• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - شناسائی فرصتهای سرمایه گذاری صنعتی با پیچیدگی اقتصادی. مطالعه موردی استانهای منتخب(آدربایجان غربی، ایلام، کردستان و کرمانشاه
        شادی  قیاسی هیرش سلطانپناه عادل فاطمی
        اهمیت صنعتی شدن در هر جامعهای تا حدی است که بسیاری از اقتصاددانان توسعهی صنعتی را عامل اصلی توسعهی یک کشور قلمداد میکنند. بخش صنعت با بهره‌گیری از سرمایه‌های فیزیکی متراکم شده، منابع طبیعی و مواد خام، نیروی انسانی و دانش فنی، قادر است در تأمین بسیاری از مایحتاج زندگی ان چکیده کامل
        اهمیت صنعتی شدن در هر جامعهای تا حدی است که بسیاری از اقتصاددانان توسعهی صنعتی را عامل اصلی توسعهی یک کشور قلمداد میکنند. بخش صنعت با بهره‌گیری از سرمایه‌های فیزیکی متراکم شده، منابع طبیعی و مواد خام، نیروی انسانی و دانش فنی، قادر است در تأمین بسیاری از مایحتاج زندگی انسان و رشد اقتصادی جوامع، نقش کلیدی ایفا کند. کمیابی منابع مالی در اقتصاد ایران در چند سال اخیر تشدید شده است و هدایت بهینه سرمایه های محدود و انتخاب درست بخشهای اقتصادی برای سرمایهگذاری یک امر ضروری است و برنامهریزی صنعتی مناطق در چارچوب نگرش سیستمی، تعیین الگوی رشد برای آن منطقه متناسب با پتانسیل های آن اهمیت ویژهای دارد. در این مقاله با بکارگیری تئوری فضای محصول و علم شبکه و استفاده از اطلاعات مربوط به ساختار تولیدی استانهای منتخب ایران در سالهای 1393 -1397 مربوط به سی و دو محصول براساس کدهای ISIC ، در یک نگرش سیستمی تلاش شده است محصولات تولیدی دارای مزیت نسبی آشکار شده استانهای منتخب ایران مشخص شده و مسیر و نقشه راه توسعهی صنعتی این استانها ترسیم گردد. سپس احتمال تنوع پذیری محصولات فاقد مزیت نسبی آشکار شده برای کلیه استانهای منتخب محاسبه گردید و مسیر توسعه صنعتی استانهای منتخب بر اساس استراتژی حریصانه مشخص شد. نتایج تحقیق نشان داد بیشترین تنوع محصولات تولیدی از میان 32 محصول مورد بررسی مربوط به استان کرمانشاه و ایلام با 5 محصول بوده و استان آذربایجان غربی و کردستان با 3 محصول در رتبه بعدی قراردارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - شناسایی مؤلفه¬های انتخاب تأمین¬کنندگان در شبکه تأمین تاب¬آور پروژه¬های نفت و گاز ایران تحت محیط عدم اطمینان
        حمیدرضا کریمی صابر خندان ندا فرح بخش
        هدف از انجام مقاله حاضر شناسایی مؤلفه¬های انتخاب تأمین¬کنندگان در شبکه تأمین تاب¬آور پروژه¬های نفت و گاز ایران با تکنیک دلفی فازی، وزن¬دهی و اولویت¬بندی هریک با تکنیک بهترین – بدترین فازی و ارزیابی و رتبه‌بندی گزینه¬ها (تأمین¬کنندگان) در خصوص میزان تاب¬آوری در شبکه تأمی چکیده کامل
        هدف از انجام مقاله حاضر شناسایی مؤلفه¬های انتخاب تأمین¬کنندگان در شبکه تأمین تاب¬آور پروژه¬های نفت و گاز ایران با تکنیک دلفی فازی، وزن¬دهی و اولویت¬بندی هریک با تکنیک بهترین – بدترین فازی و ارزیابی و رتبه‌بندی گزینه¬ها (تأمین¬کنندگان) در خصوص میزان تاب¬آوری در شبکه تأمین پروژه¬های نفت و گاز ایران با تکنیک¬های مَپَک و کُوالیفلیکس و تجمیع نتایج با تکنیک بُردا می¬باشد. جنبه نوآوری و جدید بودن پژوهش حاضر بهره¬مندی از منطق فازی، در نظر گرفتن تاب¬آوری تأمین¬کنندگان و ترکیب آن با تکنیک¬های تصمیم¬گیری چند شاخصه در معرفی مدل بومی انتخاب تأمین¬کنندگان صنعت نفت و گاز ایران است. جامعه و نمونه آماری پژوهش حاضر را 23 نفر از مدیران ارشد حوزه لجستیک در صنایع نفت و گاز ایران تشکیل¬ می¬دهند. نتایج حاصل از غربال¬سازی مؤلفه¬ها با دلفی فازی نشان داد، الگوی بومی در شش معیار و سی و هفت زیرمعیار شناسایی شدند. نتایج حاصل از وزن¬دهی به ابعاد انتخاب تأمین¬کنندگان تاب¬آور با تکنیک بهترین – بدترین فازی نشان¬ داد، معیار انعطاف¬پذیری (تاب¬آوری) مهم‌ترین معیار و قیمت و هزینه (معیار اقتصادی)، رتبه دوم و چابکی، خدمات تأمین¬کننده، ویژگی و ظرفیت تأمین¬کننده و کیفیت و تکنولوژی به ترتیب رتبه¬های سوم تا ششم را کسب نمودند. همچنین زیرمعیارهای هر معیار نیز وزن¬دهی و رتبه¬بندی شدند. سپس پیمانکاران تأمین¬کننده ابزار دقیق در صنعت نفت و گاز ایران با مدل پیشنهادی ارزیابی و با تکنیک¬های مپک و کوالیفلیکس رتبه¬بندی گردیدند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تدوین استراتژی های مناسب در حوزه توسعه محصول ( ایجاد یک دانشنامه راهنمای خرید جامع با استفاده از رویکرد استراتژی اقیانوس آبی)
