بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهینشهر
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتی
1 - مربی، عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم
کلید واژه: سواد اطلاعاتی, دانشجویان کارشناسی, دانشگاه صنعتی مالک اشتر, مدل شش مهارت بزرگ آیزنبرگ و بر,
چکیده مقاله :
هدف: هدف این پژوهش، سنجش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی مالک اشترشاهین شهر است. روش: روش انجام پژوهش توصیفی و جامعه آماری آن 250 نفراز دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهین شهر است. یافتهها: نتایج بررسی نشان میدهد،که مهارت جامعه پژوهش در درک درست نیاز اطلاعاتی بامیانگین نمره 45/3، راهبردهای جستجوی اطلاعات با میانگین نمره 94/2، مکانیابی و دستیابی به اطلاعات با میانگین نمره 4/2، استفاده از اطلاعات با میانگین نمره 38/3 ، در ترکیب اطلاعات جدید با دانستههای قبلی خود با میانگین نمره 39/3 ، ارزیابی نتیجه فرایند جستجو در رابطه با رفع نیاز اطلاعاتیشان با میانگین71/2 در حد پایینتر از متوسط است. نتیجهگیری: این مقاله با استفاده از مدل شش مهارت بزرگ آیزنبرگ و برکویتز به ارزیابی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر کارشناسی پرداخته است. این پژوهش وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهینشهر را با میانگین 04/3، حد متوسطی را نشان میدهد.
Purpose: The purpose of this research is to determine the level of information literacy among undergraduate students of Malek Ashtar university of Technology(Shahin Shahr-Isfahan). Methodology: The methodology of this research is survey –descriptive type using a questionnaire. The population under study was 250 students of Malek Ashtar University of Technology undergraduate students. Findings: According to the research findings, the mean scores obtained among the population under study were: 3.45 for good understanding of information needs, 2.94 for information search strategies, 2.4 for location of information and access to information, 3.38 for use of information, 3.39 for combining new information with previous knowledge and 2.71 for evaluating the result of search process regarding how much it has satisfied their information needs. Conclusion: Based upon the Eisenberg and Berkowitz’s Six big skills, the present research has identified the strengths of information literacy among Undergraduate students of Malek Ashtar university of Technology. It has been carried out to find and study whether Undergraduate students ofMalek Ashtar university of Technology are equipped with these skills and whether they feel the need to gain such skills. In total, the general results of study indicate the status of information literacy among Undergraduate students of Malek Ashtar university of Technology with mean score of 3.04 is medium.
افضل نیا، محمدرضا؛ اشکوه، حسین؛کلوی، آیلار (1389). بررسی جایگاه آموزش رسمی، غیر رسمی و یادگیری مادامالعمر در عصر ناپایداری اطلاعات. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 12 (45)،57-68.
بختیارزاده، اصغر(1381). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی دانشگاه الزهرا . پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران ، تهران.
بردستانی، مرضیه (1383). رویکرد فراشناختی به سواد اطلاعاتی، در رحمت الله فتاحی و محمد حسین دیانی، مجموعه مقالات سمینار آموزش استفاده کنندگان و توسعه سواد اطلاعاتی در کتابخانهها، مراکز اطلاعرسانی و موزهها، خرداد 1و2.
(ص479-494). مشهد : سازمان کتابخانهها ، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. ص64-66.
پریرخ، مهری(1386). آموزش سواد اطلاعاتی : مفاهیم ، روشها و برنامهها. تهران: کتابدار.
پندپذیر ، معصومه؛ چشمه سهرابی، مظفر. (1389). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر اساس مدل شش مهارت بزرگ آیزنبرگ و برکویتز. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 16(2)،
115-137.
زاهد بابلان، عادل و رجبی، سوران (1390). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی . فنآوری آموزش، 5(4)، 309-317.
سیامک، مرضیه؛ علی پور ند و شن، خدیجه؛ خالقی، نرگس. (1392). سنجش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 7(2)، 23-30.
صمیعی، میترا (1383). امکانسنجی ایجاد آموزش مجازی سواد اطلاعاتی در اینترنت. در رحمت الله فتاحی و محمد حسین دیانی، مجموعه مقالات سمینار آموزش استفادهکنندگان و توسعه سواد اطلاعاتی در کتابخانهها، مراکز اطلاعرسانی و موزهها، خرداد 1و2، (ص459-477) . مشهد : سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. ص466.
صیفوری، ویدا؛ غفاری، سعید (1390). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی نظامها و خدمات اطلاعاتی، 1(1)، 95-108.
میری، الهام و چشمه سهرابی، مظفر(1390). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشگاه علم و صنعت ایران واحد اراک در محیط دیجیتال. فصلنامه دانششناسی، 4(13)، 65-76.
Anderews, T; Patil, R. (2007). Information literacy for first-year students: an embedded curriculum approach. European Journal od Engineering, 32(3), 253-259.
Lou, A. (2006). A model for information literacy course development: a liberal arts university perspective. Library Review, 55 (4), 249-258.
Patterson, A. (2009). A needs analysis for information literacy provision for research:a case study in University College Dublin . Journal of information literacy, 3(1), 5-18.
Perrin, Cheryl ; Hossain, Delwar ; Cumming, Kaye. (2008). Nursing students' information literacy skills prior to and after information literacy instruction. In: 5th International Lifelong
Learning Conference: Reflecting on Successes and Framing Futures, 16-19 Jun 2008, Yeppoon,
Australia. Retrieved Februari 2009 from http: //eprints. usq. edu. au/1/4182/ perrin_Hossain_Cumming. pdf
Thompson, C. (2003). Information illiterate or lazy: How college students use the Web for research. portal: Libraries and the Academy, 3(2), 259-268.
Wema, E. ; Hepworth, M. (2007). An evaluation of an information literacy training initiative at the University of Dar es Salaam. Journal of information literacy, 1(1), 1-12.