژوهش، شناسایی و بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های سیاست‌های مجموعه‌سازی و روش‌های ارائه خدمات اطلاعاتی “مجموعه تخصصی کتاب درسی “در کشورهای آلمان، کانادا و ایران است. روش: در این پژوهش شباهت‌ها و تفاوت‌های سیاست‌های مجموعه‌سازی و روش‌های ارائه خدمات اطلاعاتی کشورهای مذکور به ‌منظور ارائه پیشنهاد‌هایی کاربردی برای بهبود بخشیدن مجموعه تخصصی کتاب‌های درسی ایران به صورت کیفی با روش تطبیقی و توصیفی- تحلیلی به بررسی سیاست‌های فراهم‌آوری، ذخیره و بازیابی و روش‌های ارائه خدمات اطلاعاتی پرداخته است. الگوی مورداستفاده زمینه تطبیقی، الگوی بردی است؛ و از تحلیل سند برای این مطالعه استفاده شده است. جامعه آماری مجموعه‌ تخصصی کتاب‌های درسی در سه کشور موردمطالعه بوده است. اطلاعات موردنیاز برای پاسخگویی به پرسش‌ها از طریق وب‌سایت موسسه گئورگ آلمان، اویزی کانادا و اداره کتابخانه و مرکز اسناد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و منابع مرتبط کشورهای مذکور بدست آمده است. یافته‌ها: نتایج تحلیل تطبیقی نشان می‌دهند که کشور آلمان، کانادا و ایران دارای مجموعه تخصصی کتاب‌های درسی هستند و تشابهات این مجموعه‌های تخصصی روند شکل‌گیری، وابستگی سازمانی، تعیین مأموریت خاص؛ ارائه خدمات حضوری به کاربران و محدودیت گردش منابع، استفاده از فهرست‌های رایانه‌ای و نرم‌افزار کتاب‌شناختی در شیوه ذخیره و بازیابی است و در شیوه رده‌بندی و ارائه خدمات اطلاعاتی تفاوت اساسی وجود دارد. خدمات اطلاعاتی ازجمله خدمات مرجع، انتشار تازه‌ها، تدوین کتاب‌شناسی و برگزاری کارگاه آموزشی، خدمات گفتگوی الکترونیکی و رایانامه ازجمله خدمات متفاوت است. نتیجهگیری: اصلاح و بازنگری در سیاست‌های اطلاعاتی مجموعه تخصصی کتاب‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به نظر ضروری می رسد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مطالعه عوامل موثر بر استفاده از کتابخانه‌های عمومی (مطالعه موردی کاربران کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه)‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
        امین زارع یاسر گودینی عارف ریاحی
        هدف: کتابخانه‌های عمومی باید دارای انواع منابع و امکانات برای هر قشر و سن و با هر میزان تحصیلات باشند تا تمامی اقشار جامعه بتوانند منابع مورد نیاز خود را در آنجا پیدا کنند. هدف پژوهش حاضر مطالعه عوامل موثر بر استفاده از کتابخانه‌های عمومی در شهر کرمانشاه است. روش: روش چکیده کامل
        هدف: کتابخانه‌های عمومی باید دارای انواع منابع و امکانات برای هر قشر و سن و با هر میزان تحصیلات باشند تا تمامی اقشار جامعه بتوانند منابع مورد نیاز خود را در آنجا پیدا کنند. هدف پژوهش حاضر مطالعه عوامل موثر بر استفاده از کتابخانه‌های عمومی در شهر کرمانشاه است. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی بوده جامعه آماری مطالعه حاضر را کلیه کاربران کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه تشکیل میدهند. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات صاحب نظران و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ سنجیده شد که آلفای 94/0 حاکی از پایایی مناسب پرسشنامه بود. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که میزان استفاده کاربران از کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. بعلاوه این پژوهش نشان داده است که میان متغیرهای "سن"، "جنسیت"، "تحصیلات"، "اوقات فراغت"، "استفاده از اینترنت" و "فاصله محل سکونت با کتابخانه‌ها" با میزان استفاده از کتابخانه‌های عمومی رابطه معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: لزوم توجه به مکانیابی مناسب کتابخانه‌های عمومی در شهر کرمانشاه و نیز سیاستگذاری جهت اصلاح ساختاری و محتوایی کتابخانه‌های عمومی جذب افراد مختلف به ویژه بانوان و جوانان از مهمترین نتایج پژوهش حاضر بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - مقایسه نتایج بازیابی‌شده از ابرموتورهای کاوش وبی در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی
        ناهید خوشیان
        هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی 8 ابرموتور کاوش مطرح به نام های Webcrawler, Depperweb, Metagopher, Ask Jeeves, Clusty, Goto, Metalib, Polymeta از نظر پاسخگویی به سؤالات اختصاصی مرجع در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی است. روش: تعداد 16 سؤال اختصاصی این رشته در هریک از ابرمو چکیده کامل
        هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی 8 ابرموتور کاوش مطرح به نام های Webcrawler, Depperweb, Metagopher, Ask Jeeves, Clusty, Goto, Metalib, Polymeta از نظر پاسخگویی به سؤالات اختصاصی مرجع در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی است. روش: تعداد 16 سؤال اختصاصی این رشته در هریک از ابرموتورها جستجو و ده نتیجه اول در هر ابرموتور از نظر ربط، دقت و ریزش کاذب ارزشیابی و مقایسه شد. جمعا 1280 جستجو انجام شد. در تجزیه و تحلیل داده ها از فرمول دقت استفاده گردید. توانمندی های هرکدام از ابرموتورها، میزان ریزش کاذب و انواع آن، تفاوت ابرموتورهای کاوش و انتخاب بهترین ابرموتور در پاسخگویی به این سؤالات ارزشیابی شد. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که ابرموتورهای کاوش قادر به بازیابی اطلاعات رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در حد مطلوب نیستند. نتیجه گیری: ابرموتور جستجوی Webcrawler با بازیابی 31/87 درصد مربوط دارای بهترین عملکرد است و نیز هر ابرموتور در بازیابی نتایج، متفاوت با ابرموتور دیگر عمل می کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - نقش سرعنوان‌های موضوعی فارسی در بازیابی منابع اطلاعاتی‌کودکان از دیدگاه کتابداران کتابخانه‌‌های عمومی استان همدان
        سعید لطیفی عاطفه زارعی سعید غفاری
        هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش سرعنوان های موضوعی فارسی در بازیابی منابع اطلاعاتی کودکان از دیدگاه کتابداران کتابخانه های عمومی استان همدان بر اساس سه مؤلفه نیاز خواننده، وحدت موضوعی و مسائل زبانی است. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی است و به صورت پیمایشی ان چکیده کامل
        هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش سرعنوان های موضوعی فارسی در بازیابی منابع اطلاعاتی کودکان از دیدگاه کتابداران کتابخانه های عمومی استان همدان بر اساس سه مؤلفه نیاز خواننده، وحدت موضوعی و مسائل زبانی است. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی است و به صورت پیمایشی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه پژوهش شامل40 نفر از کتابداران کتابخانه های عمومی استان هستند که دارای مدرک علم اطلاعات و دانش شناسی اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی ، جداول توزیع فراوانی، شاخص های عددی میانگین و انحراف معیار استفاده شد ، برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون تی یک نمونه ای و کولمو گروف- اسمیرنف استفاده شده و آلفای کرونباخ پرسشنامه 987/0است. این پرسشنامه نظر کتابداران را در 3 بعد تخصصی از اصول سرعنوان های موضوعی شامل نیاز خواننده، وحدت موضوعی و مسائل زبانی مورد سنجش قرار می دهد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که در سرعنوان های موضوعی، وحدت موضوعی با (29/3) و مسائل زبانی با (80/2) و نیازخواننده با (79/2)، به ترتیب بیشترین میانگین و نقش را در بازیابی منابع اطلاعاتی کودکان دارند. نتیجه گیری : نتایج فرضیه های پژوهش نشان داد که نقش سرعنوان های موضوعی در بازیابی منابع اطلاعاتی کودکان بسیار پایین است و استفاده از آن در این منابع با توجه به درک و فهم پایین کودکان دارای بازخورد مثبتی نیست. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - وضعیت تولیدات علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان در وبگاه علوم (Web of Science) و ترسیم نقشه علمی آن با استفاده از نرم‌افزار هیست سایت در سال‌های 2001-2012
        پرستو خان‌عمویی‌لنگرودی
        هـدف: هدف این پـژوهش بررسی تولیدات علمی اعضای هئیت علمی دانشگاه گیلان در وبگاه علوم و ترسیم نقشه علمی آنها با استفاده از نرم‌افزار"Hist Cite" در یک دوره 12 ساله (2001-2012) است روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و با استفاده از روش‌های علم سنجی و با به کارگیری قاع چکیده کامل
        هـدف: هدف این پـژوهش بررسی تولیدات علمی اعضای هئیت علمی دانشگاه گیلان در وبگاه علوم و ترسیم نقشه علمی آنها با استفاده از نرم‌افزار"Hist Cite" در یک دوره 12 ساله (2001-2012) است روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و با استفاده از روش‌های علم سنجی و با به کارگیری قاعده لوتکا و برادفورد و تحلیل استنادی، به تحلیل بروندادهای علمی در وبگاه علوم پرداخته است. در این پژوهش جامعه آماری به روش سرشماری انتخاب شده که شامل کلیه بروندادهای علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه گیلان بین سال‌های 2001-2012 می‌باشد. برای تجـزیه و تحلیـل، داده‌ها با استفاده از سیستم جستجـوی وبگاه علوم گردآوری و داده‌ها در سه مرحله با کمک سه نوع نرم‌افزار ISI.exe، Excle وSPSS مرتب و تجزیه و تحلیل شدند و سپس برای ترسیم تاریخ علم این دانشگاه از نرم‌افزار"Hist Cite" استفاده گردید. یافته‫ها: پژوهش حاضر نشان دادکه پژوهشگران دانشگاه در طول مدت مورد مطالعه، موفق به انتشار 911 مدرک نمایه‌شده در وبگاه علوم گردیده‌اند. همچنین دانشگاه گیلان در تولید علم جهانی از نرخ متوسط رشد برابر با 7/22 درصد برخوردار بوده است. در این میان، شیرینی با بیشترین رقم تولید علم در رتبه اول قرار گرفته است. بررسی‫ها نشان داد که اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان بیشترین همکاری را با کشورهای انگلستان، استرالیا، آمریکا و آلمان دارند. همچنین یافته‌ها نشان داد که پژوهشگران این دانشگاه در داخل کشور با نویسندگان داخل دانشگاه و دانشگاه‫های علوم پزشکی گیلان و علوم پزشکی تهران بیشترین همکاری را دارا می‌باشند، که نشان‌دهنده این است که پژوهشگران این دانشگاه از همکاری گروهی بالایی برابر با 84% برخوردار بوده‌اند. قاعده لوتکا در مورد توزیع فراوانی مشارکت نویسندگان این دانشگاه و قاعده بردفورد در مورد توزیع مجلات هسته، منتشرکننده مقالات اعضای هیآت علمی دانشگاه گیلان تایید می‌گردد. نتیجه ساختار علمی این دانشگاه بر پایه میزان استنادهای محلی و جهانی با استفاده از نرم‌افزار هیست سایت حاکی از آن است که نقشه علم این دانشگاه از 4 خوشه جهانی تشکیل شده است. که شامل دو موضوع شیمی و ریاضی است. نتیجه‫گیری: یافته‌های این پژوهش، نشان‌دهنده تولید بالای علم پژوهشگران حوزه شیمی این دانشگاه می‌باشد. گرچه روند تولیدات علم این دانشگاه در طی سال‌های مورد بررسی سیری صعودی داشته ولی این روند در همه زمینه‌های موضوعی مختلف این دانشگاه یکنواخت نبوده است. بنابراین مسؤلان دانشگاه برای بهبود این وضعیت بایستی شرایطی را فراهم نمایند تا پژوهشگران انگیزه و توان لازم برای انتشار مقاله در مجله‌های معتبر بین‌المللی را به دست آورند. پرونده مقاله