        امینه گائینی محمد  عبدالشاه مهدیه اخباری شیما  شیرزادی کندی
        در دنیای کسب وکار امروز تمرکز تفکرات استراتژی اکثر سازمان‌ها ونهادها بر روی بازار رقابتی بوده وآن‌ها را برآن داشته تا بخش زیادی از هزینه و منابع انسانی و نیز زمان خود را صرف کسب مشخصه‌های بارز و نوین کنند تا از سایر رقبا پیشی بگیرند. بدین منظور و با توجه به اهمیت بحث تج چکیده کامل
        در دنیای کسب وکار امروز تمرکز تفکرات استراتژی اکثر سازمان‌ها ونهادها بر روی بازار رقابتی بوده وآن‌ها را برآن داشته تا بخش زیادی از هزینه و منابع انسانی و نیز زمان خود را صرف کسب مشخصه‌های بارز و نوین کنند تا از سایر رقبا پیشی بگیرند. بدین منظور و با توجه به اهمیت بحث تجارت الکترونیک در این تحقیق سعی در تدوین استراتژی های مناسب جهت ارتقاء یک شرکت دانش بنیان به نام شرکت دانشنامه‌ی ایرانیان شده است تا به واسطه‌ی آن بتوان گامی در جهت بهبود و افزایش عملکرد این شرکت به عنوان شرکتی نوپا برداشته شود. این تحقیق بر اساس دید استراتژیک و گسترش دید آینده نگر، هدایت شده است. در این تحقیق در ابتدا عوامل فرصت، تهدید، ضعف و قوت راهنمای خرید شرکت دانشنامه ایرانیان شناسایی و بررسی شده است. سپس عوامل تاثیرگذار بر بازار کسب و کار اینترنتی مورد بررسی قرار گرفته است. در گام بعدی ارزیابی عملکرد سایتهای مختلف در حوزه بازار کسب و کار اینترنتی و تدوین بوم استراتژی صورت پذیرفته است. در انتها تشکیل شبکه چهاروجهی و ترسیم نقشه وضعیت استراتژیک مطلوب برای راهنمای خرید برای شرکت دانشنامه ایرانیان انجام شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - طراحی مدل زنجیره تأمین چند محصولی باوجود اختلال در تأمین‌کننده با رویکرد بهینه‌سازی ریاضی استوار در صنایع تعمیراتی پالایشگاهی
        امیر  رحیمی منش حمزه  امین طهماسبی کامبیز  شاهرودی
        مسئله طراحی شبکه زنجیره تأمین شامل تصمیمات استراتژیکی است که بر پیکربندی و تصمیمات تاکتیکی و عملیاتی تأثیر بسزایی دارد. هدف از این پژوهش ارائه مدل زنجیره تأمین چند محصولی باوجود اختلال در تأمین‌کننده با رویکرد بهینه‌سازی ریاضی استوار است. در راستای مدیریت زنجیره تأمین چ چکیده کامل
        مسئله طراحی شبکه زنجیره تأمین شامل تصمیمات استراتژیکی است که بر پیکربندی و تصمیمات تاکتیکی و عملیاتی تأثیر بسزایی دارد. هدف از این پژوهش ارائه مدل زنجیره تأمین چند محصولی باوجود اختلال در تأمین‌کننده با رویکرد بهینه‌سازی ریاضی استوار است. در راستای مدیریت زنجیره تأمین چند محصولی، نیاز به تأمین اقلام و مواد اولیه جهت استفاده در فرآیندها وجود دارد و تأمین این اقلام با عدم قطعیت مواجه است به‌گونه‌ای که ممکن است تأمین‌کنندگان، بخشی از تقاضای سفارش داده‌شده را در زمان موردنیاز در اختیار سفارش‏دهنده قرار ندهند. به‌منظور مقابله با این شکل از عدم قطعیت، دو نوع تأمین‌کننده موردنظر است. دسته اول تأمین‏کننده‏های ارزان‌قیمت ولی غیرمطمئن است و در مقابل، دسته دوم تأمین‌کننده‌ها وجود دارند که مطمئن هستند ولی گران‌تر از دسته اول می‏باشند. اقلام دریافتی از تأمین‏کننده‏ها، در فرآیند تولید یا تعمیرات مورداستفاده قرار می‏گیرد و مدلی مدون برای مدیریت این فرآیند می‏بایست ارائه گردد. جهت ادغام این تصمیمات در قالب مدل یکپارچه، در مقالات پیشین، مدل تصمیم‏گیری دومرحله‌ای تصادفی بکار رفته است و در حل مسئله پیشنهادی از روش تقریب میانگین نمونه‏گیری استفاده‌شده است. در این پژوهش با توجه به وابستگی مدل دومرحله‌ای تصادفی به پارامترهای غیرقطعی (یا بدترین سناریو) و همین‌طور ضرورت شدنی بودن مدل برای بدترین سناریو، مدل ریاضی استوار توسعه‌یافته برای مدل دومرحله‌ای تصادفی ارائه گردیده است. درنهایت مدل استوار به تصمیم‏گیرنده فرصت می¬دهد تا پارامترها را با توجه به درجه اهمیت هرکدام از اجزا انتخاب کند. پرونده مقاله